-
Nadační fond Jana Pernera
a Česká Třebová
-
Podle výpisu z obchodního rejstříku Nadační fond Jana Pernera vznikl
9.2. 1999 společně s Institutem Jana Pernera. o.p.s.
-
U jeho vzniku byly tři sudičky: Univerzita Pardubice, Statutární
město Pardubice a Město Česká Třebová. Zavázali se o své dítě - tedy
Nadační fond nesoucí jméno Inženýra Jana Pernera společně pečovat.
K Janu Pernerovi se hlásí jak obě zúčastněná města, tak i Dopravní
fakulta Univerzity Pardubice, která dokonce přijala jeho jméno.
-
-
Účel nadačního fondu je dodnes stanoven takto: Nadační fond
se zřizuje pro dosahování obecně prospěšných cílů v oblasti dopravy, na
podporu dalšího rozvoje bezpečné a spolehlivé dopravy s minimálními
vlivy na své okolí, budování kvalitních dopravních a logistických
systémů a služeb a jejich napojení na evropskou dopravní infrastrukturu.
-
Předpokládalo se, že do Nadačního fondu budou přispívat nejen
zakladatelé, ale především subjekty, se kterými DFJP spolupracuje a pro
které působení fakulty znamená přínos, tedy ještě další sponzoři. To se
však vyplnilo jen z velmi, velmi malé části..
-
Jaký je Nadační fond dnes? Předsedou správní rady je Prof. Ing. Milan
Lánský, Dr.Sc. dále jsou stanoveni dva místopředsedové fondu: Ing.
Martin Bílek, za statutární město Pardubice a Jaroslav Zedník, starosta
města Česká Třebová. Správní rada fondu má 9 členů, mezi nimi je i Třebovák Doc. Ing. Jaromír Zelenka, dvě místa v radě jsou nyní
neobsazena. I to může svědčit o tom, že význam fondu zdaleka není
takový, jako si před 15 lety jeho "sudičky" přály.
-
Správní rada nadačního fondu se schází k zasedání zpravidla dvakrát
ročně, v květnu a v prosinci, dříve bývala jednání také u nás v České
Třebové. Skutečností je, že město Česká Třebová vstoupilo do Nadačního
fondu z vlastní iniciativy a to především proto, aby zajistilo rozvoj
zdejšího univerzitního pracoviště a udrželo kontinuitu vysokoškolského
vzdělání v našem města a regionu. Pro činnost Nadačního fondu byly z
rozpočtu města Česká Třebová poskytovány statisícové dary, často byla
Česká Třebová dárcem jediným nebo rozhodně daleko nejvýznamnějším. Statutární město Pardubice bylo členem fondu jaksi z povinnosti a jeho
první dar (ve výši 150 tis. Kč) se mi podařilo dohledat ve výročních
správách až v roce 2011 po 13 letech činnosti fondu. Zatímco město
Česká Třebová podporovalo Nadační fond pravidelně částkou 250 tis. Kč i
v době, kdy zdaleka nebyly rozpočtové možnosti města na takové úrovni
jako podle současného rozpočtového určení daní, Pardubice nepřispěly
nic. Dary jsem nasčítal a
zjistil že město Česká Třebová podpořilo nadační fond Jana
Pernera a tedy i Dopravní fakultu částkou téměř 2 mil. Kč. Kdyby
nebyla podpora z České Třebové, tak by nadační fond už dávno
nepracoval.
-
Platit do fondu jsme přestali v letech 2008, 2009 a 2010, v roce 2011
jsme pak poslali posledních 100 tisíc korun. Od té doby podle výročních
zpráv do fondu již nikdo neposlal na darech ani korunu (poslední zpráva
je za zveřejněna za rok 2013)!
-
-
Jak se nám za tuto podporu Univerzita Pardubice odvděčila? V
Pardubicích vybudovala DFJP nový moderní kampus a výuku v
českotřebovském pracovišti zrušila, jistě také pro nedostatek studentů v
oboru, který se na Dislokovaném pracovišti v České Třebové vyučoval.
Budova ve Slovanské ulici byla nadbytečná, nevyužitá, proto univerzita,
resp. její rektor Prof. Ing. Miroslav Ludwig a později kvestor (Ing.
