Českotřebovský deník 172/2015 (26/7)                                   
Hokejbalistky dovezly z MS v Zugu stříbro


Petra Kvasničková, Linda Hyksová a Michaela Rullová prošly sítem výběrových soustřední a odjely na MS do Švýcarska, kde se jim pod vedením Karla Manharta podařilo poprvé v historii porazit Slovensko, čímž si našláply k historickému úspěchu na MS. Ve finále naše hokejbalistky nestačily na výběr Kanady, ale i přes tuto porážku si holky dovezly poprvé z MS stříbrnou medaili.
Linda a Michalela v reprezentačním dresu mají za sebou už několik šampionátu, Petra byla v týmu nováčkem, ale rozhodně se ve výběru neztratila hned v prvním utkání si připsala na své konto svou první reprezentační branku. Stříbrná medaile je velkým úspěchem nejen pro Českou republiku, ale i pro českotřebovský hokejbal v ženském provedení. Což je určitě velká výzva pro další zájemkyně z řad žen, ale i dívek v každém věku.
Ženskou reprezentaci na světovém šampionátu opět vedla jako kapitánka útočnice Michaela Rullová. Hráčka z České Třebové, která oblékala opět ke konci sezóny dres pražské Slavie, patřila na turnaji k nejlepším nejen v českém týmu, ale i na celém šampionátu. Z toho si české reprezentantky nakonec odvezly stříbrné medaile. Co chybělo pro zlato? Více v rozhovoru s českou kapitánkou.
Jak budete hodnotit stříbrné medaile?
Je to obrovský úspěch, až opadne zklamání z prohry ve finále, tak každý uvidí, že to je ohromné. Poprvé v životě jsme hrály finále MS, prpo vvětšinu to byl životní zápas a přes pět gólů jsme si to užily.
Co chybělo ve finále proti Kanadě?
Začátek byl z naší strany super, běhaly jsme s nimi, bylo to vyrovnané, ale pak nám začaly docházet síly a nedostávaly jsme se tolik k míčku. Tři góly, které jsme dostaly ve druhé třetině, nebyly pro mě z toho, že by nás přehrávaly, ale prostě to tam spadlo. Bohužel jsme měly míň sil.
Byla Kanada letos opět nejlepším týmem turnaje i z pohledu soupeřky.
Letos Kanada byla hratelná, kdežto třeba před dvěma roky jsme na ně vůbec neměly. To jsme dostaly 0:6 a byly jsme rády. Hlavně u nás byl vidět posun. Byly jsme skvělý tým, všechny jsme se podporovaly a já jsem moc ráda, že jsem byla kapitánkou tak skvělého týmu.
Trenér hovořil o tom, že letos ten tým šlapal výborně. Jak to vidíte jako kapitánka?
Když se ty holky vidí častěji, můžeme spolu zají na kafe, pokecat, tak se ta parta vytvoří a funguje skvěle. Pak když se vidíte na MS, tak ani nevíte, o čem se máte bavit, v tomhle nám kempy v průběhu sezóny hrozně moc pomohly nejen herně, ale hlavně pro tým a partu.
Oproti MS v Kanadě se tým z velké části obměnil. Jak se začlenily nové hráčky?
Všechny nové holky zapadly naprosto skvěle, nemůžu říct jedinou špatnou věc na kohokoliv, fungovaly jsme skvěle, od první do poslední hráčky.
Co zlepšit do domácího šampionátu v Pardubicích?
Myslím si, že v Pardubicích by naší výhodou mohlo být publikum. Turnaj se nám povedl herně, nevidím moc věcí, které by byly vyloženě špatné, jedinou věcí je asi kondička. Těch zápasů je hodně a za sebe musím říct, že ty síly ubývaly. Bylo to na vlnách, ale chce to, aby člověk mohl i ten sedmý nebo osmý zápas v sedmi dnech jet celý naplno.
 Hokejbalisté počítají s tím, že na jaře budou hrát I.NHBL doma pod střechou na zimáku

A týmu v nové sezoně skočí no nového systému soutěže, který bude nejen časově, ale především finančně náročnější, protože hráče čeká cestování po celé republice. Divize Východ a Západ se pro letošní sezonu sloučili a tak se na hřišti v Benátkách objeví hráči nejen z Opavy, ale i Jihlavy, Jindřichova Hradce, Karlových Varů, Mostů. Tým minulý týden zahájil letní přípravu pod vedením Petra Kvasničky. Další novinkou v soutěži bude i využívání českotřebovského zimního stadionu, který bude tým využívat v jarní části ke svým utkáním.
 
