-
Sociálně únosná cena pro vodné
a stočné na rok 2016
-
dle podmínek OPŽP 2007–2013
-
Státní
fond životního prostředí ČR zveřejňuje přehled sociálně únosné ceny
pro vodné a stočné, stanovené pro jednotlivá krajská území (NUTS 3)
dle pravidel OPŽP 2007-2013, platný pro kalendářní rok 2016.
- Takto zveřejněná, sociálně
únosná cena pro vodné a stočné je platná pro projekty spolufinancované
z Operačního programu Životní prostředí v programovém období 2007-2013
v rámci prioritní osy 1 - Zlepšování vodohospodářské infrastruktury a
snižování rizika povodní, podoblasti podpory 1.1.1 - Snížení
znečištění z komunálních zdrojů a oblasti podpory 1.2 - Zlepšení
jakosti pitné vody. Stanovení sociálně únosné ceny pro vodné a stočné
je pravidelně zveřejňováno na webu OPŽP v ročních intervalech, a to
vždy v září roku před uplatněním výše sociálně únosné ceny pro vodné a
stočné na další rok. Tyto ceny jsou rozhodující při posuzování
dodržování podmínek Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro výše uvedené
projekty, a to v tom smyslu, že příjemce má možnost (nikoliv
povinnost) ceny na sociálně únosnou úroveň snížit.
V souladu s „Metodikou pro žadatele rozvádějící podmínky přílohy č. 7
Programového dokumentu OPŽP" (verze 3.5) je sociálně únosná hranice
pro výdaje na vodné a stočné definována jako cena pro vodné a stočné
(včetně DPH), která představuje 2 % průměrných ročních čistých příjmů
domácností se standardní specifickou spotřebou vody 80 l/os*den.
Stanovení sociálně únosné ceny pro vodné a stočné (vč. DPH) v
jednotlivých krajích ČR pro rok 2016 vychází ze statistických údajů o
příjmech a životních podmínkách domácností za rok 2013, indexované o
skutečnou meziroční změnu indexu spotřebitelských cen k II. čtvrtletí
roku 2014, roku 2015 a očekávanou meziroční změnu indexu
spotřebitelských cen k II. čtvrtletí roku 2016, s využitím údajů z
pravidelně zveřejňované Zprávy o inflaci (ČNB). Průměrné roční čisté
příjmy domácností budou vždy aktualizovány a navýšeny o průměrnou
inflaci za rozhodné období.
- Přehled výše sociálně únosné
ceny pro vodné a stočné dle jednotlivých krajů pro r. 2016 je k
dispozici v tabulce na konci článku. Pro Pardubický kraj vychází
101, 46 Kč včetně DPH 15%, V České Třebové je letos "naše cena vody" mnohem
nižší, činí 61, 45 Kč. (Podle pravidel to nastavení "sociálně
únosné ceny" jako bychom platili za vodu málo....)
Z tabulky vyplývá, že v ceně vody máme "co dohánět", zatím nám
tedy nikdo z titulu sociálně únosné ceny nikdo neuleví, měli bychom
dodržovat pravidlo zvyšovat každý rok cenu vody p 5% nad inflaci minimálně
po dobu 10 let od uvedení investice do ČOV do provozu. Jen z tohoto
principu má tedy vzrůst cena vody v České Třebové za tuto dobu o 60%, inflaci v to
nepočítaje.
Existuje ovšem jistá možnost úlevy, světlo na konci tunelu.
Na
základě
provedeného posouzení předpokládaných
makroekonomických ukazatelů
a
jejich skutečného
makroekonomického vývoje v r. 2014 rozhodlo MŽP
ČR,
že je možné upravit výši růstu
cen vodného a stočného,
kdy příjemce
dotace může
požádat na SFŽP o snížení (5%) meziročního
nárůstu
cen pro vodné a stočné
až na 2 % nad inflaci. Žádost bude posouzena a v případě,
že i po snížení nárůstu na nižší hodnotu
bude
projekt tzv. finančně
udržitelný, vznikne možnost růst ceny vody zpomalit.
To vše ukazuje, jak je
tato klauzule
o povinném zvyšování ceny vody ve smlouvě o dotaci velmi
záludná. Dobře si ji pročetli v radě města v sousedním městě Litomyšl a
spočítali si, že přijmout dotaci z OPŽP není pro město výhodné. Místo toho
si zajistili komerční úvěr, který není svázán tak omezujícími podmínkami
jako jsou ty naše.
Výsledkem je, že zdražování vody v Litomyšli nebude tak intenzivní
jak nařizují pravidla o využívání dotace z operačního programu Životní
prostředí pro léta 2007 - 2013. |