-
-
Nejstarší
občankou města je Anna Vydrová
- Dne 14. prosince 2014 oslavila 101 roků a stále se těší
dobrému zdraví. Ve zprávě o nedávném úmrtí paní Cecilie Abrahámové v
srpnovém vydání Českotřebovského zpravodaje byla paní Abrahámová
(*15.02.1914) nesprávně označena za nejstarší občanku města, ve
skutečnosti byla o 2 měsíce mladší než paní Anna Vydrová (*14.12.1903).
Paní Vydrové se nesprávný údaj omlouváme a přejeme jí hodně zdraví a
spoustu let spokojeného života v kruhu své rodiny. (re)
-
-
Poděkování
- Upřímně děkuji všem příbuzným, přátelům, spolupracovníkům a
známým, kteří se ve středu 15. července 2015 přišli naposledy
rozloučit s panem Jaroslavem Paulíkem z České Třebové.
- Děkuji za všechny květinové dary i projevy soustrasti. Rovněž
děkuji pohřební službě za důstojně připravený pietní akt.
-
Lenka Paulíková, manželka
-
Policie žádá občany o součinnost
- Hledá svědky incidentu, který se odehrál v pondělí 3. srpna na
zahradě rodinného domu čp. 30 na Lhotce. Sousedské neshody mezi
jednasedmdesátiletým mužem a o čtyři roky mladší ženou vygradovaly
v kopy, facky a škrcení. Žena po potyčce skončila v nemocnici. Oba
účastníci svalují vinu na druhého. Incidentu měly přihlížet i další
osoby. Pokud jste spor viděli, ozvěte se nám na linku 158 nebo na
telefonní číslo 974 580 701.
-
Sobotní
smrt na kolejích
- Smutné sobotní dopoledne zažili zaměstnanci Českých drah na
vlakovém nádraží v České Třebové. V dopoledních hodinách tu
v kolejišti našli bezvládné tělo muže. V sobotu o půl desáté
pracovník Českých drah našel vedle kolejiště dvacetiletého mladíka.
Příčina smrti je předmětem vyšetřování, podle před běžných informací
šlo o neťastnou náhodu. Vlaky díky této nešťastné situaci jezdily
mezi Českou a Dlouhou Třebovou jen po jedné koleji a nabíraly
zpoždění.
-
-
Bude se hlásit i zpoždění autobusových linek -
budete potřebovat čtečku QR kódu
-
Společnost Oredo vlastněná
napůl Pardubickým a Královéhradeckým krajem od srpna testuje
nové pracoviště dispečinku, který dohlíží nad všemi
autobusovými a vlakovými spoji v obou krajích. Aktuální polohu
jednotlivých spojů díky tomu uvidí cestující na zcela nových
elektronických tabulích umístěných na nástupištích, které
budou v plném provozu od září. Automatizovaný systém, který
vyšel oba kraje na 50 milionů korun, bude nyní informovat o
nástupišti, zpoždění, popřípadě náskoku daného spoje. Nově
budou mít dva dispečeři pro oba kraje pod dohledem všech asi
300 autobusových spojů a osobní vlaky. Přes souřadnice
zastávek se vyhodnocuje aktuální pozice autobusů. Systém
propočítává jízdní rychlost a cestovní rychlost autobusů. Dispečeři mají navíc
přehled o aktuální dopravní situaci na silnicích a ihned mohou
zareagovat na případnou dopravní nehodu. Dosud tato možnost
nebyla. Také např. na českotřebovském autobusovém terminálu je
světelná tabule, která v době pravidelného odjezdu zhasne i
tehdy, když ještě tento spoj nepřijel a cestující tak
mohou být zmateni. Některé spoje čas na otočku žádný nemají
a tak hned po příjezdu otáčí a jedou zpátky. Tyto potíže
by tím měly být odstraněny. Jenže v informaci o této
službě se současně píše, že cedule jsou už po kraji
instalované. Dvě jsou například na vlakovém i
autobusovém nádraží v Ústí nad Orlicí, v Březové nad
Svitavou, dále ve Svitavách, Chrudimi, Hlinsku, Žamberku,
Letohradě, Králíkách, Chocni nebo Přelouči. O České
Třebové se nepíše nic, i když dopravní terminál Jana
Pernera má svůj elektronický informační systém
instalovaný již od roku 2010. O tom, zda jej půjde
využit nevíme. Píše se však o tom, že bez
této služby však zůstanou zatím cestující v
Pardubicích., kde se investice do autobusového terminálu
u nádraží teprve chystá. Lidé v Pardubicích a na
ostatních zastávkách, kde tabule nejsou, však nepřijdou
zkrátka. Bude jim stačit chytrý mobil se čtečkou QR
kódů. Na všech asi 8,5 tisíc zastávek je vylepován kód,
pomocí něhož si můžou stejnou tabuli zobrazit v mobilu.
