Nové informační tabule informují
cestující o zpoždění spojů
České Třebové
se to bohužel netýká
Pardubice (21. 8. 2015) – Už to jelo? Stihnu přípoj? V kolik
jede další spoj? S odpověďmi na tyto časté otázky při cestování
veřejnou dopravou pomohou cestujícím nové informační tabule
Integrovaného dopravního systému (IDS) IREDO. Na 17 místech
v Pardubickém a 15 v sousedním Královéhradeckém kraji informují o
aktuální poloze, odjezdech i zpožděních spojů. Jsou součástí právě
dokončeného projektu, který má zvýšit komfort cestujících, ale také
řidičů a dispečerů IREDO.
„Přehledné informace o aktuálních spojích a jejich případných
zpožděních jsou základem pohodlného cestování v rámci integrovaného
dopravního systému. Konečně jsme se v této oblasti přiblížili
evropským standardům,“ říká Jaromír Dušek, náměstek hejtmana
Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost.
V Pardubickém kraji jsou tyto panely nainstalovány v Březové nad
Svitavou, autobusovém nádraží a železniční stanici ve Svitavách,
autobusovém nádraží a železniční stanici v Ústí nad Orlicí, Lanškrouně,
Moravské Třebové, Chocni, autobusovém nádraží a železniční stanici v Žamberku,
Letohradě, Králíkách, Poličce, Hlinsku, Chrudimi, Holicích a Přelouči.
Tyto informace jsou dostupné i nevidomým cestujícím, kteří je získají
akusticky pomocí svého dálkového ovladače.
V ostatních místech mají cestující možnost využití webových služeb
přes QR kód na označníku nebo na výlepové ploše jízdních řádů
zastávky. Přímo se tak dostanou k informacím o jízdních řádech pro
danou zastávku a polohách vozidel blížících se k této zastávce.
Nový dispečink i call centrum
Také řidiči autobusů nyní získávají přehled o polohách návazných
spojů a tím i o předpokládaném čekání na tyto spoje. V rámci projektu
byl zprovozněn i dispečink IDS IREDO, který nyní může pružně reagovat
na případné nehody, kolony a jiné závady na dopravní cestě a zamezit
vzniku zpoždění a tím způsobeného rozvázání přípojů. Součástí
dispečinku IDS IREDO je i nové call centrum pro veřejnost, které
funguje na telefonním čísle
495 581 333. „Dokončení celého projektu k 30. červnu 2015 lze
pokládat za velký úspěch, protože původně projektovaná časová
náročnost byla citelně zkrácena,“ vysvětluje jednatel společnosti
OREDO Jiří Pálka.
Poznámka
českotřebovská
Z uvedené tiskové zprávy tak nějak vyplývá, že informace
tohoto druhu (tedy o zpoždění autobusových spojů) v České Třebové
poskytovány nejsou a vypadá to, že zatím ani nebudou. Nic o tom neví ani
vedoucí odboru dopravy MěÚ Ing. Hájek, ani nikdo ze společnosti
Eko Bi, která provozuje dopravní terminál Jana Pernera a musela by o
změnách v elektronickém systému vědět. Zřejmě je problém s tím,
během tzv. monitorovacího období, které ale letos skončí, nebude možné
na terminálu nic změnit, ani kdyby to bylo k lepšímu. Podobný problém
jako Česká Třebová mají Pardubice, kde se naopak zase výstavba terminálu
před nádražím ČD teprve chystá. Stávající informační systém je ale také
placen z dotace a bude třeba, aby zůstal stejně funkční po dobu
pětiletého tzv. monitorovacího období. A tak nejspíš už nějaké doplnění
našeho systému v České Třebové už není v novém projektu
společnosti Oredo zahrnuto. Projekt byl vlastně dokončen. Počet
realizovaných informačních tabulí v tomto projektu je konečný (17)
a s Českou Třebovou nepočítá, to by už ta nová tabule byla ve Třebové
instalována a oživena. A tak budeme-li chtít zjistit zpoždění spoje, tak
nám asi zbude jen možnost zakoupit chytré telefony a využívat možnost QR
kódu, který by měl uvedené informace poskytnout. Je to ovšem
škoda.
Nejvíc mně vadí to, že Ve Třebové jsme o tomto dění, které se
týkalo celého kraje, vůbec nic nevěděli. Česká Třebová byla ze systému
vyšachována. Informační systém, který na našem terminálu funguje
(a který jsme si sami s pomocí dotace, na které se kraj nepodílel
zaplatili sami) se možná dal přizpůsobit, upravit, ale to nebylo
předmětem projektu. Na jednu stranu se píše o tom, jak je dopravní uzel
v České Třebové důležitý a na druhé straně je připravován celokrajský
projekt, který má dopravní obslužnost kraje dostat na novou lepší
úroveň, ale s Českou Třebovou nepočítá. (mm)
|