Česká Třebová nejhorším
místem k podnikání v r. 2015
v Pardubickém kraji (již
podruhé za sebou)
Nejlepší jsou Pardubice
Dobré hospodaření, nejvyšší podíl firem a vysoký iRating. Důvody, proč
jsou právě Pardubice podnikatelsky nejpřívětivějším městem Pardubického
regionu. Druhou příčku obsadil Lanškroun a pomyslný bronz náleží
Hlinsku. Výzkum Město pro byznys 2015 hodnotí již osmým rokem 205 obcí
s rozšířenou působností a 22 městských částí hlavního města České
republiky. Výzkum zpracovává analytická agentura Datank.
-
Celkové pořadí
|
-
1. Pardubice
|
-
2. Lanškroun
|
-
3. Hlinsko
|
-
4. Chrudim
|
-
5. Svitavy
|
-
6. Polička
|
-
7. Přelouč
|
-
8. Ústí nad Orlicí
|
-
9. Králíky
|
-
10. Vysoké Mýto
|
-
11. Moravská Třebová
|
-
12. Holice
|
-
13. Litomyšl
|
-
14. Žamberk
|
-
15. Česká Třebová
|
Pardubické vítězství není dáno pouze velikostí města, i když
nejvyšší podíl firem je s tímto faktorem úzce spojen. Pro Pardubice
hraje dobrá dostupnost, přírůstek obyvatel a nízký počet dlouhodobě
nezaměstnaných. K dobrému výsledku pomohlo také hospodaření radnice.
Město má vysoký ukazatel iRatingu a snaží se vyjít vstříc nejen
podnikatelům, ale také všem obyvatelům města, což dokazují vysoké
investice do veřejné dopravy. Vítězství podtrhl nejlepší výsledek
v testu elektronické komunikace a největší rozsah úředních hodin.
„Pardubice jsou historicky průmyslovým městem a radnice si uvědomuje, že
zajistit dopravu pro zaměstnance a obyvatele města je nesmírně důležité.
Hlavní roli ve velkých investicích hrají někdy problematické dotace, ale
my jsme si vědomi toho, že pokud se správně využijí a vše se správně
spočítá, spokojeni budou všichni,“ okomentoval jeden z důvodů
vítězství náměstek primátora Jan Řehounek.
Druhý v pořadí, Lanškroun, má mezi místními firmami nejvíce
velkých zaměstnavatelů. Dlouhodobá nezaměstnanost je třetí nejnižší
v celém kraji a velice dobrých výsledků dosáhla radnice Lanškrounu také
v hospodaření. Vysoký iRating je toho důkazem.
„Pravidelně se s podnikateli scházíme a snažíme se vyhovět jejich přáním
a potřebám. Některé věci nás stále limitují, jako například nedostatek
pozemků. Radost mám z toho, že plán rozšiřování a budování průmyslové
zóny se zatím daří plnit a že se nám na konci roku i přes nedostatek
pozemků podařilo získat nového zahraničního investora,“ uvedl
starosta Radim Vetchý.
Hlinsko dosáhlo na třetí místo hlavně díky vysokému podílu
podnikatelů, kteří mohou těžit z nízkých cen bytů a stavebních pozemků.
V krajském srovnání dokáže Hlinsko velmi dobře čerpat dotace z Evropské
unie.
„Snažíme se vytvářet co nejlepší podmínky pro menší podnikatele a firmy.
Pomalu se nám daří zaplňovat průmyslovou zónu a vypořádat se tak
s výpadkem Ety, tradiční značky, která přesunula většinu své výroby do
zahraničí,“ uvedl starosta Miroslav Krčil.
Vyhlášení regionálních výsledků výzkumu Město pro Byznys probíhá v
letošním roce v rámci krajských setkání Svazu měst a obcí České
republiky. Spolupráce umožňuje otevřeně diskutovat o
aktuálních tématech, která se týkají podnikatelů, radnic a obyvatel
všech měst a obcí v České republice. Krajské setkání SMO ČR Pardubického
kraje se neslo v duchu seznamování s aktivitami Svazu v legislativě a
snahy Svazu o zajištění dostatečné diskuse o tématech, která se jeho
členů přímo dotýkají.
Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem společnost Škoda
Transportation a.s., odborným garantem CRIF - Czech Credit Bureau,
podporovatelem Svaz měst a obcí ČR, zpracovatelem dat agentura Datank.
Město
pro byznys je srovnávací výzkum, do kterého se jednotlivá města
nepřihlašují, ale jsou do vyhodnocení zařazena automaticky.
Cílem výzkumu je vytvořit
diskusní platformu na téma možnosti malého a středního podnikání ze
strany samospráv. Organizátoři a partneři výzkumu si jsou velmi
dobře vědomi, že úkolem samosprávy je vytvářet co nejlepší životní
podmínky pro všechny, proto chtějí zprostředkovat jednotlivým
radnicím dobré zkušenosti a nápady z ostatních regionů. Pro
pracovníky městských úřadů, podnikatele ale i veřejnost je sestaven
unikátní žebříček nejlepších měst s největším podnikatelským
potenciálem v ČR. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité
informace a statistická data, která rozvinou důstojnou diskuzi o
vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Města a obce jsou
vyhodnocována na základě 50 kritérií rozdělených do 2 oblastí:
Podnikatelské prostředí - 25 kritérií (50 % hodnocení) a přístup
veřejné správy - 25 kritérií (50 % hodnocení).
Česká Třebová v letošním
hodnocení dopadla nejhůře jak mohla. Již podruhé za sebou. To o něčem
vypovídá. K letošnímu a loňskému propadáku se schylovalo i v
předchozích letech. Nejlépe hodnoceni jsme byli jednou na čtvrtém místě,
byli jsme skoro mezi nejlepšími. A potom nastal postupný pád, nyní už
horší být nemůžeme. Něco zřejmě děláme špatně, bude to stát za analýzu, za
zjištění příčin. Také za posouzení, zda toto hodnocení odborníků kolem
časopisu Ekonom je jen samoúčelné a ne příliš významné, nebo zda opravdu
vychází z reality a zda je tedy opravdu připomenutím, že bychom měli
něco v České Třebové změnit.....
Celkové
pořadí Města pro byznys Pardubického kraje 2014 a 2013
Celkové pořadí
za rok 2014 |
1.
Polička |
2.
Hlinsko |
3.
Pardubice |
4.
Lanškroun |
5.
Vysoké Mýto |
6.
Holice |
7.
Svitavy |
8.
Chrudim |
9.
Ústí nad Orlicí |
10.
Přelouč |
11.
Litomyšl |
12.
Moravská Třebová |
13.
Žamberk |
14.
Králiky |
15.
Česká
Třebová |
Pořadí |
Město |
1. |
Pardubice |
2. |
Lanškroun |
3. |
Polička |
4. |
Chrudim |
5. |
Přelouč |
6. |
Holice |
7. |
Svitavy |
8. |
Hlinsko |
9. |
Moravská Třebová |
10. |
Litomyšl |
11. |
Králíky |
12. |
Žamberk |
13. |
Česká Třebová |
14. |
Vysoké Mýto |
15. |
Ústí nad Orlicí |
Vyhlašovatelem
výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem společnost Škoda Transportation,
odborným garantem CRIF – Czech Credit Bureau, zpracovatelem agentura
Datank.
