Českotřebovský deník 85/2016 (1.4.)   


Změna ve vedení Řízení provozu ČD Cargo Česká Třebová

Představenstvo ČD Cargo, a.s. na svém zasedání konaném dne 30. března 2016 přijalo usnesení ve kterém místo Bohumila Kratochvíla  jmenovalo  od 1.4. dpo pracovní pozice  ředitele jednotky organizační struktury ČD Cargo"Řízení provozu Česká Třebová" Ing. Jiřího Vencla, Ph.D. Ing. Jiří Vencl se tak vrací zpět do svého rodného města po 13 letech působení v Bratislavě jednak jako jednatele Generálneho zastúpenia ČD Cargo, s.r.o. Bratislava (dceřinné společnosti ČD Cargo) a v posledních letech pak jako člena představenstva společnosti Expres Wagons Bratislava. Ing. Jiří Vencl působil dříve také v České Třebové jako ředitel Obchodně provozního ředitelství ČD Česká Třebová. Nyní se tedy po letech vrací zpět do stejné budovy bývalého "Provozního oddílu Česká Třebová".
Při této příležitosti se zabývejme strukturou společnosti ČD Cargo, která je dceřinnou společností Českých drah, a.s. ČR V rámci je zřízeno 6 provozních jednotek ČD Cargo, se sídly ve velkých městech ČR a také v České Třebové. Provozní jednotky jsou  výkonnými jednotkami pro zabezpečení provozních a přepravních činností ČD Cargo, a.s. PJ se dále člení na provozní pracoviště. ČD Cargo má  zřízené Provozní jednotky v Praze, Brně, Ostravě, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem a v České Třebové. Českotřebovskou Provozní jednotku ČD Cargo vede Bc. Miloš Mazura.  V České Třebové dále sídlí právě v budově ČD Cargo na náměstí Jana Pernera důležitá organizační jednotka "Řízení provozu Česká Třebová", organizačně řízená odborem plánování kapacit 014 (vede Ing. Vítězslav Šmelko), spadající pod provozního ředitele ČD Cargo (Ing. Zdeňka Škvařila).
Společnost ČD Cargo  v České republice zaměstnává více než 7 500 osob. Jde o největšího českého železničního dopravce. v rámci železničního uzlu Česká Třebová ČD Cargo úzce spolupracuje  se zdejším kontejnerovým překladištěm firmy Metrans. Zatímco v jiných místech ČD Cargo pracovníky  propouštělo, v České Třebová mělo práce dost. Význam překladiště firmy Metrans zatím není v tom, že by zaměstnalo přímo velké počty pracovníků, ale v tom, že zvýšilo využití českotřebovského železničního uzlu a jeho kolejiště, ve kterém musely být realizovány investice a modernizace, se kterými se dříve nepočítalo. To vedlo ke stabilizaci pracovníků.Firma METRANS připravuje s pomocí města Česká Třebová rozšíření svého překladiště v České Třebové o další terminál s dalšími portálovými jeřáby na  kolejích 201 – 210 na seřaďovacím nádraží.
 
Logistický terminál Metrans Ćeská Třebová

Terminál je vybaven třemi portálovými jeřáby, šesti průjezdnými kolejemi a rozsáhlými odkladnými prostory na kontejnery. V areálu fungují i kolové překladače, které nakládají kontejnery na silniční návěsy. Překladiště přineslo nové pracovní příležitosti a udržely zaměstnanost i na zdejším seřaďovacím překladišti. Činnost kontejnerového překladiště láká také první investory, kteří projevují zájem v okolí stavět výrobní a skladovací provozy a tím vzniknou i další pracovní příležitosti
Na terminál vjíždějí vlaky přes vjezdové nádraží a samotné kolejiště terminálu v prostoru jeřábových drah je bez trolejového vedení. Tento 700 metrů dlouhý úsek musí strojvedoucí projet samospádem a vlak zastavit tak, aby lokomotiva dosáhla sběračem na trolejové vedení v dolní části překladiště. Vozy musí být přistavené tak, aby z prvního vozu byla možná bezpečná manipulace s kontejnery. Z počátku provozu tak byly obavy při vjíždění kontejnerových vlaků do terminálu s průjezdem bez trolejového úseku a spolehlivém zastavení pod dalším úsekem s trolejí.
Soupravy jsou sestavené z vozů patřící firmě METRANS, z části od ČD Cargo a z části pronajatých od jiných vlastníků, zvláště dopravce AAE.  Vlaky na překladiště dojíždějí hlavně z překladišť Praha Uhřiněves, Lípa nad Dřevnicí, Havířov, Krems, Hamburg, Bremerhaven, Dunajská Streda a do stejných cílů odtud směřují. Téměř všechny vlaky jsou vedeny v úzké spolupráci s ČD Cargo, některé vlaky jsou pak vedeny také vlastními náležitostmi METRANS, převážně lokomotivami TRAXX.
 