Petr Gabriel, MBA), jednal o jejím odkoupení s městem. Nedošlo k dohodě o ceně, bezúplatný převod nebyl podle všech informací
možný. Co kdyby se alespoň daly započítat prostředky, které Město Česká Třebová
na podporu DFJP a jejího Nadačního fondu poslalo? Nakonec kvestorovi
univerzity došla trpělivost a zajistil prodej budovy v dražbě najednou podle
nového nižšího odhadu. Podle vysvětlení, které jsem získal, měla
Univerzita dostat zpátky alespoň to, co musela za zaplatit za převod
budovy (bývalé svářečské školy a ÚVARu) od ČD do svého majetku. Jenže i
tenkrát před lety univerzita zaváhala, neboť se chystala na převod budovy tak dlouho,
až vypršel termín umožňující bezúplatný převod.
-
Ještě dnes je stále Město Česká Třebová zakládajícím členem Nadačního
fondu. A ještě dnes pracuje v České Třebové Dislokované pracoviště DFJP.
Jeho rozsah se ovšem podstatně zmenšíl z celé čtyřpodlažní budovy čp.
452 na několik kanceláří, které jsou umístěny v nájmu v I. poschodí ČSOB
v Nádražní ulici, (vchod z ulice Pražského). Papír s označením
fakultního pracoviště, vytištěný na laserové tiskárně je jen tak nalepený na
dveřích. Jako by dával najevo, že instalovat pořádnou tabulku na
budovu se snad ani nevyplatí.
-
-
Letos budeme slavit velké Pernerovo výročí 200 let od jeho
narození a 170 let od jeho tragické smrti.
-
Ještě před pěti lety při slavnostním otevření Terminálu Jana Pernera jsme si slibovali, jak
řádně toto výročí v České Třebové oslavíme a že
by neškodilo odhalit na českotřebovské budově Dislokovaného pracoviště DFJP právě bustu Jana Pernera.
Takovou, jako mají v Pardubicích v budově
nádraží, nebo v "prezidentském" salonku pražského hlavního nádraží. Neodhalíme.
-
S trpkostí navrhuji alespoň na budově ve Slovanské ulici čp. 452
(odkoupené nakonec za téměř 4 miliony městem Česká Třebová) odhalit pamětní desku, na které by bylo
napsáno, že v letech 1993 - 2014 v této budově působila Dopravní
fakulta Jana Pernera.
A reliéf s portrétem slavného českého odborníka ve stavbách železničních
by mohl být její součástí. Zhotovení desky by mohl financovat
třeba právě Nadační fond Jana Pernera, před lety se (za naše peníze)
významně staral o to, aby socha Jana Pernera stála před pardubickým
nádražím. (Dodnes tam ta socha není). Milan Mikolecký
-
-
-
Perner
Jan,
český odborník ve stavbách železničních
-
(* 1815 v Bračicích na
Čáslavsku – † 10. září 1845 v Pardubicích).
- Po studiích na
polytechnickém ústavě pražském pod mladším Gerstnerem odebral se r.
1834 se svým učitelem na Rus, kde mu byl příručím při stavbě železnice
z Petrohradu do Carského Sela, později stal se inženýrem při stavbě
železnice z Vídně do Brna, a když pak vláda rakouská rozhodla se
prodloužiti dráhu až k hranicím saským, jmenován Perner při
stavbě této vrchním inženýrem. Dále účastnil se stavby trati Pardubice-Praha,
vypracoval plán a stavěl trať Břeclava-Hranice a r. 1845 vyměřoval
trať z Prahy do Drážďan. Hlavni a vlastní jeho dílo je stavba
obrovského viaduktu Rakousko-Uherské státní dráhy přes Karlín do Buben. Od
r. 1844 bydlil v Praze, kde přilnul s celou duší k idei znovuzrození
národnosti české a byl štědrým podporovatelem všech vlasteneckých
podnikův a snah českých. V Průmyslové jednotě byl hlavním agitátorem
pro průmyslovou školu.
Pernerova smrt
Dne 9. září 1845 se vracel z cesty na Moravu v prvním voze za
lokomotivou. Po projetí choceňským tunelem sestoupil na poslední stupeň
schůdku vagónu a narazil o návěstní sloupek – Označník. Se zraněním
hlavy a pravé paže ještě nastoupil do vlaku a pokračoval do Pardubic.
Zde ještě vystoupil, ale po několika krocích se zhroutil. Byl odvezen do
otcova domu, kde druhý den o jedenácté hodině zemřel. Pohřeb se konal v
pátek 12. září 1845 za účasti velkého počtu lidí. Z Prahy byl vypraven
zvláštní vlak.
|