Úžasný čtvrteční koncert v Javorce

Ne každý asi uvítal změny v nabídce koncertů v Javorce. Ale čtvrteční koncert profesionálů z děl Mozarta a dalších velikánů hudby v podvečerní Javorce byl úžasný. A i když návštěva byla velmi slušná, přeji Třebovákům, aby nezájem občanů dlouho neodradil vedení Kulturního centra od nových nabídek. Miroslav Bartoš

JAN PERNER 7/9 1815 – 10/9 1845 

AKCE PRO CELOU RODINU MÁ INOVOVANÝ PROGRAM
 
Akce připomíná 200 let od narození a 170 let od úmrtí Jana Pernera, stavbyvedoucího první české parostrojní dráhy, která letos slaví rovněž 170 let od zahájení svého provozu.
 
SOBOTA 29/8 2015
 program:
12.30 Poutníci Česká Třebová – koncert (Terminál Jana Pernera)
13.43 odjezd parního vlaku do Chocně (cestou populárně naučná přednáška o historii trati)
další zastávky: 13.53 Dlouhá Třebová, 14.03 Ústí nad Orl. město, 14.23 Ústí nad Orl., 14.38 Brandýs nad Orl.
15.00 Prohlídka části výpravní budovy v Chocni, přednáška o Janu Pernerovi (Sál Jana Pernera)
16.01 Odjezd parního vlaku zpět do České Třebové
další zastávky: 16.09 Brandýs nad. Orl., 16.24 Ústí nad Orl., 16.30 Ústí nad Orl. město, 16.40 Dlouhá Třebová
18.00 Jaroslav Plocek: Stavitelé terminálu – vernisáž výstavy fotografií (výstavní síň Kulturního centra)
19.30 Divadlo Jesličky Josefa Tejkla: Kupé story – divadelní představení na motivy povídky Rado Olose (Terminál Jana Pernera)
21.00 Taneční, pohybová a audiovizuální světlená show na Terminálu Jana Pernera
(tančí skupina Renaty Hans Perner, prapraneteře Jana Pernera; hudba Jan Fikejz; lightdesign Vladimír Burian)
Občerstvení zajištěno po celou dobu trvání akce (na Terminálu, v KC, ve vlaku i v Chocni)
Vstupné zdarma, jednosměrné jízdné parním vlakem 25 Kč / 50 Kč, obousměrné rodinné jízdné 400 Kč
Akce je součástí programu Roku Jana Pernera
 
Nestavíme novou Ruzyni, shodli se hejtman s primátorem. Projekt by měl výrazně zlevnit

