Česká Třebová nejhorším místem k podnikání v r. 2015

v Pardubickém kraji (již podruhé za sebou)


Nejlepší jsou Pardubice
Dobré hospodaření, nejvyšší podíl firem a vysoký iRating. Důvody, proč jsou právě Pardubice podnikatelsky nejpřívětivějším městem Pardubického regionu. Druhou příčku obsadil Lanškroun a pomyslný bronz náleží Hlinsku. Výzkum Město pro byznys 2015 hodnotí již osmým rokem 205 obcí s rozšířenou působností a 22 městských částí hlavního města České republiky. Výzkum zpracovává analytická agentura Datank.
Celkové pořadí
1. Pardubice
2. Lanškroun
3. Hlinsko
4. Chrudim
5. Svitavy
6. Polička
7. Přelouč
8. Ústí nad Orlicí
9. Králíky
10. Vysoké Mýto
11. Moravská Třebová
12. Holice
13. Litomyšl
14. Žamberk
15. Česká Třebová
Pardubické vítězství není dáno pouze velikostí města, i když nejvyšší podíl firem je s tímto faktorem úzce spojen. Pro Pardubice hraje dobrá dostupnost, přírůstek obyvatel a nízký počet dlouhodobě nezaměstnaných. K dobrému výsledku pomohlo také hospodaření radnice. Město má vysoký ukazatel iRatingu a snaží se vyjít vstříc nejen podnikatelům, ale také všem obyvatelům města, což dokazují vysoké investice do veřejné dopravy. Vítězství podtrhl nejlepší výsledek v testu elektronické komunikace a největší rozsah úředních hodin.
„Pardubice jsou historicky průmyslovým městem a radnice si uvědomuje, že zajistit dopravu pro zaměstnance a obyvatele města je nesmírně důležité. Hlavní roli ve velkých investicích hrají někdy problematické dotace, ale my jsme si vědomi toho, že pokud se správně využijí a vše se správně spočítá, spokojeni budou všichni,“ okomentoval jeden z důvodů vítězství náměstek primátora Jan Řehounek.
Druhý v pořadí, Lanškroun, má mezi místními firmami nejvíce velkých zaměstnavatelů. Dlouhodobá nezaměstnanost je třetí nejnižší v celém kraji a velice dobrých výsledků dosáhla radnice Lanškrounu také v hospodaření. Vysoký iRating je toho důkazem.
„Pravidelně se s podnikateli scházíme a snažíme se vyhovět jejich přáním a potřebám. Některé věci nás stále limitují, jako například nedostatek pozemků. Radost mám z toho, že plán rozšiřování a budování průmyslové zóny se zatím daří plnit a že se nám na konci roku i přes nedostatek pozemků podařilo získat nového zahraničního investora,“ uvedl starosta Radim Vetchý.
Hlinsko dosáhlo na třetí místo hlavně díky vysokému podílu podnikatelů, kteří mohou těžit z nízkých cen bytů a stavebních pozemků. V krajském srovnání dokáže Hlinsko velmi dobře čerpat dotace z Evropské unie.
„Snažíme se vytvářet co nejlepší podmínky pro menší podnikatele a firmy. Pomalu se nám daří zaplňovat průmyslovou zónu a vypořádat se tak s výpadkem Ety, tradiční značky, která přesunula většinu své výroby do zahraničí,“ uvedl starosta Miroslav Krčil.
Vyhlášení regionálních výsledků výzkumu Město pro Byznys probíhá v letošním roce v rámci krajských setkání Svazu měst a obcí České republiky. Spolupráce umožňuje otevřeně diskutovat o aktuálních tématech, která se týkají podnikatelů, radnic a obyvatel všech měst a obcí v České republice. Krajské setkání SMO ČR Pardubického kraje se neslo v duchu seznamování s aktivitami Svazu v legislativě a snahy Svazu o zajištění dostatečné diskuse o tématech, která se jeho členů přímo dotýkají.
Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem společnost Škoda Transportation a.s., odborným garantem CRIF - Czech Credit Bureau, podporovatelem Svaz měst a obcí ČR, zpracovatelem dat agentura Datank.
Město pro byznys je srovnávací výzkum, do kterého se jednotlivá města nepřihlašují, ale jsou do vyhodnocení zařazena automaticky. Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma možnosti malého a středního podnikání ze strany samospráv. Organizátoři a partneři výzkumu si jsou velmi dobře vědomi, že úkolem samosprávy je vytvářet co nejlepší životní podmínky pro všechny, proto chtějí zprostředkovat jednotlivým radnicím dobré zkušenosti a nápady z ostatních regionů. Pro pracovníky městských úřadů, podnikatele ale i veřejnost je sestaven unikátní žebříček nejlepších měst s největším podnikatelským potenciálem v ČR. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která rozvinou důstojnou diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Města a obce jsou vyhodnocována na základě 50 kritérií rozdělených do 2 oblastí: Podnikatelské prostředí - 25 kritérií (50 % hodnocení) a přístup veřejné správy - 25 kritérií (50 % hodnocení).

