-
Chodník u čp. 538 v Podbranské ulici -
upřesnění
-
Dne
13/7 se v Českotřebovském deníku 159/2015 píše o novém chodníku, který
vybudoval majitel sousední nemovitosti i když nemusel, aby zlepšil
podmínky pro chodce v tomto frekventovaném místě. Mohl také chodník
ohradit a čekat až vznikne iniciativa k úpravě ze strany města, mohl
nechat chodce "přejít na protější chodník". Místo toho se
snažil, aby byl chodník nově upraven.
- Rozšíření chodníku bylo možné uskutečnit díky přestavbě domu,
starý vchod do domu z chodníku, vyžadující překonat velký výškový
rozdíl, byl zrušen.
Současně bylo odstraněno zkorodované původní zábradlí, odbourána
svrchní část opěrné zdi a schodiště, položeny drenáže.
-
Chodníky a komunikace v majetku města spravuje obchodní společnost Eko
Bi. "Po několika neúspěšných pokusech jsme se domluvili se
ředitelem EKOBI ing. Cinkem na schůzce na místě samém, kde se mi
podařilo dohodnout alespoň minimum spoluúčasti Města. Z počátečního
"chodník není náš, nemáme to v rozpočtu, ať si to opraví SUSka atd.,
jsme se dohodli na materiálu - dodání štěrku, použité mozaiky a trochy
drtě. Práci na dláždění že si už zajistím sám. Práce, která tomuto
kroku musela předcházet, jakoby se Města netýkala. Značně
frekventovaný chodník byl v místě schodů značně zúžený, což je dosud
patrné na dlažbě v těchto místech. Když se v tomto místě měli míjet
dva lidé, jeden musel uhnout do silnice. Že se tam dosud nic
nepřihodilo je spíše s podivem," říká Jiří Drašnar, který akci
zajišťoval.
- Článek tím upřesňuje následující větu z 13/7 "Zarážející však
je to, že chodník, který je v této frekventované lokalitě z
bezpečnostního hlediska nezastupitelný, si musí vydláždit za svoje
náklady majitel přilehlé nemovitosti, že město nepodalo pomocnou
ruku." Tedy přesněji: materiál pro dlažbu Eko Bi
zajistilo (odhad ceny je dle p. Stránského z Eko Bi 12 000 Kč).
- Zjistil jsem ceny: 1t štěrku větší zrnitosti 250 Kč, drť pod
dlažbu 1tuna 650 Kč, dlažební kostky - mozaika 1 tuna 3150 Kč vč. DPH
+ cena dovozu a manipulace (1 tuna mozaiky = 8,5 m2 dlažby). Nemyslím,
že by materiálu bylo třeba více. Pokud tedy jsou náklady Eko Bi 12000
Kč, musí mít neuvěřitelné režijní náklady. Eko Bi ale nezajistilo
žádný materiál pro opravu opěrné zdi a práci (dláždění,
stavební práce, zábradlí) v ceně daleko vyšší. To musel zajistit
majitel nemovitosti sám. Trochu je mi líto, že p. Stránský z Eko Bi (který má na
starosti městské komunikace, chodníky, překopy apod.) navíc ještě
přichází s hodnocením, že je "vydláždění chodníku provedeno
nekvalitně a kdyby bylo na něm, tak by takovou práci nepřevzal".
To se mi zdá za výše uvedených podmínek spolupráce jako hodnocení
dosti silné. Myslím, že Eko Bi nic nebrání, aby zajistilo předláždění
chodníku v celé šířce, "abychom se za chodník nemuseli stydět". Myslím
však, že se toho určitě nedožiju.
-
- Aby se tak ale mohlo stát, je třeba urychlit majetkové vyrovnání
města s Pardubickým krajem. Na přiložené mapě je vidět, jak pozemek
komunikace III. třídy v majetku Pardubického kraje v Podbranské ulici
vypadá. Velmi se divím, že především západní strana komunikace, která
je hranicí městské památkové zóny, nedoznala od zřízení MPZ v
devadesátých letech vůbec žádnou změnu. Podbranská a Lidická ulice se
silnicí III. třídy jsou poslední komunikace ve městě, kde dosud
nedošlo k majetkovému oddělení chodníků a komunikace. Nikomu to
nevadí, nikdo se o to nestará, byť to je velmi blízko centra a město
má připravený "Plán regenerace MPZ". Jeho prvním předpokladem by mohlo
být právě majetkové narovnání a vyrovnání hranic komunikace se
sousedními pozemky. Jiní investoři byli rychlejší a tak se podařilo
např. společnosti Lokotrain, s.r.o. odkoupit stavební parcelu u ústí
Školní uličky pro parkoviště svých vozidel, i když by město nebo
Pardubický kraj možná alespoň část pozemku pro rozšíření komunikace
potřebovalo. V této oblasti byla dosud minimální investiční činnost,
nebylo to potřeba. Současně to znamená, že město nebude do chodníků v
uvedených ulicích jakkoliv investovat?