Města a obce jsou vyhodnocována na základě 34 kritérií
rozdělených do 2 oblastí:
-
1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 17
kritérií (50 % hodnocení)
- • podíl podnikatelů (podíl
podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním
obyvatelstvu); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím
je město hodnoceno lépe
• podíl firem (počet právnických osob na
1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím
je město hodnoceno lépe
• podíl středních a velkých firem v místním
podnikatelském prostředí (podíl firem s více než
50 zaměstnanci); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím
je město hodnoceno lépe
• vývoj počtu ekonomických subjektů
(meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za
celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
• stabilita krajiny (poměr ekologicky
pozitivně využívaných ploch k negativním; pozitivně
hodnocené plochy – zahrady, travní porosty, lesy a vodní
plochy; negativně hodnocené plochy - orná půda, zastavěná
plocha, ostatní plocha); údaj je za celé ORP
• znečištění ovzduší (součet měrných
emisí za tuhé emise, SO2, NOx a CO v t/km2); údaj je za
celý okres; údaj je za ORP
• počet lékařů (počet registrovaných
pacientů na jednoho lékaře); údaj je za celé ORP
• vzdálenost k dálniční síti; údaj se
vztahuje jen k hodnocenému městu
• cena stavebních pozemků (průměrné kupní
ceny stavebních pozemků v Kč/m2); kritérium se vypočítává
dle velikosti města v příslušném okresu
• cena bytů (průměrné ceny bytů v Kč/m2);
kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném
okresu
• nezaměstnanost (podíl nezaměstnaných
osob); údaj je za celé ORP; čím nižší nezaměstnanost, tím
je město hodnoceno lépe
• nezaměstnanost mladých (podíl osob ve
věku do 24 let z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je
za celé ORP; čím vyšší je zastoupení osob ve věku do 24
let, tím je město hodnoceno lépe
• dlouhodobá nezaměstnanost (podíl osob s
délkou evidence nad 1 rok z celkového počtu
nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím nižší je mezi
nezaměstnanými podíl evidovaných déle než 1 rok na
pracovním úřadě, tím je město lépe hodnoceno
• konkurence na pracovním trhu (počet
uchazečů na 1 volné místo - dosažitelných); údaj je za
celé ORP; čím vyšší je počet uchazečů na jedno pracovní
místo, tím lépe je město hodnoceno
• průměrný měsíční plat; údaj se vztahuje
k okresu; čím nižší jsou platy, tím lépe je město
hodnoceno (data dodala společnost Profesia, provozovatel
portálu platy.cz)
• změna počtu obyvatel (celkový přírůstek
obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za
celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je
město hodnoceno
• počet učňů a středoškolských studentů odborného
vzdělávání (podíl učňů a studentů k počtu
obyvatel); údaj je za celé ORP
2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 17
kritérií (50 % hodnocení)
- • úspěšnost získávaní dotací (výše
uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet
obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu • podíl
kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému
městu
• kapitálové výdaje (výše uznatelných
nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj
se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových
výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• objem dotací na veřejnou dopravu
(roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu -
objem vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen
dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje k hodnocenému
městu (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
• likvidita; údaj se vztahuje k
hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech
Credit Bureau)
• hospodaření radnice - iRating; údaj
se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost
CRIF - Czech Credit Bureau)
• dluhová služba / běžné příjmy; údaj
se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné
příjmy (data dodala společnost CRIF - Czech Credit
Bureau)
• podpora webových stránek (podpora
webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je
jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje
samostatná sekce pro podnikatele již na domovské
internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské
stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře
uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory
webových stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu
místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• test elektronické komunikace
(rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k
hodnocenému městu
• úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ);
údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet
úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet
úředních hodin pro celý úřad, započítávají se úřední
hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se
zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo
úřední hodiny
• počet žáků ve třídě na ZŠ; údaj je za
celé ORP
• služby a otevřenost městského (turistického)
informačního centra; údaj se vztahuje k
hodnocenému městu
• poplatek za rekreační pobyt v penzionu
(poplatek za rekreační pobyt - ubytování v
penzionu na osobu a den; ubytovaná osoba + využité
lůžko); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek za stánek (poplatek za
užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům,
nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se
vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek za předzahrádku (poplatek za
užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům,
nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se
vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek ze vstupného (poplatek ze
vstupného na komerční, sportovní, kulturní a jiné akce);
údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• Cena vodného a stočného
(součet cen vodného a stočného za m3 včetně DPH); údaj se
vztahuje k hodnocenému městu
• daň z nemovitostí pro podnikatele (místní
koeficient dle novely zákona č. 338/1992 Sb. o dani z
nemovitostí a výpočet daně z nemovitosti pro jednopodlažní
prodejnu o rozloze 100 m2 umístěné v nejdražší části
obce/města); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
|
|
|