5. kontrolní den na stavbě silnice do Semanína                   

Rekonstrukce silnice  Česká Třebová - Semanín v plánovaném objemu prostředků 66 milionů korun byla zahájena v květnu t.r., od 1. června byl uzavřen úsek silnice v tunelech a odkloněna autobusová linka s tím, že toto omezení bude ukončeno v polovině září t.r. Vypadá to, že se termín 15.9., pro znovuotevření průjezdu přes tunely splnit podaří. 
Mnozí současně očekávali provedení rekonstrukce vozovky v tunelech a netrpělivě se dotazovali, kdy se tam začne dít nějaká aktivita. Nahrálo tomu publikované prohlášení Pardubického kraje po tom, že investorem rekonstrukce tunelů bude také Pardubický kraj a že na tuto rekonstrukci počítá s částkou dalších 60 mil. korun. Obě stavební akce na téže silnici měly na sebe navazovat. Tato druhá stavba se ovšem v současné době teprve připravuje, dokončuje se projektová dokumentace pro stavební povolení a vlastní přestavba tohoto důležitého úseku začne až v březnu 2016, kdy tedy lze počítat s dalším omezením dopravy.  Kontrolní den na Obecním úřadu v Semaníně se tedy zabýval pouze stavem prací na úseku silnice od křižovatky u tunelů až po křižovatku s komunikací do Borku před vjezdem do obce Semanín.  Stavbu komplikuje to, že silnici nelze celou uzavřít, je nutné zajistit příjezdy a odjezdy vozidel do terminálu Metrans, akce proto probíhá postupně po polovinách. Součástí stavby je částečná přeložka Semanínského potoka provedená tak, aby pak navazovala na nový projekt komunikace v tunelech, kde má být vozovka snížena o cca 60 cm.  Po otevření tunelů přestanou těžká vozidla dopravců jezdit po objížďce přes Semanín a Zádulku, trasa objížďky poničená těžkou dopravou má být opravena.
V původním projektu je úprava objížďky řešena pouze pomocí nového asfaltového koberce. Současný stav komunikace je však takový, že odborníci hovoří o tom, že by provedení takové úpravy bylo vyhazováním peněz a navrhují, aby zde na nejvíce poškozených místech byla také provedena sanace podloží vozovky, tedy řádné vyspravení děr a propadlých míst, nyní čas od času dosypávaných drtí.  Další osud této objížďky bude na  kvalitě provedené opravy záviset. není to jen nějaká účelová komunikace, ale silnice III. třídy v majetku kraje s autobusovou dopravou.  V příštím roce, až se opět pro rekonstrukci uzavřou tunely, se od března kamiony opět na opravenou objížďku vrátí. Aby toto nové zatížení objížďka přežila, měla by být opravena lépe, než je jen potah novým asfaltovým kobercem.
Na kontrolním dnu, uspořádaném na obecním úřadě v Semaníně se řešily i připomínky a úkoly z posledního (červencového) kontrolního dne. Jednání se zúčastnila jen část zástupců ze spolupracujících firem, je období dovolených. Trvají stížnosti na to, že kamiony v obci nedodržují stanovenou rychlost 30 km/h i to, že to nikdo nekontroluje, ač byla požadována větší angažovanost státní i městské policie. Bude třeba ještě zajistit, aby na trase objížďky SUS Pardubického kraje odstranila keřové porosty zasahující do profilu cesty a zhoršující průjezdnost trasy.Podle zprav stavbyvedoucích nejsou na rozpracovaných stavebních úsecích žádné větší překážky nebo technické "oříšky", které by měly způsobit zpoždění při dokončení stavby.
Výstavba tohoto úseku silnice je důležitá především pro společnost Metrans, je to vlastně vyvolaná investice. Financování stavby má na starosti Pardubický kraj, který vede akci ve zvláštním režimu z toho důvodu, že v případě nedočerpání dotací  v rámci regionálního operačního programu EU bude do programu zařazena i tato stavba. To by umožnilo ušetřit krajské prostředky.
Stavební činnost na komunikacích v oblasti Česká Třebová - Semanín tím ale nekončí. V plánu ještě na letošní rok je realizace další potřebné komunikace, která spojí tuto páteřní komunikaci a logistický areál společnosti Metrans s nově budovaným areálem společnosti WAKESTONE Rozpočet města na tuto stavbu počítá s částkou 4 miliony korun. Investorem bude město Česká Třebová, Na stavbě něco ušetří, neboť získalo dotaci Pardubického kraje.
Do třetice je třeba ještě napsat o další navazující stavební akci, tentokrát v režii Ředitelství silnic a dálnic. Jde o výstavbu kruhové křižovatky silnice  I/14 před tunely se silnicí do Semanína a do Rybníka. Od této křižovatky by pak někdy v budoucnosti měl odbočovat  nový obchvat města vedený kolem Třebové, Parníka a Lhotky a za Avenou opět navázat na I/14. Projektová dokumentace byla letos na jaře vypracována z iniciativy města Česká Třebová a byla předána investorovi akce. Nejlepší by bylo, kdyby byl kruhový objezd realizován  v návaznosti na rekonstrukci tunelů tedy hned v příštím roce 2016. Rozhodovat o tom se však bude někde jinde a z pozice města to bude možné jen těžko ovlivnit. Záleží i na tom, na co SFDI uvolní finanční  prostředky, co podpoří a co naopak nebude považovat za významné.