-
- V červenci oslavila desetileté výročí ve funkci ředitelky městské
knihovny Mgr. Gabriela Boháčková. Je to jistě dostatečně dlouhý úsek na
to, abychom se na chvíli zastavili a řekli si, co se za tu dobu podařilo
změnit a co je ještě před námi, abychom porovnali, co se v knihovně za
posledních 10 let změnilo a co se naopak nezměnilo.
-
- Jak osobně vnímáte rozdíl mezi knihovnou dnes a před 10 lety?
- Předně mám pocit, že to uběhlo velmi rychle. Za tu dobu se změnil
svět kolem nás, logicky se tedy měnila i knihovna. Stačí si uvědomit
jakou změnu prodělala technologie. Mobilní telefony dnes mají funkce o
jakých se nám v roce 2005 ani nezdálo, v mnoha rodinách jsou k dispozici
tablety, chytré televize nebo herní konzole. Kniha a především čtení
samotné soupeří s mnoha novými formami zábavy. Knihovna se snaží udržet
své místo na slunci tak, že přichází s nejrůznějšími novými službami.
Možná to není zcela patrné, ale knihovna také nabízí jeden z posledních
volných prostorů, kam může přijít každý a bez přidaných podmínek tam
trávit čas. Takových míst v poslední době dramaticky ubylo. Takže zpět k
původní otázce: knihovna se mění technologicky i rozsahem služeb tak,
aby její uživatelé a občané regionu nalézaly i nadále dostatek důvodů k
návštěvám.
-
- Jaké konkrétní změny tedy knihovna provedla?
- Některé změny jsou viditelné, jiné uživatelé nezaznamenali, protože
probíhají “na pozadí”. Již v při mém nástupu jsem připravila koncepci
rozvoje knihovny, která vycházela nejen z osobní vize, ale opírala se
také o Koncepci rozvoje knihoven, kterou připravuje Národní knihovna. Z
této koncepce vycházejí jak obecné cíle, tak konkrétní úkoly.
- Dlouhodobě se snažíme oslovovat co nejširší cílovou skupinu, ovšem
vždy s ohledem na specifické požadavky. Hodně naší pozornosti věnujeme
dětem a mládeži. Vybudovali jsme sice malá, ale poměrně útulná a dobře
vybavená oddělení. Vytvořením Teenspace (místo pro mladé) se nám navíc
podařilo oddělit menší děti od větších. Tak můžeme každé ze skupin
nabídnout vlastní prostor, který je na míru jejich potřebám. Velmi nás
těší zájem především u mládeže. Úspěch zaznamenal například kroužek
kybernetiky: stavba a programování robota. Snažíme se také postupně
inovovat vzdělávací programy pro základní a střední školy. Ty se
nevěnují pouze podpoře čtenářství, ale nabízíme i lekce o informační a
mediální gramotnosti.
- Viditelnou změnou prošlo také oddělení pro dospělé. Podařilo se nám
ho zvětšit a zpřehlednit. Regály jsou opatřeny kolečky, takže můžeme
velmi rychle změnit dispozici oddělení. Toho využíváme především při
besedách a přednáškách, kdy přesunem regálů získáme prostor pro 40
sedících návštěvníků. Přesto máme většinu našeho fondu ve skladištích po
celé budově a bohužel poslední dva roky i mimo ni, což opravdu trápí,
ale stávající prostory již jiná dispoziční řešení nedovolují.
- Věřím, že kladně naši uživatelé hodnotí skutečně výrazné rozšíření
provozní doby. To klade vysoké nároky na naše zaměstnance, ale reagujeme
tak na trend, který je patrný v celé oblasti služeb. Je nutné reagovat
na situaci, kdy produktivní populace pracuje často do pozdních
odpoledních hodin. Otevřeno máte také v sobotu dopoledne, tím vycházíme
vstříc především dojíždějícím studentům, ale i dalším lidem, kteří v
pracovním týdnu nemají možnost knihovnu navštívit. Možná všichni čtenáři
ještě neví, že půjčujeme nejen knihy a časopisy, ale také deskové a
společenské hry, komiksy. Vybrat si můžete také z několik stovek
audioknih.
- Přestože jsme malá knihovna, snažíme se zavádět elektronické služby.
