Českotřebovský deník 191/2015 (16/8)                                  
 
Nejstarší občankou města je Anna Vydrová

Dne 14. prosince 2014 oslavila 101 roků  a stále se těší dobrému zdraví. Ve zprávě o nedávném úmrtí paní Cecilie Abrahámové v srpnovém vydání Českotřebovského zpravodaje byla paní Abrahámová (*15.02.1914) nesprávně označena za nejstarší občanku města, ve skutečnosti byla o 2 měsíce mladší než paní Anna Vydrová (*14.12.1903).  Paní Vydrové se nesprávný údaj omlouváme a přejeme jí hodně zdraví a spoustu let spokojeného života v kruhu své rodiny. (re)
 
Poděkování

Upřímně děkuji všem příbuzným, přátelům, spolupracovníkům a známým, kteří  se ve středu 15. července 2015 přišli naposledy rozloučit s panem Jaroslavem Paulíkem z České Třebové.
Děkuji za všechny květinové dary i projevy soustrasti. Rovněž děkuji pohřební službě za důstojně připravený pietní akt.
                                                                                                                             Lenka Paulíková, manželka
Policie žádá občany o součinnost

Hledá svědky incidentu, který se odehrál v pondělí 3. srpna na zahradě rodinného domu čp. 30 na Lhotce. Sousedské neshody mezi jednasedmdesátiletým mužem a o čtyři roky mladší ženou vygradovaly v kopy, facky a škrcení. Žena po potyčce skončila v nemocnici. Oba účastníci svalují vinu na druhého. Incidentu měly přihlížet i další osoby. Pokud jste spor viděli, ozvěte se nám na linku 158 nebo na telefonní číslo 974 580 701.
Sobotní smrt na kolejích

Smutné sobotní dopoledne zažili zaměstnanci Českých drah na vlakovém nádraží v České Třebové. V dopoledních hodinách tu v kolejišti našli bezvládné tělo muže. V sobotu o půl desáté pracovník Českých drah našel vedle kolejiště dvacetiletého mladíka. Příčina smrti je předmětem vyšetřování, podle před běžných informací šlo o neťastnou náhodu. Vlaky díky této nešťastné situaci jezdily mezi Českou a Dlouhou Třebovou jen po jedné koleji a nabíraly zpoždění. 
 
Bude se hlásit i zpoždění autobusových linek - budete potřebovat čtečku QR kódu

Společnost Oredo vlastněná napůl Pardubickým a Královéhradeckým krajem od srpna testuje nové pracoviště dispečinku, který dohlíží nad všemi autobusovými a vlakovými spoji v obou krajích. Aktuální polohu jednotlivých spojů díky tomu uvidí cestující na zcela nových elektronických tabulích umístěných na nástupištích, které budou v plném provozu od září. Automatizovaný systém, který vyšel oba kraje na 50 milionů korun, bude nyní informovat o nástupišti, zpoždění, popřípadě náskoku daného spoje. Nově budou mít dva dispečeři pro oba kraje pod dohledem všech asi 300 autobusových spojů a osobní vlaky. Přes souřadnice zastávek se vyhodnocuje aktuální pozice autobusů. Systém propočítává jízdní rychlost a cestovní rychlost autobusů. Dispečeři mají navíc přehled o aktuální dopravní situaci na silnicích a ihned mohou zareagovat na případnou dopravní nehodu. Dosud tato možnost nebyla. Také např. na českotřebovském autobusovém terminálu je světelná tabule, která v době pravidelného odjezdu zhasne i tehdy, když ještě tento spoj  nepřijel a cestující tak mohou být zmateni.  Některé spoje čas na otočku žádný nemají a tak hned po příjezdu otáčí a jedou zpátky.  Tyto potíže by tím měly být odstraněny. Jenže v informaci o této službě se současně píše, že cedule jsou už po kraji instalované. Dvě jsou například na vlakovém i autobusovém nádraží v Ústí nad Orlicí, v Březové nad Svitavou, dále ve Svitavách, Chrudimi, Hlinsku, Žamberku, Letohradě, Králíkách, Chocni nebo Přelouči. O České Třebové se nepíše nic, i když dopravní terminál Jana Pernera má svůj elektronický informační systém instalovaný již od roku 2010. O tom, zda jej půjde využit nevíme. Píše se však o tom, že bez této služby však zůstanou zatím cestující v Pardubicích., kde se investice do autobusového terminálu u nádraží teprve chystá.  Lidé v Pardubicích a na ostatních zastávkách, kde tabule nejsou, však nepřijdou zkrátka. Bude jim stačit chytrý mobil se čtečkou QR kódů. Na všech asi 8,5 tisíc zastávek je vylepován kód, pomocí něhož si můžou stejnou tabuli zobrazit v mobilu. Po Pardubickém kraji jsou označníky z 90 procent olepené. Cestující uvidí konkrétní spoj, který míří k zastávce. Jeho polohu i to, kolik minut má zpoždění.
Singltreky v Česku - budou i u nás?

