Ing. Jaromír Barták (24.8. 1912 +
13. 3. 2015)
|
V závěru měsíce srpna oslavil neuvěřitelných 95 let českotřebovský občan, Ing. Jaromír Barták. Narodil se 24. srpna 1912 v Nymburce v rodině holiče a vlásenkáře Jindřicha Bartáka a jeho manželky Anny. Měl ještě o dva roky mladší sestru Marii.
Poté, co ve svém rodišti ukončil státní českou reálku, byl v roce 1930 přijat ke studiu na ČVUT v Praze, obor inženýrského stavitelství. Během studií nalezl ubytování v dnes již neexistující Studentské kolonii na Letné. Zde žilo pohromadě mnoho studentů pražských vysokých škol ať se jednalo o stavaře, mediky či další obory. Dokonce zvláštní pavilon zde měly i ženy - studentky. Se svými bývalými spolužáky - tzv. koloňáky - se ing. Barták účastnil pravidelných setkání. Jako student mladý Jaromír s několika vrstevníky pravidelně statoval na předních pražských divadelních scénách - Stavovském a Národním divadle. Po studiích a následné promoci nastoupil ing. Barták vojenskou presenční službu, kterou vykonal postupně v Mladé Boleslavi a v Praze.
Po vojně jej pracovní umístění zaválo na dobu šesti měsíců do Berlína , kde působil u firmy Lorenz & Co., zabývající se geologickým průzkumem pro stavby téměř celé Evropy, konkrétně zemí ovládaných fašistickým Německem. Svému oboru zůstal ing. Barták věrný po celý život. Životní družkou Jaromíra Bartáka se stala MUDr. Eliškou Záleská, dcera známé parnické porodní asistentky Cecílie Záleské. Paní Eliška se v našem městě stala první dětskou lékařkou na místním zdravotním středisku. K jejich seznámení došlo v roce 1943 v Benešově, kde působila v tamější nemocnici a ing. Bartáka do okolí tohoto města přivedly pracovní povinnosti. Vztah obou mladých lidí skončil později svatbou. Fotografie J. Bartáka, který jako 24tiletý absolvoval v r. 1936 do Itálie ![]() Do našeho města přišel ing. Barták v roce 1950, kdy
se zde objevil jako pracovník Železniční stavební správy. Hned po svém
příchodu zde založil tzv. Středisko průzkumu, tehdy jediné v rámci
ministerstev železnic a dopravy. Geologický průzkum prováděl na svěřeném
úseku trati Česká Třebová - Dlouhá Třebová. Další zaměstnání nalezl u
tehdejšího Státního ústavu dopravního projektování (SUDOP), dále potom v
Praze u podniku Metrostav, kde působil jako hlavní projektant trasy C z
Kačerova do Jižního města. Ve vysokém věku začal Jaromír Barták s digitalizací svého velkého fotografického archivu. Sám se téměř devadesátiletý naučil pracovat s počítačem a skenerem a zajistil převedení všech svých pro úschovu důležitých fotografií do digitální podoby včetně jejich popisek. Jeho život, práce a rodina je tak dobře zaznamenána. Po úmrtí manželky se na přání syna Vladimírfa přestěhoval do jheho bydlištrě. veškerou péči nalezl v Domově u u Fontány v Přelouči, kde také přijímal návštěvy a rád vzpomínal na léta prožitá v České Třebové I zde většinu času trávil v knihovně a také u počítače. Podle Martina Šebela s přispěním Vojtěšky Vohraliíkové
|