Tento
deník je celý věnován aktuální právní problematice měst a obcí,
která by měla zajímat i nás v České Třebové
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nabízím k
prodeji zděný družstevní byt 3+1, 84 m2, v lokalitě
Česká Třebová - Lhotka. Vlastní plynové vytápění, plastová okna,
vestavěné skříně, částečně zařízený Cena: 1 290 000,- Kč.
Mobil.: 604 201 370,
e-mail: rozvoz@tiscali.cz
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Centrální evidence přestupků zahájila 1. října 2016
Dne 1. října 2016 byla spuštěna
Centrální evidence přestupků, která si klade za cíl evidovat
přestupky na jednom místě a pomůže tak oprávněným institucím a
správním orgánům lépe sdílet informace o pachatelích
závažnějších přestupků a díky tomu efektivněji postihovat
recidivu. Se spuštěním Centrální evidence přestupků počítá
novela přestupkového zákona, která nabývá účinnosti právě 1. 10.
2016. Centrální evidence přestupků umožní účinněji sdílet
informace i dalším orgánům, které na základě záznamu o
předchozích přestupcích pachatele mohou informace zohlednit a
uložit vyšší sankce.
Opis z evidence přestupků je veřejnou listinou, požádat o
něj ale mohou pouze zákonem taxativně vyjmenované oprávněné
osoby, mezi které patří například orgány činné v trestním řízení
nebo Ministerstvo spravedlnosti.
Přestupkový zákon výslovně stanoví, které vybrané přestupky
se do této evidence zapisují: „Evidovat se budou pouze
přestupky, jejichž evidence je odůvodněna preventivním působením
na pachatele a zpřísněným postihem v případech recidivy spolu
s dalšími přestupky, které mají vliv na posuzování spolehlivosti
podle některých zvláštních zákonů. Jde například o přestupky
proti veřejnému pořádku, občanskému soužití nebo proti
majetku,“ vysvětluje Radka Paulová, ředitelka Rejstříku trestů,
který přestupkovou evidenci povede.
Správní orgány, které jsou v souladu s přestupkovým
zákonem povinny vkládat údaje o pravomocných rozhodnutích o
vině u vybraných přestupků, evidenci plní již od prvního dne
spuštění a v systému se tak začínají objevovat první
prohřešky. Od data spuštění bylo vydáno skoro tisíc opisů z
evidence přestupků.
Zdroj:
justice.cz (justice.cz)
Pronajmu byt 1+ 1 v centu města
Česká Třebová - sídliště Trávník, 5. nadzemní podlaží. Cena nájemného
činí 5.700 Kč (včetně energií + internet). Možnost pronájmu již od
měsíce listopadu a pouze nekuřák. Bližší informace na tel. 776 394 460.
K problematice
zveřejňování veřejných zakázek
Informace o veřejné zakázce uveřejněné na
profilu zadavatele bude mít podobu strukturovaných dat, jejichž popis je
uveden v příloze č. 8 vyhlášky 168/2016 Sb.
V návaznosti na přijetí nového zákona
č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek [PDF, 1.56MB] a nabytí
účinnosti vyhlášky
č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání
veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele[PDF, 3.09MB],
budou informace o veřejné zakázce uveřejněné na profilu zadavatele mít
podobu strukturovaných dat, jejichž popis je uveden v příloze č. 8
k této vyhlášce. Nový popis strukturovaných dat se liší od původního
popisu dle přílohy č. 5 vyhlášky č. 133/2012 Sb., o uveřejňování
vyhlášení pro účely zákona o veřejných zakázkách a náležitostech
profilu.
Vzhledem k výše zmíněnému, je možný vznik následujících 3 situací:
l) Uveřejnění nové zakázky po 1. 10. 2016 -> data na
profilu zadavatele k dané VZ musí být ve struktuře XSD podle vyhlášky č.
168/2016 Sb.
2) Veřejné zakázky ukončené před 1. 10. 2016, do kterých již
nebudou doplňovány žádné údaje -> informace o těchto VZ jsou
již z profilu zadavatele staženy do ISVZ a není tedy potřeba jejich
aktualizace, můžou tedy zůstat ve struktuře podle vyhlášky č. 133/2012
Sb.
