-
Netolický: Nezapomínám na
město, ze kterého pocházím a ve kterém žiji
-
- Již
druhé volební období sedí v zastupitelstvu města, v říjnu dokončí
první funkční období v pozici krajského hejtmana. Řeč je o Martinu
Netolickém, který zhodnotil končící období se zaměřením na naše město
a region.
-
- Kraj mimo jiné zřizuje střední
školy.
V
areálu VOŠ a SŠ technické stále panuje čilý stavební ruch při výstavbě
nové tělocvičny. Kdy se jí dočkáme?
-
-
Nová
moderní tělocvična se nachází na místě bývalé kotelny. Současná
bohužel již nevyhovuje stávajícím potřebám. Nelze jí navíc jednoduše
rekonstruovat, jelikož se v obvodových zdech nachází škodlivý azbest,
který by se při přestavbě mohl uvolnit do ovzduší.
Harmonogram prací je dodržován i přes dílčí komplikace se zemními
pracemi, které však nijak neohrožují avizovaný listopadový termín
otevření tělocvičny. Ta bude stát vice jak 55 milionů korun. Oproti
původnímu plánu bude v tělocvičně také občerstvení pro návštěvníky,
což naštěstí nebude mít negativní vliv na termín dokončení díla.
Bohužel se nám nepodařilo otevřít halu před začátkem školního roku, a
tak škola prozatím využívá stávající tělocvičnu. Jako Třebovák vím, že
tělocvična najde široké uplatnění a bude hojně využívána jak studenty,
tak širokou sportovní veřejností.
-
- Nemohli jsme si nevšimnout
zvýšené stavební aktivity na silnicích v okolí města, ale i v dalších
částech regionu. Můžeme se však i do budoucna těšit na nové silnice?
- Rekordní investiční činnost kraje za poslední čtyři roky se
samozřejmě projevila také na silnicích v okrese Ústí nad Orlicí a
okolí Třebové. Za více než 750 milionů korun jsme modernizovali či
opravili téměř 33 kilometrů silnic II. a III. tříd a 12 mostů. Další
investice včetně rekonstrukce podjezdů u Korada směr Metrans za téměř
100 milionů korun nás v budoucnu čekají. Mezi nejvýznamnější akce
patří modernizace silnice II/315 Krasíkov – Tatenice – hranice kraje
za téměř 119 milionů korun, modernizace silnice III/35847 Česká
Třebová – Semanín za 59 milionů korun. Nedávno jsme symbolicky
otevřeli také další úsek silnice III/31512 z České Třebové na Skuhrov.
Před dvěma lety jsme opravili lesní úsek silnice, teď jsme pokračovali
od konce zástavby směrem ke Skuhrovu. Tato stavba je také hrazena
z dotace Státního fondu dopravní infrastruktury, opravy nás přišly na
přibližně 13 milionů korun. Spolu s ní byla nedávno také dokončena
oprava silnice II/358 v úseku od podjezdu pod železniční tratí v České
Třebové až po úsek již opravené silnice ve Zhoři. Do celkových oprav
přibližně tři a půl kilometru dlouhého úseku komunikace jsme díky
dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury investovali téměř 28
milionů korun. Už před šesti lety jsme tu obnovili úsek silnice od
Němčic po Zhoř včetně průtahu obcí, o rok později jsme modernizovali
úsek silnic v České Třebové od křižovatky se silnicí I/14 až za
železniční podjezd. Teď jsme projekt kompletně dokončili.
-
- Silnici přes Zhoř dlouhodobě
využívají také kamiony, které ji silně poškozují. Dočkají se lidé
v těchto obcích snížení dopravy?
-
- Začátkem září skončila zákonem stanovená lhůta a ze strany
Krajského úřadu Pardubického kraje bylo vydáno stanovení místní úpravy
provozu na této silnici v úseku Litomyšl – Česká Třebová. Bohužel
stávající stav byl neúnosný zejména v oblasti zámeckého areálu
v Litomyšli, ale také na průtahu obcemi Němčice, Zhoř a také
samozřejmě České Třebové. Rostoucí stížnosti nás vedly k tomu, že
musíme reagovat. Jsem přesvědčený, že tranzitní doprava má být
převedena na páteřní komunikace vyšších tříd, což je v tomto případě
silnice I/14. Trasa je navíc specifická velkým, až dvanáctiprocentním
stoupáním, a často zde proto v zimě dochází k dopravním komplikacím.
