• Je to neuvěřitelné, ale uplynulo již celé čtvrtstoletí od doby, kdy se prvním návštěvníkům otevřely brány veletrhu cestovního ruchu HOLIDAY WORLD. Tato, nejvýznamnější událost cestovatelských aktivit ve střední Evropě, se uplynulý víkend opět představila na výstavě v Holešovicích společně s gastronomickým veletrhem TOP GASTRO & HOTEL. Také posledně jmenovaný veletrh slaví kulatiny a to již 10. výročí svého vzniku. Čtvrteční a páteční výstaviště bylo již tradičně připraveno pro odborníky a podnikatele v cestovním ruchu,  víkend patřil široké veřejnosti. Příjemným překvapením byla tentokrát bezplatná tramvajová linka na holešovické výstaviště.
    Jako každoročně, tak i letos, byla ústřední expozice věnována některé zemi. Nebylo náhodou, že letošním čestným hostem 25.ročníku HOLIDAY WORLD se stala právě Čína. Stoupající hospodářská spolupráce se tentokrát promítla i do cestovního ruchu a velkoryse řešený a z dálky viditelný výstavní pavilon, se nedal přehlédnout. Jednu z největších expozic mělo také Chorvatsko, které pod symbolickým názvem „Chorvatsko plné života“, představilo přitažlivé a pro cestovatele z Česka, relativně blízké destinace pobřeží i ostrovů. Bohatý doprovodný program, který již neodmyslitelně k veletrhu patří, byl také doplněn přehlídkou filmů s cestovatelskou tematikou, která se v sobotu a v neděli konala v pavilonu E.
    Většina českých a moravských měst již tradičně vystavovala pod záštitou svých regionů a krajů. Pokud budete cestovat do Příbrami, pak nezapomeňte, že toto město letos oslavuje 800 let od svého vzniku. Expozice Příbramska připomíná i  historický okamžik v životě regionu, kdy se po dlouhých devadesáti letech opět otvírají turistikou nedotčené Brdy. Také zoologická zahrada ve Dvoře Králové má co slavit.  Osmého května proběhnou v prostorách zahrady oslavy 70. výročí jejího založení a současně zahájí sezónu Africké safari Josefa Vágnera. Letošní  novinkou bude  pro návštěvníky i  možnost přenocování přímo v areálu zahrady. Snad největší turistickou atrakcí východních Čech byla prezentace unikátní vyhlídkové Stezky v oblacích, která byla v Dolní Moravě otevřena na konci loňského roku.
    Málokteré město si může dovolit prezentovat svoje turistické nabídky ve vlastní expozici. Třebováci a Oušťáci však již mnoho let sázejí na tuto variantu, která má maximálně zviditelnit město a přilákat co nejvíce turistů. Českotřebovskou expozici jsem našel v centrální části veletržní haly, hned vedle rozsáhlého komplexu Moravskoslezského kraje. Nová fotografická úprava stánku,  z autorské dílny Michala Horáka, tentokrát představovala kombinaci kulturních památek a pohybových aktivit ve městě. Tajemnice městského úřadu Ing. Věra Pirklová, mi na stejně položenou otázku odpověděla: „ Česká Třebová je turisticky zajímavé město, které si jistě zaslouží pozornost každého, kdo se zde zastaví. Již tradičně se chlubíme mnoha památkami, které svým významem často překračují rámec města i kraje. Pro návštěvníky provádíme reedici úspěšných propagačních materiálů a máme i dva zcela nové, u kterých jsme tentokrát vsadili na formát, to proto, aby se vešel do kapsy.  První je skládanka s velkou mapou, která představuje studánky a prameny, památné kameny, smírčí kříže a památné stromy a její stránky nás přivedou i do okolí města. Druhá má název „Představujeme Českou Třebovou krok za krokem“ a je ve skutečnosti průvodcem městem. Pokrok se však nedá zastavit, a proto i my hledáme nové a netradiční způsoby propagace. Podařilo se nám pomocí dronu s kamerou vytvořit krátkometrážní snímek, který ukazuje návštěvníkovi České Třebové město z netradičního pohledu, tedy převážně z výšky. Promítáme ho na tomto veletrhu a u kolemjdoucích má nevšední ohlas. Nezapomněli jsme ani na děti, pro které jsme připravili malou soutěž o půvabnou omalovánku, jejíž autorkou je Veronika Balcarová. Úkolem kresbiček  je nenápadnou formou  přiblížit město těm nejmenším. Užitečnou pomůckou pro turistiku je i volně stažitelná aplikace do chytrých telefonů. která prezentuje krásy našeho města. A nesmíme také zapomenout na skvělé zázvorové pivo Vladimír 12 %, které návštěvníkům veletrhu věnoval pivovar Faltus.“
    A co říci závěrem? Na výstavní ploše o rozloze 24 000 m2 vystavovalo na Holiday World 2016 a TOP GASTRO 2016 přes 800 vystavovatelů z 62 zemí světa. Navštívit jeden z největších středoevropských veletrhů cestovního ruchu je přece jenom zážitek. I když si dnes můžeme dovolenou objednat v klidu a teple domova po internetu, není to ono. Bezprostřední dojmy z výstavy, setkání se zajímavými lidmi a často i nějaký ten dárek na památku, to je něco jiného. Pokud jste se letos na Holiday World do Prahy také chystali a nevyšlo vám to, přijeďte za rok. Jistě se bude opět na co dívat.
    Milan Michalski