3) Veřejné zakázky zahájené před 1. 10. 2016, do kterých bude
nutné zasahovat např. uvedení skutečně uhrazené ceny ->
v tomto případě bude VZ z profilu zadavatele znovu stahována do ISVZ, a
proto je nezbytné, aby byla data k této VZ aktualizována, tzn., že data
musí být ve struktuře dle vyhlášky č. 168/2016 Sb. Ze strany zadavatele
bude vyžadováno doplnit manuálně údaje: Jde o rámcovou dohodu, nebo jde
o DNS. Zbylé povinné položky profil zná a doplní automaticky a to:
Dělená na části a Datum uveřejnění VZ na profilu zadavatele. Zdroj:
Portál o veřejných zakázkách a koncesích
-
Téměř
200 milionů Kč z EU pro přírodu a krajinu
-
Startuje příjem žádostí na projekty,
které pomohou zajistit péči o přírodu a přispějí ke zvýšení
druhové pestrosti naší krajiny. Ministerstvo životního prostředí
totiž otvírá prostřednictvím Agentury ochrany přírody a krajiny ČR
[1] dvě výzvy k podávání žádostí o dotaci z Operačního programu
Životní prostředí. Pro žadatele je v nich připraveno celkem 192
milionů Kč.
- Žádosti o podporu mohou od 30. září do 30. listopadu letošního
roku podávat kraje, obce, dobrovolné svazky obcí, organizační
složky státu (s výjimkou pozemkových úřadů a AOPK ČR), státní
podniky, státní organizace, veřejné výzkumné instituce ad. [2]
Maximální výše podpory v případě obou výzev [3] činí 85 %
uznatelných výdajů, zbylých 15 % spolufinancuje žadatel.
- „Peníze ze 48. výzvy jsou určeny na aktivity, které
napomohou jedinečné přírodě národních parků, národních přírodních
rezervací a památek, chráněných krajinných oblastí či míst, které
jsou součástí evropské sítě chráněných území Natura 2000,” říká
náměstek ministerstva životního prostředí Vladimír Dolejský. Pro
48. výzvu je vyčleněno 90 milionů korun a podporovány budou
projekty zaměřené na předmět ochrany daného území. Může se jednat
např. o péči o mokřady, vřesoviště, vysazování původních druhů
dřevin apod. v národních parcích, rezervacích či dalších
chráněných územích. Podpořena může být i návštěvnická
infrastruktura vyplývající z plánovací dokumentace.
- „Další výzva se zaměřuje na zvyšování biologické
rozmanitosti, které spočívá především v podpoře vzácných druhů
rostlin a živočichů ve volné krajině a urbanizovaném prostředí,
péči o jejich stanoviště a v boji s invazními druhy,” vyjmenovává
ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny ČR František Pelc. Na
péči o vzácné druhy rostlin, živočichů nebo biotopů, jako jsou
rašeliniště a písčiny, likvidaci invazních druhů a předcházení
škodám způsobeným zvláště chráněnými druhy, je ve 49. výzvě
připraveno 102 milionů korun. Podporována bude rovněž osvěta nebo
zřizování naučných stezek.
- Žádosti o podporu mohou zájemci podávat elektronicky
prostřednictvím portálu pro žadatele IS KP14+, který je součástí
jednotného monitorovacího systému pro administraci evropských
dotací MS2014+. Kvůli elektronickému podání žádosti a povinných
příloh je nezbytné, aby žadatel disponoval elektronickým podpisem.
Veškerá dokumentace k výzvám z OPŽP 2014–2020 je zveřejněna na
webových stránkách programu www.opzp.cz.
- Plánované záměry doporučujeme konzultovat na regionálních
pracovištích Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Kontakty jsou
zveřejněny na stránkách agentury http://www.dotace.nature.cz/opzp-kontakty.html.
Pro své dotazy mohou žadatelé též využít e-mailovou schránku dotazy-PO4@nature.cz. Zdroj:
OPŽP
ČR (http://www.opzp.cz/
-
Veřejný ochránce práv není oprávněn do rozhodování samosprávy
zasahovat
-
V poslední době roste počet stížností na parkovací zóny
v Praze. Jejich zavedení je však v souladu se zákonem a je
zcela v pravomoci obcí a měst tímto způsobem parkování na svém
území upravit.
- Zástupce ombudsmanky v posledních třech měsících řešil už
téměř třicet stížností na tzv. modré zóny placeného stání
v pražských městských částech. Stěžovatelé nesouhlasí s výší
úhrady za používání parkovacích míst, namítají, že radnice
prodává víc karet, než kolik je v modré zóně parkovacích míst,
napadají podmínku trvalého pobytu i vlastnictví vozidla.
