Je to neuvěřitelné, ale uplynulo již
celé čtvrtstoletí od doby, kdy se prvním návštěvníkům otevřely brány
veletrhu cestovního ruchu HOLIDAY WORLD. Tato, nejvýznamnější událost
cestovatelských aktivit ve střední Evropě, se uplynulý víkend opět
představila na výstavě v Holešovicích společně s gastronomickým
veletrhem TOP GASTRO & HOTEL. Také posledně jmenovaný veletrh slaví
kulatiny a to již 10. výročí svého vzniku. Čtvrteční a páteční
výstaviště bylo již tradičně připraveno pro odborníky a podnikatele
v cestovním ruchu, víkend patřil široké veřejnosti. Příjemným
překvapením byla tentokrát bezplatná tramvajová linka na holešovické
výstaviště.
Jako každoročně, tak i letos, byla
ústřední expozice věnována některé zemi. Nebylo náhodou, že letošním
čestným hostem 25.ročníku HOLIDAY WORLD se stala právě Čína.
Stoupající hospodářská spolupráce se tentokrát promítla i do
cestovního ruchu a velkoryse řešený a z dálky viditelný výstavní
pavilon, se nedal přehlédnout. Jednu z největších expozic mělo také
Chorvatsko, které pod symbolickým názvem „Chorvatsko plné života“,
představilo přitažlivé a pro cestovatele z Česka, relativně blízké
destinace pobřeží i ostrovů. Bohatý doprovodný program, který již
neodmyslitelně k veletrhu patří, byl také doplněn přehlídkou filmů
s cestovatelskou tematikou, která se v sobotu a v neděli konala
v pavilonu E.
Většina
českých a moravských měst již tradičně vystavovala pod záštitou svých
regionů a krajů. Pokud budete cestovat do Příbrami, pak nezapomeňte,
že toto město letos oslavuje 800 let od svého vzniku. Expozice
Příbramska připomíná i historický okamžik v životě regionu, kdy se po
dlouhých devadesáti letech opět otvírají turistikou nedotčené Brdy.
Také zoologická zahrada ve Dvoře Králové má co slavit. Osmého května
proběhnou v prostorách zahrady oslavy 70. výročí jejího založení a
současně zahájí sezónu Africké safari Josefa Vágnera. Letošní
novinkou bude pro návštěvníky i možnost přenocování přímo v areálu
zahrady. Snad největší turistickou atrakcí východních Čech byla
prezentace unikátní vyhlídkové Stezky v oblacích, která byla v Dolní
Moravě otevřena na konci loňského roku.
Málokteré město si může dovolit
prezentovat svoje turistické nabídky ve vlastní expozici. Třebováci a
Oušťáci však již mnoho let sázejí na tuto variantu, která má maximálně
zviditelnit město a přilákat co nejvíce turistů. Českotřebovskou
expozici jsem našel v centrální části veletržní haly, hned vedle
rozsáhlého komplexu Moravskoslezského kraje. Nová fotografická úprava
stánku, z autorské dílny Michala Horáka, tentokrát představovala
kombinaci kulturních památek a pohybových aktivit ve městě. Tajemnice
městského úřadu Ing. Věra Pirklová, mi na stejně položenou otázku
odpověděla: „ Česká Třebová je turisticky zajímavé město, které si
jistě zaslouží pozornost každého, kdo se zde zastaví. Již tradičně se
chlubíme mnoha památkami, které svým významem často překračují rámec
města i kraje. Pro návštěvníky provádíme reedici úspěšných
propagačních materiálů a máme i dva zcela nové, u kterých jsme
tentokrát vsadili na formát, to proto, aby se vešel do kapsy. První
je skládanka s velkou mapou, která představuje studánky a prameny,
památné kameny, smírčí kříže a památné stromy a její stránky nás
přivedou i do okolí města. Druhá má název „Představujeme Českou
Třebovou krok za krokem“ a je ve skutečnosti průvodcem městem. Pokrok
se však nedá zastavit, a proto i my hledáme nové a netradiční způsoby
propagace. Podařilo se nám pomocí dronu s kamerou vytvořit
krátkometrážní snímek, který ukazuje návštěvníkovi České Třebové město
z netradičního pohledu, tedy převážně z výšky. Promítáme ho na tomto
veletrhu a u kolemjdoucích má nevšední ohlas. Nezapomněli jsme ani na
děti, pro které jsme připravili malou soutěž o půvabnou omalovánku,
jejíž autorkou je Veronika Balcarová. Úkolem kresbiček je nenápadnou
formou přiblížit město těm nejmenším. Užitečnou pomůckou pro
turistiku je i volně stažitelná aplikace do chytrých telefonů. která
prezentuje krásy našeho města. A nesmíme také zapomenout na skvělé
zázvorové pivo Vladimír 12 %, které návštěvníkům veletrhu věnoval
pivovar Faltus.“
A co říci závěrem? Na výstavní ploše o
rozloze 24 000 m2 vystavovalo na Holiday World 2016 a TOP
GASTRO 2016 přes 800 vystavovatelů z 62 zemí světa. Navštívit jeden
z největších středoevropských veletrhů cestovního ruchu je přece jenom
zážitek. I když si dnes můžeme dovolenou objednat v klidu a teple
domova po internetu, není to ono. Bezprostřední dojmy z výstavy,
setkání se zajímavými lidmi a často i nějaký ten dárek na památku, to
je něco jiného. Pokud jste se letos na Holiday World do Prahy také
chystali a nevyšlo vám to, přijeďte za rok. Jistě se bude opět na co
dívat.
Milan Michalski
|