Milan Mikolecký
-
(Obrázek
na závěr týdne)
-
EVANGELICKÉ
BOHOSLUŽBY
-
V ČESKÉ TŘEBOVÉ -
SRPEN 2015
|
02.08.2015 |
čtené služby Boží v 9.00,
evangelický kostel na Trávníku |
V. Špaček |
09.08.2015 |
bohoslužby s VP v 9.00, evangelický
kostel na Trávníku |
f. J. Nečas |
16.08.2015 |
bohoslužby v 9.00, evangelický
kostel na Trávníku |
f. J. Nečas |
23.08.2015 |
bohoslužby v 9.00, evangelický
kostel na Trávníku |
f. D. Najbrt |
30.08.2015 |
čtené služby Boží v 9.00,
evangelický kostel na Trávníku |
J. Němeček |
-
-
CZ LOKO: Senioři mají k firmě silný
vztah. Na setkání jich přišlo přes sedmdesát
Přes sedmdesát seniorů,
bývalých zaměstnanců CZ LOKO, se opět vrátilo do firmy, s níž mnozí
spojili podstatnou část svého pracovního života. Stalo se tak v květnu
na pozvání závodní odborové organizace, která pro ně připravila
návštěvu podniku. „Většinou nás zajímá, jak vypadá pracoviště, kde
jsme dříve dělali. A třeba se divíme, že ho nenajdeme, protože
modernizace je ohromná a některá místa, kouty, dílny už tu prostě
nejsou," říká dvaasedmdesátiletý i Miloš Vávra. Ten zde začínal v
dubnu 1966 jako soustružnik v navijárně, a v roce 1974, kdy skončily
parní lokomotivy, se vyučil elektromechanikem a stal se provozním
elektrikářem. A do „dílen", je-li třeba, chodí na výpomoc ještě dnes.
„Nezastírám, že firma mi přirostla k srdci a jsem rád, že se jí daří a
dává lidem práci," poznamenal. Na prohlídku továrny navázala
společenská část s hudbou v restauraci Na Horách, kam seniory přivezl
autobus. Svou veršovanou zdravici na ní přednesl Miloš Vávra.
Generální ředitel a předseda představenstva Josef Bárta pak seniorům
přiblížil současnost firmy a její rozvojové plány. „S růstem zakázek
nyní řešíme i další rozšiřování našich pracovních týmů a hledáme
šikovné spolupracovníky hlavně dělnických profesí. CZ LOKO je dnes v
železničním průmyslu silnou, respektovanou firmou, a každý z vás, jí k
tomu ve své době pomohl. Za to vám ještě jednou děkují," řekl šéf
firmy. Nejstarší účastnice paní Eliška Jarolímová, které je 89 let,
převzala dárkový koš. Ten si odnesli i další jubilanti, všichni pak
malé dárky.
- Předsedkyně odborů Magdalena Stránská ocenila, že senioři mají o
dění ve firmě trvalý zájem, o čemž svědčí i hojná účast na těchto
každoročních akcích. Letos se jich dostavilo 74 z 90 pozvaných.
-
- CZ
LOKO PODPOŘILO TÝDEN SPORTU
- Týden sportu, který už sedmnáct let patří neoddělitelně ke konci
školního roku ve městě, tentokrát připadl na dny od 22. do 26. června.
A ten čtvrtý, předposlední, letos patřil akciové společnosti CZ LOKO.
„Naše společnost pravidelně finančně podporuje sportovní aktivity dětí
a mládeže ve městě, a proto i naše účast na Týdnu sportu přirozeně
zapadá do celkové firemní podpory základních a středních škol v České
Třebové. Jejich žákům a studentům umožňujeme exkurze, zajišťujeme
praktické vyučování a od letošního roku také vybraným středoškolákům z
technických oborů nabízíme stipendia," uvedl Tomáš Brancuzský,
personální ředitel.
