Kdy bude mít dopravní hřiště také Česká Třebová?      

O záměru se hovoří dlouho, letos bylo v rámci změny rozpočtu města č.1. zadáno  pořízení projektové dokumentace pro stavební povolení, bylo by logické očekávat co nejbližší vybudování. Pro dopravní hřiště je vybrána lokalita v Benátkách na místě bývalého bikrosového areálu a tzv. "choceňských baráků"v majetku města což je ovšem zbytečně velká plocha s velikostí 9000 m2. Proto volá ještě i po dalším využití. Zatím byli zastupitelé seznámeni jen s návrhem technického řešení, nikoliv se samotným investičním záměrem, nebyl ani zmíněn žádný budoucí provozovatel ani režim provozu. Ve většíně měst provozuje dopravní hřiště Dům dětí a mládeže (např. Ústí n.O., Žamberk, Prostějov, Litoměřice...)   U nás v Benátkách má současně vyrůst zázemí pro hokejbal, jehož vybudování bylo slíbeno již při otevření hokejbalové arény před 12 lety. Máme tedy plány smělé, ovšem stále jsou jen na papíře nebo datovém uložišti a dopravní výchovu stále učíme náhradním způsobem. Týká se to nejen škol, kde je dopravní výchova ve vzdělávacích programech , ale také v rodin s malými dětmi. A tak se setkáváme s malými cyklisty mezi auty na sídlištích, ne chodnících nebo na komunikacích, kam by patřili až po lekcích na dopravním hřišti..... Jinde se daří dopravní hřiště budovat daří poměrně rychle a to skromnými prostředky. Uvedu příklady, se kterými jsem se osobně seznámil. (mm)
 

Dětské dopravní hřiště Litoměřice 

Nově zrekonstruované dopravní hřiště pro děti v areálu Domu dětí a mládeže Rozmarýn v Litoměřicích s dlouholetou tradicí poskytuje především osvětu z hlediska dopravní výchovy pro žáky základních škol.  Nechybí zde také možnost aktivního využití volného času pro jednotlivé rodiče se svými dětmi. Veřejnosti je hřiště zpřístupněno ve všední dny od dubna do konce října.  K dispozici je kvalitní asfaltová plocha, fungující semafory a dopravní značení, které dětem umožňuje v oploceném prostoru a bez nebezpečí dopravních nehod se seznámit se základními pravidly bezpečného chování v provozu na pozemních komunikacích. V prostorách hřiště naleznete kromě možnosti volného pohybu dětí v simulovaném provozu také pískoviště pro ty nejmenší a dostatek laviček pro posezení dospělých.
Rekonstrukce dětského dopravního hřiště v Litoměřicích (DDH) vč. budovy zázemí byla provedena v roce 2014. Obsahovala tyto části: demolice stávajícího objektu, výstavba nového hřiště, stavba objektu zázemí, vnitřní vybavení a úprava okolních ploch
Demolice stávajícího objektu zázemí dětského dopravního hřiště až pod úroveň základové desky. Výstavba nového objektu zázemí dětského dopravního hřiště: Objekt je řešen jako dřevostavba se zelenou střechou, s celkovými rozměry 21, 3 x 21, 4m. Hlavní místností je víceúčelová učebna dopravní výchovy, dále zde jsou vedlejší prostory sloužící k provozu dopravního hřiště: skladování kol s dílnou, kabinet pro učitele, místnost správce, sociální zařízení. Na dopravním hřišti  je hlavní křižovatka, kruhový objezd je upraven s jedním pruhem, vše je spojeno obvodovou dráhou. Komunikace jsou doplněny chodníky. Cestní síť doplněna novým mobiliářem, dopravním značením, signalizačním zařízením pro křižovatky a osvětlením. Volné plochy jsou propojeny se sousedním parkem.
Využití 2016 do začátku listopadu:  Odpoledne plné zábavy a her s dopravní tématikou - neděle 6. listopadu Zážitkový den pro rodiny s dětmi. V tomto roce poslední.  Vstupné je deset korun na osobu. Organizátoři připravili závody na kolech a koloběžkách i vědomostní a postřehové soutěže. Dopravní prostředek (kolo či koloběžku) - vlastní,  i k zapůjčení. Totéž platí o cyklistických přilbách. Také bylo možné si v areálu dopravního hřiště nažehlit na přinesené věci (batohy, kočárky, bundy či trička) reflexní prvky.
Provozní ceník dopravního hřiště: Vstup osob bez dopravního prostředku není zpoplatněn. Vstup pro návštěvníka s vlastním dopravním prostředkem  20,- Kč Zapůjčení dopravního prostředku ze skladu DDH jen za přítomnosti zákonného zástupce za 20,- Kč. Je zde i prodej občerstvení.

