Z miliardového prodeje lokomotiv CZ Loko do Ruska sešlo, trh je ale pro firmu stále perspektivní

Prezident Zeman letos oznámil, že firmě CZ Loko dojednal obří obchod v Rusku.
Společnost už ale se zakázkou nepočítá.
Firma, jejíž tržby se drží kolem dvou miliard, má však nové zakázky v Itálii, Finsku, Lotyšsku či Estonsku.
Ruský trh je pro CZ Loko stále perspektivní, sází na soukromé dopravce.

 

Měl to být příklad toho, jak česká k Rusku vstřícná diplomacie prezidenta funguje. Společnost CZ Loko měla díky přímluvě Miloše Zemana do Ruska dodávat lokomotivy za miliardy korun. Jenže po prohlášeních pro tisk vše utichlo. "Ohledně zakázky pro Ruské dráhy se vůbec nic neděje, prostě to nedopadlo, věnujeme se jiným projektům," říká šéf CZ Loko Josef Bárta. Příběh zakázky až na 100 lokomotiv ročně začal před pěti lety. Ruská železnice prochází masivní obměnou vozového parku a česká firma, která může dodávat hlavně posunovací lokomotivy, chtěla být u toho. Samotný Bárta o téměř jisté zakázce hovořil již na začátku roku 2011.
Po několika letech se do nekončících jednání vložil prezident Miloš Zeman a přimluvil se u svého přítele - šéfa Ruských drah Vladimira Jakunina. Ten patří mezi lidi velmi blízké ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi. Gentlemanská dohoda měla dodávky českých strojů potvrdit. Zeman se posléze při několika příležitostech pochlubil, že firmě CZ Loko k miliardové zakázce dopomohl.
Situace ale už tehdy byla složitější. Stejně se ruské straně snažil nadbíhat i slovenský premiér Robert Fico, který chtěl podpořit zase ŽOS Zvolen. I na této straně docházelo k podobným proklamacím. Jenže Ruské dráhy se postupně dostaly do potíží s tím, jak poklesl objem nákladních přeprav, a s poklesem cen ropy ubylo následně i peněz ve státní pokladně, dovážené lokomotivy by navíc prodražil slabší rubl.
CZ Loko Rusko nadále považuje za mimořádně perspektivní trh, ale zkouší se zaměřit na jiné zákazníky. "V Rusku je ohromné množství vleček a tratí, které jsou soukromé," popisuje Bárta s tím, že lokomotivy, které tam používají, už jsou zastaralé. Potenciál k získávání nových zákazníků je tak obrovský. V soukromých rukou je podle něho zhruba polovina infrastruktury. Tu ovládají například gigantické průmyslové podniky v regionech.
Minulý týden do Ruska odešla kvůli testům první z lokomotiv, kterou čeká náročné schvalování. "V Rusku je těžká regulace, kterou si brání svůj trh," říká Bárta. Podle něho zabere rok až dva, než bude mít lokomotiva všechna schválení a zakázka tak bude mít volnou cestu k ruským zákazníkům. Výroba by pak probíhala ve spolupráci s ruským partnerem.
Do Finska i Itálie
Bárta ale pro svou firmu dokázal najít nová odbytiště i v jiných částech Evropy. Jejich stroje mají zákazníky v Turecku, Itálii, Lotyšsku, kam v dalších dvou letech dodají lokomotivy za 1,1 miliardy, nebo nově i v Estonsku. Verze pro silné mrazy jsou určené pro Finsko. V Česku je odebírají jak České dráhy, tak například SŽDC i řada soukromých dopravců.  "V současnosti cítíme oživení trhů, nová poptávka přichází právě od nově vznikajících dopravců," přibližuje Bárta.  Podle něho je aktuální kapacita závodů firmy vytížena na 100 procent.
CZ Loko je rozkročena na tři doplňující se aktivity. Vyrábí nové lokomotivy, věnuje se opravám a modernizacím. Pro České dráhy v minulosti například kompletně zrenovovala lokomotivy zvané "brejlovec". Díky novým technologiím tak z českých kolejí nevymizely - dráhy je dál používají pro tažení rychlíkových souprav. Firmě se tři pole působnosti dlouhodobě vyplácí. Pokud se v době ekonomické recese nenakupují nové stroje, protože se šetří, roste poptávka po opravách a modernizacích.  Za poslední čtyři roky firma vykazuje mírný pokles tržeb i zisku. Tomu ale předcházel rychlý růst. V době, kdy na český byznys dopadla finanční krize, měla firma tržby kolem tři čtvrtě miliardy korun. Během tří let je ztrojnásobila nad dvě miliardy. Kolem této hranice se pohybuje poslední čtyři roky.      
Z Loko s 51 procenty akcií ovládá podnikatel Josef Bárta, 49 procent vlastní jako strategický partner německá průmyslová skupina Zeppelin, která vyrábí mimo jiné stavební stroje. Podnik sídlí v Nymburce, výrobní závody má v České Třebové a v Jihlavě.  Patří mezi největší české výrobce lokomotiv v regionu. S českým konkurentem Škodou Transportation se ale nikde přímo nestřetávají.  Škoda vyrábí nové elektrické lokomotivy pro dálkové tratě, CZ Loko se soustřeďuje hlavně na posunovací lokomotivy a na kompletní modernizace starších strojů. Stejně jako pro Škodu je i pro CZ Loko stále důležitější export.
Hospodářské noviny 18/6