Netolický: Nezapomínám na město, ze kterého pocházím a ve kterém žiji

 
Již druhé volební období sedí v zastupitelstvu města, v říjnu dokončí první funkční období v pozici krajského hejtmana. Řeč je o Martinu Netolickém, který zhodnotil končící období se zaměřením na naše město a region.
 
Kraj mimo jiné zřizuje střední školy. V areálu VOŠ a SŠ technické stále panuje čilý stavební ruch při výstavbě nové tělocvičny. Kdy se jí dočkáme?
 
Nová moderní tělocvična se nachází na místě bývalé kotelny. Současná bohužel již nevyhovuje stávajícím potřebám. Nelze jí navíc jednoduše rekonstruovat, jelikož se v obvodových zdech nachází škodlivý azbest, který by se při přestavbě mohl uvolnit do ovzduší. Harmonogram prací je dodržován i přes dílčí komplikace se zemními pracemi, které však nijak neohrožují avizovaný listopadový termín otevření tělocvičny. Ta bude stát vice jak 55 milionů korun. Oproti původnímu plánu bude v tělocvičně také občerstvení pro návštěvníky, což naštěstí nebude mít negativní vliv na termín dokončení díla. Bohužel se nám nepodařilo otevřít halu před začátkem školního roku, a tak škola prozatím využívá stávající tělocvičnu. Jako Třebovák vím, že tělocvična najde široké uplatnění a bude hojně využívána jak studenty, tak širokou sportovní veřejností.
 
Nemohli jsme si nevšimnout zvýšené stavební aktivity na silnicích v okolí města, ale i v dalších částech regionu. Můžeme se však i do budoucna těšit na nové silnice?
Rekordní investiční činnost kraje za poslední čtyři roky se samozřejmě projevila také na silnicích v okrese Ústí nad Orlicí a okolí Třebové. Za více než 750 milionů korun jsme modernizovali či opravili téměř 33 kilometrů silnic II. a III. tříd a 12 mostů. Další investice včetně rekonstrukce podjezdů u Korada směr Metrans za téměř 100 milionů korun nás v budoucnu čekají. Mezi nejvýznamnější akce patří modernizace silnice II/315 Krasíkov – Tatenice – hranice kraje za téměř 119 milionů korun, modernizace silnice III/35847 Česká Třebová – Semanín za 59 milionů korun. Nedávno jsme symbolicky otevřeli také další úsek silnice III/31512 z České Třebové na Skuhrov. Před dvěma lety jsme opravili lesní úsek silnice, teď jsme pokračovali od konce zástavby směrem ke Skuhrovu. Tato stavba je také hrazena z dotace Státního fondu dopravní infrastruktury, opravy nás přišly na přibližně 13 milionů korun. Spolu s ní byla nedávno také dokončena oprava silnice II/358 v úseku od podjezdu pod železniční tratí v České Třebové až po úsek již opravené silnice ve Zhoři. Do celkových oprav přibližně tři a půl kilometru dlouhého úseku komunikace jsme díky dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury investovali téměř 28 milionů korun. Už před šesti lety jsme tu obnovili úsek silnice od Němčic po Zhoř včetně průtahu obcí, o rok později jsme modernizovali úsek silnic v České Třebové od křižovatky se silnicí I/14 až za železniční podjezd. Teď jsme projekt kompletně dokončili.
 
Silnici přes Zhoř dlouhodobě využívají také kamiony, které ji silně poškozují. Dočkají se lidé v těchto obcích snížení dopravy?
 
Začátkem září skončila zákonem stanovená lhůta a ze strany Krajského úřadu Pardubického kraje bylo vydáno stanovení místní úpravy provozu na této silnici v úseku Litomyšl – Česká Třebová. Bohužel stávající stav byl neúnosný zejména v oblasti zámeckého areálu v Litomyšli, ale také na průtahu obcemi Němčice, Zhoř a také samozřejmě České Třebové. Rostoucí stížnosti nás vedly k tomu, že musíme reagovat. Jsem přesvědčený, že tranzitní doprava má být převedena na páteřní komunikace vyšších tříd, což je v tomto případě silnice I/14. Trasa je navíc specifická velkým, až dvanáctiprocentním stoupáním, a často zde proto v zimě dochází k dopravním komplikacím. Nyní k problémů nebude ve větší míře docházet a lidem se znatelně uleví.
 