Nyní k problémů nebude ve větší míře docházet a lidem se znatelně
uleví.
-
- Kraj dlouhodobě bojuje za
zastavování vlaků vyšší kategorie v našem městě. Jaký je nyní stav?
- O zastavování vlaků vyšší kategorie v České Třebové jednáme
s Ministerstvem dopravy opakovaně již 10 let od doby, kdy někteří
ministerští úředníci prosazují pouze jejich průjezd. Neustále
vysvětlujeme, že je pro cestující matoucí, když vlaky stejné kategorie
nezastavují ve stejných stanicích a každý cestující tak musí detailně
sledovat jízdní řád, aby místo do České Třebové nedojel až do Brna či
Ostravy. Je nutné si uvědomit spádovost, která přesahuje město Česká
Třebová a dotýká se až 150 tisíc cestujících, ale také investici do
terminálu za 330 milionů korun. Proto se snažíme využít našich
možností, abychom zajistili nejen pro Českou Třebovou, ale celý náš
region kvalitní dostupnost veřejnou dopravou. Proto jsme jednali
s národním dopravcem o posílení zastavování nejen v Třebové, ale také
v Ústí nad Orlicí v exponovaných ranních a odpoledních časech.
V současné době je to předmětem debaty, jelikož se do celé záležitosti
vložil soukromý dopravce RegioJet. Doufám, že do budoucna debaty
ustanou a celé spádová oblast se dočká pravidelného zastavování vlaků
vyšší kategorie.
-
- Dlouho se v kraji mluvilo o
špatném zdravotnictví. Jaká je situace nyní. Samozřejmě nás zajímá
hlavně nedaleká nemocnice v Ústí nad Orlicí.
- Zářným příkladem je naše spádová Orlickoústecká nemocnice, kterou
se nám společně s ostatními nemocnicemi akutní péče podařilo
stabilizovat a zmodernizovat. Zateplili jsme pět pavilonů za více jak
40 milionů korun, což znamená nejen moderní vzhled budov, ale
především finanční úspory, které je možné investovat do rozvoje.
Zdravotnická péče však není jen o vnější podobě, ale především o
lidském přístupu a vybavení jednotlivých pracovišť. Proto byla
v uplynulém období zakoupena zdravotnická technika za téměř 60 milionů
korun. Mezi poslední nakoupené vybavení patří moderní angiolinka za 12
milionů korun, která patří mezi nejmodernější v oboru. Neohlížíme se
však jen do minulosti, ale myslíme také na další rozvoj nemocnice
včetně rekonstrukce pavilonu interny a neurologie, dalšího zateplování
budov, nového vstupu na gynekologii a ORL, ale především na vybudování
centrálního příjmu. Ten poskytne pacientům mnoho výhod včetně kratší
čekací doby, zvýšení komfortu či zrychlení diagnostiky. Pacient se
díky centrálnímu příjmu dostane rychle a přesně tam, kde mu mohou
nejlépe pomoci. Vybudování příjmu odhadujeme na přibližně 400 milionů
korun a naším plánem je dokončení do roku 2020. Zahájili jsme také
výstavbu rehabilitačního bazénu v Rehabilitačním ústavu v Brandýse nad
Orlicí, který dlouhodobě patří mezi špičková zařízení ve svém oboru.
-
-
- Českou Třebovou již několik
měsíců otřásá diskuse týkající se rotundy svaté Kateřiny a její
zastínění nově vznikající stavbou. Jaká je Vaše pozice?
- Vzhledem k tomu, že rotunda je nejstarší stavbou ve městě a
zároveň jedinou dochovanou románskou rotundou ve východních Čechách,
měla by tomu odpovídat její ochrana a zajištění blízkého okolí.
Považuji za nezbytné reagovat na petiční akci a diskuse ve městě,
které je potřeba utišit. Proto navrhuji prostřednictvím krajského
úřadu vyhlášení okolí rotundy svaté Kateřiny ochranným pásmem dle
zákona o státní památkové péči. Do budoucna tak zamezí případným
stavebním pracím v jejím blízkém okolí. Nemá to však vliv na současnou
situaci, ale zabrání se něčemu podobnému do budoucna. Bohužel již
v minulosti mohlo k podobnému kroku dojít a významná památka našeho
města by již nyní byla chráněna zákonem.
-
-