-
Většina
stálých čtenářů Českotřebovského zpravodaje si určitě vybaví jméno
Radovana Švarce – vynikajícího (nejen) matematika z našeho gymnázia.
Shrňme si jeho výsledky v soutěžích:
-
-
IV. ročník:
účast v celostátním kole dějepisné olympiády, vítěz krajského kola
matematické olympiády (dále MO) kategorie C (pro V. ročník)
- V. ročník: účast v celostátním kole MO kategorie A (pro VII. a
VIII. ročník), vítěz krajského kola MO kategorie C, 5. místo na
česko-polském střetnutí juniorů
-
VI. ročník:
vítěz MO v krajském kole kategorie B (pro VI. ročník) a 2. místo
v celostátním kole kategorie A, účast v celostátním kole olympiády
v programování, bronzová medaile na mezinárodní matematické olympiádě,
3. místo v celostátním kole lingvistické olympiády
-
VII. ročník:
3. místo v celostátním kole MO kategorie A, bronzová medaile na
mezinárodní matematické olympiádě, účast v celostátním kole olympiády
v programování, účast v celostátním kole logické olympiády
-
VIII.
ročník: 1. místo v celostátním kole MO kategorie A, 4.
místo v celostátním kole logické olympiády, 9. místo v celostátním
kole olympiády v programování, prozatím postup do celostátního kola
logické olympiády
- Neuvádíme mnohé další – Náboje, internetovou MO, Klokana… Asi se
nedivíte, že takového studenta budeme postrádat. A tak jsem se na
rozloučenou zkusila zeptat na pár věcí, které zajímají mne a třeba
zaujmou i vás.
-
- Šr.: Proč právě matematika, logika, programování, lingvistika –
co předně Vás na tom tak baví? (Já tedy myslím, že vím, ale chtěla
bych to Vašimi slovy.)
- R.: Mám rád ten pocit, když něco řeším a najednou to do sebe
všechno začne zapadat. Líbí se mi to hledání pravdy a matematika má tu
skvělou vlastnost, že na ni nic nepotřebuji – žádné experimenty, žádné
„praktické poznatky“. Je to prostě krása. A musím přiznat, že jako
egoistu mě těší, když něco vyřeším, protože se tím utvrdím ve své
inteligenci.
-
- Šr.: Jak vypadá taková mezinárodní olympiáda? (Průběh soutěží,
doprovodný program, s kým jedete…)
- R.: Tým šesti soutěžících doprovázejí dva vedoucí. Jeden z nich už
čeká na místě a vybírá úlohy. Doprovodný program jsou zpravidla
exkurze na zajímavá místa dané země a nějaké přednášky. Soutěží se dva
dny, každý z nich máme čtyři a půl hodiny na tři úlohy. Jde o jednu
rozumně lehkou, jednu střední a jednu vážně těžkou.
-
- Šr.: Jaké knížky máte rád (kromě odborné literatury), proč?
- R.: Já si na klasické knížky neumím udělat čas, protože když vím,
že něco budu číst déle než den, tak mám pocit, že je to strašně
neproduktivní a místo toho bych mohl něco počítat a připravovat se. No
teď, před maturitou, je to trochu problém. Jako příjemná náhrada se mi
jeví komiksy (které miluju) a audioknihy (tj. můžu zároveň číst a
počítat).
-
- Šr.: A jakou hudbu?
- R.: Hudebně nejsem moc vybíravý, jsem
ochoten poslouchat prakticky cokoliv. Mám celkem rád klasiku, dá se
poslouchat skoro všechno na vrcholech hitparád. Poslední dobou jsem si
celkem oblíbil rap.
-
- Šr.: S jakou známou osobností byste
se rád setkal osobně?
- R.: Těžko říct, nenapadá mě nikdo, koho
bych chtěl nějak výrazně poznat. Možná Richard Feynman.
- (Poznámka Šr.: Jeden z největších fyziků
20. století, vřele doporučuji jeho kouzelnou knížku To nemyslíte vážně,
pane Feynmane! – nebojte se, není zdaleka jen o fyzice.)
-
- Šr.: Čím byste chtěl být a čím naopak
určitě ne?
- R.: Jednoznačně bych chtěl být
matematikem (tj. vědecký pracovník, resp. profesor na nějaké
univerzitě). Rozhodně bych nechtěl dělat nějakou fyzickou práci (třeba
na stavbě nebo tak něco) – to bych prostě nezvládal.
-
- Šr.: Děkuji za rozhovor a moc přeji
Radovanovi, aby si svou vědu nadále užíval nejmíň tak, jako dosud. A
dodávám, že mi bude moc chybět, když při matice vzhlédne od svých
soutěžních příkladů, podívá se na tabuli, lehce se zachmuří a řekne: „Má
tam být plus!“
Vendula Šrůtková