- V současné době se připravuje hodnocení vlivu plánované
přeložky na životní prostředí. Tento proces EIA m á svůj řád a
předchází vytvoření projektové dokumentace této stavby (alespoň na
stupeň DÚR). Pro realizaci
je také následně zapotřebí zajistit vykoupení potřebných pozemků a zajistit
financování stavby. To všechno znamená, že termín zahájení této
akce rozhodně zatím není "přede dveřmi". Na webu MŽP ČR je uveden
obsáhlý dokument s řadou tabulek a mapových podkladů. Z nich jsem
připravil dále uvedený výtah jako informaci o tom, co se to
vlastně chystá. Vyčteme zde i to, jakou prioritu lze tomuto
projektu přisoudit. Z připravené dokumentace bude možné vytvořit
i další články, které se budou podrobněji věnovat buď některým
aspektům (např. hluková studie, biologický průzkum atd.) nebo některým
lokalitám. Ukazuje se např., že negativní vlivy nové přeložky zůstanou
zejména na km, 7,3 - 7, 5, kde přeložka prochází prakticky po současné
trase I/14 kolem firmy Drumel a Co, resp. hostince Na Stráži, zde
pomohou jen vyšší akustické stěny.
- Dále uvedený materiál naznačuje, že největší šanci na realizaci
má červená varianta dlouhá 14,6 km, jejíž součástí je i křižovatka u
Korada a tunelů, navržená jako okružní. Studii na tuto
křižovatku již město Česká Třebová iniciovalo (a zaplatilo) v loňském
roce 2015 v naději, že to přinese rychlejší realizaci. Dále
zveřejněný materiál však předpokládá tuto křižovatku jako součást
navržené přeložky. Na její vyčlenění a samostanou realizaci lze
proto nahlížet jako málo pravděpodobné.
-
Věnujme se nyní zveřejněnému dokumentu a vlivu uvažované přeložky
silnice I/14 na životní prostředí.
- Přeložka silnice I/14 je navržena jako dvoupruhová pozemní
komunikace. Její parametry odpovídají normové kategorii S 9,5/80 dle
platné ČSN 73 6101. Zájmové území se rozkládá ve východní
oblasti sídelních útvarů Dlouhá Třebová, Česká Třebová, Rybník a
západně, resp. jižně od obce Třebovice. Přeložka silnice je vedena ve
směru sever-jih.
- Na severu tvoří hranici zájmového území oblast v obci Dlouhá
Třebová, kde stávající silnice I/14 prochází nezastavěným územím, do
této oblasti je napojena navrhovaná přeložka. Na západě zájmové
území ohraničuje zástavba dotčených obcí (Dlouhá Třebová, Česká
Třebová, Rybník), resp. stávající silnice I/14. Východně je zájmové
území ohraničeno lesním porostem. Jižní ohraničení je dáno zástavbou
obce Třebovice, rybníkem Hvězda. V této lokalitě se přeložka silnice
I/14 napojuje na silnici I/43.
- Navrhované varianty trasy přeložky napojují stávající silnici I/14
a kříží III/31512, silnici III/01427, stávající silnici I/14,
železniční trať 270 (Praha -) Česká Třebová - Přerov – Bohumín,
několik místních komunikací a několik drobných vodních toků. Jedna z
variant (červená) přechází mostním objektem jižní část rybníku
Hvězda. Přeložka je navržena ve 3 variantách.
- Varianta červená:
- Trasa vychází z prostoru ze stávající silnice I/14 v nezastavěné
části obce Dlouhá Třebová, přibližně proti stávajícímu objektu
autobazaru. Na konci úseku se napojuje na přeložku silnice
I/43 Opatov – obchvat.
