Českotřebovský deník 180/2015 (5/8)                                    

Lení kino na náměstí na jedničku s hvězdičkou

Kinematograf bratří Čadíků přijel letos poprvé do České Třebové a přivezl zajímavé české filmy. Rozhodně to je velké osvěžení letní sezóny. Počasí taky na jedničku, všechna místa zaplněna, prostě vydařená akce.  Je třeba pochválit pořadatele, kteří do toho šli, protože museli nejdříve porazit úředního šimla a posunout  v centru města večerku  o půlhodinu. Dostali souhlas a  produkce se mohla uskutečnit. Vděční diváci na konci prvního představení zatleskali. Jak hercům, technikům, ale především pořadatelům akce z českotřebovského Kulturního centra v čele s novým ředitele Josefem Kopeckým. Kvalitní obraz i zvuk, vhodný sklon terénu klidové zóny Starého náměstí. Navíc tmavé náměstí dalo vyniknout kulise osvětlené severní strany náměstí. Je to pěkná scéna, kterou si jinak ani neuvědomujeme. Také podle zprávy městské policie se jednalo o prvním večeru o bezproblémovou akci. Věříme že to bude také o dalších večerech. Také další promítané tituly jsou lákavé, proto radíme: vezměte si s sebou na Staré náměstí raději nějaké skládací křesílko, vyplatí se to. (mm)
 
Na rekonstrukci mostu na Chmelnici se pilně pracuje 


Mobilní dopravní značení centrem pozornosti pitomců

Mám připomínku a nevím, kam se obrátit. zdá se mi potřebné  aby Městská policie nemohla pravidelně projet Podbranskou  ulicí /hlavně po víkendu / a dohlédnout na nově umístěné dopravní značky. V pondělí najížděl na Chmelnici velký kamion, protože nějaké hovado značku že to je slepá ulice, otočilo. Musel pak pracně couvat. Další značka naproti o 100 metrů dál označující nerovnosti,  byla hozená v kontejneru. Teď je mezi nimi.  Další značka u opravovaného mostu, která označuje, že cyklisti mají sesednout, byla hozená v zahrádce paní Kulhavé. Škoda, že tělesné tresty se nesmějí používat.....(VV)
 
Úmrtí ve výtahu

Smutný pohled se naskytl dvojici strážníků v prostoru nádraží ČD na nám. J. Pernera v úterý v podvečer. Při kontrole osobního výtahu na 2. nástupišti uvnitř nalezli staršího muže (nar. 1936), který již nejevil žádné známky života. Na místo byla přivolána lékařská služba a Policie ČR, místo bylo zajištěno proti vstupu nepovolaných osob. Lékař na místě předběžně vyloučil cizí zavinění, jako nejpravděpodobnější příčina úmrtí bylo stanoveno srdeční selhání.
 

Elektromobily budou mít v Pardubickém kraji zelenou

Pardubice (5. 8. 2015) – Pardubický kraj se stane dalším regionem v rámci České republiky, kde se výrazně zlepší podmínky pro provoz vozů na elektrický pohon. Výrazně přispět by k tomu mělo memorandum o spolupráci při rozvoji elektromobility, které podepsal hejtman Pardubického kraje Martin Netolický společně se zástupci projektu Elektromobilita Skupiny ČEZ. V praxi by se měla deklarace projevit rychlejším budováním sítě dobíjecích stanic v lokalitách po celém východočeském regionu, rozšiřováním počtu Zákaznických center ČEZ poskytujících poradenské služby majitelům elektromobilů a dalšími prvky podpory.
„Využívání dopravních prostředků na elektrický pohon se stává stále dostupnější alternativou k tradičním vozidlům se spalovacím motorem, což výraznou měrou zlepšuje kvalitu života obyvatel, kteří jsou v současné době stále více vystavování zvýšené hladině hluku, prašnosti a škodlivým emisím výfukových plynů a produkci oxidu uhličitého,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. „V souvislosti s podpisem memoranda jsme se jako Pardubický kraj zavázali k pořízení jednoho elektromobilu s tím, že po čase si jeho provoz vyhodnotíme a budeme případně řešit další kroky,“ dodal hejtman Martin Netolický.
Krajský úřad Pardubického kraje plánuje elektromobily využívat v rámci běžného provozu a pracovních cest svých zaměstnanců. „Velice oceňujeme, že se Pardubický kraj stává partnerem projektu Elektromobilita ČEZ a současně jde v propagaci elektromobility příkladem i dalším subjektům z oblasti státní správy a samosprávy, které jsou typickými uživateli této formy čisté dopravy,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií ČEZ.
Projekt Elektromobilita ČEZ spolupracuje s 50 partnery z řad automobilek, obchodních center, komerčních subjektů i radnic po celé České republice. V kategorii územních celků jde vedle Pardubického kraje také o Ústecký kraj, Liberecký kraj a Moravskoslezský kraj, z řad institucí a ministerstev jsou to zejména Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo životního prostředí nebo Ministerstvo práce a sociálních věcí.
V celé České republice v současnosti jezdí více než 700 elektromobilů, poslední tři čtvrtletí se zhruba třemi stovkami nově registrovaných elektromobilů však signalizují rozvoj celého odvětví. Čtyřicítka aut na elektrický pohon tvoří vozový park projektu Elektromobilita ČEZ nebo jeho partnerů. Do konce letošního roku odhady počítají s prolomením hranice 1 000 elektromobilů na českých silnicích. Elektromobily tak v ČR přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu.
 