Zhruba 13 km dlouhý singltrek v Jizerských horách, otevřený v r. 2010 zahájil nový směr v rekreační cyklistice. Oproti vybetonovaným stezkám za desítky milionů, které krajinu navždy poznamenají a stojí často přemrštěné částky, jsou tzv. singltreky k přírodě šetrné a také podstatně levnější. Singletrack vlastně znamená úzkou stezku pro cyklisty budovanou v terénu s ohledem na udržitelný rozvoj. První taková stezka u nás se otevřela koncem léta 2009 v okolí Černé Vody v podhůří Rychlebských hor, nyní následuje druhá v Jizerkách. Rychlebská trasa, která vznikla na bývalých historických stezkách, je určena pro zkušené horské cyklisty – výjimkou nejsou umělé lávky, velké kameny a strmý sklon. Ve Frýdlantském výběžku byla jiná filosofie. Stezka uprostřed přírody, ale taková, aby si ji užili nejen nároční jezdci, ale i méně zkušení cyklisté a třeba i děti. Prostě zbrusu nová trasa vybudovaná cyklistům na míru. Jizerskohorský singltrek má dvě nástupní místa, nad Lázněmi Libverda a u Nového Města pod Smrkem. Frekventovanější asi bude to první, už proto, že se startuje u známé restaurace Obří sud. Je tu také mapa a turistická orientace. Krásným terénem sjedete až k orientačnímu místu U spálené hospody. Tady jste asi v polovině trasy a současně u druhého nástupního místa, centrum Nového Města pod Smrkem je odtud vzdálené asi 2 kilometry. Za Hubertkou zase začíná singltrek a už se moc nenadřete, až do cíle pojedete skoro pořád z kopce. Je to asi nejkrásnější úsek trasy, střídá se tu jehličnatý les s majestátními buky, stezička se kroutí úbočím místy dost prudkého svahu. Celkem je délka trasy asi 20 km, z toho 13 km po singltreku. Celkový pocit? Žádné drastické kopce, ale taky ne úplně snadná dálnice. Trasa, která pobaví i poučí a současně máte požitek z pohybu v čisté přírodě. V Jizerkách stezku zafinancovaly Lesy ČR a pomohl i český dovozce kol Merida, který tu plánuje u některého z nástupních míst půjčovnu kol. Projekt podpořili i starostové Svazu obcí Smrk
Postavit dobrý singltrek je věda. Inspirací pro singltreky u nás se stala Británie, kde tyto stezky zažívají obrovský rozmach, hlavně ve Walesu, Skotsku a Irsku. Klíčem k dobré trase podle něho je vstřícná dohoda s lesníky a hlavně pozorné plánování. Cyklisté si nesmějí překážet s lesní technikou a obráceně. Když máme oblast vytipovanou, nastoupí terénní průzkum a navrhneme několik koridorů, kudy by singltrek mohl vést.Pak se porovnává tloušťka lesní půdy, náchylnost k erozi, průměrná vzdálenost mezi stromy, srážkové poměry, definují se možná nástupní místa apod.
Šance pro "zapadlé kouty". Zajímavé je, že jizerskohorský singltrek stejně jako dříve trasy ve Walesu i jinde vznikl v odlehlé, dosud turisticky málo frekventované oblasti. V případě Jizerek jde o polohu na severní výspě hor, v oblasti již otevřené k polským rovinám, se špatnou komunikační dostupností. Místní proto vnímají singltrek jako projekt, který by mohl do oblasti přitáhnout nové návštěvníky, postupně na sebe nabalit turistické služby, nastartovat cestovní ruch a pomoci tak snížit ne právě nízkou nezaměstnanost
Singltreky na Orlicko-Třebovsku = (budoucí) Bikeretzort Orlicko-Třebovsko
Také náš region lze počítat k zapadlým koutům, snaha o realizaci v našich podmínkách se proto zdá jako velmi správná. Nelze však počítat s tím, že by  singltreky v našich kopcích přinesly pro region nějaké zásadní změny např. v zaměstnanosti.  Budou však další aktivitou, která obohatí zdejší možnosti během letní sezóny, která bývá pro turistiku nejdůležitější. Tratě a nástupní místa bude třeba nejdříve vybudovat, zajistit jejich propagaci a v neposlední řadě se o tratě budeme také muset starat. O singltreky se však také budeme muset starat, zajistit jejich údržbu. Ziskové to tedy zřejmě nebude, snad započteme-li "širší souvislosti" tedy zvýšené příjmy z bohatšího turistického ruchu.nemysleme však, že ostatní spí a že se zdejší prostředí rázem změní, že se mávnutím kouzelného proutku stane náš region turistickým rájem. Podívejme se např. na zdejší nabídku ubytování.  Pokud by se tedy podařilo mimo přislíbené dotace zajistit smluvní finanční spoluúčast lesů ČR nebo dalších sponzorů z oblasti cestovního ruchu, šlo by o projet lépe prosaditelný a realizace schopný. Záměr, který byl uveden na webu Regionu Orlicko Třebovsko je velmi rozsáhlý.  Jen v oblasti Pekláku jde o cca 17 km tras, (nepočítaje k tomu stávající bike sjezdovky) v oblasti Andrlova chlumu má  vzniknout přes 20 km těchto tras, další v Rybníku.
Je třeba položit otázku, proč jej potřebujeme realizovat hned v takovém rozsahu? Zřejmě kvůli dotaci?  Bude však znamenat i velké břemeno spoluúčasti a následných mandatorních výdajů, udržet singltreky nejen po dobu udržitelnosti projektu což bude mít jistě svoje přísné podmínky. Dosud jsme tyto podmínky podceňovali a viděli vždy jen radost z realizace projektu pomocí velké dotace. Přísné podmínky  udržitelnosti projektu nám ale svazují ruce např. u dopravního terminálu, kde musí  nájemce Ekobi platit nájem, na který zde nevydělá, u Sběrného dvora musíme plnit objem odloženého odpadu i za cenu toho, že sem vozíme bez poplatku určité množství stavebního odpadu, (i když bychom nemuseli) a dotační podmínky při realizaci ČOV na Lhotce se dotýkají občanů v neuvěřitelném růstu ceny vodného a stočného. Bude třeba dobře prokoumat i podmínky spojené s dotací do Bikerezortu Orlicko-Třebovsko. Pokud bychom měli na tuto aktivitu dávat trvale vlastní celkem nedostatkové finanční prostředky jako mandatorní výdaje, vidím v prosazení projektu určité problémy.  (mm)
 
