Českotřebovský deník 325/2016 (20/12)
Setkání rodičů a dětí ze školy Na rovině v České Třebové s galeristou Zdeňkem Sklenářem

Galerista Zdeněk Sklenář na setkání 7. prosince v Litomyšli popřál škole , jejím dětem, rodičům, učitelům i zřizovatelům do nového roku hodně štěstí a připil i na její další úspěchy.  Fotografie ze setkání napovídají přátelskou atmosféru. Galerista Zdeněk Sklenář se přítelem zřizovatelů ZŠ Na rovině v České Třebové manželů Petra Pražáka a Slávky Petrové a byl také hlavním protagonistou zahájení činnosti této soukromé základní školy vyučující alternativními metodami s pomocí pedagogicky Montesori. Zdeněk Sklenář dříve bydlel také několik roků v České Třebové na sídlišti Lhotka a má u nás stále řadu přátel.  V Litomyšli se setkání uskutečnilo jak jinak než v Galerii  Zdeňka Sklenáře na inspirující výstavě "Milý Ježíšku..." (Výstava obrazů s názvem "Milý Ježíšku" je vtipnou nápovědou, co si koupit pod stromeček..
 

ZO ČSOP Zlatá studánka – Ekocentrum  Červenka,  leden 2017:

Pondělí  9. 1. 2017 od 18 hod. v ekocentru:
KAPVERDY – poutavé vyprávění p. Jiřího Štyrského doprovázené zajímavými fotografiemi. Vstupné dobrovolné.
 
Sobota 14. 1. 2017:
POJĎTE S DĚTMI DO PŘÍRODY!
Sraz ve 13 hod. v Javorce u hříbku. Návrat a aktivity dle počasí, max. do 16,30 hod. V případě vytrvalého deště se akce nekoná. S sebou vhodné oblečení a obuv, svačinu, pití, čajovou svíčku, sirky, ½ litru vody, vidličku, misku na 1l vody. V případě pěkného počasí možné ukončení u restaurace Na Horách. Akce je určena pro děti od 4 let s doprovodem.
 
VŠEM ČLENŮM A PŘÍZNIVCŮM PŘEJEME ÚSPĚŠNÝ ROK 2017!
Informace: Tel. 605 717350 (P. Vomáčková) po 15. hod. E-mail: pavlina.vomackova@seznam.cz
 
DÁLE NABÍZÍME:
Pravidelná  Ekoporadna pro veřejnost při všech akcích, na telefonu 605 717 350, e-mail: pavlina.vomackova@seznam.cz
Akce jsou finančně podpořeny Pardubickým krajem a Městem Č. Třebová
GYMNÁZIUM HOLICE  BUDE MÍT NOVOU ATLETICKOU DRÁHU

Krajští radní na svém včerejším jednání schválili zahájení zadávacího řízení na rekonstrukci atletické dráhy v areálu Gymnázia Holice. Celková předpokládaná cena stavby činí necelých devět a půl milionu korun.
„Součástí stavby je rekonstrukce atletické dráhy a skokanského sektoru v areálu školy za necelých devět a půl milionu korun. Oproti původnímu projektovému záměru je navýšena předpokládaná cena stavby, jelikož jsme zjistili absolutně nevhodný podklad pro pokládku nového povrchu dráhy. Rovněž bylo nutné řešit odvodnění atletické plochy,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Vyhověli jsme také požadavku gymnázia na prodloužení rovinky atletické dráhy o tři metry a posunutí doskočiště pro skok daleký, aby škola disponovala regulérní délkou dráhy pro běh na 100 metrů,“ doplnil radní pro oblast školství Bohumil Bernášek.
 
Nenechme si zkazit Vánoce

V souvislosti se včerejším útokem, který se odehrál na jednom z vánočních trhů na náměstí Breitscheidplatz v Berlíně, byla na celém území České republiky zostřena bezpečnostní opatření, což se samozřejmě dotýká také Pardubického kraje. O situaci byl jako předseda Bezpečnostní rady kraje informován také hejtman Martin Netolický.
„Byl jsem zástupci Policie České republiky informován, že od nočních hodin je zaveden zvýšený dohled na nádražích, vánočních trzích a v obchodních střediscích, kde se v této době shromažďuje větší počet osob," uvedl hejtman Martin Netolický. „I přes útok u našich západních sousedů se snažme udržet si tu správnou adventní náladu a úsměv na tváři. Svátky klidu, míru a pokoje nám nemohou zkazit fanatici, jejichž cílem je vyvolat pocit strachu tak, aby se všichni báli ideálně jeden druhého. Naopak v této době musí slušní lidé stát při sobě a užívat si krásné období vánočních svátků," dodal hejtman Netolický.
PŘIPRAVOVANÉ ŽELEZNIČNÍ PROJEKTY V PARDUBICKÉM KRAJI

