Nové informační tabule informují cestující o zpoždění spojů

České Třebové se to bohužel netýká
 
Pardubice (21. 8. 2015) – Už to jelo? Stihnu přípoj? V kolik jede další spoj? S odpověďmi na tyto časté otázky při cestování veřejnou dopravou pomohou cestujícím nové informační tabule Integrovaného dopravního systému (IDS) IREDO. Na 17 místech v Pardubickém a 15 v sousedním Královéhradeckém kraji informují o aktuální poloze, odjezdech i zpožděních spojů. Jsou součástí právě dokončeného projektu, který má zvýšit komfort cestujících, ale také řidičů a dispečerů IREDO.
„Přehledné informace o aktuálních spojích a jejich případných zpožděních jsou základem pohodlného cestování v rámci integrovaného dopravního systému. Konečně jsme se v této oblasti přiblížili evropským standardům,“ říká Jaromír Dušek, náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost.
V Pardubickém kraji jsou tyto panely nainstalovány v Březové nad Svitavou, autobusovém nádraží a železniční stanici ve Svitavách, autobusovém nádraží a železniční stanici v Ústí nad Orlicí, Lanškrouně, Moravské Třebové, Chocni, autobusovém nádraží a železniční stanici v Žamberku, Letohradě, Králíkách, Poličce, Hlinsku, Chrudimi, Holicích a Přelouči. Tyto informace jsou dostupné i nevidomým cestujícím, kteří je získají akusticky pomocí svého dálkového ovladače.
V ostatních místech mají cestující možnost využití webových služeb přes QR kód na označníku nebo na výlepové ploše jízdních řádů zastávky. Přímo se tak dostanou k informacím o jízdních řádech pro danou zastávku a polohách vozidel blížících se k této zastávce.
Nový dispečink i call centrum
Také řidiči autobusů nyní získávají přehled o polohách návazných spojů a tím i o předpokládaném čekání na tyto spoje. V rámci projektu byl zprovozněn i dispečink IDS IREDO, který nyní může pružně reagovat na případné nehody, kolony a jiné závady na dopravní cestě a zamezit vzniku zpoždění a tím způsobeného rozvázání přípojů. Součástí dispečinku IDS IREDO je i nové call centrum pro veřejnost, které funguje na telefonním čísle 495 581 333. „Dokončení celého projektu k 30. červnu 2015 lze pokládat za velký úspěch, protože původně projektovaná časová náročnost byla citelně zkrácena,“ vysvětluje jednatel společnosti OREDO Jiří Pálka.
 
Poznámka českotřebovská

Z uvedené tiskové zprávy  tak nějak vyplývá, že informace tohoto druhu (tedy o zpoždění autobusových spojů) v České Třebové poskytovány nejsou a vypadá to, že zatím ani nebudou. Nic o tom neví ani vedoucí odboru dopravy MěÚ Ing. Hájek, ani nikdo ze společnosti  Eko Bi, která provozuje dopravní terminál Jana Pernera a musela by o změnách v elektronickém systému vědět. Zřejmě je problém s tím,  během tzv. monitorovacího období, které ale letos skončí, nebude možné  na terminálu nic změnit, ani kdyby to bylo k lepšímu. Podobný problém jako Česká Třebová mají Pardubice, kde se naopak zase výstavba terminálu před nádražím ČD teprve chystá. Stávající informační systém je ale také placen z dotace a bude třeba, aby zůstal stejně funkční po dobu pětiletého tzv. monitorovacího období. A tak nejspíš už nějaké doplnění našeho systému v České Třebové už není v novém projektu  společnosti Oredo zahrnuto. Projekt byl vlastně dokončen. Počet realizovaných informačních tabulí v tomto projektu je konečný (17)  a s Českou Třebovou nepočítá, to by už ta nová tabule byla ve Třebové instalována a oživena. A tak budeme-li chtít zjistit zpoždění spoje, tak nám asi zbude jen možnost zakoupit chytré telefony a využívat možnost QR kódu, který by měl uvedené  informace poskytnout. Je to ovšem škoda.
 
Nejvíc mně vadí to, že Ve Třebové jsme o tomto dění, které se týkalo celého kraje, vůbec nic nevěděli. Česká Třebová byla ze systému vyšachována. Informační systém,  který na našem terminálu funguje (a který jsme si sami s pomocí dotace, na které se kraj nepodílel zaplatili sami) se možná dal přizpůsobit, upravit, ale to nebylo předmětem projektu. Na jednu stranu se píše o tom, jak je dopravní uzel v České Třebové důležitý a na druhé straně je připravován celokrajský projekt, který má  dopravní obslužnost kraje dostat na novou lepší úroveň, ale s Českou Třebovou nepočítá.  (mm)