- Délka trasy: 14,638 69 km Počet mostů: 7 Okružní
křižovatka: 1 Styková křižovatka: 1
- Varianta modrá:
- Trasa vychází z prostoru ze stávající silnice I/14 v nezastavěné
části obce Dlouhá Třebová, přibližně proti stávajícímu objektu
autobazaru. Na konci úseku se napojuje stykovou křižovatkou na
silnici I/43. Délka trasy 14,08115 km Počet mostů: 7
Styková křižovatka: 2
- Varianta zelená:
- Trasa je alternativou ke dvěma zbývajícím variantám a zajišťuje
pouze obchvat větší části města Česká Třebová. Trasa je
výrazně kratší, její součástí jsou ovšem tři významné mostní
objekty. Trasa se odpojuje od stávající silnice I/14 mezi ulicemi
Vondrák a Niva. V konci úseku je trasa napojena do křižovatky
stávající silnice I/14 se silnicí III/01427. Tuto křižovatku
bude nutno upravit tak aby umožnila napojení všech přilehlých
komunikací. Jako nejvhodnější se jeví vybudování okružní
křižovatky.stav těchto sídel je dán historickým vývojem. Za obcí
Třebovice silnice I/14 letmo křižuje železniční tratě 270 Praha -
Česká Třebová - Přerov - Bohumín a 262 Česká Třebová - Chornice -
Skalice nad Svitavou.
Délka trasy 5,35411 km Počet mostů: 4 Okružní
křižovatka: 1
Zdůvodnění
potřeby záměru a jeho umístění, včetně přehledu zvažovaných variant a hlavních důvodů
(i z hlediska životního prostředí) pro jejich výběr, resp. odmítnutí
Potřeba přeložení silnice I/14 je vyvolána především značným
dopravním zatížením stávající silnice I/14 v centrální části města
Česká Třebová. Řešený úsek vychází z prostoru severně od
zemědělského areálu v Dlouhé Třebové, kde se trasa odpojuje od
stávající silnice I/14 a je ukončen v blízkosti rybníku Hvězda
napojením na silnici I/43 za obcí Třebovice, variantně na
obchvatu obce Opatov. Silnice I/14 je důležitou silniční tepnou
propojující Liberecký, Královehradecký a Pardubický kraj. Tato
komunikace nadregionálního významu tvoří dopravní osu území.
Silnice I/14 je vedena v trase Liberec (I/13) - Jablonec n.Nisou
(I/65) - Tanvald (I/10) - Na Mýtě (I/10) - Vrchlabí - Trutnov (I/16,
I/37) - Náchod, Staré Město n. Met. (I/33) - Vamberk (I/11) -
Ústí n.Orlicí - Č.Třebová - Třebovice (I/43).
V úseku Vamberk (I/11) -České Libchavy (II/312) - Ústí nad Orlicí
(II/315) - Česká Třebová (II/358) - Třebovice (I/43) je silnice
I/14 vedena převážně zastavěným územím obcí. Z tohoto hlediska
je nejkritičtější především úsek Ústí nad Orlicí - Třebovice, kde
průchod zastavěným územím obcí zcela převažuje. V inkriminováném
úseku Dlouhá Třebová - silnice I/43 se jedná o obec Dlouhá Třebová,
město Česká Třebová, obec Rybník a Třebovice. V případě Dlouhé Třebové
a místní části České Třebové - Lhotka se jedná o sídla ulicového typu.
Zvláště zástavba místní části Lhotka je převážně podél hlavní
komunikace, jedná se o poměrně dlouhý úsek. Průtah Dlouhou Třebovou
měří cca kilometr, průtah Lhotkou a městem Česká Třebová měří cca 5
km. Za Českou Třebovou prochází silnice cca kilometr dlouhým
úsekem zastavěným územím obce Rybník. Mezi těmito sídelními útvary je
cca 500 m dlouhý úsek nezastavěného území.