- Týden sportu je i v českém měřítku mimořádnou akcí a bez
vstřícnosti a podpory partnerů se neobejde. Letos bylo připraveno
úctyhodných 86 soutěží v 31 sportovních disciplínách. Novinkou byl
návrat k turnaji v hokejbalu, za to se nepodařilo obsadit jinak
populární cyklistiku, l tak ale byl program velmi pestrý a děti z
mateřských, základních a středních škol si ho dopoledne naplno užily.
Odpoledne pak patřilo rodinám s dětmi, kolektivům i jednotlivcům,
mladým i starším. Podvečerní a večerní program pak byl tradičně
věnován vyhlašování výsledků a doprovodným kulturním akcím. Prostě
taková malá českotřebovská „olympiáda".
První lokomotiva z CZ LOKO zamíří do
Finska už v září
Dieselelektrické
lokomotivy řady 774.7 pro finského soukromého dopravce Fennia Rail Oy už
mají konkrétní podobu. V českotřebovské provozovně CZ LOKO se nyní
dokončují první dvě, a další přichází na řadu. „Náhrada první věty:
První lokomotiva pro zahraničního zákazníka je vždy
nejsložitější, zatímco další jsou už přeci jen jednodušší. Máme tu ale
lidi, co své práci rozumí a dokážou ji zvládnout, l když se to
samozřejmě bez konzultací třeba s technology a také velkého nasazení,
včetně víkendů, neobejde," říká mistr Jaroslav Pavlíček. Lokomotivy
zatím stojí na úzkém rozchodu, ale zákazník je obdrží na širokém, aby
odpovídal podmínkám tamní železniční sítě. Společnost Fennia Rail je
prvním privátním železničním operátorem v zemi. První z lokomotiva jí
bude dodána v září, další pak budou následovat po měsíci. Společnost CZ
LOKO při této zakázce zhodnotila bohaté zkušenosti z vývoje a výroby
lokomotiv pro severské klimatické podmínky v pobaltských státech a Ruské
federaci. Projekt po technické stránce vychází z lokomotiv CME3 pro
Lotyšsko a ve Finsku je schvalován v souladu s normami TSI.
Dvacet lokomotiv z CZ LOKO pro ostravský
ArcelorMittal
Výjimečný kontrakt na pronájem 20 lokomotiv řady 741.7 pro obsluhu
vlečky na 10 let podepsali v červnu představitelé oceláren ArcelorMittal
Ostrava a společnosti' CZ LOKO. Součástí smlouvy jsou také služby,
včetně servisu a údržby lokomotiv a garance provozuschopnosti.
Vlastníkem lokomotiv bude CZ LOKO prostřednictvím spolupracujících
finančních ústavů. První lokomotiva bude předána do provozu už na
začátku roku 2016, další budou postupně následovat a nahradí tak
dožívající flotilu podnikových lokomotiv s průměrným stářím 32 let.
„Smlouvě předcházela velmi dlouhá a opravdu náročná jednání. To, že
volba mezi několika
zájemci nakonec padla na CZ LOKO, pokládáme za velký úspěch a
potvrzení toho, že jsme schopni splnit i ta nejnáročnější kritéria a
požadavky klientů. Toho si velmi cením, i protože to potvrzuje náš
přerod i v moderní firmu," neskrývá spokojenost Josef Bárta, generální
ředitel a předseda představenstva společnosti CZ LOKO. Ta nyní
tedy musí koupit vstupní i vozidla a modernizovat je, udržovat a
garantovat jejich provozuschopnost, spotřebu, nasazení v provozu, tedy
na vlečce, po níž se k vysokým pecím dováží suroviny a materiál a od
nich odváží vyrobené železo. Společnost CZ LOKO proto v Ostravě zřídí i
své další servisní středisko.
-
-
Moderní vůz
s termovizí pomůže při pátrání po osobách
- Pardubice (17. 7. 2015) –
Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický dnes podepsal s krajským
ředitelem Policie ČR Janem Švejdarem darovací smlouvu na 500 tisíc
korun, které poslouží na úpravu speciálního
velitelsko-monitorovacího vozidla, které bude vybavené kamerovým
systémem, termovizí a napojením do komunikačních sítí. Přestavba
vozidla by měla být dokončena do konce roku 2015.
