-
Z miliardového prodeje lokomotiv CZ Loko do Ruska sešlo,
trh je ale pro firmu stále perspektivní
-
Prezident Zeman
letos oznámil, že firmě CZ Loko dojednal obří obchod v Rusku.
-
Společnost už ale
se zakázkou nepočítá.
-
Firma, jejíž tržby
se drží kolem dvou miliard, má však nové zakázky v Itálii, Finsku,
Lotyšsku či Estonsku.
-
Ruský trh je pro
CZ Loko stále perspektivní, sází na soukromé dopravce.
-
-
Měl to být příklad
toho, jak česká k Rusku vstřícná diplomacie prezidenta funguje.
Společnost CZ Loko měla díky přímluvě Miloše Zemana do Ruska dodávat
lokomotivy za miliardy korun. Jenže po prohlášeních pro tisk vše
utichlo. "Ohledně zakázky pro Ruské dráhy se vůbec nic neděje, prostě to
nedopadlo, věnujeme se jiným projektům," říká šéf CZ Loko Josef Bárta.
Příběh zakázky až na 100 lokomotiv ročně začal před pěti lety. Ruská
železnice prochází masivní obměnou vozového parku a česká firma, která
může dodávat hlavně posunovací lokomotivy, chtěla být u toho. Samotný
Bárta o téměř jisté zakázce hovořil již na začátku roku 2011.
-
Po několika letech se
do nekončících jednání vložil prezident Miloš Zeman a přimluvil se
u svého přítele - šéfa Ruských drah Vladimira Jakunina. Ten patří mezi
lidi velmi blízké ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi. Gentlemanská
dohoda měla dodávky českých strojů potvrdit. Zeman se posléze při
několika příležitostech pochlubil, že firmě CZ Loko k miliardové zakázce
dopomohl.
-
Situace ale už tehdy
byla složitější. Stejně se ruské straně snažil nadbíhat i slovenský
premiér Robert Fico, který chtěl podpořit zase ŽOS Zvolen. I na této
straně docházelo k podobným proklamacím. Jenže Ruské dráhy se postupně
dostaly do potíží s tím, jak poklesl objem nákladních přeprav,
a s poklesem cen ropy ubylo následně i peněz ve státní pokladně,
dovážené lokomotivy by navíc prodražil slabší rubl.
-
CZ Loko Rusko nadále
považuje za mimořádně perspektivní trh, ale zkouší se zaměřit na jiné
zákazníky. "V Rusku je ohromné množství vleček a tratí, které jsou
soukromé," popisuje Bárta s tím, že lokomotivy, které tam používají, už
jsou zastaralé. Potenciál k získávání nových zákazníků je tak obrovský.
V soukromých rukou je podle něho zhruba polovina infrastruktury. Tu
ovládají například gigantické průmyslové podniky v regionech.
-
Minulý týden do Ruska
odešla kvůli testům první z lokomotiv, kterou čeká náročné schvalování.
"V Rusku je těžká regulace, kterou si brání svůj trh," říká Bárta. Podle
něho zabere rok až dva, než bude mít lokomotiva všechna schválení
a zakázka tak bude mít volnou cestu k ruským zákazníkům. Výroba by pak
probíhala ve spolupráci s ruským partnerem.
-
Do Finska i Itálie
-
Bárta ale pro svou
firmu dokázal najít nová odbytiště i v jiných částech Evropy. Jejich
stroje mají zákazníky v Turecku, Itálii, Lotyšsku, kam v dalších dvou
letech dodají lokomotivy za 1,1 miliardy, nebo nově i v Estonsku. Verze
pro silné mrazy jsou určené pro Finsko. V Česku je odebírají jak České
dráhy, tak například SŽDC i řada soukromých dopravců. "V současnosti
cítíme oživení trhů, nová poptávka přichází právě od nově vznikajících
dopravců," přibližuje Bárta. Podle něho je aktuální kapacita závodů
firmy vytížena na 100 procent.
-
CZ Loko je rozkročena
na tři doplňující se aktivity. Vyrábí nové lokomotivy, věnuje se opravám
a modernizacím. Pro České dráhy v minulosti například kompletně
zrenovovala lokomotivy zvané "brejlovec". Díky novým technologiím tak
z českých kolejí nevymizely - dráhy je dál používají pro tažení
rychlíkových souprav. Firmě se tři pole působnosti dlouhodobě vyplácí.
Pokud se v době ekonomické recese nenakupují nové stroje, protože se
šetří, roste poptávka po opravách a modernizacích. Za poslední čtyři
roky firma vykazuje mírný pokles tržeb i zisku. Tomu ale předcházel
rychlý růst. V době, kdy na český byznys dopadla finanční krize, měla
firma tržby kolem tři čtvrtě miliardy korun. Během tří let je
ztrojnásobila nad dvě miliardy. Kolem této hranice se pohybuje poslední
čtyři roky.
-
Z Loko s 51 procenty
akcií ovládá podnikatel Josef Bárta, 49 procent vlastní jako strategický
partner německá průmyslová skupina Zeppelin, která vyrábí mimo jiné
stavební stroje. Podnik sídlí v Nymburce, výrobní závody má v České
Třebové a v Jihlavě. Patří mezi největší české výrobce lokomotiv
v regionu. S českým konkurentem Škodou Transportation se ale nikde přímo
nestřetávají. Škoda vyrábí nové elektrické lokomotivy pro dálkové
tratě, CZ Loko se soustřeďuje hlavně na posunovací lokomotivy a na
kompletní modernizace starších strojů. Stejně jako pro Škodu je i pro CZ
Loko stále důležitější export.
-
Hospodářské noviny 18/6
|