V Humpolci se podnikání daří.
Stal se Městem pro byznys 2015

Nízká nezaměstnanost, vysoký podíl podnikatelů, firem i velkých zaměstnavatelů a velmi dobré hospodaření radnice. Hlavní důvody, které dělají z Humpolce nejlepší město pro podnikatele v České republice. Druhá skončila Dobruška. Bronz bere loňský vítěz, Nová Paka. Výzkum Město pro byznys 2015 hodnotí již osmým rokem 205 obcí s rozšířenou působností a 22 městských částí hlavního města České republiky. Výzkum zpracovává analytická agentura Datank.

 

Humpolec je dlouhodobě nejlepším místem pro podnikání. Dokazují to jeho pravidelná vítězství v rámci kraje a velmi dobře si vede každoročně také v celorepublikovém srovnání. Vítězem se stal v roce 2008, 2013 a také letos! Za zmínku jistě stojí také čtyři druhá místa. Humpolecká radnice i nadále pokračuje v nastaveném trendu a podnikatelům dopřává ty nejlepší podmínky. K pozitivům tradičně patří vysoký podíl podnikatelů, firem i velkých zaměstnavatelů (3. místo v ČR). Město se může pochlubit také velkým nárůstem obyvatel, nízkou dlouhodobou nezaměstnaností a místní podnikatelé mohou nabírat odborné pracovníky, protože podíl učňů a studentů odborných škol je velmi vysoký.

Humpolecká radnice nadprůměrně dobře hospodaří. Náklady na dluhovou službu jsou na nízké úrovni a v ukazeteli iRatingu skončil Humpolec z 205 měst na velmi dobrém 16. místě. Také nastavení místních poplatků, které se týkají podnikaní, je na nízké úrovni. V neposlední řadě těží podnikatelé a město z velmi dobré polohy. Umístění u hlavní dálniční tepny D1 na půl cesty mezi Prahou a Brnem je více než výhodné. „Velmi mě těší, že jsme již potřetí vyhráli. Vždy je dobré vidět, že to co děláme, děláme správně a toto ocenění to potvrzuje. Podnikatelům se snažíme vytvořit ty nejlepší podmínky a dlouhodobě se nám to daří. Daří se nám lákat velké investory, podporovat tradiční podnikatele a rozšiřovat tak  ekonomickou sílu města. Nezaměstnanost je u nás na velmi nízké úrovni a to je pardoxně skoro ten jediný „problém“, který nás nyní trápí. Chybí kvalifikovaná pracovní síla, ale já věřím, že se to do budoucna zlepší i díky většímu počtu odborných studentů v našem okolí,“ okomentoval vítězství starosta Jiří Kučera. Pokrokovost města Humpolec potvrdil i průzkum společnosti Microsoft zaměřený na využívání moderních technologií a otevřená data. „Z průzkumu vyplynulo, že radní v Humpolci vnímají moderní technologie jako významný nástroj jak pro zvyšování efektivity uvnitř úřadu, tak i směrem k občanům. Standardem je zveřejňování územního plánu, rozklikávacího rozpočtu, ditigálních mapových podkladů i informací z oblasti dopravy. Humpolec je i jedním z dvou měst v kraji Vysočina, které využívají cloudové služby,“ říká Lenka Čábelová, tisková mluvčí, Microsoft.

 

Druhá Dobruška zlepšila podmínky pro podnikání a stejně jako v krajském srovnání potvrdila, že jde podnikatelům naproti. Pozitivní je hlavně to, že Dobruška dosáhla velmi dobrých výsledků jak v kritériích spadajících do oblasti Podnikatelského prostředí, kde jí patří 3. místo v republice, tak v kritériích z oblasti Přístup veřejné správy, kde se zařadila na místo 5. Dobré umístění podtrhují především příznivé ceny stavebních pozemků a nízká dlouhodobá nezaměstnanost (6. místo v ČR). Velmi dobře si Dobruška vede také v kritériích kapitálových výdajů, výdajích na dluhovou službu a v ukazateli iRatingu (7.místo v ČR). V neposlední řadě má Dobruška velký rozsah úředních hodin a úspěch slavila i v testu elektronické komunikace. „Naší hlavní devízou jsou kvalitní zaměstnanci. Máme jich na úřadě 150 a nad nimi je naše paní tajemnice, která je všechny skvěle vede. Snažíme se aby radnice fungovala jako jeden celek a všem občanům, tedy i podnikatelům poskytovala ty nejlepší podmínky a dokázala ji pokud možno kdykoli se vším pomoci,“ uvedl starosta Petr Lžičař.
 
Nová Paka, která loni žebříčku kralovala, skončila letos třetí. Sestup z nejvyšší příčky však nutně neznamená, že se podnikatelům v Nové Pace nedaří. Vysoký iRating, velký objem čerpaných dotací z Evropské unie a velmi rychlé zvyšování počtu podnikatelů a firem. Nová Paka uspěla především v oblasti Přístupu veřejné správy, kde skončila na 8. místě v rámci všech hodnocených měst. Politika města v oblasti nastavování podnikatelských poplatků, především lázeňského či rekreačního, poplatku z ubytovací kapacity nebo ze vstupného patří v rámci České republiky k těm příznivějším a také daň z nemovitosti pro podnikatele nastavila radnice na nejnižší možnou úroveň. „Chceme být především místem pro život a od toho se odvíjí také přístup radnice. Snažíme se být otevření a dělat správná rozhodnutí. Jen tak se u nás bude nejen dobře podnikat, ale především dobře žít,“ uvedl starosta Josef Cogan.

