-
Českotřebovský
deník 184/2015 (9.8.)
-
- V pátek navečer bylo v oblasti mezi
Poklonou a Saharou u Hor nad Českou Třebovou na tuto oblast nezvyklé
divadlo. Několika tisícové hejno špačků přiletělo na večeři. Třešně a
jeřabiny na svahu nad opuštěným letním amfiteátrem byly v obležení asi
tak čtvtrhodinku a po hostině se hejno vydalo západním směrem. Na rozdíl
od vinic na jižní Moravě kde napáchají tito ptáci veliké škody, by to
stromům v sadu s nesklizenými třešněmi spíše pomohlo. Jarda
Koníček
-
-
-
-
Celá
Slovanská bude mít chodníky ze zámkové dlažby, až na úplně malý kousek
-
- Pomineme-li úsek mezi ulicí
Pražského a Riegrovou, který má být rekonstruován jako zvláštní akce
včetně veřejného osvětlení, tak bude mít Slovanská ulice zbrusu nové
chodníky ze zámkové dlažby. Připomenu však důkladnou rekonstrukci úseku
mezi ulicemi Pražského a Tylovou v r. 2013, po které zbyly dva
malé nedodělky, které jsou na fotografiích. Je to pár
chybějících metrů na chodnících, jejichž povrch se diametrálně
liší kvalitou od rekonstruovaného úseku opatřeného zámkovou dlažbou a je
to více méně ostuda. Na jedné straně ulice jde asi o 4 metry a na druhé
o cca 6 metrů chodníku. Škoda. Na uvedené investici se v r. 2013
ušetřily nějaké peníze, díky kterým pak byly provedeny jiné investiční
akce. Kolik by asi stálo těch pár metrů zámkové dlažby směrem ke
křižovatce s Pražského ulicí? Přitom na druhé straně úseku na
křižovatce s ulicí Tylovou byla dlažba chodníku provedena dokonale. V
souvislosti se současně prováděnou dlažbou v úseku mezi ulicí Brožíkovou
a ulicí V Lukách se přimlouvám o schválení "víceprací", které by popsaný
stav odstranily. (mm)
-
-
K PODZIMNÍ
ROZHLEDNĚ PO DVACÁTÉ
- Klub českých turistů v Ústí nad Orlicí připravil na neděli 20.
září 20. ročník podzimní cykloakce „K rozhledně Andrlův chlum“. Start
je od 8,00 do 10,00 hodin z Mírového náměstí v Ústí nad Orlicí, cíl
všech tras je u rozhledny na Andrlově chlumu do 20 hodin. Nejkratší
osmikilometrová trasa je vypsána pro pěší i cyklisty, pro vzdálenější
účastníky je vhodná i cílová jízda. K rozhledně dojedou po vlastní ose
a svoji trasu doloží několika razítky. Nejdelší trasa 175 kilometrů je
určena zkušeným cykloturistům, vede z Ústí nad Orlicí do České
Třebové, Litomyšle, dále přes Choceň, Doudleby nad Orlicí, Vamberk,
Slatinu nad Zdobnicí, Rychnov nad Kněžnou, Týniště nad Orlicí,
Albrechtice, Borohrádek, Dobříkov, Sruby, Jehnědí, Sloupnici do cíle
k rozhledně. Ostatní cyklotrasy 45 – 60 – 80 – 120 – 140 kilometrů
jsou od nejdelší odvozeny. Pro obzvlášť otrlé jedince bude v cíli
připraven výstup po 183 schodech na čtyřiatřicet metrů vysokou
vyhlídkovou plošinu, ze které lze shlédnout čtvrtinu „Království
českého“ s překrásnými partiemi Krkonoš, Orlických hor a Jeseníků.
Výška Andrlova chlumu je 559 metrů nad mořem. Každý účastník obdrží
vkusně řešený diplom. Akce se doposud zúčastnilo téměř 15 000 turistů.
Pozor – mládež do 15 let se může akce zúčastnit pouze v doprovodu
dospělé osoby. Dodržuj zákon 361/2000 o pozemních komunikacích!
Pořadatelé děkují Městu Ústí nad Orlicí za dlouholetou podporu Zdrávi
došli i dojeli. MR STŘÍBRNÁ KRASAVICE Foto: M. Richter
-
-
Příběh choceňského
tunelu dráhy olomoucko-pražské
- Historie železné dráhy, to je historie generací lidí, kteří
zasvětili svůj život jejímu provozu. Je to také historie kolejových
vozidel, která měnila sílu páry nebo energii naftového paliva či
elektřiny na pohyb vlaků s nákladem nebo lidmi. A konečně
také historie železničních staveb. Někdy ryze účelových, jindy
architektonických skvostů. Někdy stavěných na rovinatých plochách
zalitých letním sluncem, jindy se zavrtávajících hluboko pod zem do
tvrdých skal. Ani někdejší c. k. Olomoucko-pražská státní dráha
netvoří výjimku. Vždyť s přestavbami slouží již 170 let. A od roku
1845 také sloužily tři železniční tunely, postavené na této trati.