Kraj rozdělí na kotlíkových dotacích 114,9 milionů korun

Pardubice (1. dubna 2016) – Úředníci Krajského úřadu Pardubického kraje dokončili kontrolu a hodnocení žádostí o kotlíkové dotace. Na základě výsledku hodnocení radní tento týden schválili více než tisíc žádostí. Úspěšní žadatelé budou v následujících dnech vyzváni k podpisu smlouvy o poskytnutí dotace.
„Zájem o kotlíkové dotace předčil naše očekávání a já jsem rád, že díky pečlivé práci úředníků proběhlo vše hladce a bez problémů. Během tří dnů jsme přijali 1049 žádostí, přičemž podmínky o udělení dotací splnilo 1012 z nich s celkovou požadovanou částkou 114,9 milionů korun,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že osm žádostí ještě musí schválit zastupitelstvo.
Pro první výzvu se původně počítalo s částkou 100 milionů korun. Aby bylo možno vyhovět všem předloženým žádostem, které splnily podmínky výzvy, rozhodli jsme se navýšit alokaci na částku, která odpovídá celkovým požadovaným prostředkům,“ sdělil radní Pardubického kraje zodpovědný za regionální rozvoj a evropské fondy Zdenek Křišťál.
S úspěšnými žadateli bude uzavřena veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace. Žadatel musí předložit závěrečné vyúčtování výměny kotle do šesti měsíců od uzavření smlouvy. Následně mu bude dotace vyplacena. Prostředky nevyčerpané v rámci první výzvy budou převedeny do druhé výzvy, která by měla být v souladu s harmonogramem projektu kraje vyhlášena na konci roku 2016.
 
Hejtman se vrátil za katedru. Na litomyšlském gymnáziu přednášel veřejnou správu

Litomyšl (1. 4. 2016) - Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický zavzpomínal na roky strávené za katedrou Univerzity Palackého v Olomouci. Na Gymnáziu Aloise Jiráska v Litomyšli seznámil studenty s fungováním veřejné správy v České republice, a to nejen v obecné rovině, ale také se zaměřením na praxi fungování obcí a samozřejmě také Pardubického kraje.  „Z reakcí studentů bylo patrné, že fungování veřejné správy jim rozhodně není cizí, což mne samozřejmě velmi těší. Nejedná se o jednoduchou problematiku a je dobře, že se jí studenti snaží porozumět. Je dobré vědět, že kraj je zřizovatelem středních škol, objednává autobusovou a železniční dopravu, ale stará se také o nemocnice akutní péče, takže se s ním setkávají každý den," uvedl hejtman Martin Netolický. „Činnosti Pardubického kraje chceme prezentovat veřejnosti také na tradičním Dni Pardubického kraje, který se uskuteční ve čtvrtek 12. května a jeho součástí bude mimo jiné prohlídka úřadu a diskuse s krajskými radními,“ představil část programu hejtman Netolický.
Přínos přednášky si pochvalovali také studenti a zástupci školy. „Velmi oceňuji především názornost případů, které Pardubický kraj zabezpečuje pro město Litomyšl. Studenti tak získali lepší přehled o činnosti kraje,“ uvedla ředitelka školy Ivana Hynková.
 
Společnost EBA navýší základní kapitál o 52 milionů korun

Pardubice (1. 4. 2016) – Rada Pardubického kraje na svém dnešním jednání projednávala návrh na zvýšení základního kapitálu společnosti East Bohemian Airport (EBA) dle předchozí dohody krajských a městských radních. Kapitál společnosti bude navýšen o souhrnnou částku přesahující 52 milionů korun.
„Pro Pardubický kraj to dle vlastnického podílu ve výši 34 procent znamená částku necelých 18 milionů korun s tím, že 17 milionů představuje peněžitý vklad z rozpočtu kraje a zbylá částka je hodnotou krajského podílu na pozemku pro vybudování nového letištního terminálu,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že vše bude schvalováno na dubnovém jednání krajského zastupitelstva. „Hlavním důvodem navrhovaného navýšení základního kapitálu vložením pozemku pod budoucím terminálem je skutečnost, že společnost EBA je stavebníkem nového terminálu a dle nového občanského zákoníku je stavba součástí pozemku,“ dodal hejtman Netolický.
„Návrh na zvýšení základního kapitálu formou peněžitého vkladu vychází ze společného prohlášení obou rad k výstavbě nového terminálu pardubického letiště a harmonogramu financování výstavby tohoto terminálu. Konečnou podobu modelu financování bude nezbytné dohodnout na společném jednání obou akcionářů společnosti,“ objasnil náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek.
Pardubický kraj vstoupil do společnosti EBA na počátku roku 2007 navýšením základního kapitálu společnosti o necelých 14 milionů korun, čímž se stal 34 procentním akcionářem společnosti. Po několika dalších navýšeních vzrostl základní kapitál společnosti se dvěma akcionáři na současných 229 milionů korun.
 
Hejtman obhajoval u ministra financí navýšení příjmů pro obce

Pardubice (31. března 2016) – Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický včera jednal s ministrem financí Andrejem Babišem a jeho náměstkem Janem Gregorem ohledně finanční podpory státu pro obce a venkov. Hejtman mimo jiné připomněl legislativní iniciativu Pardubického kraje k navýšení výnosu z DPH pro obce od 1. ledna 2017.
„Obce i kraje přišly před čtyřmi lety kvůli rozhodnutí tehdejší Nečasovy vlády o hodně peněz. Kraje se začátkem tohoto roku dočkaly kompenzace, takže nyní jsou na řadě obce, potažmo venkov,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Tento problém je nezbytné řešit také proto, že v současném programovém období není možné z evropských peněz financovat řadu aktivit právě v oblasti komunální politiky. Týká se to zejména sportovišť, veřejných prostranství, kulturních domů, infrastruktury cestovního ruchu či památek. Legislativní iniciativa Pardubického kraje tento očekávaný výpadek zdrojů řeší,“ dodal Netolický.
Návrh na navýšení rozpočtového určení daní pro obce předložila zastupitelka Pardubického kraje a zároveň starostka obce Morašice Hana Štěpánová. V únoru jej na doporučení rady schválilo zastupitelstvo. Do zákona by se podle tohoto návrhu měl vrátit motivační prvek, který se týká podílu obcí na výnosu daně z příjmů fyzických osob. Navrhovaná změna se nijak nedotkne příjmů krajů. S obdobnou iniciativou v nedávné době přišel také Liberecký kraj.
.