- V současné době slouží silnice I/14 především také k napojení
okresu Ústí nad Orlicí a okolí na silnici I/43 (Brno) a I/35
(Olomouc). V horizontu několika let se předpokládá výstavba
rychlostní silnice R35, s nejbližší mimoúrovňovou křižovatkou v
prostoru blízkém obci Opatovec. V souvislosti s touto stavbou
byla provedena studie vyhledávající nejvhodnější napojení dvojměstí
Česká Třebová - Ústí nad Orlicí na budoucí rychlostní silnicí.
První variantou je právě možnost rychlého napojení dvojměstí Česká
Třebová - Ústí nad Orlicí nejkratší trasou na R35 v prostoru
Opatovec prostřednictvím přestavěné silnice I/14.
- Druhá varianta ověřovala možnost připojení obou měst ve směru na
MÚK na R35 v prostoru Litomyšl sever. Prokázala možnost
výrazného zlepšení spojení obou měst tímto směrem zlepšením
(včetně obchvatů sídel) na trasách II/358 a II/360. Tyto trasy však
vzhledem ke svému podélnému profilu nejsou vhodné pro nákladní
dopravu.
- Třetí (mezilehlá) z velké části nová trasa (využívá koridor
stávající silnice III. třídy) sice umožňuje dosáhnout výrazně
lepších sklonových podmínek, avšak její využití pro dopravní
napojení obou měst na trasu R35 je nevýhodné zejména vzhledem k její
podstatně větší délce. Její využití pro nákladní dopravu,
např. při zhoršených povětrnostních podmínkách, je také poměrně
problematické.
- Studie doporučovala využívat ve směru na aglomeraci
Pardubice/Hradec Králové severnější koridory, na kterých lze
dosáhnout vzhledem k terénu lepší parametry: - přes Vamberk s
využitím přestavěné trasy silnice I/11 - z Českých Libchav zásadně
přestavěnou trasou II/312 České Libchavy - Choceň - Vysoké Mýto
-
- Přes tyto možnosti bylo zvažováno výrazné zlepšení v koridoru
I/14 - I/43 na R35 (MÚK Opatovec). Tato trasa je sice delší, ale je
(resp. bude) výrazně rychlejší. Týká se to zejména jižně ležící
České Třebové, neboť pro Ústí n. Orlicí jsou pro spojení na východ
výše uvedené severní koridory poměrně atraktivnější.
-
- Zlepšení trasy I/14 s obchvatem České Třebové je významné i pro
Ústí nad Orlicí ve směrech na Svitavy a Olomouc.
- Zmíněná rychlostní silnice R35 je trasována ze Stráže nad Nisou
přes Liberec, Turnov, Hradec Králové, Sedlice/Opatovice n. Labem,
Vysoké Mýto Mohelnici a Olomouc do Lipníku nad Bečvou, kde
končí dálniční křižovatkou s dálnicí Dl. V začátku staničení
rychlostní komunikace navazuje na silnici I/35, která do
Stráže nad Nisou přichází z hraničního přechodu Hrádek nad Nisou -
Porajów (Polsko) - Zittau (Německo). Na konci staničení
rychlostní silnice, tedy od Lipníku nad Bečvou, komunikace pokračuje
opět jako silnice první třídy číslo 35 přes Valašské Meziříčí na
hranice se Slovenskem. Silnice R35 je zařazena do
- sítě TEN-T a samozřejmě také do sítě AGR jako evropská cesta
E442 a E462. Současný průběh silnice I/35 je Hrádek n.N. st.hranice
ČR/PL - Chrastava (I/13) - Liberec (I/13) - Turnov (I/10) -
Jičín (I/16) - Úlibice (I/16) - Hořice - Hradec Králové (I/11,
I/31,I/33) - Holice (I/36) - Zámrsk (I/17) - Vysoké Mýto - Litomyšl
- Svitavy-Lačnov (I/43) - Koclířov (I/34) - Moravská Třebová -
Mohelnice (I/44) - Olomouc (I/46, I/55) - Lipník n/B (I/47) -
Hranice n.M.