- „Formou finanční dotace se
dlouhodobě snažíme podporovat všechny složky integrovaného
záchranného systému. Tyto finance slouží na pořízení speciální
techniky, která nepatří mezi obvyklé vybavení,“ uvedl hejtman
Martin Netolický. „Konkrétně tento velitelsko-monitorovací vůz
bude využíván při ochraně majetku osob postižených živelními
pohromami, při sportovních akcích s doprovodem rizikových fanoušků,
ale také při vyhledávání pohřešovaných osob,“ dodal hejtman
Netolický.
- Soustavnou finanční podporu kraje oceňuje také krajský policejní
ředitel Jan Švejdar. „Tato technika zefektivní nasazení policie
při mimořádných událostech a jsme rádi, že spolupráce policie a
kraje je na velmi dobré úrovni a prohlubuje se na všech úrovních.“
Pardubický kraj již v minulosti několikrát přispěl Policii ČR na
zlepšení technického vybavení. Například v prosinci 2014 přispěl
částkou 700 tisíc korun na moderní radar Ramer, který je přednostně
nasazován na silnici I/35.
-
-
Krizový
fond kraje pomůže dvěma postiženým rodinám
- Pardubice (17. 7. 2015) – Do velmi těžké životní situace se
dostaly v minulých dnech dvě rodiny na Pardubicku. Jedna ztratila
střechu nad hlavou a svůj majetek, druhá se ocitla bez matky
samoživitelky. Rada Pardubického kraje proto ve čtvrtek schválila
poskytnutí dvou humanitárních finančních darů z důvodu živelní
pohromy a ke zmírnění tragické životní situace. „V obci
Hodonín úder blesku zapálil rodinný dům, který i přes zásah hasičů
zcela vyhořel a šest jeho obyvatel tak přišlo o téměř veškerý
majetek. Následkem tragické dopravní nehody u obce Ráby zase
ztratili matku dva bratři, z nichž mladší byl při této nehodě vážně
zraněn. Využili jsme proto krizový fond kraje a poskytneme každé
z rodin peněžitý dar ve výši 50 tisíc korun. Doufám, že tento malý
příspěvek těmto rodinám alespoň trochu pomůže překonat těžkou
životní situaci, ve které se ne vlastní vinou ocitly,“ sdělil
hejtman Martin Netolický.
Dny lidové
architektury začínají v sobotu na Veselém Kopci
Pardubice (17. 7. 2015) – Dny lidové architektury Čech, Moravy
a Slezska 2015 se uskuteční letos také v Pardubickém kraji. Akce
Putování Hlineckem – krajem Chrudimky za lidovými stavbami
bude zahájena 18. a 19. července 2015 na Veselokopeckém jarmarku.
Zde bude slavnostně pokřtěn malý průvodce Lidové stavby Pardubického
kraje a program putování.
„Rádi jsme podpořili vydání průvodce lidovými stavbami
Pardubického kraje. V této oblasti máme být na co pyšní. Není náhoda,
že zakladatel Souboru lidových staveb Vysočina Luděk Štěpán letos
dostal nejvyšší ocenění kraje – cenu Za zásluhy,“ uvedla
náměstkyně hejtmana Jana Pernicová. Pardubický kraj na vydání brožury
přispěl 40 tisíci korunami.
Průvodce přiblíží Polabí – Pardubicko a severní Chrudimsko,
Hlinecko – České Horácko, Litomyšlsko a Vysokomýtsko, Poličsko,
Svitavsko a Moravskotřebovsko – Hřebečsko, Orlické podhůří, Králicko a
lidové stavby dalších míst kraje.
Dny lidové architektury v Pardubickém kraji jsou iniciovány a
organizačně zajišťovány společností FOIBOS BOOKS a Kotěrovým centrem
architektury o. p. s. Na přípravě projektu se významně podílí a jeho
odbornou stránku zajišťuje Národní památkový ústav a jeho územní
odborné pracoviště v Pardubicích a Soubor lidových staveb Vysočina
společně s řadou dalších organizací a jednotlivých odborníků. Cílem je
oslovit širší kulturní veřejnost a přiblížit lidové stavby jako
součást bohatého kulturního dědictví kraje.
