Českotřebovský deník 177/2015 (3.8.)                                    
Hledáme kompromis, říká hejtman po jednání s ministrem dopravy

Pardubice (3. 8. 2015) – Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický jednal v závěru minulého týdne s ministrem dopravy Danem Ťokem. Tématy jednání byla závaznost memoranda z roku 2006 ohledně výstavby rychlostní silnice R35 a s tím spojené závazky státu, ale také objednávka železniční dopravy pro následující rok, která předpokládá zrušení důležitého ranního spoje z Králicka či omezení zastavování vlaků v České Třebové.
„Obě strany, tedy kraj a vláda, se k memorandu stále hlásí. Pan ministr vnímá, že se dokument liší od ostatních především tím, že se jedná o stále platné usnesení vlády České republiky. Na konkrétních příkladech mi dokazoval, že se jednotlivé stavby skutečně připravují. Státní fond dopravní infrastruktury postupně uvolňuje peníze na doplňující stavby v souladu s harmonogramem výstavby R35. Nyní se taky řeší oblast Chrudimska v souladu s plánem výstavby až po obec Ostrov. Ve chvíli, kdy se výstavba posune na Orlickoústecko, budou připravené přivaděče také pro tuto oblast,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

 

Česká Třebová je důležitou spádovou oblastí, zastavovat by zde vlaky měly
Zástupci Pardubického kraje jednají se svými protějšky na Ministerstvu dopravy o zastavování vlaků vyšší kategorie v České Třebové opakovaně již 10 let od doby, kdy někteří ministerští úředníci prosazují pouze jejich průjezd. „Snažil jsem se panu ministrovi vysvětlit, že je pro cestující matoucí, když vlaky stejné kategorie nezastavují ve stejných stanicích a každý cestující tak musí detailně sledovat jízdní řád, aby místo do České Třebové nedojel až do Brna či Ostravy. Shodli jsme se, že zastáváme pragmatické řešení a budeme hledat kompromis,“ sdělil hejtman Netolický. Ten se s ministrem dopravy dohodl na zpracování posudku o významu železničního uzlu Česká Třebová nezávislou autoritou, kterou podle hejtmanova názoru představuje například Fakulta dopravní ČVUT. „Je nutné zohlednit několik faktorů, a to především spádovost, která přesahuje město Česká Třebová a dotýká se až 150 tisíc cestujících, ale také investici do terminálu za 330 milionů korun. Hraničním termínem pro vyjádření ministerstva dopravy je pak 30. září,“ dodal hejtman Martin Netolický. Ten zároveň dnes řešil varianty na zachování bezproblémového napojení oblasti Králicka v ranních hodinách při cestách do školy či do zaměstnání.
4. sraz „PAVLAČOVÝCH  ČERVEŇÁKOVÝCH“ dětí 

Vážení a milí „Červeňáci“, čas se nachýlil, brzy už uběhne další rok od našeho posledního setkání.
Podle domluvy jsme naše další setkání naplánovali
na pátek 18. 9. 2015   po 17. hodině opět ve vinárně restaurace Pod Skalkou.
Pokud máte na někoho kontakt, pozvěte ho mezi nás. Těch, kteří pocházejí z Červeňáku, je mezi námi stále dost a rádi se uvidíme i s těmi, kteří dříve nemohli. Těšíme se na setkání.
Pokud máte někdo nějaký dotaz, použijte e- mailovou adresu:   xcervenak@seznam.cz
Za organizátory Daša Chadimová a Hana Frűhaufová       
Ve Vysokém Mýtě staví okružní křižovatku

Na značně vytížené silnici I/35 vedoucí Vysokým Mýtem zažijí řidiči v příštích měsících omezení. Od počátku týdne silničáři přestavují na příjezdu od Litomyšle křižovatku, která se změní na kruhovou. Hotovo by mělo být na konci listopadu.
Vizualizace upravené křižovatky na silnici I/35.
Řidiči využívají „pětatřicítku“ jako objízdnou trasu páteřní dálnice D1, která se na mnoha úsecích rekonstruuje. Omezení je nepříjemné, jelikož provoz v Mýtě je již tak dost hustý. Půjde  o zpomalovací prvek při příjezdu do města od Litomyšle.
Zatím na stavbě probíhají práce, které se provozu přímo na I/35 nedotýkají, jelikož se opravuje kanalizace na vedlejších ulicích. Tyto práce jsou rozděleny na dvě etapy s různým omezením průjezdnosti. První etapa skončí 6. srpna a zamezí odbočení ze silnice I/35 do ul. Dráby. Vjezd do přilehlé čerpací stanice Shell bude zachován. Vzápětí navazující druhá etapa uzavírky skončí 17. srpna a má zlepšit situaci při odbočení z ulice Českých bratří, která ústí na pětatřicítku a ulice Dráby, kde sídlí řada průmyslových firem. Na ulici Českých bratří je Tesco a Sportissimo, je tam velký pohyb aut.  Následná stavba samotného „kruháku“ bude probíhat rovněž ve dvou fázích. Vítězem výběrového řízení se stala firma Strabag, která uspěla s nabídkou bezmála patnácti milionů. Původní předpokládaná hodnota zakázky byla dle investora o zhruba 2,5 milionu vyšší. Silničáři se do stavby pustili i přesto, že v budoucnu počítají s obchvatem města, který zajistí čtyřproudová rychlostní silnice R35. Připravované první dva úseky ale dovedou dopravu od Opatovic jen k Ostrovu u Vysokého Mýta, takže městem bude s velkou pravděpodobností projíždět ještě více osobních aut i kamionů. S úsekem kolem města se počítá totiž až později. Problémy mají stále tisíce řidičů i dále na trase v Litomyšli, kde práce na opravě podchodu výrazně komplikují tamní provoz. Stavba podchodu na průtahu Litomyšle má nyní plánované dokončení k 31. 8.
Českotřebováci na Telčském létu