- I/47) - Valašské Meziříčí (I/57) - Rožnov p.R. (I/58) - Hlavatá
(I/56) - Makov - Slovensko
- Stručný
popis technického a technologického řešení záměru
Variantní řešení trasy vychází vždy z prostoru ze stávající
silnice I/14 v nezastavěné části obce Dlouhá Třebová, přibližně proti stávajícímu objektu
autobazaru. Prochází zájmovým územím popsaným v předchozích odstavcích na konci úseku se
napojuje na přeložku silnice I/43 Opatov - obchvat (varianta červená), resp. na stávající
I/43 (varianta modrá). Varianta zelená se napojuje na stávající silnici I/14.
Přeložka silnice I/14 je navržena jako dvoupruhová pozemní
komunikace.
Její parametry odpovídají normové kategorii S 9,5/80 dle platné ČSN 73
6101.
2x jízdní pruh 2 x 3,5 m
2x vodicí proužek 2 x 0,25 m
2x šířka zpevněné části krajnice 2 x 0,5 m
2x šířka části nezpevněné krajnice započítaná
do volné šířky krajnice
2 x 0,5 m
celkem volná šířka 9,5 m
Úrovňové křižovatky tvaru „T" a průsečné křižovatky v trase
budou vybaveny přídatnými pruhy. V místě, kde je směrový sloupek je celková šířka nezpevněné
krajnice 0,75 m, v místě, kde je osazeno ocelové svodidlo je celková šířka nezpevněné
krajnice 1,5 m. Ve směrových obloucích, jejichž poloměr to vyžaduje, bude k
šířce jízdního pruhu připočtena
- Směrové a výškové řešení
- Trasa se odpojuje ze stávající silnice I/14 v nezastavěné
části obce Dlouhá Třebová, přibližně proti stávajícímu objektu
autobazaru. Odpojení trasy je zajištěno levým směrovým obloukem o
poloměru R=1000m (s přechodnicemi délek L=160 m a parametrem
A=400,000). Na tento oblouk přímo navazuje pravostranný prostý
oblouk o poloměru
- R=3000 m. V této části trasa stoupá se sklonem 2,5 %.
Následuje mezipřímá délky 1,738 km ve sklonu 2,0 %. V
km cca 2,3 trasa překračuje údolí Kojovec mostním objektem délky
170 m. V km 3,095 se trasa stáčí do prava prostým obloukem o
poloměru R=3000 m a zároveň přechází do klesání ve sklonu 0,5 %. V
tomto oblouku je situován další mostní objekt, kterým trasa
překonává údolí s „bezejmenným" potokem. Na krátkou mezipřímou
navazuje levostranný prostý oblouk o poloměru R=2600 m. Zde
už trasa klesá se sklonem 0,7 %. Po další krátké mezípřímé
přechází trasa do pravostranného prostého oblouku o poloměru R =
2000 m. V km cca 5,0 trasa míjí areál letiště situovaný vpravo ve
směru staničení od navrhovaného obchvatu. V km 5,463 trasa
mostním objektem délky 100 m letmo kříží silnici III/31512. V
tomto oblouku trasa přechází do klesání ve sklonu 3,5 % (nejvyšší
sklon na trase). V km 6,571 navazuje na oblouk přímá ve které je
situován mostní objekt délky 380 m, jímž trasa přechází přes
Třebovku a několik polních cest. Na konci přímé trasa vstupuje do
zástavby města Česká Třebová. V místě stávajícího křížení silnic
I/14 a III/01427 je navržena plocha pro umístění křižovatky. Jako
nejvhodnější se jeví umístění okružní křižovatky. Dále již trasa
vede ve stávající stopě silnice I/14 a to až do km 8,780 ve kterém
se trasa obchvatu odchyluje od stávající silnice I/14
levostranným obloukem o poloměru R=1000 m (s přechodnicemi
délek L=150 m a parametrem A=387,298) a ve sklonu 2,00 %. Na tento
oblouk navazuje oblouk o poloměru R=3000 m se vstupní přechodnicí