Celkově považují zavedení parkovacích zón za diskriminační
a zasahující do svobody pohybu.
- Rozhodování samosprávy je z působnosti ombudsmana
vyloučeno. Zástupce ombudsmanky se tedy nemůže zabývat
stížnostmi na zřizování parkovacích zón, ani na ceník
parkovacích karet a lístků. Upozorňuje je tedy, že zavádění
parkovacích zón je v souladu se zákonem o pozemních
komunikacích, což potvrdil i Nejvyšší správní soud, který se
v minulosti pražskými parkovacími zónami zabýval, a to včetně
otázek svobody pohybu, parkování při nutnosti naložit
a vyložit náklad i vazby vydávání parkovacích karet na trvalý
pobyt v dané zóně. Podle Nejvyššího správního soudu jsou
parkovací zóny přípustné a nepřekračují zákonný rámec.
- Časté námitky:
- Prodávání více karet, než je parkovacích míst
Parkovací karta nemá za cíl zajistit jejímu držiteli
nárok na parkovací místo, ale umožnit mu v dané zóně
zaparkovat, je-li nějaké místo volné. Ne vždy jsou všichni
majitelé parkovacích karet aktuálně v dané městské části
přítomni a volná kapacita míst se tedy v čase mění.
- Dlouholeté bydlení v městské části, ale
s evidenčním místem trvalého pobytu jinde. Je
na každém, aby si místo svého trvalého pobytu zvolil. Z tohoto
rozhodnutí mu pak plynou další práva a povinnosti. Touto
otázkou ve vztahu k parkovacím zónám se zabýval Nejvyšší
správní soud a konstatoval, že nejde o diskriminaci, pokud
obec umožní zakoupit dlouhodobou parkovací kartu osobám, které
zde mají místo trvalého pobytu nebo tu vlastní nemovitost,
případně právnickým osobám, které zde mají sídlo nebo
provozovnu.
- Obyvatelé Prahy nemohou volně parkovat ve všech
městských částech Hlavní město Praha má mezi
městy specifické postavení. Z důvodu své velikosti
i důležitosti je její území současně krajem. Jednotlivé
městské části jsou tedy podle zákona o pozemních komunikacích
obcemi, které si mohou rozhodovat o organizování dopravy.
- Provozování trvale zapůjčeného auta
Podmínka vlastnictví nebo provozování vozidla doložená velkým
technickým průkazem, případně smlouvou o leasingu nebo
z půjčovny, je zcela v souladu se zákonem. Řešením by tedy
bylo přepsání (odkup nebo darování) vozidla.
- Nemožnost dopravovat dítě do zájmových kroužků
v městské části s parkovacími zónami. Je věcí každého
rodiče, aby vybral dítěti kroužky podle jeho a svých časových
i dalších možností. I když může být nutnost hledání místa
k parkování poblíž kroužku po zavedení parkovacích zón
komplikovaná, neznamená to, že jsou parkovací zóny
diskriminační. Problémy s parkováním jsou obdobné ve všech
městech a obvykle se jako řešení nabízí hustší síť hromadné
dopravy. Praha v tom není výjimkou.
Předpisy pro oblast loterií a sázkových her
Právní rámce
pro oblast loterií a sázkových her - zákony a související
právní předpisy včetně obecně závazných vyhlášek obcí.
ZÁKONY
Zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách
anglická verze - ACT
No. 186/2016 on gambling (.PDF, 350 kB)
Zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných
hrách (zrušen ke dni 1.1.2017 a nahrazen zákonem
č. 186/2016)
VYHLÁŠKY
Vyhláška č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích (ve
znění účinném od 1.9.1998)
Vyhláška č. 285/1998 Sb., o podmínkách monitorování a
uchovávání záznamů v kasinu (ve znění účinném od
1.1.1999)
Vyhláška č. 315/1999 Sb., o způsobu oznamování soutěží,
anket a jiných akcí o ceny, které nejsou spotřebitelskou
loterií (ve znění účinném od 1.1.2000)
OBECNĚ ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY OBCÍ
Seznam platných obecně závazných vyhlášek obcí ke dni
30.9.2016PDF (448kB)
Seznam platných obecně závazných vyhlášek obcí ke dni
30.9.2016XLS (481kB)
|