Kraj dlouhodobě bojuje za zastavování vlaků vyšší kategorie v našem městě. Jaký je nyní stav?
O zastavování vlaků vyšší kategorie v České Třebové jednáme s Ministerstvem dopravy opakovaně již 10 let od doby, kdy někteří ministerští úředníci prosazují pouze jejich průjezd. Neustále vysvětlujeme, že je pro cestující matoucí, když vlaky stejné kategorie nezastavují ve stejných stanicích a každý cestující tak musí detailně sledovat jízdní řád, aby místo do České Třebové nedojel až do Brna či Ostravy. Je nutné si uvědomit spádovost, která přesahuje město Česká Třebová a dotýká se až 150 tisíc cestujících, ale také investici do terminálu za 330 milionů korun. Proto se snažíme využít našich možností, abychom zajistili nejen pro Českou Třebovou, ale celý náš region kvalitní dostupnost veřejnou dopravou. Proto jsme jednali s národním dopravcem o posílení zastavování nejen v Třebové, ale také v Ústí nad Orlicí v exponovaných ranních a odpoledních časech. V současné době je to předmětem debaty, jelikož se do celé záležitosti vložil soukromý dopravce RegioJet. Doufám, že do budoucna debaty ustanou a celé spádová oblast se dočká pravidelného zastavování vlaků vyšší kategorie.
 
Dlouho se v kraji mluvilo o špatném zdravotnictví. Jaká je situace nyní. Samozřejmě nás zajímá hlavně nedaleká nemocnice v Ústí nad Orlicí.
Zářným příkladem je naše spádová Orlickoústecká nemocnice, kterou se nám společně s ostatními nemocnicemi akutní péče podařilo stabilizovat a zmodernizovat. Zateplili jsme pět pavilonů za více jak 40 milionů korun, což znamená nejen moderní vzhled budov, ale především finanční úspory, které je možné investovat do rozvoje. Zdravotnická péče však není jen o vnější podobě, ale především o lidském přístupu a vybavení jednotlivých pracovišť. Proto byla v uplynulém období zakoupena zdravotnická technika za téměř 60 milionů korun. Mezi poslední nakoupené vybavení patří moderní angiolinka za 12 milionů korun, která patří mezi nejmodernější v oboru. Neohlížíme se však jen do minulosti, ale myslíme také na další rozvoj nemocnice včetně rekonstrukce pavilonu interny a neurologie, dalšího zateplování budov, nového vstupu na gynekologii a ORL, ale především na vybudování centrálního příjmu. Ten poskytne pacientům mnoho výhod včetně kratší čekací doby, zvýšení komfortu či zrychlení diagnostiky. Pacient se díky centrálnímu příjmu dostane rychle a přesně tam, kde mu mohou nejlépe pomoci. Vybudování příjmu odhadujeme na přibližně 400 milionů korun a naším plánem je dokončení do roku 2020. Zahájili jsme také výstavbu rehabilitačního bazénu v Rehabilitačním ústavu v Brandýse nad Orlicí, který dlouhodobě patří mezi špičková zařízení ve svém oboru.
 
 
Českou Třebovou již několik měsíců otřásá diskuse týkající se rotundy svaté Kateřiny a její zastínění nově vznikající stavbou. Jaká je Vaše pozice?
Vzhledem k tomu, že rotunda je nejstarší stavbou ve městě a zároveň jedinou dochovanou románskou rotundou ve východních Čechách, měla by tomu odpovídat její ochrana a zajištění blízkého okolí. Považuji za nezbytné reagovat na petiční akci a diskuse ve městě, které je potřeba utišit. Proto navrhuji prostřednictvím krajského úřadu vyhlášení okolí rotundy svaté Kateřiny ochranným pásmem dle zákona o státní památkové péči. Do budoucna tak zamezí případným stavebním pracím v jejím blízkém okolí. Nemá to však vliv na současnou situaci, ale zabrání se něčemu podobnému do budoucna. Bohužel již v minulosti mohlo k podobnému kroku dojít a významná památka našeho města by již nyní byla chráněna zákonem.