délky L= 38,197 m s parametrem A=338,511. Jím trasa překračuje
údolí Zádolského potoka . V km cca 10,2 trasa přechází do klesání
ve sklonu 0,5 %. V km cca 10,6 je pak navržena styková křižovatka
se stávající silnicí I/14 ve směru na Třebovice. V
pravostranném oblouku o poloměru R=775 m (s přechodnicemi
délek L=150 m a parametrem A=340,955) v km 11,378 trasa mostním
objektem délky L=120 m letmo kříží železniční trať č. 270. Na
mezipřímou délky 0,469 km navazuje v km 12,187 levostranný oblouk o poloměru R=775 m (s
přechodnicemi délek L=150 m a parametrem A=340,955), trasa
překračuje ve sklonu 0,5 % mostním objektem délky L=540 m
přes rybník Hvězda. Poté se již pravostranným obloukem o poloměru
R=550 (se vstupní přechodnicí délky L=150 m a parametrem
A=287,228) napojuje mezilehlou přechodnicí délky L=98,437 a
s parametrem A=232,681 napojuje do směrového oblouku o
- poloměru R=1600, který již náleží do v současnosti realizované
stavby I/43 Opatov - obchvat.
- Výstavbu varianty červené lze rozdělit na dvě na sobě
nezávislé etapy nebo vybudovat pouze etapu první. V I. etapě lze
vybudovat trasu do km 7,221 (po křižovatku silnic I/14 a
III/0147). V II. etapě pak zbývající úsek kolem Třebovic.
-
- Zábor půdy
- Dosud nebylo provedeno zaměření území stavby, záměr je navržen
do základní mapy, není tedy jasný přesný polohopis a výškopis v reálném terénu.
Zároveň nebylo dosud navrženo detailní řešení křižovatek a napojení. Proto nemohl být ani zpracován Záborový elaborát, který by
řešil problematiku záborů půd alespoň na úrovni DÚR.
- Proto nemohl být ani na úrovni oznámení EIA proveden přesný
zábor dle jednotlivých parcel, druhů půd a BPEJ. V následujícím textu jsou uvedeny orientační
údaje o předpokládaných záborech dle jednotlivých k.ú.
- Celkový trvalý zábor pozemků pro realizaci stavby:
- varianta červená: 320 250m2
- varianta modrá: 321 500m2
- varianta zelená: 103 375m2
Intenzita dopravy
Dle uvedených grafických přehledů je zřejmé, že v prvním úseku
přeložky od začátku úpravy po konec zástavby v České Třebové lze
uvažovat intenzity dopravy na úseku 5-0760. Úsek 5-0760 je
definován ve sčítání dopravy mezi koncem zástavby v Ústí n. O. a
začátkem zástavby v České Třebové.
Úsek 5-0764 je odvozen od úseku 5-0760 a vykazuje totožné
intenzity.
Úseky 5-0761,5-0762 a 5-0763 vykazují navýšení intenzit, které
pochází z napojení dopravy ze silnic II/358 a III/31512 v České
Třebové s cílem v České Třebové. Přeložka není na silnici
III/31512 (Č. Třebová - Skuhrov) nijak napojena, a proto doprava po silnici III/31512 nemůže
přeložku využít. Sčítací úsek 5-0750 je definován od konce zástavby v
České Třebové do zaústění I/43 v Třebovicích a jeho intenzity
jsou použity pro druhý úsek přeložky – tedy od konce zástavby v
České Třebové do konce úpravy.
Pozn.: Závazná metodika a Hlukplus 10 počítají s korekcí obměny
vozidel do roku 2020, v následujících letech používají hlukové
charakteristiky k roku 2020. To znamená, že po roce 2020 se
hladiny hluku pouze zvyšují na základě zvyšování intenzit vozidel.
Výpočet byl proveden na základě konzultace s orgánem veřejného zdraví
pro roky 2015, 2020 a 2030.