Obec Dolní Morava  projekt single trailů neschválila

Zastupitelstvu obce byla představena obchodním ředitelem společnosti Sněžník, a.s. Martinem Palánem možnost získat dotaci od Pardubického kraje na realizaci nových single trailů. Jedná se o jednosměrné stezky pro kola v lese, které by byly umístěny od chaty Slaměnka k hotelu Vista a k  chatě U Slona. Jednu stezku v loňském roce vybudoval Sněžník, a.s. a rád by v budování dalších stezek pokračoval. Společnost zjistila možnost získání dotace na vybudování dalších stezek, avšak získání dotace je v režimu „de minimis“, tj. režim, kdy finanční podpora žadatele o dotaci během posledních 3 let nesmí dosáhnout více než 200 000 euro (5 – 6 mil. Kč dle kurzu). Tento  režim se uplatňuje jen u některých dotací, které by mohly být spojeny s podnikatelskou činností. Jelikož Sněžník, a.s. má tento limit vyčerpán a domnívá se, že projekt stezek pro kola je veřejně prospěšnou záležitostí, mohla by realizaci dalších stezek zajistit obec za předpokladu, že společnost Sněžník, a.s. dofinancuje rozdíl ceny za vybudování a poskytnuté dotace a následně si stezky pronajme a bude je udržovat. Starosta k tomuto  uvedl, že obec plánuje v režimu de minimis z dotačních prostředků vybudovat bytový  dům, v úvahu také připadá rekonstrukce prodejny potravin. Z režimu de minimis má obec  v současné době vyčerpáno 670 000 Kč. Protože obec vlastní firmu Služby obce Dolní Morava, s.r.o. může limit v tomto režimu vlastně uplatňovat 2x, proto by využití limitu pro výstavbu stezek připadalo v úvahu. Náklady na výstavbu stezek v přeloženém  projektu, který zpracoval Sněžník, a.s. byly cca 2,4 mil. Kč, přičemž dotace by činila  1,2 mil. Kč. K tomuto záměru a k převzetí projektu pod obec se rozpoutala diskuze  o potřebnosti těchto stezek a o tom, že není úplně vhodné, aby obec brala pod sebe projekt, který v postatě bude sloužit potřebám resortu. Dále byly rozebírány principy, kdy společnost nedodržuje v rámci svého fungování řadu věcí, např. svévolné uzavření komunikace k hotelu Vista. Také bylo řečeno, že se jedná o doplňkovou službu, kdy díky  rozšíření nabídky se stabilizují návštěvníci obce. Po diskuzi bylo přistoupeno k hlasování, kdy realizace tohoto projektu jménem obce nebyla schválena, protože většina zastupitelů nebyla pro.