Dobré zprávy pro Třebováky                                                


Málokterý vyslanec do vyšších pater české politiky pocházející z České Třebové toho udělal pro svoje město tolik jako Martin Netolický, současný hejtman Pardubického kraje. Myslím že vůbec nikdo a mohu to dokázat na faktech.

Než budu konkrétnější, tak musím říci, že jeho hlavní devizou je umění naslouchat druhým, snaha porozumět předkládaným problémům až do jejich podstaty, rychlé vyhodnocení situace, dobrý odhad možností. Snaží se stejně dobře vycházet se všemi politickými subjekty, s městy a obcemi, dopodrobna zná poměry i v té nejzapadlejší obci Pardubického kraje. Nesnese politický nátlak, dává přednost střízlivému vlastnímu zhodnocení situace. Rozhodně by nesouhlasil s prosazením nějaké nedovolené podpory, s prosazením nespravedlnosti ať je to vůči komukoliv. Svou práci dělá skutečně naplno a nemá tak čas a vlastně ani chuť se dále rozhlížet po jiných politických či hospodářských pozicích, ve kterých by se mu mohlo líbit, jak to (někdy bohužel) dělá většina ostatních politiků.

Martin Netolický tedy "nekope" za každou cenu za Českou Třebovou, ale za Pardubický kraj. Česká Třebová je však jeho součástí, jeho domovem, i městem, kde zasedá v zastupitelstvu. Potřeby našeho města, ale i třebovských podniků a organizací má opravdu v malíčku a všude kde to je možné se snaží pomoci vyjít vstříc rozumným a oprávněným žádostem...

V současnosti nás ve Třebové velmi tíží kamionová doprava z terminálu firmy Metrans vedená po nevyhovujících komunikacích. Podle posledních rozhodnutí  z tohoto týdne po velikonocích  se letos budou dít velké věci:

1) Region soudržnosti NUTS II schválil  ve středu  8. dubna dotaci ve výši 65 mil. Kč z ROP doprava na rekonstrukci komunikace od křižovatky za tunely k firmě Metrans. Komunikace bude rozšířena a zvýšena její únosnost aby vyhovovala pro kamiony a dostane samozřejmě také nový povrch.  práce mají skončit do 30.9. 2015. Po dobu výstavby bude těžká doprava vedená po silnici III. třídy Semanín - Zádulka - silnice I/43. Těžkou  dopravou  bude objížďková trasa přetížena a jistě i poškozena.  V návaznosti na dokončení bude po zrušení objížďky na této trase vybudován nový asfaltový povrch.

2) V pátek 10. dubna, tedy o dva dny později přišla další pozitivní zpráva: rekonstrukce komunikace v tunelech ještě začátkem týdne obestřená otazníky bude také letos vyřešena!   Opět to byl právě Martin Netolický, který jednal na Státním fondu dopravní infrastruktury a zajistil, aby se financování této rekonstrukce ujal právě SFDI s tím, že práce spojené se zajištěním tělesa tunelů (mostů), tedy pilotáž  zajišťující stabilitu základů uhradí SŽDC. Celkem se jedná o investici v hodnotě dalších 50 milionů korun!  rekonstrukce tunelů se mezitím dostala do slepé uličky, neboť České lesy, které měly hradit změnu vedení Semanínského potoka nechtěly na akci uvolnit více než 5 mil. Kč, což situaci neřešilo.  Kdyby se ponechala oprava  trasy v tunelech Pardubickému kraji podle původního záměru z r. 2013, mohla být celá trasa uhrazena z evropských fondů a město se mohlo jen dívat.  Město Česká Třebová však uvěřilo záměru SŽDC a jejímu slibu akci zajistit, ale zbylo z toho jen krčení ramen a později jen minoritní spoluúčast na společném projektu.  Nyní to vypadá dobře, ještě letos by měla být provedena rekonstrukce celé trasy od Korada až po Metrans a dále nový povrch přes Semanín až k rybníku Hvězda.  Projekt na "tunely" i další část je připraven po výběrovém řízení na dodavatele bude možné začít.

3) Nový povrch na Kohoutě.  Z prostředků Pardubického kraje dostane nový povrch silnice I/358 v úseku od Zhoře do České Třebové. Silnice bývala v minulých letech každoročně opravována lokálním frézováním a záplatováním, letos by měl být nový povrch již od zhořského hřbitova, kde před časem skončila rekonstrukce této "dvojky", jedné z nejvytíženějších silnic II. třídy v našem kraji.

4) Nový povrch od Zámostí ke Skuhrovu. Jde o silnici III. třídy, kde se loni podařilo vyrobit kvalitní povrch v úseku vedoucím lesem. letos by měl nový povrch dostat úsek vedoucí od lesa  ke Třebovce.

---------------------------------------

Pro jediný rok jsou to smělé plány a týkají se opravdu důležitých silnic v našem regionu. "Nechtěl jsem dopředu nic slibovat, dokud jsem neměl vše zajištěno. Pomoc s úpravami silnic pro kamiony od Metransu řeším již od otevření zdejšího překladiště, teprve nyní mohu ohlásit, že letošní rok bude pro tuto oblast zlomový. Mohu říci, že jsem tomu velmi rád, zajistit to nebylo vůbec jednoduché," řekl Martin Netolický pro Českotřebovský zpravodaj. "Řeší se tím problém investora v našem regionu, který ve výhledu bude silniční dopravu na Českotřebovsku možná ještě i zvyšovat a nelze dopustit, aby tím trpěli obyvatelé města."

K  investicím do našeho města  v letošním roce je třeba dále přičíst ještě výstavbu moderní tělocvičny pro VOŠ a SŠT na Skalce, která je součástí investičního programu Pardubického kraje pro léta 2015 a 2016. Stavba, která  pomůže řešit a konkretizovat vysněný sportovní areál na Skalce, byla v době před komunálními volbami pro vedení našeho města překvapením a je další ukázkou konkrétní   pomoci městu Česká Třebová z vyšších pater politiky.

Ještě dovětek. Pomáhali i jiní, třeba ne tolik, třeba měli i menší možnosti. Zajímavé však bylo to, že vlastně vždy říkali: "Nikde o tom nic nepiš, bude lepší, když moje snahy nebudou  moc vidět....." Jako by šlo o nějakou nedovolenou činnost, o které není radno ani napsat.  Tady při hovoru s hejtmanem Pardubického kraje jsem takové pokyny nedostal. "Není přece žádná hanba postarat se o to, aby se řešily i problémy  České Třebové a zdejšího regionu, máme na to stejné právo jako jinde. Je jen potřeba, aby se o jejich řešení někdo zasadil."                                                                                                         (Milan Mikolecký)