- Tak nějak mohl vypadat
Herzánův most, kdybychom jej v roce 1960 nezbourali a místo toho
jej prodloužili ještě o druhý mostní oblouk (už by pod ním ovšem
nejezdily parní mašinky jako na obrázku). Mohli bychom mít důležité
dopravní spojení do oblasti Borek a průmyslové zóny města. Byla by to
nejen pěkná dominanta našeho českotřebovského nádraží, ale také velmi
užitečná spojnice do oblasti "za koleje", kam se dostaneme pouze
několika podjezdy, většinou s výškovým nebo i šířkovým omezením.
Navíc obdobné přemostění přes trať (směr R35) není a ni v Ústí n.O.,
nejbližší je až v Chocni.
- V současné době je
rozhodnuto o rekonstrukci komunikace a Semanínského potoka v tzv.
"tunelech". Je to samozřejmě dobře, díky finančním prostředkům SFDI, EU
a Pardubického kraje vznikne potřebná komunikace umožňující obousměrný
provoz. Plně však příslušným normám pro šířky jízdních pruhů v tunelech
nevyhovovat nebude. Proč tedy mluvit o dalším přemostění nádraží?
Jeho vybudování by znamenalo další perspektivu, že tudy vznikne i přímý
dálniční přivaděč na R35. Právě ten by mohl zajistit městu a rodící se
průmyslové zóně rozvoj a prosperitu, a částečně omezit dopravu po I/14
přes město.
- Připomeňme nedávné společné
prohlášení hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického a senátora
Radko Martínka po o potřebě vybudovat novou průmyslovou zónu u křížení
budoucí R35 se silnicí I/43 u Svitav, která využije příležitost
dálničního připojení a křižovatky kapacitních silnic ve směrech na
Prahu, Brno a Olomouc k rozvoji zaměstnanosti na Svitavsku. Je to sice
správný názor, ovšem může být pro rozšiřování průmyslové zóny v České
Třebové velmi konkurenční, především pokud nebude mít Česká Třebová
přímé napojení na dálnici vlastním přivaděčem.
- Průmyslová zóna by pak mohla
být jen překladiště Metrans a další haly logistických firem s ním
spojených. Pokud nechceme další rozvoj průmyslu v České Třebové
"zaříznout" a přenechat iniciativu rozvoje pro město Svitavy, měli
bychom o přivaděč bojovat. Byl přece oficiálně přislíben v "Memorandu"
podepsaném v roce 2006 v souvislosti s výběrem jižní varianty R35. Pro
další elokační období 2014 - 20 je nejsilnějším operačním
programem právě doprava. V rámci programu by jistě bylo možné
vybojovat alternativní trasu 12 km dlouhého přivaděče s výstavbou
nového mostu přes českotřebovské nádraží. Zřejmě by vypadal jinak než na
fotomontáži připravené z 80 let staré staré fotografie, ale pomohl by
odvést nákladní dopravu z našeho města a zajistit jeho rozvoj a tedy i
životní úroveň a zaměstnanost.
Milan Mikolecký
|