Obchvaty se postaví rychleji než dálnice

Stát totiž nezvládá utrácet evropské  peníze za stavbu nových dálnic a skluz v jejich čerpání se snaží dohnat alespoň tím, že postaví obchvaty, hlavně na silnicích první třídy. Jejich příprava – například získání všech potřebných povolení či výkup pozemků – je totiž zpravidla jednodušší.  „Hodně záleží na zájmu představitelů dotčených měst. Pokud nám pomáhají s výkupy pozemků a jednají s vlastníky, může to vše urychlit,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Jako příklad uvádí Mělník, kde se letos začala stavět první část obchvatu. Jen během letošního a příštího roku má začít stavba více než deseti obchvatů, přes dvacet dalších se pak připravuje a jejich stavba začne v následujících letech. Když se sečte počet obyvatel ve městech, okolo nichž se budou nové silnice stavět, dostaneme se ke čtvrt milionu.
Někde budou muset čekat kvůli výkupu pozemků „Máme v plánu výraznou podporu výstavby obchvatů i v dalších letech,“ slibuje ministr dopravy Dan Ťok. Jako velký přínos vidí kromě zklidnění dopravy ve městě také rychlejší cestování.  Obchvaty také zvyšují bezpečnost na silnici. „Pokud mají čtyři pruhy, tak je na nich nehodovost zhruba pětkrát nižší,“ přibližuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Obyvatelé řady velkých měst však stále budou muset na obchvat čekat. To se týká například Frýdku-Místku nebo Českých Budějovic. Stavbě brání problémy s výkupem pozemků, a tak musí tranzitní doprava stále projíždět městem.  Cena za kilometr postavené silnice navíc může být v komplikovaných případech i vyšší než u dálnice. A to právě kvůli výkupní ceně pozemků – ty v blízkosti měst bývají atraktivnější, a tím i dražší. Obecně však platí, že pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jsou obchvaty levnější, a přitom často efektivní cestou, jak zrychlit dopravu na důležitých silnicích, kde není provoz tak velký, aby se vyplatilo místo nich postavit dálnici. „Je to dobré řešení, jak za relativně malé peníze odstranit těžkou dopravní zátěž,“ říká generální ředitel ŘSD Kroupa. Dobře to ukazuje případ silnice I/38, která vede od České Lípy přes Kolín, Jihlavu až do Znojma.
Stavba nových silnic zamrzla Cestování na této trase se v posledních letech výrazně zrychlilo vybudováním obchvatů Nymburka, Kolína, Jihlavy a Moravských Budějovic, v plánu je také vyvedení dopravy z Havlíčkova Brodu. „Je potřeba dostavět obchvaty hlavně na klíčových silnicích spojujících krajská města,“ míní Roman Lenner z projekční firmy Valbek. Obchvatové žně však nic nemění na tom, že stavba nových silnic v posledních letech výrazně zamrzla a teprve letos se začíná zvolna rozjíždět.  Nedávno začaly práce na úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, na jihu Čech zase vznikají další úseky dálnice D3. Nejviditelnější akcí tak zůstává modernizace dálnice D1, byť ani tam se ředitelství silnic nedaří dodržet původní plány a stavba má skluz.
 
Poznámka: obchvatu České Třebové se tato úvaha netýká. Mezi plánovanými akcemi je již rozestavěný obchvat Chrudimi a poblíž ještě obchvat Doudleb na silnici I/11.