Pardubice (23. 7. 2015) - Vedení Pardubického kraje a města Pardubic, tedy oba akcionáři společnosti EBA, se včera sešli na letišti v Karlových Varech nad projektem rekonstrukce původní a výstavby nové odbavovací haly zdejšího letiště.  Tamní projekt je koncipován na 500 tisíc cestujících ročně, během hodiny odbaví až čtyři letadla a za tentýž čas až 360 cestujících. Parametry představeného projektu ve Varech jsou tedy velmi podobné zadání projektu v Pardubicích, kde upravený projekt předpokládal stavbu moderního terminálu za 300 milionů korun.
V souvislosti se snahou výrazně zlevnit projektovaný terminál inicioval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický inspekční cestu zástupců kraje, města Pardubice a představenstva společnosti EBA do Karlových Varů. Modernizace zdejšího letiště vyšla na 150 milionů korun, přičemž většinově tuto investici hradily dotace z Evropské unie. Letiště v Karlových Varech bylo rekonstruováno a také rozšířeno o novou odbavovací halu.
 “Měli jsme možnost vidět projekt, vůči kterému působí plány na výstavbu terminálu v Pardubicích předimenzovaně. Nechceme stavět nové ruzyňské letiště a ani mu nijak konkurovat. Chceme pouze moderní regionální letiště pro odbavení čtyř letadel s výhledem odbavení až 500 tisíc cestujících ročně,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Stropem pro nás bude částka 250 milionů korun ovšem nejen na samotnou halu, ale také parkoviště a přístupovou komunikaci. Společně s městem jsme schopni v několika splátkách investovat do projektu vlastní peníze, a tudíž nebude nutné obě samosprávy zadlužovat,“ dodal hejtman Martin Netolický.
„To, co jsme viděli, nám jasně ukázalo, že stavbu je možné postavit účelně, levně a zajímavě i po stránce architektonické. Karlovarské letiště s menším počtem pasažérů je i s novým terminálem v lepší ekonomické kondici než letiště naše. Z toho mi vyplývá, že je potřeba změnit věci u nás v Pardubicích, a jsem rád, že s hejtmanem Pardubického kraje Martinem Netolickým vidíme budoucnost letiště a nutnou změnu v přístupu k hospodaření shodně,“ zhodnotil návštěvu v Karlových Varech pardubický primátor Martin Charvát.
Zevrubná kontrola projektu výstavby nového terminálu čeká ale až novou ředitelku letiště. K poslednímu srpnu na tomto postu končí čerstvě odvolaný Michal Červinka, jehož vystřídá dosavadní obchodní ředitelka ČSA Hana Šmejkalová. Před ní stojí náročný úkol – zaměřit se na ekonomiku společnosti a její restrukturalizaci. „Věřím, že se věci kolem výstavby terminálu brzy pohnou kupředu. Zjišťovali jsme, že nabídka výhodného úvěru na stavbu terminálu stále platí,“ dodal primátor Charvát.
Do Senátu míří po souhlasu poslanců technická novela zákona o odpadech. Ta uvádí do souladu evropské právo s českým odpadovým zákonem.

Novela zapracovává změnu směrnice o bateriích a akumulátorech, ale i některé nové evropské směrnice. Formou pozměňovacího návrhu do zákona prošla i zcela nová úprava zavádějící kolektivní systémy pro zpětný odběr pneumatik. Tzv. euronovela zpřesňuje i definici bezhotovostní platby za kovový odpad. Tou bude nově výhradně převod z účtu na účet nebo poštovní poukázka.
„Hlavním důvodem této technické novely je, že musíme zajistit nápravu kvůli infringementovému řízení, které s Českou republikou vede Evropská komise pro nesprávné zapracování směrnice o odpadech do naší odpadové legislativy. Novela převádí do našeho právního systému i nové evropské předpisy,“ prozrazuje ministr Richard Brabec. Jedná se např. o novelu směrnice o bateriích a akumulátorech, nařízení o pravidlech pro výpočet recyklační účinnosti procesů recyklace odpadních baterií a akumulátorů, nařízení o recyklaci lodí, novelu nařízení o přepravě odpadů nebo nařízení pozměňující směrnici o odpadech, pokud jde o vymezení nebezpečných vlastností odpadů.
Formou pozměňovacího návrhu do zákona prošla i zcela nová úprava zavádějící kolektivní systémy v oblasti zpětného odběru pneumatik. Do novely ji prosadil sněmovní výbor pro životní prostředí. Navrhovaná úprava má umožnit zejména splnit povinnost na dosažení nejméně 35% úrovně zpětného odběru pneumatik, kterou stanovuje zákon o odpadech už od roku 2014. Nastavení pravidel pro fungování kolektivních systémů k použitým pneumatikám vychází z již platné právní úpravy v oblasti baterií a akumulátorů, jež se v praxi osvědčila.
Technická novela zákona o odpadech nyní míří do Senátu. Pokud ji senátoři schválí a pak podepíše i prezident, měla by být účinná první den kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů.