-
5. kontrolní
den na stavbě silnice do Semanína
-
Rekonstrukce
silnice Česká Třebová - Semanín v plánovaném objemu prostředků 66
milionů korun byla zahájena v květnu t.r., od 1. června byl uzavřen úsek
silnice v tunelech a odkloněna autobusová linka s tím, že toto omezení
bude ukončeno v polovině září t.r. Vypadá to, že se termín 15.9., pro
znovuotevření průjezdu přes tunely splnit podaří.
- Mnozí současně očekávali
provedení rekonstrukce vozovky v tunelech a netrpělivě se dotazovali,
kdy se tam začne dít nějaká aktivita. Nahrálo tomu publikované
prohlášení Pardubického kraje po tom, že investorem rekonstrukce tunelů
bude také Pardubický kraj a že na tuto rekonstrukci počítá s částkou
dalších 60 mil. korun. Obě stavební akce na téže silnici měly na sebe
navazovat. Tato druhá stavba se ovšem v současné době teprve připravuje,
dokončuje se projektová dokumentace pro stavební povolení a vlastní
přestavba tohoto důležitého úseku začne až v březnu 2016, kdy tedy lze
počítat s dalším omezením dopravy. Kontrolní den na Obecním úřadu
v Semaníně se tedy zabýval pouze stavem prací na úseku silnice od
křižovatky u tunelů až po křižovatku s komunikací do Borku před vjezdem
do obce Semanín. Stavbu komplikuje to, že silnici nelze celou
uzavřít, je nutné zajistit příjezdy a odjezdy vozidel do terminálu
Metrans, akce proto probíhá postupně po polovinách. Součástí stavby je
částečná přeložka Semanínského potoka provedená tak, aby pak navazovala
na nový projekt komunikace v tunelech, kde má být vozovka snížena o cca
60 cm. Po otevření tunelů přestanou těžká vozidla dopravců jezdit
po objížďce přes Semanín a Zádulku, trasa objížďky poničená těžkou
dopravou má být opravena.
- V původním projektu je
úprava objížďky řešena pouze pomocí nového asfaltového koberce. Současný
stav komunikace je však takový, že odborníci hovoří o tom, že by
provedení takové úpravy bylo vyhazováním peněz a navrhují, aby zde na
nejvíce poškozených místech byla také provedena sanace podloží vozovky,
tedy řádné vyspravení děr a propadlých míst, nyní čas od času
dosypávaných drtí. Další osud této objížďky bude na kvalitě
provedené opravy záviset. není to jen nějaká účelová komunikace, ale
silnice III. třídy v majetku kraje s autobusovou dopravou. V
příštím roce, až se opět pro rekonstrukci uzavřou tunely, se od března
kamiony opět na opravenou objížďku vrátí. Aby toto nové zatížení
objížďka přežila, měla by být opravena lépe, než je jen potah novým
asfaltovým kobercem.
-
Na
kontrolním dnu, uspořádaném na obecním úřadě v Semaníně se řešily i
připomínky a úkoly z posledního (červencového) kontrolního dne. Jednání
se zúčastnila jen část zástupců ze spolupracujících firem, je období
dovolených. Trvají stížnosti na to, že kamiony v obci nedodržují
stanovenou rychlost 30 km/h i to, že to nikdo nekontroluje, ač byla
požadována větší angažovanost státní i městské policie. Bude třeba ještě
zajistit, aby na trase objížďky SUS Pardubického kraje odstranila keřové
porosty zasahující do profilu cesty a zhoršující průjezdnost trasy.Podle
zprav stavbyvedoucích nejsou na rozpracovaných stavebních úsecích žádné
větší překážky nebo technické "oříšky", které by měly způsobit zpoždění
při dokončení stavby.
-
Výstavba
tohoto úseku silnice je důležitá především pro společnost Metrans, je to
vlastně vyvolaná investice. Financování stavby má na starosti Pardubický
kraj, který vede akci ve zvláštním režimu z toho důvodu, že v případě
nedočerpání dotací v rámci regionálního operačního programu EU
bude do programu zařazena i tato stavba. To by umožnilo ušetřit krajské
prostředky.
- Stavební činnost na
komunikacích v oblasti Česká Třebová - Semanín tím ale nekončí. V plánu
ještě na letošní rok je realizace další potřebné komunikace, která spojí
tuto páteřní komunikaci a logistický areál společnosti Metrans s nově
budovaným areálem společnosti WAKESTONE Rozpočet města na tuto stavbu
počítá s částkou 4 miliony korun. Investorem bude město Česká Třebová,
Na stavbě něco ušetří, neboť získalo dotaci Pardubického kraje.
- Do třetice je třeba ještě
napsat o další navazující stavební akci, tentokrát v režii Ředitelství
silnic a dálnic. Jde o výstavbu kruhové křižovatky silnice I/14
před tunely se silnicí do Semanína a do Rybníka. Od této křižovatky by
pak někdy v budoucnosti měl odbočovat nový obchvat města
vedený kolem Třebové, Parníka a Lhotky a za Avenou opět navázat na I/14.
Projektová dokumentace byla letos na jaře vypracována z iniciativy města
Česká Třebová a byla předána investorovi akce. Nejlepší by bylo, kdyby
byl kruhový objezd realizován v návaznosti na rekonstrukci tunelů
tedy hned v příštím roce 2016. Rozhodovat o tom se však bude někde jinde
a z pozice města to bude možné jen těžko ovlivnit. Záleží i na tom, na
co SFDI uvolní finanční prostředky, co podpoří a co naopak nebude
považovat za významné.
-
-
-
-
|