Terén byl uvažován pohltivý s tím, že Hlukplus uvažuje automaticky
plochy vozovek a parkovišť jako odrazivé. Směrové a
výškové vedení silnic bylo provedeno dle podkladů projektanta.
Na základě odborného odhadu byla na přeložce uvažována max.
rychlost 90 km/h pro osobní vozidla a 80 km/h pro nákladní vozidla. V
místech se zástavbou 50 km/h a v místech okružních křižovatek
rychlost 30 km/h. Stínící účinky zeleně nebyly uvažovány.
Stávající stav a jeho výhled - silnice I/14
V prostoru uvažovaného záměru prochází stávající silnice I/14
prostory obytné zástavby v obcích Dlouhá Třebová, Česká Třebová,
Rybník, Třebovice a Opatov. U těchto objektů dosahují
stávající hladiny hluku v chráněném venkovním prostoru cca 58 -
64 dB ve dne a cca 51 – 56 dB v noci.
Výhled do roku 2020 přinese nárůst hladin hluku cca o 0,3 dB,
výhled do roku 2030 o 0,7 - 0,9 dB. Nárůst souvisí se zvyšováním
intenzit vozidel dle závazné metodiky. V řešeném území se podél
silnice I/14 předpokládá existence cca 115 obytných objektů,
kterou jsou a budou zasaženy hladinami hluku 60 dB a více ve dne nebo
50 dB a více v noci. Z hlediska hygienických limitů hluku je v
tomto prostoru pravděpodobně možné použití korekce na starou zátěž a
tedy limitu 70/60 dB. Tento limit pravděpodobně není nikde
překročen.
V případě realizace jedné z aktivních variant dojde na stávající
silnici I/14 k významnému snížení hladin hluku. V případě, že by
přeložka převzala většinu stávající dopravní zátěže a na
stávající silnici zůstala pouze místní doprava v úrovni 25% intenzit
zejména nákladní dopravy, potom dojde ke snížení hladin hluku o
6 dB ve všech chráněných venkovních prostorech a chráněných
venkovních prostorech staveb a budou zde pln ěny hygienické limity
hluku 60/50 dB jak pro den, tak pro noc.
Červená varianta
Tato varianta prochází většinou trasy mimo prostory s obytnou
zástavbou. V km 5,5 přechází údolí Lidické ulice se zahrádkářskou a
chatovou zástavbou mostem bez napojení. Objekty trvalého bydlení
zde nebyly identifikovány. Na základě provedeného modelování
hladin hluku bylo potvrzeno, že zajistit plnění limitu 60 dB (den) pro
chráněný venkovní prostor lze i u velmi blízkých objektů. A to za
použití realizace protihlukové stěny o výšce 2m. Obdobným
způsobem lze zajistit i plnění nočního limitu 50 dB v případě
existence obytné zástavby.
V km 7,4 je vedena po vozovce stávající silnice I/14 s velmi
blízkou zástavbou. Stav hlukové situace k roku 2015, 2020 a 2030
odpovídá jak variantě pokračování stávajícího stavu, tak i
variantám přeložky – zatížení automobilovou dopravou bude stejné bez
ohledu na variantu, bude se lišit pouze rokem výpočtu v závislosti na
metodikou stanoveném zvyšování intenzit automobilové dopravy.
Hladinami hluku nad 60/50 dB zde je a bude dotčeno 7 obytných
objektů. V tomto prostoru lze předpokládat buď použití korekce na
starou zátěž nebo instalaci protihlukových stěn o výšce 3 – 4m
pro zajištění limitu 60/50 dB.
V km 7,8 je obdobná situace jako v km 7,4 s tím rozdílem, že zde
je dotčen hladinou hluku 60/50 dB 1 obytný objekt. I zde lze
předpokládat buď použití korekce na starou zátěž nebo instalaci
protihlukové stěny o výšce 4 m.