Po Pardubickém kraji jsou označníky z 90 procent
olepené. Cestující uvidí konkrétní spoj, který míří k
zastávce. Jeho polohu i to, kolik minut má zpoždění.
Singltreky v Česku - budou i u
nás?
Zhruba 13 km dlouhý singltrek v Jizerských horách, otevřený v r. 2010 zahájil nový směr v
rekreační cyklistice. Oproti vybetonovaným stezkám za desítky milionů,
které krajinu navždy poznamenají a stojí často přemrštěné částky, jsou
tzv. singltreky k přírodě šetrné a také podstatně levnější.
Singletrack vlastně znamená úzkou stezku pro cyklisty budovanou v
terénu s ohledem na udržitelný rozvoj. První taková stezka u nás se
otevřela koncem léta 2009 v okolí Černé Vody v podhůří Rychlebských
hor, nyní následuje druhá v Jizerkách. Rychlebská trasa, která vznikla
na bývalých historických stezkách, je určena pro zkušené horské
cyklisty – výjimkou nejsou umělé lávky, velké kameny a strmý sklon. Ve
Frýdlantském výběžku byla jiná filosofie. Stezka uprostřed přírody,
ale taková, aby si ji užili nejen nároční jezdci, ale i méně zkušení
cyklisté a třeba i děti. Prostě zbrusu nová trasa vybudovaná cyklistům
na míru.
Jizerskohorský singltrek má dvě nástupní místa, nad Lázněmi Libverda a
u Nového Města pod Smrkem. Frekventovanější asi bude to první, už
proto, že se startuje u známé restaurace Obří sud. Je tu také mapa a
turistická orientace.
Krásným terénem sjedete až k orientačnímu místu U spálené hospody.
Tady jste asi v polovině trasy a současně u druhého nástupního místa,
centrum Nového Města pod Smrkem je odtud vzdálené asi 2 kilometry.
Za Hubertkou zase začíná singltrek a už se moc nenadřete, až do cíle
pojedete skoro pořád z kopce. Je to asi nejkrásnější úsek trasy,
střídá se tu jehličnatý les s majestátními buky, stezička se kroutí
úbočím místy dost prudkého svahu. Celkem je délka trasy asi 20 km, z toho
13 km po singltreku. Celkový pocit? Žádné drastické kopce, ale taky ne
úplně snadná dálnice. Trasa, která pobaví i poučí a současně máte
požitek z pohybu v čisté přírodě.
V Jizerkách stezku zafinancovaly Lesy ČR a pomohl i český dovozce kol
Merida, který tu plánuje u některého z nástupních míst půjčovnu kol.
Projekt podpořili i starostové Svazu obcí Smrk
Postavit dobrý singltrek je věda.
Inspirací pro singltreky u nás se stala Británie, kde tyto stezky
zažívají obrovský rozmach, hlavně
ve Walesu, Skotsku a Irsku. Klíčem k dobré trase podle
něho je vstřícná dohoda s lesníky a hlavně pozorné plánování. Cyklisté si nesmějí překážet s
lesní technikou a obráceně. Když máme oblast vytipovanou, nastoupí
terénní průzkum a navrhneme několik koridorů, kudy by singltrek mohl
vést.Pak se porovnává tloušťka lesní půdy, náchylnost k erozi,
průměrná vzdálenost mezi stromy, srážkové poměry, definují se možná
nástupní místa apod.
Šance pro "zapadlé kouty".
Zajímavé je, že jizerskohorský singltrek stejně jako dříve trasy ve
Walesu i jinde vznikl v odlehlé, dosud turisticky málo frekventované
oblasti. V případě Jizerek jde o polohu na severní výspě hor, v
oblasti již otevřené k polským rovinám, se špatnou komunikační
dostupností. Místní proto vnímají singltrek jako projekt, který by
mohl do oblasti přitáhnout nové návštěvníky, postupně na sebe nabalit
turistické služby, nastartovat cestovní ruch a pomoci tak snížit ne
právě nízkou nezaměstnanost
Singltreky na Orlicko-Třebovsku = (budoucí) Bikeretzort
Orlicko-Třebovsko
Také náš region lze počítat k zapadlým koutům, snaha o realizaci
v našich podmínkách se proto zdá jako velmi správná. Nelze však
počítat s tím, že by singltreky v našich kopcích přinesly pro
region nějaké zásadní změny např. v zaměstnanosti. Budou však
další aktivitou, která obohatí zdejší možnosti během letní sezóny,
která bývá pro turistiku nejdůležitější. Tratě a nástupní místa bude
třeba nejdříve vybudovat, zajistit jejich propagaci a v neposlední
řadě se o tratě budeme také muset starat. O singltreky se však také
budeme muset starat, zajistit jejich údržbu. Ziskové to tedy zřejmě
nebude, snad započteme-li "širší souvislosti" tedy zvýšené příjmy z
bohatšího turistického ruchu.nemysleme však, že ostatní spí a že se
zdejší prostředí rázem změní, že se mávnutím kouzelného proutku
stane náš region turistickým rájem. Podívejme se např. na zdejší
nabídku ubytování. Pokud by se tedy podařilo mimo přislíbené
dotace zajistit smluvní finanční spoluúčast lesů ČR nebo dalších
sponzorů z oblasti cestovního ruchu, šlo by o projet lépe
prosaditelný a realizace schopný. Záměr, který byl uveden na webu
Regionu Orlicko Třebovsko je velmi rozsáhlý. Jen v oblasti
Pekláku jde o cca 17 km tras, (nepočítaje k tomu stávající bike
sjezdovky) v oblasti Andrlova chlumu má vzniknout přes 20 km
těchto tras, další v Rybníku.