Modernizace železničního uzlu Pardubice  Předpokládaná realizace: 2019 – 2022, 3,2 mld. Kč.
Počítá se i s prodloužením podchodu až na jižní okraj kolejiště, který tak vytvoří spojnici se sídlištěm Dukla. Původní návrh města na propojení čtvrti Dukla lávkou je z pohledu SŽDC nevyhovující z důvodů zajištění bezbariérového přístupu, šířky nástupišť a dohledu návěstidel. Zároveň s technickou modernizací železničního uzlu Pardubice se počítá i s vybudováním tzv. Ostřešanské spojky, jež odstraní současnou úvraťovou jízdu do Chrudimi přes Rosice nad Labem. Trať povede od Chrudimi severovýchodně od stávající trati k průmyslové zóně Černá za Bory, podjede koridorovou trať a přes zastávky Pardubice‑Pardubičky a Pardubice střed bude končit na hlavním nádraží. Celá nová trať však zůstane neelektrifikována.

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová  Předpokládaná realizace: 2019 – 2022, 5,8 mld. Kč

Modernizace úseku Ústí nad Orlicí – Choceň  Od počátku se tu připravovala varianta nové, napřímené trati se třemi tunely a traťovou rychlostí zvýšenou až na 160 km/h. Projekt se však potýká s negativními posudky na životní prostředí a bude proto muset doznat změn. Realizaci stavby tak lze předpokládat až po roce 2019. Nejdříve se musí zpracovat studie proveditelnosti, která upřesní celkové náklady na stavbu.

DALŠÍ, MENŠÍ PROJEKTY:

  • Revitalizace trati Pardubice – Ždírec nad Doubravou
  • Rekonstrukce trati Cerekvice – Litomyšl
  • Modernizace trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň
  • Zvýšení traťové rychlosti mezi Ústím n. O. a Letohradem
Zdroj: časopis Silnice a železnice 11/2016
Ve stavbě D35 chce pokračovat řada zahraničních firem

Silničáři zveřejnili seznam zájemců o stavbu prvních dvou úseků dálnice D35. Mezi více než desítkou uchazečů figuruje i několik firem ze zahraničí. Otázka, kdo postaví dalších více než 27 kilometrů dálnice D35 za třípatrovou křižovatkou v Opatovicích nad Labem, má o něco blíže k odpovědi. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předložilo seznam firem a jejich sdružení, které usilují o dvě několikamiliardové zakázky na stavbu páteřní silnice v Pardubickém kraji. Lhůta pro podání nabídek vypršela minulý týden. „Písemnou žádost o účast v užším řízení podalo na každý úsek D35 čtrnáct zájemců,“ uvedl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.
Zatím se ovšem jednalo jen o první kolo výběrového řízení, kde byly hodnoceny kvalifikační požadavky jednotlivých uchazečů. Druhé kolo, kde už se bude rozhodovat o vítězi, musí silničáři ještě vypsat.  „Po posouzení kvalifikace zájemců se předpokládá výzva k podání nabídek ve druhém čtvrtletí roku 2017,“ upřesnil Vebr.  Podle dříve předložených podkladů silničářů bude při výběru vítěze hrát hlavní roli z 90 procent cena. Zbytek tvoří délka záruční doby. Za 12,6 kilometrů dlouhý úsek z Opatovic do Časů předpokládají silničáři zaplatit vítězi přes 4,6 miliardy korun. Na druhém 14,5 kilometru dlouhé úseku z Časů do Ostrova mají náklady činit bezmála pět miliard. Po zkušenostech z tendrů na jiných stavbách však silničáři očekávají, že finální cena bude nižší.
Stavbu alternativní trasy z Čech na Moravu, která má ulehčit dálnici D1, by silničáři rádi zahájili do května 2018. Výběr vítěze na vykopávky se protahuje Nejdříve totiž musí trasu prozkoumat archeologové. A zde je zatím situace s výběrem vítěze na provedení záchranného výzkumu složitější. Zakázku ŘSD vypsalo už v polovině května a obálky po drobných průtazích otevřelo koncem září. Dosud však vítěz není znám.  „Stále probíhá posuzování kvalifikací jednotlivých uchazečů,“ upřesnil aktuální stav šéf silničářů Vebr. Do výběrového řízení na zemní práce i samotný výzkum se totiž přihlásila téměř stovka zájemců, a to opět i z různých zemí Evropy. Důkazem o plynulejším postupu v případě tendru na samotnou stavbu čtyřproudé komunikace budiž skutečnost, že zde ŘSD podalo oznámení o zakázce 20. září a termín pro podání nabídek nemuselo posunovat ani o den.