Česká Třebová v letošním hodnocení dopadla nejhůře jak mohla. Již podruhé za sebou. To o něčem vypovídá.  K letošnímu a loňskému propadáku se schylovalo i v předchozích letech. Nejlépe hodnoceni jsme byli jednou na čtvrtém místě, byli jsme skoro mezi nejlepšími. A potom nastal postupný pád, nyní už horší být nemůžeme. Něco zřejmě děláme špatně, bude to stát za analýzu, za zjištění příčin. Také za posouzení, zda toto hodnocení odborníků kolem časopisu Ekonom je jen samoúčelné a ne příliš významné, nebo zda opravdu vychází z reality a zda je tedy opravdu připomenutím, že bychom  měli něco v České Třebové změnit.....


Celkové pořadí Města pro byznys Pardubického kraje 2014  a 2013


Celkové pořadí

za rok 2014

1. Polička

2. Hlinsko

3. Pardubice

4. Lanškroun

5. Vysoké Mýto

6. Holice

7. Svitavy

8. Chrudim

9. Ústí nad Orlicí

10. Přelouč

11. Litomyšl

12. Moravská Třebová

13. Žamberk

14. Králiky

15. Česká Třebová

Pořadí

Město

1.

Pardubice

2.

Lanškroun

3.

Polička

4.

Chrudim

5.

Přelouč

6.

Holice

7.

Svitavy

8.

Hlinsko

9.

Moravská Třebová

10.

Litomyšl

11.

Králíky

12.

Žamberk

13.

Česká Třebová

14.

Vysoké Mýto

15.

Ústí nad Orlicí

 Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem společnost Škoda Transportation, odborným garantem CRIF – Czech Credit Bureau, zpracovatelem agentura Datank.

Kritéria hodnocení                                                               

Města a obce jsou vyhodnocována na základě 34 kritérií rozdělených do 2 oblastí:
1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 17 kritérií (50 % hodnocení)

• podíl podnikatelů (podíl podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
podíl firem (počet právnických osob na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
podíl středních a velkých firem v místním podnikatelském prostředí (podíl firem s více než 50 zaměstnanci); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
vývoj počtu ekonomických subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
stabilita krajiny (poměr ekologicky pozitivně využívaných ploch k negativním; pozitivně hodnocené plochy – zahrady, travní porosty, lesy a vodní plochy; negativně hodnocené plochy - orná půda, zastavěná plocha, ostatní plocha); údaj je za celé ORP
znečištění ovzduší (součet měrných emisí za tuhé emise, SO2, NOx a CO v t/km2); údaj je za celý okres; údaj je za ORP
počet lékařů (počet registrovaných pacientů na jednoho lékaře); údaj je za celé ORP
vzdálenost k dálniční síti; údaj se vztahuje jen k hodnocenému městu
cena stavebních pozemků (průměrné kupní ceny stavebních pozemků v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu
cena bytů (průměrné ceny bytů v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu
nezaměstnanost (podíl nezaměstnaných osob); údaj je za celé ORP; čím nižší nezaměstnanost, tím je město hodnoceno lépe
nezaměstnanost mladých (podíl osob ve věku do 24 let z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je zastoupení osob ve věku do 24 let, tím je město hodnoceno lépe
dlouhodobá nezaměstnanost (podíl osob s délkou evidence nad 1 rok z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím nižší je mezi nezaměstnanými podíl evidovaných déle než 1 rok na pracovním úřadě, tím je město lépe hodnoceno
konkurence na pracovním trhu (počet uchazečů na 1 volné místo - dosažitelných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je počet uchazečů na jedno pracovní místo, tím lépe je město hodnoceno
průměrný měsíční plat; údaj se vztahuje k okresu; čím nižší jsou platy, tím lépe je město hodnoceno (data dodala společnost Profesia, provozovatel portálu platy.cz)
změna počtu obyvatel (celkový přírůstek obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je město hodnoceno
počet učňů a středoškolských studentů odborného vzdělávání (podíl učňů a studentů k počtu obyvatel); údaj je za celé ORP

2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 17 kritérií (50 % hodnocení)

úspěšnost získávaní dotací (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
kapitálové výdaje (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
objem dotací na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu - objem vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
hospodaření radnice - iRating; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
dluhová služba / běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné příjmy (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
podpora webových stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu
test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo úřední hodiny
počet žáků ve třídě na ZŠ; údaj je za celé ORP
služby a otevřenost městského (turistického) informačního centra; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
poplatek za rekreační pobyt v penzionu (poplatek za rekreační pobyt - ubytování v penzionu na osobu a den; ubytovaná osoba + využité lůžko); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
poplatek za stánek (poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
poplatek za předzahrádku (poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
poplatek ze vstupného (poplatek ze vstupného na komerční, sportovní, kulturní a jiné akce); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

Cena vodného a stočného (součet cen vodného a stočného za m3 včetně DPH); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
daň z nemovitostí pro podnikatele (místní koeficient dle novely zákona č. 338/1992 Sb. o dani z nemovitostí a výpočet daně z nemovitosti pro jednopodlažní prodejnu o rozloze 100 m2 umístěné v nejdražší části obce/města); údaj se vztahuje k hodnocenému městu