Když se řekne Telčské léto, znamená to pro většinu lidí bohatý kulturní program, který probíhá na náměstí, v prostorách zámku a na dalších místech města Telče. Členové parního spolku Depa kolejových vozidel Česká Třebová si vybaví 3 – 4 týdny víkendových jízd parním vlakem na trati Kostelec u Jihlavy – Slavonice. Tyto letní jízdy organizuje Společnost telčské místní dráhy v čele s předsedou Janem Vyhlídalem. Úzká spolupráce s českotřebovským depem bohužel skončila závadou na parní lokomotivě v r. 2011. Od té doby se stále udržují osobní kontakty mezi „nádražáky“. Až do současnosti však zůstal Ladislav Landa osobou, která letos již po sedmnácté řídí pronajatou parní lokomotivu na této trati. Jak říká – Telč je jeho srdeční záležitost. V letošním roce se parní jízdy pořádají na připomenutí 70. výročí osvobození Československa. Na malém semináři uspořádaném ve Slavonicích zazněly historické fakty vztahující se k této oblasti Sudet a na výstavě dokumentující průběh války z pohledu železnice se pozorný návštěvník dozví, že řízením stanice Slavonie a dozorem nad německými železničáři byl po osvobození od 10. května 1945 pověřen člen partyzánského oddílu Karel Vojtěch, průvodčí vlaků z České Třebové.
V  kraji opět platí výstraha zvýšeného nebezpečí požárů

Pardubice (3. 8. 2015) – Český hydrometeorologický ústav na základě očekávaných vysokých teplot vzduchu a nedostatku srážek vydal výstrahu nebezpečí vzniku požárů pro území Pardubického kraje s platností od pondělí 3. srpna 2015 11:30 hodin do odvolání. Z důvodu zabezpečení požární ochrany se občanům zakazují některé činnosti v místech se zvýšeným nebezpečím vzniku požáru.
Opatření vycházejí z nařízení Pardubického kraje č. 1/2013. Nařízení vymezuje místa se zvýšeným nebezpečí požáru, mezi které patří lesní porosty a jejich bezprostřední okolí do vzdálenosti 50 metrů, suché travní porosty, plochy zemědělských kultur, ale také například sklady sena, slámy či obilovin. Na těchto místech je zakázáno rozdělávat nebo udržovat otevřený oheň, kouřit, odhazovat hořící předměty. Nařízení také omezuje vjezd motorovým vozidlům do lesů, ale také na polní cesty či suché travní porosty.
Informaci hejtmana Pardubického kraje o začátku období zvýšeného nebezpečí vzniku požárů uveřejnil Krajský úřad Pardubického kraje na úřední desce. Další informace poskytuje Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje. Informace Českého hydrometeorologického úřadu jsou k dispozici na www.chmi.cz. Český hydrometeorologický ústav vydal stejnou výstrahu pro Pardubický kraj letos už počtvrté.
Lídr trhu s manipulační technikou má zájem o spolupráci s  učilištěm v Králíkách

Pardubice (3. 8. 2015) – Jednou ze středních odborných škol, které se aktivně snaží navázat spolupráci s významnými regionálními zaměstnavateli, je také Střední odborné učiliště opravárenské Králíky. Vedení školy proto o prázdninách navštívilo v Červené Vodě společnost Vysokozdvižné vozíky, která je největším prodejcem použité manipulační techniky v České republice. Jednání se zúčastnila také náměstkyně hejtmana Pardubického kraje zodpovědná za školství Jana Pernicová.
„Tuto iniciativu velice vítám a podporuji. Firma má obchodní partnery po celém světě a zaměstnává pouze schopné pracovníky, kteří musejí být skutečně odborníky. Že je mezi nimi i hodně absolventů králického učiliště, je jeho výbornou vizitkou,“ uvedla náměstkyně hejtmana Jana Pernicová. „Přála bych rodičům žáků základní školy, aby si pracoviště této společnosti mohli detailně prohlédnout. Moderní prostředí, úžasně čisté haly a krásnými podlahami, perfektní organizace pracovišť a mimořádná péče o zaměstnance – to je firma hodná 21. století. Mimochodem každý pracovní box je opatřen tabulí s velkou fotografií zaměstnance a datem jeho nástupu do společnosti,“ dodala Jana Pernicová.
Učiliště v Králíkách vyučuje obor opravář zemědělských strojů a právě jeho absolventi jsou pro svou univerzálnost v regionu velice žádaní. „Jsme s nimi maximálně spokojeni, protože jsou nejen šikovní a spolehliví, ale především vysoce kvalifikovaní. V budoucnu budeme samozřejmě potřebovat další absolventy, proto bychom rádi podpořili už během studia jejich profesní růst,“ říká manažer prodeje ryze české společnosti Vysokozdvižné vozíky Tomáš Rýc.
Konkrétní návrhy na vzájemnou spolupráci nyní připravuje vedení učiliště. „Zájem máme například o stipendijní programy, odborné praxe, stáže, školení, exkurze či technickou a materiální pomoc. Už teď nám firma zapůjčila pro naše potřeby jeden vysokozdvižný vozík,“ vyjmenovala ředitelka SOU opravárenského Králíky Petra Doubravová.
Vysokozdvižné vozíky, s. r. o., vznikla z původně „garážové“ firmy v roce 2002. Tehdy měla pouhých šest zaměstnanců a skladem patnáct vozíků. V současné době je lídrem českého trhu, pracuje v ní 80 zaměstnanců, skladem má 700 vozíků a kromě sídla v Červené Vodě také pobočku v Praze.