Dětské dopravní hřiště Štětí

Bylo vystavěno v roce 2012 za podpory Ústeckého kraje, který poskytl  dotaci ve výši 2,7 mil. Kč z Fondu Ústeckého kraje. Dále poskytla Městu Štětí dar na výstavbu dopravního hřiště společnost Mondi Štětí a.s. ve výši 900 tisíc Kč.  
Dopravní hřiště mohou využívat pěší, cyklisté, in-line bruslaři, děti a mládež na koloběžkách, tříkolkách a podobných dopravních prostředcích. Je umístěno v areálu ZŠ, ve vybrané dny i pro veřejnost.
 
Dětské dopravní hřiště Prostějov

Dětské dopravní centrum (DDC) do roku 2009 spadalo pod Autoklub Prostějov o.s. a jeho činnost se zaměřovala zejména na dopravní výuku žáků 4. tříd.  Od 1. 1. roku 2009 přešlo DDC pod Sportcentrum-DDM. Sportcentrum-DDM je zařazeno v rejstříku škol jako středisko volného času. Jeho náplní je realizovat úkoly školského zařízení pro aktivní a účelné využívání volného času dětí a mládeže. 
Pravidelný provoz pro školy a veřejnost začíná vždy začátkem dubna. Děti tak mohou nenásilnou formou zkušenostního učení získávat praktické dovednosti malého chodce i cyklisty a bez nebezpečí dopravních nehod se seznámit se základními pravidly bezpečného chování v provozu na pozemních komunikacích. 
Návštěvníci mají možnost využít našich jízdních kol, koloběžek, šlapacích kár, trampolín, pískoviště s hračkami a dalších aktivit. V areálu je také otevřeno občerstvení U Krtečka, kde si děti a rodiče mohou zakoupit nanuky, nápoje, cukrovinky a především reflexní doplňky. Dopravní centrum v Prostějově řídí pedagog volného času Sportcentra DDM. Děti za vstup do dopravního centra zaplatí 10 Kč, přičemž každá pátá návštěva je zdarma.
Dopravní hřiště

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Dětské dopravní hřiště (německy Verkehrsgarten, „dopravní zahrada“) je plocha určená k dopravní výchově dětí. Je na ní umístěna zmenšená modelová síť ulic, silnic a chodníků s různými dopravními značkami a dopravními zařízeními, například světelnými semafory. Používají se zejména ke školou organizované dopravní výchově, ale některá dopravní hřiště jsou přístupná veřejnosti i individuálně. Na některých dopravních hřištích provozovatel zapůjčuje dětem jízdní kola nebo umožňuje použití jejich vlastních jízdních kol či koloběžek, někde probíhá výuka bez vozidel tak, že děti představující vozidla po vozovce pouze procházejí či probíhají. V západní Evropě je běžnější používat šlapací nebo elektrická autíčka. První dětská dopravní hřiště vznikala již ve 30. letech 20. století, nedlouho po zavedení dopravního značení a silniční dopravní signalizace.
Dětská dopravní hřiště v Česku a na Slovensku
Dopravní hřiště byla v Československu budována od počátku 80. let 20. století  V České republice byl systém dopravní výchovy s jejich využitím nadále průběžně rozvíjen. Provozovateli dětských dopravních hřišť jsou základní a mateřské školy, domy dětí a mládeže a střediska volného času, obce, Česká i městské policie i další subjekty včetně soukromých. Ve většině českých okresů je jedno nebo více dopravních hřišť, v Praze jich je devět. Standardy dopravního vzdělávání počítají s tím, že základy pravidel silničního provozu by si dítě mělo osvojit nejpozději do 10 let věku, odkdy smí samostatně jezdit po pozemních komunikacích na jízdním kole. V rámci programu připraveného Ministerstvem dopravy ČR probíhá zpravidla ve čtvrtých třídách základních škol (případně ve třetí nebo páté třídě) systematický výcvik jízdy na kole, doporučují se dvě návštěvy třídy na dopravním hřišti v průběhu školního roku o celkovém rozsahu praktické výuky 5 hodin (například 3 hodiny na podzim a 2 hodiny na jaře). Po úspěšném završení teoretické i praktické výuky dítě dostává takzvaný „průkaz cyklisty“, který však je jen symbolický a nemá žádné právní dopady.
Na Slovensku počet dopravních hřišť klesl z 54 v roce 1989 na 34 v roce 2005. V roce 2005 byla vládními orgány přijata nová koncepce udělování licencí k dopravní výchově a v roce 2006 byly ministerstvem školství vyhlášeny podmínky pro získávání dotací pro provozovatele dopravních hřišť a poskytovatele dětské dopravní výchovy. Nové osnovy dopravní výchovy od roku 2005 předpokládají 2 hodiny praktické dopravní výchovy ročně v 1. až 3. třídě a 4 hodiny na dopravním hřišti během 4. třídy.