- Choceňský tunel – – osud inženýra Pernera
- Krajina kolem tratě mezi Ústím nad Orlicí a Chocní patří bezesporu
mezi nejromantičtější úseky celé dráhy. Krajina se tu vybarvuje
nádhernými odstíny zeleně na malebných zalesněných stráních. Teprve
těsně před choceňským nádražím se zvedá skála, která se stala
překážkou vedení železnice. Až do roku 1845 byla Choceň městečkem bez
většího významu. Železnice se městu měla původně vyhnout a vést přes
Vysoké Mýto. Zamýšlel to i pardubický rodák Ing. Jan Perner, který se
chtěl vyhnout zmíněné skále v Chocni, kde by musel probourat tunel.
Podle radních z Vysokého Mýta by však železní oři plašili pasoucí se
dobytek a tak stavbu železnice přes své město odmítli. Hlavním důvodem
však byla jistě obava o jejich zisky, protože železnice velmi
zkracovala vzdálenosti a snižovala cenu dopravy. Stavba tratě z
České Třebové do Chocně byla zahájena v červenci 1843. Autorem
projektu byl vrchní inženýr Jan Perner, stavbu vedl vrchní inženýr
Karel Keissler. V srpnu 1843 se začalo s povrchovou úpravou tělesa
železnice v samé blízkosti Chocně, v dnešní přírodní rezervaci Peliny
na někdejší panské zahradě, na městských polích ke Srubům a s
prolamováním tunelu v délce 248 m. Vedení stavby nezbývalo tehdy nic
jiného, nežli se pustit do boje o skálu a prorazit zde na zdejší dobu
smělý tunel. Lámání tunelu bylo započato 27. března 1843 a skončeno 4.
března 1844. Celkem bylo z tunelu vyvezeno na 2100 krychlových sáhů
(14 300 m3) výlomu. Zvětralá opuková skála, kterou byl tunel ražen si
však vyžádala provést vyzdění a zaklenutí tunelu. Tyto práce, zahájené
23. července 1844, byly slavnostně ukončeny 17. července 1845 osazením
posledního závěrného klenáku. Nejnáročnější stavbou na železnici v
Chocni byl bezesporu právě tento tunel, který se stal Pernerovi
osudným. Devátého srpna 1845 při jízdě z Olomouce do Prahy sestoupil
na schůdky vagonu a prohlížel si stavbu tunelu. Při vjezdu do nádraží
se těžce zranil o dřevěný sloup stojící u kolejiště. Krátce po svém
těžkém zranění umírá 10. září 1845 v budově pardubického nádraží, kam
byl vlakem dopraven. Po druhé světové válce byla trať v Chocni
zasažena nejen výbuchem munice, ale také bylo zjištěno poškození
tunelu, které vedlo k rozhodnutí o jeho snesení. Byl nahrazen hlubokým
skalním zářezem s mohutnými obkladními zdmi. Pro snášení tunelu se
použilo anglické metody stavby zářezů. Tunel sloužil jako štola pro
odvoz materiálu. Akce začala v roce 1947 a trvala tři roky. Tunel byl
nejprve vyztužen železnými skružemi a teprve pak následovaly odstřely.
Současně proběhla výstavba podchodu pod nádražím a demolice klenutého
mostu mezi staniční budovou a tunelem.
-
Před 10 lety: Havárie na rybníčku Panamák
-
Večer ve čtvrtek 11. srpna
2005 ve 21.15 hodin se stala při couvání
kamiónu v areálu firmy sídlící v Křivolíku nehoda, Řidič při ní roztrhl
nádrž vozidla naplněnou cca 300 litry nafty, která se dostala do dešťové
kanalizace a odtud následně do nedávno nově vybudovaného rybníčku
Panamák. Okamžitě byla vyrozuměna Policie ČR a také hasiči, kteří rychle
přijeli jak ze stanice v Hylvátech, tak ze stanice HZS ČD v České
Třebové a začali s likvidací následků havárie. Ropné znečištění
rybníčka, který se stal během doby již cenným biotopem však již nešlo
zabránit, vznikly následné ekologické škody, které hasiči likvidují i
ráno 12. srpna. Ještě večer byla o havárii vyrozuměna také vedoucí
odboru životního prostředí Ing. Ivana Vrbická a další odpovědní
funkcionáři. K posouzení situace na místě přijeli ráno také zástupci ZO
ČSOP Podorlicko, kteří konstatovali ráno kritické narušení biotopu a
ohrožení zde žijících ryb a žijícího vodního ptactva.
|