Je třeba
položit otázku, proč jej potřebujeme realizovat hned v takovém
rozsahu? Zřejmě kvůli dotaci? Bude však znamenat i velké břemeno
spoluúčasti a následných mandatorních výdajů, udržet singltreky
nejen po dobu udržitelnosti projektu což bude mít jistě svoje přísné
podmínky. Dosud jsme tyto podmínky podceňovali a viděli vždy jen
radost z realizace projektu pomocí velké dotace. Přísné podmínky
udržitelnosti projektu nám ale svazují ruce např. u dopravního
terminálu, kde musí nájemce Ekobi platit nájem, na který zde
nevydělá, u Sběrného dvora musíme plnit objem odloženého odpadu i za
cenu toho, že sem vozíme bez poplatku určité množství stavebního
odpadu, (i když bychom nemuseli) a dotační podmínky při
realizaci ČOV na Lhotce se dotýkají občanů v neuvěřitelném růstu ceny
vodného a stočného. Bude třeba dobře prokoumat i podmínky spojené s
dotací do Bikerezortu Orlicko-Třebovsko. Pokud bychom měli na tuto aktivitu dávat trvale vlastní celkem
nedostatkové finanční prostředky jako mandatorní výdaje, vidím v
prosazení projektu určité problémy.
(mm)
Obec
Dolní Morava projekt single trailů neschválila
Zastupitelstvu obce byla představena obchodním ředitelem
společnosti Sněžník, a.s. Martinem Palánem možnost získat dotaci od
Pardubického kraje na realizaci nových single trailů. Jedná se o
jednosměrné stezky pro kola v lese, které by byly umístěny od chaty
Slaměnka k hotelu Vista a k chatě U Slona. Jednu stezku v
loňském roce vybudoval Sněžník, a.s. a rád by v budování dalších
stezek pokračoval. Společnost zjistila možnost získání dotace na
vybudování dalších stezek, avšak získání dotace je v režimu „de
minimis“, tj. režim, kdy finanční podpora žadatele o dotaci během
posledních 3 let nesmí dosáhnout více než 200 000 euro (5 – 6 mil. Kč
dle kurzu). Tento režim se uplatňuje jen u některých dotací,
které by mohly být spojeny s podnikatelskou činností. Jelikož Sněžník,
a.s. má tento limit vyčerpán a domnívá se, že projekt stezek pro kola
je veřejně prospěšnou záležitostí, mohla by realizaci dalších stezek
zajistit obec za předpokladu, že společnost Sněžník, a.s. dofinancuje
rozdíl ceny za vybudování a poskytnuté dotace a následně si stezky
pronajme a bude je udržovat. Starosta k tomuto uvedl, že obec
plánuje v režimu de minimis z dotačních prostředků vybudovat bytový
dům, v úvahu také připadá rekonstrukce prodejny potravin. Z režimu de
minimis má obec v současné době vyčerpáno 670 000 Kč. Protože
obec vlastní firmu Služby obce Dolní Morava, s.r.o. může limit v tomto
režimu vlastně uplatňovat 2x, proto by využití limitu pro výstavbu
stezek připadalo v úvahu. Náklady na výstavbu stezek v přeloženém
projektu, který zpracoval Sněžník, a.s. byly cca 2,4 mil. Kč, přičemž
dotace by činila 1,2 mil. Kč. K tomuto záměru a k převzetí
projektu pod obec se rozpoutala diskuze o potřebnosti těchto
stezek a o tom, že není úplně vhodné, aby obec brala pod sebe projekt,
který v postatě bude sloužit potřebám resortu. Dále byly rozebírány
principy, kdy společnost nedodržuje v rámci svého fungování řadu věcí,
např. svévolné uzavření komunikace k hotelu Vista. Také bylo řečeno,
že se jedná o doplňkovou službu, kdy díky rozšíření nabídky se
stabilizují návštěvníci obce. Po diskuzi bylo přistoupeno k hlasování,
kdy realizace tohoto projektu jménem obce nebyla schválena, protože
většina zastupitelů nebyla pro.
|