-
Hejtman Netolický:
-
Stát by měl nahradit výpadek
evropských fondů
- Pardubice (1. 9. 2015) –
V současné době končí programové období Evropské unie 2007-2013 a
s ním také oblíbené Regionální operační programy (ROP), které
financovaly rozvoj měst, venkova a celého regionu. Vláda premiéra
Petra Nečase centralizovala evropské fondy. Tím vznikl také
Integrovaný operační program (IOP), který má být zdrojem prostředků
pro města, obce a kraje na financování jejich priorit. Celou řadu
aktivit však nebude možné v novém programovém období zařadit. Jedná se
například o rekonstrukce silnic III. třídy, místních komunikací,
domovů pro seniory, veřejných prostranství, kulturních památek, ale
také zařízení pro volnočasové aktivity.
- V rámci Asociace krajů
České republiky (AKČR) jsme iniciovali jednání s vládou, abychom
upozornili, že výpadek evropských dotací by měl být nahrazen financemi
ze státního rozpočtu prostřednictvím národních programů. Vyčíslili
jsme předpokládané nároky, které by podle našeho názoru alespoň
situaci napravily. Jedná se například o požadavky na rekonstrukce
silnic nižších tříd. Vláda sice přislíbila navrácení peněz, o které
kraje připravil tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek, nicméně
ani tak si kraje nebudou moci příliš vyskakovat. Avizované navýšení
rozpočtového určení daní pro kraje od 1. ledna 2016 bude pro kraje
znamenat podíl 8,92 procent z celostátního výnosu DPH. Pro Pardubický
kraj to představuje 150 až 190 milionů korun, což jsou jistě
prostředky nezanedbatelné, avšak ani zdaleka neřeší problémy, které
máme s rozbitými silnicemi, které nám byly svěřeny zákonem o pozemních
komunikacích do vlastnictví. Chceme proto jednat se státem o
systémovém zajištění jejich financování a domníváme se, že je nutné,
aby Státní fond dopravní infrastruktury stejně jako letos počítal pro
kraje i na následující roky s financemi na rekonstrukci sítě silnic
II. a III. třídy. Omezení financí by znamenalo postupné zhoršení
technického stavu těchto komunikací, jelikož kraje nebudou moci
zajistit ani jejich prostou reprodukci natož pak celkovou obnovu.
V rámci končícího programového období 2007-2013 byly rekonstrukce
silnic nižších tříd podpořeny celkovou částkou přesahující 37 miliard
korun, což představuje obnovu 3374 kilometrů silnic. Jak ale zajistíme
opravy více než 80 % silnic nyní?
- A ostatní komplikace
způsobené nedostatkem finančních prostředků očekávat i v dalších
oblastech. Ve spolupráci s ostatními územními partnery, jako je
například Sdružení měst a obci, místní akční skupiny nebo Sdružení
místních samospráv, chceme upozornit i na další potřebu zdrojů do
národních programů. Například dotační titul Ministerstva pro místní
rozvoj na rekonstrukce místních komunikací a chodníků by měl být
podpořen alespoň 500 miliony korun. Stejná částka by měla být určena
na financování infrastruktury cestovního ruchu. Pro srovnání: rozpočet
na rok 2015 počítal s částkou 50 milionů, která byla navýšena na
konečných 80 milionů. Stejně tak by měly být podpořeny i další
priority, které nejsou zařazené v evropských dotacích. Jsou to sice
silné požadavky na státní rozpočet, avšak nejedná se o prostředky,
které by byly projídané. Finance by byly určené na rekonstrukce,
investice a obnovu, což jsou prostředky, které se státu vždy vrátí.
Navíc jde o jednotky miliard korun, které v celkovém objemu státního
rozpočtu na rok 2016 nečiní ani šest promile výdajů. Tyto finance
napomohou tomu, že se nezastaví rozvoj jednotlivých oblastí potřebných
pro kvalitní život v regionech.