Z uvedeného je zřejmé, že z hlediska vlivů hluku je nevhodnější
varianta červená, následovaná variantou modrou. Varianta zelená pak již vykazuje
mnohem větší vlivy hluku a srovnávací varianta pokračování stávajícího stavu vykazuje vlivy
hluku největší.
Vlivy hluku
Následující tabulka dokumentuje porovnání variant z hlediska
vlivů hluku na zdraví ve formě dodržení, nebo překročení hladiny
hluku 60 dB ve dne nebo 50 dB v noci a případné potřeby realizace
protihlukových opatření (PHO).
Ukazatel \ Varianta 2030
Pokračování stávajícího stavu Červená Modrá Zelená
Počet objektů s překročením 60/50 dB
115 0 0 14
Počet objektů, které vyžadují PHO pro zajištění 60/50 dB
8 13 17
Odhad počtu obyvatel v prostorech s překročením
60/50 dB
460 0 0 56
Z uvedeného je zřejmé, že z hlediska vlivů na zdraví je
nejvhodnější varianta červená, následovaná variantou modrou.
Varianta zelená pak již vykazuje mnohem větší vlivy na 
zdraví a srovnávací varianta pokračování stávajícího stavu vykazuje vlivy na zdraví největší.
Shrnutí a závěr biologického průzkumu
Z variantních možností tras se z hlediska botanického jako
nejvhodnější jeví varianta zelená a varianta modrá. Nejméně vhodnou je
varianta červená, kde v km 9,400–9,600 zasahuje do přírodě
blízkých biotopů L2.2, L3.1 v nivě Zádolského potoka s výskytem
ohroženého druhu Leucojum vernum (§3) a Lilium martagon (§3) a v km
13,200–13,800 zasáhne do oblasti jižního okraje rybníka Hvězda, kde
lze celkově předpokládat negativní ovlivnění významných mokřadních a lučních biotopů rybníka Hvězda a to i přes
skutečnost, že navržená trasa v současné době prochází biotopy,
které nejsou zcela reprezentativní vzhledem k vyššímu stupni
eutrofizace vody a intenzivnímu chovu ryb.
Vlivy na krajinu (krajinný ráz)
Je zcela nesporné, že uvažovaný záměr přinese zásah do krajiny.
Uvažovaný záměr je ve většině trasy veden dosud volnou krajinou, část
záměru je vedena po stávající silnici. Uvažovaný záměr
přinese do krajinného prostoru velké dimenze, přinese velké zemní
práce a mostní stavby. Stane se v krajině prostorovým předělem,
který představuje zásah do rázu krajiny nejenom svou hmotou a
dimenzí, ale také hlukem z provozu, pozorovatelným pohybem na
silnici a pohybem světel v nočních hodinách. Ve vyhodnocení
zásahu stavby do krajinného rázu je však nutno vzít v úvahu, že se zde
v současné době vyskytují jiné záměry ve formě silnic a železnic.
Uvažovaný záměr převezme část zatížení stávajících silnic.
Ovšem vzhledem k výškové konfiguraci krajiny záměr nutně generuje
rozsáhlé mostní objekty a to jak v nezastavěném území (červená
varianta), tak navíc v území zastavěném modrá a především zelená varianta).
Změna oproti současnému stavu, kterou přinese uvažovaný
záměr, není rozhodně z hlediska vlivu na krajinný ráz pozitivní, nicméně
je v posuzované krajině akceptovatelná. Silnice po svém uvedení do
provozu vnese do krajiny i pozitivní prvky krajinné scény, například
stromořadí a ozeleněné svahy.
Závěr:
Z hlediska vlivů hluku, vlivů na ovzduší, na krajinu a
na funkční plochy je nejvhodnější varianta červená.
U vlivů na půdu je nejvhodnější varianta zelená.
Z hlediska vlivů na faunu, flóru a ekosystémy je
nejvhodnější varianta zelená a modrá.
Celkově tedy v podstatě jednoznačně vychází nejvhodnější varianta
červená.
|