Podobné aktivity jsou připraveny například také v Libereckém
kraji, ve Zlínském kraji a dalších regionech. Tradice Dnů byla
zahájena v roce 2013 v Jihočeském kraji celonárodní akcí ve Vlachově
Březí a obcích Vlachovobřezska na počest 200letého výročí narození
Jakuba Bursy, jednoho z významných lidových stavitelů tzv. selského
baroka.
-
Kraj
podpoří výběr nové ředitelky společnosti EBA
- Pardubice (18. 7. 2015) – Rada Pardubického kraje na svém
čtvrtečním zasedání podpořila odvolání ředitele společnosti East
Bohemian Airport (EBA) Michala Červinky a jmenování Heleny
Šmejkalové od 1. září na jeho místo. Hlasování valné hromady
společnosti EBA, která provozuje civilní část pardubického letiště a
ve které má kraj třetinový podíl a město Pardubice dvoutřetinový, se
bude konat 27. července.
- „Paní Šmejkalová nám představila
své záměry a řešení, jež by prosadila ve funkci ředitelky
společnosti EBA. Je zřejmé, že jako krizová manažerka s více než
dvacetiletou obchodní praxí v letecké společnosti ekonomické situaci
a výhledu pardubického letiště rozumí. Rada Pardubického kraje proto
jednohlasně schválila její podporu,“
sdělil hejtman Martin Netolický.
- Helena Šmejkalová by měla být
jmenována členkou představenstva společnosti EBA s pověřením
k řízení společnosti. Michal Červinka vede společnost od července
loňského roku.
- Letiště se v posledních letech potýká
s úbytkem cestujících, současně se řeší vybudování nového
terminálu. Kvůli vysokým nákladům stávajícího projektu terminálu,
které zdaleka přesáhly původní limit 300 milionů korun, navštíví
hejtman Pardubického kraje Martin Netolický společně s primátorem
města Pardubice Martinem Charvátem v příštím týdnu terminál letiště
v Karlových Varech, který se podařilo postavit za třetinové náklady.
Dětský tábor
Baldawood ožil filmem
Pomezí u Poličky (17. 7. 2015) – Manželé Monika a Stanislav
Jarých z Horky u Chrasti se poznali na letním dětském táboře. Žijí
spolu pětadvacet let, vychovali dvě dcery a tábornické činnosti se
věnují dodnes. Mnoho let vedou letní tábory, těch posledních patnáct
v lokalitě Balda nedaleko Pomezí u Poličky. Ve středu 15. července
2015 do tohoto krásného koutu Pardubického kraje zavítala i náměstkyně
hejtmana Jana Pernicová, zodpovědná za oblast školství, kultury a
památkové péče. Po několika hodinách strávených mezi dětmi, vedoucími
a obětavým personálem odjížděla doslova nadšená.
Tábor s dvěma sty dětmi ve školním věku a padesáti dospělými byl
letos věnován filmu. Hollywoodskému tématu byla podřízena téměř
veškerá činnost táborníků, včetně karnevalu, dětské olympiády či
táborové pouti. Baldawood během dvou týdnů navštívila díky převlečeným
dětem a jejich vedoucím řada osobností ze světa filmu, ale i ti
opravdoví profesionální umělci – účastníci tábora byli svědky
například vystoupení violoncellistky, kouzelníka či břišních tanečnic.
„Přesvědčila jsem se o tom, že i tak velký počet dětí lze na
táboře bezpečně zvládnout. Stačí respektovat pravidlo: Kdo si hraje,
nezlobí. Každý, kdo se této činnosti s dětmi a mládeží věnuje, v tomto
případě bezvýhradně v rámci své dovolené a v podstatě zdarma či
dokonce za příplatek, zaslouží obrovské poděkování,“ řekla po své
návštěvě letního tábora Jana Pernicová. Zajímala se nejen o to, jak se
dětem na táboře líbí, ale ptala se i vedoucích, co jim práci ztěžuje a
co by se mělo změnit. Kromě občas až příliš přísných hygienických
pravidel není nic, s čím by si sehraná parta připravující tento tábor
neporadila. Největší odměnou jsou pro ně spokojenost s programem i
výbornou kuchyní a slova chvály, jimiž děti pobyt uprostřed lesů na
Baldě hodnotí. Často se po roce vrací a partě táborníků zůstávají
věrni i v dospělosti.
|