Průměrný počet dětí ve
školní třídě je v ČT nejvyšší v kraji - 15. místo - S tím by
se ale něco dělat dalo. ne?
Infocentrum
je hodnoceno na 11. místě, horší než ČT
je ještě
v Hlinsku, Přelouči, Holicích a
Králíkách.
Je to ovšem problém jak městské
infocentrum
objektivně hodnotit ...
Nejhorši
asi je, že nemáme více kritérií, ve kterých bychom byli zase
velmi dobří, aby se tím nějak celkové hodnocení vylepšilo. Je
to jen "stabilita krajiny"(2. místo za ORP Králíky), což s
podnikáním moc nesouvisí a Vodné a stočné, kde jsme v kraji na
3, místě, lepší je Žamberk a Litomyšl. Snad také počtu žáků v
odborném vzdělávání, kde jsme na 3. - 4 místě. Těch kritérií
je však celkem 34..
Město pro byznys 2015 - CHARAKTERISTIKA VÝZKUMU
Základní informace o výzkumu
Město pro byznys je srovnávací výzkum,
který již osmým rokem vyhodnocuje podnikatelské prostředí ve všech
obcích s rozšířenou působností v ČR a ve všech městských částech
Hlavního města Prahy. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Data
vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.
Cílem výzkumu
je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a
středního podnikání a poskytnout zpětnou vazbu radnicím.
Od podobných srovnání, výzkumů a
žebříčků se srovnávací výzkum Město pro byznys liší:
§
důrazem na vyhodnocení transparentních a srovnatelných
dat
§
automatickým vyhodnocením největšího počtu měst
§
vyhodnocením největšího počtu sledovaných kritérií
§
vyhlášením výsledků za jednotlivé kraje i celou Českou
republiku.
Metodika hodnocení
Město pro byznys
je nejrozsáhlejším výzkumem municipalit v ČR. Srovnává mezi sebou
205 obcí a 22 městských částí hlavního města Prahy, k čemuž
využívá největšího počtu kritérií. Výzkum získává necelých 20 tisíc
dat z nezávislých zdrojů, jako jsou Český statistický úřad,
Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, CRIF
– Czech Credit Bureau, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,
Ústav zdravotnických informaci a statistiky ČR či největšího online
průzkumu platů www.platy.cz. Další data se získávají vlastními „mystery
testováními“.
Metodika hodnocení
je založena na vyhodnocení 34 kritérií rozdělených do dvou
základních oblastí:
§
Podnikatelské
prostředí – 17 kritérií
§
Přístup veřejné
správy – 17 kritérií
1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 17 kritérií (50 % hodnocení)
• podíl podnikatelů
(podíl podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu);
údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
• podíl firem
(počet právnických osob na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší
podíl, tím je město hodnoceno lépe
• podíl středních a
velkých firem v místním podnikatelském prostředí (podíl
firem s více než 50 zaměstnanci); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl,
tím je město hodnoceno lépe
• vývoj počtu
ekonomických subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických
subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno
lépe
• stabilita krajiny
(poměr ekologicky pozitivně využívaných ploch k negativním; pozitivně
hodnocené plochy – zahrady, travní porosty, lesy a vodní plochy; negativně
hodnocené plochy - orná půda, zastavěná plocha, ostatní plocha); údaj je
za celé ORP
• znečištění ovzduší
(součet měrných emisí za tuhé emise, SO2, NOx a CO v t/km2); údaj je za
celý okres; údaj je za ORP
• počet lékařů
(počet registrovaných pacientů na jednoho lékaře); údaj je za celé ORP
• vzdálenost k
dálniční síti; údaj se vztahuje jen k hodnocenému městu
• cena stavebních
pozemků (průměrné kupní ceny stavebních pozemků v Kč/m2);
kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu
• cena bytů
(průměrné ceny bytů v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města
v příslušném okresu
• nezaměstnanost
(podíl nezaměstnaných osob); údaj je za celé ORP; čím nižší
nezaměstnanost, tím je město hodnoceno lépe
• nezaměstnanost
mladých (podíl osob ve věku do 24 let z celkového počtu
nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je zastoupení osob ve věku
do 24 let, tím je město hodnoceno lépe
• dlouhodobá
nezaměstnanost (podíl osob s délkou evidence nad 1 rok z
celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím nižší je mezi
nezaměstnanými podíl evidovaných déle než 1 rok na pracovním úřadě, tím je
město lépe hodnoceno
• konkurence na
pracovním trhu (počet uchazečů na 1 volné místo -
dosažitelných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je počet uchazečů na jedno
pracovní místo, tím lépe je město hodnoceno
• průměrný měsíční
plat; údaj se vztahuje k okresu; čím nižší jsou platy, tím
lépe je město hodnoceno (data dodala společnost Profesia, provozovatel
portálu platy.cz)
• změna počtu
obyvatel (celkový přírůstek obyvatel za rok vztažený na
1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva,
tím lépe je město hodnoceno
• počet učňů a
středoškolských studentů odborného vzdělávání (podíl učňů
a studentů k počtu obyvatel); údaj je za celé OR
2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 17 kritérií (50 % hodnocení)
• úspěšnost
získávaní dotací (výše uznatelných nákladů dotací z EU
přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu •
podíl kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• kapitálové výdaje
(výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj
se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových výdajů obce; údaj se
vztahuje k hodnocenému městu
• objem dotací na
veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na
veřejnou dopravu - objem vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen
dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala
společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
• likvidita;
údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech
Credit Bureau)
• hospodaření
radnice - iRating; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
(data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
• dluhová služba /
běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová
služba / běžné příjmy (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
• podpora webových
stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů);
hodnocena je jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje
samostatná sekce pro podnikatele již na domovské internetové stránce obce,
odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou
formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových
stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se
vztahuje k hodnocenému městu
• test elektronické
komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje
k hodnocenému městu
• úřední hodiny
(úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet
úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro
celý úřad, započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při
hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo
úřední hodiny
• počet žáků ve
třídě na ZŠ; údaj je za celé ORP
• služby a
otevřenost městského (turistického) informačního centra;
údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek za
rekreační pobyt v penzionu (poplatek za rekreační pobyt -
ubytování v penzionu na osobu a den; ubytovaná osoba + využité lůžko);
údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek za stánek
(poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům,
nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému
městu
• poplatek za
předzahrádku (poplatek za užívání veřejného prostoru -
stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj
se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek ze
vstupného (poplatek ze vstupného na komerční, sportovní,
kulturní a jiné akce); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• Cena vodného a
stočného (součet cen vodného a stočného za m3 včetně DPH);
údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• daň z nemovitostí
pro podnikatele (místní koeficient dle novely zákona č.
338/1992 Sb. o dani z nemovitostí a výpočet daně z nemovitosti pro
jednopodlažní prodejnu o rozloze 100 m2 umístěné v nejdražší části
obce/města); údaj se vztahuje k hodnocenému městu