Střednědobý plán sociálních a souvisejících služeb na léta 2013 - 2017
(Vybráno z dokumentu vystaveného na webových stránkách města)
 Priority v oblasti sociálních služeb na území obce

Město Česká Třebová stanovuje priority v oblasti sociálních služeb, takovým způsobem, že v rámci schvalování rozpočtu zastupitelstvem města je vysloven konkrétní souhlas s rozdělením finančních prostředků do sociální oblasti resp. do oblasti sociálních služeb. Tím, že určitým službám je dána finanční podpora, je tím i vysloven souhlas s danými prioritami v oblasti sociálních služeb. Záměr města podporovat určité sociální služby je projednáván též radou města.
Priority v oblasti sociálních služeb Z níže uvedených údajů je patrné jaké částky město v rámci rozpočtu vynakládá v posledních letech na sociální služby:

Syntetické ukazatele věkové struktury obyvatel Česká Třebová v letech 2000 až 2011

Ukazatel / Rok                     2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Index stáří                              76,5 78,8 82,4 87,5 90,2 93,6 99,5 106,9 112,3 115,2 119,2 123,3
Průměrný věk                         38,0  38,5 38,9 39,3 39,6 40,0 40,4  40,7  41,0    41,3   41,5   41,8                      Zdroj: ČSÚ

V důsledku poklesu počtu dětí a zvýšení počtu obyvatel starších 65 let za sledované období vzrostla hodnota indexu stáří v České Třebové o 42,7 % a můžeme tedy konstatovat, že dochází k výraznému demografickému stárnutí obyvatelstva. Stárnutí populace tj. zvyšující se podíl starých osob v populaci a poklesu úrovně porodnosti na straně druhé se odráží také ve zvyšování průměrného věku obyvatel města – kdy se v období let 2000 – 2010 se zvýšil o 3,5 let.

Předpoklad budoucího vývoje obyvatelstva

Obsah této kapitoly především čerpá a cituje z webových stránek ČSÚ Projekce obyvatelstva České republiky do roku 2065, údaje jsou uvedeny pro kraje v návaznosti na střední projekci republikovou. V prognóze Pardubického kraje není analyzován vliv migrace, neboť její vývoj je téměř nepředvídatelný, bude se odvíjet od celkové hospodářské situace a atraktivnosti jednotlivých regionů jako jsou pracovní příležitosti a možnosti bydlení.
Nutno podotknout, že prognózy pro malé populace jsou velmi obtížné. Reálný vývoj je zde ovlivněn ročními výkyvy, které ztěžují odhad budoucího vývoje vstupních ukazatelů a celková velikost populace je snadněji ovlivnitelná vlivy typu bytová politika města a migrační tendence v sousedních regionech. Cílem je ukázat na změny věkového složení, které jsou neodvratitelné a které budou velmi
výrazné.

Budoucí počet obyvatelstva a jeho věková struktura

Zásadní skutečností je výrazný růst podílu osob starších 65 let v následujících letech, a to až na jednu třetinu populace ČR. Absolutně jejich počet vzroste ze současných 1,56 mil. na 3,44 mil. osob (Pardubický kraj bez vlivu migrace z 78 tis. na 153 tis.). Počínaje rokem 2006 v ČR početně převažují osoby starší 65 let nad dětmi ve věku 0 až 14 let. Poměr těchto dvou složek populace, tzv. index stáří, i nadále výrazně poroste, v polovině 20. let 21. století překročí hranici 150 seniorů na 100 dětí, na sklonku 30. let hranici 200.
Nevyhnutelný je tak vývoj indexu ekonomického zatížení, jehož hodnota se zdvojnásobí. Ekonomicky nejvýznamnější skupina, kterou je produktivní složka, zaznamená v budoucnu významný pokles. Tento vývoj bude způsoben tím, že do důchodového věku budou dospívat silné ročníky a ročníky narozené v období snížené porodnosti nebudou schopny úbytky početně doplňovat. Tento úbytek bude mít dopad na národní úrovni zejména na důchodový systém, na lokální a regionální úrovni lze předpokládat nedostatek pracovních sil. Průměrný věk populace ČR činil k 1.1.2010 celkem 41,5 let, Pardubický kraj bez migrace o desetinu méně. Projekce zaznamenává k 1.1.2065 průměrný věk populace ČR na úrovni 49 let, v Pardubickém kraji bez migrace 50 let.

Shrnutí Pro komunitní plánování sociálních služeb je velmi významná současná i budoucí věková struktura obyvatelstva S ohledem na stárnutí populace bude docházet ke zvýšení potřeby pečovatelské služby a bude potřeba zachovat příp. rozšířit kapacitu domova pro seniory. Dále lze konstatovat, že porostou nároky na zajištění lékařské péče, kterou senioři využívají podstatně více než ostatní skupiny obyvatelstva.V poptávce po bytech bude narůstat zájem o menší a snadno dostupné bytové jednotky, vhodné pro seniory.
 
Podpora ostatních sociálních i souvisejících služeb bude vycházet z aktuálních potřeb a počtu občanů, které tyto služby budou využívat.

Potřeba sociálních služeb v oblasti péče o seniory, o osoby se zdravotním postižením, o rodinu a děti či o osoby ohrožené sociálním vyloučením bude průběžně sledována v rámci činností komisí rady a činnosti odboru sociálních věcí a zdravotnictví. Pokud bude zjištěna nezbytnost některé služby, bude s jednáno příslušnými poskytovateli těchto služeb či se subjekty, které budou schopny požadovanou službu poskytnout, a to o zajištění této služby pro obyvatele města Česká Třebová a též o finanční podpoře této služby ze strany města, s ohledem na jeho rozpočtové možnosti. Obecně však lze konstatovat, že větší podporu mají služby pro seniory a rodiny s dětmi.