Úspěch Komorního orchestru Jaroslava Kociana                v Českém muzeu hudby v Praze


Ještě hluboko ve 20. století bylo amatérské muzicírování v Evropě příležitostí k setkávání jedinců stejného zájmu o vyšší hudební kulturu. I na vesnicích se pan učitel, pan farář, pan lékárník a pan starosta scházeli po večerech u někoho z nich, aby se oddávali ušlechtilým hudebním rozpravám beze slov, třeba v obsazení smyčcového kvartetu.
 S prudkým nástupem elektronických prostředků, kdy místo namáhavého cvičení stačilo zmáčknout knoflík na přehrávači, se zdálo, že je amatérskému muzicírování konec. Počet souborů se sice výrazně snížil, ale nezanikly docela. Nejen kvůli potěšení vlastnoručně překládat ty černé kuličky do znějícího poselství, ale zejména kvůli setkávání jednotlivců stejné krevní skupiny. Tahle pospolitost, „parta“, je to, co udržuje amatérské muzicírování dodnes živé a aktuální.
Koncert 26. ročníku Národního festivalu neprofesionálních komorních a symfonických těles, jehož 5. etapa se uskutečnila 25.10. 2016 v Českém muzeu hudby v Praze, prokázal, že výkony mnoha amatérských těles mají vysokou úroveň. Třeba i proto, že v jejich řadách sedí mnoho absolventů konzervatoří, kteří se sice věnují pedagogické práci na Základních uměleckých školách, ale chtějí si udržet hráčskou úroveň, na kterou se během studia pracně dostali. Jako je pro fotbalového fandu rozkoší vidět, jak na hřišti stoupá a klesá napětí kolem míče, hnaného na soupeřovu branku, je i pro muzikanta rozkoší být (na rozdíl od fanouška) aktivně účasten na stoupání a klesání emocionálního napětí při tlumočení hudby. Být jedním z pírek v křídlech, která nesou posluchače k rajským zahradám a současně být jimi nesen i sám.
V souborech se potkávají stříbrné plnovousy hráčů, kdysi udržujících amatérské muzicírování proti drsnému nástupu zvukové elektrotechniky, s mladou generací, odříkající se drogové nekultury ve jménu vlastní produkce Krásna. Tvůrčí duch člověčenstva se nedá jen tak snadno zadusit. U nejmladší generace pak bylo rozkoší pozorovat, jak už v pubertálním věku se manifestuje překypující hudební nadání a ještě téměř bez intelektuálního šlechtění voní její hra čistou hudební poezií mládí.
Koncert vyzdobily 4 ansámbly. Serenatu Rudolfa Komorouse přednesla Musica quinta essentia, složená převážně z dívek - mužů bylo poskrovnu. Serenata patří k raným dílům skladatele, který později zakládal spolu se Zbyňkem Vostřákem a Janem Klusákem skupinu Nová hudba, inspirující se tím, co se hrálo v Darmstadtu nebo ve Varšavě. V Serenatě hledal Komorous vlastní hudební jazyk, už tehdy kladoucí interpretům do cesty různé harmonicko rytmické záludnosti. Soubor se s nimi vyrovnal s nadhledem, také proto, že není žádným nováčkem v interpretaci skladeb všech slohových období.
Komorní orchestr Jaroslava Kociana má za sebou už dlouhou tradici v provádění děl jak pro obsazení komorní, tak velké orchestrální partitury romantismu. Tentokrát dirigent Bohuslav Mimra nabídl posluchačstvu půvabné Staré tance a zpěvy Itala Ottorino Respighiho pro smyčcový orchestr. Hudba příjemná, hladící po duši, interpretovaná vybroušeně a s nadhledem. V orchestru působí část pedagogů ZUŠ z Ústí nad Orlicí, České Třebové, Litomyšle a Týniště nad Orlicí, jeho členy jsou ale také čistí amatéři, jimž stojí požitek z vlastního muzicírování za všechny oběti materiální, přinášené ve prospěch udržování vyšší hudební kultury i mimo velká centra. Mimra ví, že může od svých oveček žádat maximum, jak proto, že většina z nich prošla profesionálním školením a jejich povolání je nutí často vyučovat s nástrojem v ruce stylem „monkey see, monkey do“ čili nápodobou, tak i pro rozkoš vytváření hudby na vysoké úrovni.
V druhé skladbě se k orchestru připojila trumpetistka Linda Drexlerová z konzervatoře Jana Deyla a přednesla s nimi křišťálově průzračným tónem Sonátu á 4 slavného kroměřížského trubače Pavla Josefa Vejvanovského. Východní Čechy mají v KOJKu znamenité těleso, schopné tlumočit i tak náročné skladby jako Dvořákovo Stabat mater či Mozartovo Requiem. Také Bohuslav Mimra přináší značné oběti proto, aby mohl stále udržovat svůj Kouzelný Ostrov Tisíce Houslí uprostřed oceánu komerční popkultury.
Po pauze nastoupilo Collegium instrumentale, což jsou frekventanti Hudebního gymnázia a Hudební školy hl.m. Prahy, aby pod vedením Pavla Tylšara provedlo 7 tanců švýcarského skladatele Jeana Francaixe. Collegium tvoří 8 dívek a 2 jinoši. Bylo povzbudivé pozorovat půvabné hráčky i na tak choulostivé nástroje, jako jsou lesní rohy. Ostatně nic až tak moc udivujícího, když první hornistkou České filharmonie je dnes vítězka soutěže Pražského jara, Kateřina Javůrková. Genderová vyváženost muzikantů v posledních 30 letech silně převážila ve prospěch žen. Ty tam jsou doby, kdy berlínská a vídeňská filharmonie byly nedobytnými baštami machismu. Ženy vzaly útokem i tak svérázný nástroj jako tuba v těch nejlepších orchestrech. Ani zdejší hornistky nebyly narozeny na Kanárských ostrovech a bylo poznat, že mají vynikající kantory, kteří je vedou po úzkých stezkách mistrovství s jistotou.
Na závěr část Collegia prolnula do symfonického orchestru téže instituce, špičkové výběrové školy, připravující své studenty na mety nejvyšší. I z těch nejmladších adeptů tryskalo muzikantské nadání a opravdové vnitřní zaujetí hudbou tak evidentně, že se unavené srdce starého pedagoga osvěžilo nadějí, že česká muzika neskoná, ona všechny neviditelné ruce trhu slavně překoná. Koželuhova symfonie g moll, pečlivě připravená dirigentem Ladislavem Cíglerem, naplnila opulentní akustiku Českého muzea hudby svěžestí, vtipem i profesionální zdatností. A to některým účastníkům nemohlo být víc, než 15! Bez berliček amplionů a podpůrných mašinek různých paskupin tlumočili všechny krásy světa na už brzy zcela profesionální úrovni. Takovéto muzicírování budiž pochváleno!!!
Prof. Ivan Štraus
Akademie múzických umění
Praha
 
 
 
České muzeum hudby (do roku 2001 Muzeum české hudby) je specializovaná část Národního muzeaPraze, zaměřená na materiály s hudební a instrumentální tematikou. Sídlí v přestavěném bývalém kostele svaté Máří Magdalény.Někdejší hlavní chrámová loď kostela slouží jako koncertní síň.