Od jara půjčujeme elektronické knihy. Dalším příkladem mohou být naše
projekty OsobnostiRegionu.cz, který prezentuje zajímavé osobnosti nejen
našeho regionu nebo naše Digitální knihovna která postupně zpřístupňuje
archiv Českotřebovského zpravodaje. Společně s knihovnou v sousedním
Ústí nad Orlicí pracujeme na digitalizaci textů kronik.
- Zmiňovala jsem, že některé ze změn zůstávají běžnému uživateli
skryté. V této oblasti bych chtěla zmínit aktivity naší knihovny na poli
odborném. Několikrát jsme byli úspěšní v celostátní soutěži o nejlepší
knihovnický web, dvakrát jsme se nominovali na knihovnu roku, naši
zaměstnanci píší odborné články a vystupují na konferencích. V tomto
roce jsme se připojili k pilotnímu projektu Centrálního portálu
knihoven. Aktivní jsme také v oblasti otevřeného software, který
dlouhodobě používáme. Snažíme se zpropagovat tuto cestu dalším
institucím, protože věříme, že je to cesta ekonomická, která zároveň
umožňuje udržet tempo v nabídce nadstandardních služeb. Dá se tedy říct,
že o českotřebovské knihovně se ví.
-
- Jak hodnotíte podporu ze strany zřizovatele?
- Často mluvím s kolegy z jiných knihoven, takže znám situaci v jiných
městech a regionech. Ekonomická situace není nejlepší a často se to
odráží v omezování rozpočtů v oblasti kultury. Spolupráce s naším městem
však funguje a jsem za to velmi ráda. Je dobře, že vedení města si
uvědomuje nezastupitelnou roli knihovny, kterou hraje nejen na poli
kulturním, ale i komunitním a vzdělávacím. Díky to tomu je možné
realizovat nejen nákup nových titulů a pořádání mnoha akcí v počtech,
který přiláká kolem 50 000 návštěvníků ročně. Počet výpůjček dokumentů
v posledních letech stagnuje nebo má mírně sestupnou tendenci, podobně
jako v dalších knihovnách v celé republice, ale přesto počet návštěv
roste. Jediné, co nás opravdu trápí jsou stísněné prostory.
-
- Jakou si představujete knihovnu za dalších deset let?
- Ráda bych viděla knihovnu plnou lidí. Možná si to ani neuvědomujeme,
ale za poslední dvě dekády se veřejný prostor poměrně zásadně zmenšil.
Především děti a mládež těžko hledá svůj prostor, kde může trávit čas
společně, podle svých představ. Často je možnost pobývat v teplé
místnosti s dostupným internetem vázaná na nutnost utratit nějaký obnos.
Do knihovny, ale může přijít každý a využít služeb buď zcela zdarma,
nebo za velmi nízkou cenu, která je srovnatelná s cenou jednoho oběda.
Představuji si knihovnu, která nabízí prostor pro všechny věkové skupiny
obyvatel, která nabízí širokou paletu služeb. Místo, kde je příjemné
trávit volný čas, hledat inspiraci a znalosti v knihách, ale i na
internetu. Zároveň by knihovna měla být průvodcem v těžko přehledném
světě plným informací, kterých je tolik, že je velmi obtížné v nich
najít ty relevantní. Přála bych našemu městu větší knihovnu, která bude
nabízet prostor pro setkávání, přemýšlení, diskuzi, radost i útěchu.
Místo, kam každý rád zajde.
-
- Chcete vzkázat něco našim čtenářům?
- Takové příležitosti by byla škoda nevyužít. Chtěla bych poděkovat
všem, kteří knihovnu navštěvují, věřte, že to nebereme jako
samozřejmost. Těm, kteří k nám z nějakého důvodu nechodí, chci
navrhnout, ať se přijdou podívat. Jsem přesvědčena, že téměř každý u nás
může najít něco, co ho může pobavit, poučit nebo posunout dál. Nic
neprodáváme, přesto nabízíme nepřeberné množství zážitků. Ráda bych
poděkovala také svým kolegyním a kolegům, že svým dílem přispívají k
tomu, aby knihovna nebyla jen výdejnou knih. Oni vytvářejí obsah a
lidský rozměr celému našemu snažení.
Děkuji za rozhovor. Milan Mikolecký |