-
Život v církvi
-
Zamyšleni
-
Nelze
pochopit, co je život v církvi, když nechápeme význam obou slov! Co je
život? Jedna definice říká, že život je tam, kde dochází k proměně
energie, výměně látek a informací. Samozřejmě každá definice kulhá, ale
tohle je zajímavé. Je kámen skutečně neživý a rostlina živá jen proto,
že v druhém případě dochází k neustálé proměně? A když rostlina odkvete
a uschne, znamená to, že zemřela, protože nám sešla z očí? Jiná definice
říká, že život je tam, kde je jedinec schopen samostatné údržby. Ach
ano, už to chápu, tam kde se o sebe jedinec nepostará, je mrtvý. Někdy
se mi zdá, že takové chápání života se čím dál víc prosazuje. Dříve se
cenila moudrost bělovlasých kmetů, dnes jsou k smíchu, protože na
klávesnici nemohou najít „Enter“ a nevědí, co je internet a dotykový
mobil.... Pro křesťana je život tam, kde věci mají řád a smysl. Kámen, z
kterého postavím most, i květina, co odkvetla, i stařec, který má svou
životní moudrost a vzpomínky, to může přece mít svůj smysl a tedy je to
pro mne živé, protože to plní úlohu, kterou tomu všemu dal Bůh. Naproti
tomu lidské mraveniště někdy smysl nedává a tak může existovat
společnost, která je již mrtvá, přestože všude je hemžení a samostatná
údržba.
- A co církev? Někdy se jí
lidé smějí pro její skandály a neohrabanost, neschopnost mluvit
současným jazykem, či myšlenkovou povrchnost a soupeření. To je průšvih!
V teologii se tomu říká církev viditelná a někdy tu církev, na které
lidé vidí každý chlup, skutečně nelze spojovat se životem. Pak je ovšem
církev „neviditelná“, není vidět, jen Bůh sám ví, kdo do ní patří. Ale v
této neviditelné církvi se dějí věci. Když vymyslím definici pravé
církve, bude to opět jenom zkratkovité. Dnes odpoledne jsem šel na
procházku až za vesnici. Máme tam malý evangelický hřbitov, už se tam
staletí nepohřbívá a někteří naši členové asi ani nevědí, že něco
takového existuje. Na tom hřbitůvku jsou čerstvě vysázené květiny, i
když je sucho, je vše zalito. Dlouho jsem nevěděl, kdo se o to vše
stará, nikdo z „našich“ mi nebyl schopen říct, až jsem na to přišel
náhodou. Žena, tuším z katolické církve, kterou nezajímají duchovní
závody, které beztak již odvál čas. Je to zapotřebí, tak si dá tu práci
i v místech, kam mnoho lidí nechodí a kde to nikdo moc neocení. Obětuje
se i pro takovou drobnost. Život v církvi je tam, kde se lidé obětují
pro věc. Ježíš říká: „Já jsem ta cesta, pravda i život.“ A je to tak,
protože se za nás obětoval. Církev žije tam, kde se oběť bere vážně. Ne
spousta aktivit, kde si můžeme udělat čárku, ale oběť – v první řadě
oběť Ježíše Krista a pak i ta naše.
- Petr Peňáz, evangelický
farář
|