Nejlepší města bodují nízkou nezaměstnaností a dobrým hospodařením

Nejlépe hodnocená města se celkově od ostatních odlišují především vyšším podílem velkých zaměstnavatelů, dobrou dostupností k dálniční síti, nižší nezaměstnaností, a to i dlouhodobou nezaměstnaností, vyšším podílem učňů a studentů odborného vzdělávání, dobrým hospodařením radnic vyjádřeným iRatingem společnosti CRIF-CCB, vyšší likviditou a nižšími náklady na dluhovou službu, dále také spíše nižšími cenami vodného a stočného, dobrou e-mailovou komunikací živnostenských odborů a také nižšími místními poplatky. Města, která se umístila na nejvyšších příčkách, se nijak zásadně neliší od ostatních měst v podílu podnikatelů, v podílu právnických osob, v cenách stavebních pozemků a ve výši získaných EU dotací.
Obecně platí, že ve městech, kde je vyšší míra nezaměstnanosti, je také vyšší míra dlouhodobé nezaměstnanosti. S tím dále souvisí také vyšší konkurence na pracovním trhu. S atraktivními lokalitami, kde byl zaznamenán přírůstek obyvatel, jsou spojeny také vyšší ceny stavebních pozemků a bytů. Tyto oblasti mají také větší podíly právnických osob. Na druhou stranu nevýhodou těchto lokalit je, že ve třídách je v průměru více žáků než v méně atraktivních městech. Dále je patrné, že ve městech, která jsou více vzdálena od dálnice, se nachází větší podíl lesů a vodních ploch. Velmi silně spolu korelují také kritéria likvidita a dluhová služba. Tedy čím byla města ohodnocena jako likvidnější, tím nižší mají podíl splátek a úroků vzhledem k provozním příjmům. S přijatými dotacemi z fondů EU úzce souvisí výše kapitálových výdajů měst. Příjem EU dotací je podmíněn spolufinancováním dotovaných projektů. Přijaté dotace tak zvyšují investiční výdaje měst, z čehož mají obyvatelé dlouhodobý užitek.
 
Město Česká Třebová v hodnocení našeho kraje ale i v celém státě propadlo, bylo na 15, místě z 15 hodnocených měst se sídlem ORP. Abychom poznali naše slabiny je správné porovnat, jaké má hodnocení v jednotlivých hodnocených oblastech. Zda se s tím něco dá nebo nedá dělat.
 
 
Zde můžeme zjistit např. tyto informace:
ČT je nejhorší v % kapitálových výdajů obce, (/toto kritérium je zdá se dosti objektivní)
Likvidita ČT je druhá nejhorší v kraji (horší je jen Ústí n.O.) (Souvisí jistě s výše uvedeným i s velikostí dluhové služby)
Dluhová služba: ČT na 11. místě z 15? Horší než ČT jsou města Litomyšl, Žamberk Hlinsko a Svitavy
Finanční prostředky z dotací EU připadající na 100 obyvatel - 13. místo z 15,(je to ale relativní, dotace nelze získat každý rok)
Průměrný počet dětí ve školní třídě je v ČT nejvyšší v kraji - 15. místo - S tím by se ale něco dělat dalo. ne?
Infocentrum je hodnoceno na 11. místě, horší než ČT je ještě v Hlinsku, Přelouči, Holicích a Králíkách. Je to ovšem problém jak městské infocentrum objektivně hodnotit ...
Nejhorši asi je, že nemáme více kritérií, ve kterých bychom byli zase velmi dobří, aby se tím nějak celkové hodnocení vylepšilo. Je to jen "stabilita krajiny"(2. místo za ORP Králíky), což s podnikáním moc nesouvisí a Vodné a stočné, kde jsme v kraji na 3, místě, lepší je Žamberk a Litomyšl. Snad také počtu žáků v odborném vzdělávání, kde jsme na 3. - 4 místě. Těch kritérií je však celkem 34..

Město pro byznys 2015 - CHARAKTERISTIKA VÝZKUMU                         
Základní informace o výzkumu
Město pro byznys je srovnávací výzkum, který již osmým rokem vyhodnocuje podnikatelské prostředí ve všech obcích s rozšířenou působností v ČR a ve všech městských částech Hlavního města Prahy. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.
Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání a poskytnout zpětnou vazbu radnicím.
 Od podobných srovnání, výzkumů a žebříčků se srovnávací výzkum Město pro byznys liší:
§  důrazem na vyhodnocení transparentních a srovnatelných dat
§  automatickým vyhodnocením největšího počtu měst
§  vyhodnocením největšího počtu sledovaných kritérií
§  vyhlášením výsledků za jednotlivé kraje i celou Českou republiku.
Metodika hodnocení
Město pro byznys je nejrozsáhlejším výzkumem municipalit v ČR. Srovnává mezi sebou 205 obcí a 22 městských částí hlavního města Prahy, k čemuž využívá největšího počtu kritérií. Výzkum získává necelých 20 tisíc dat z nezávislých zdrojů, jako jsou Český statistický úřad, Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, CRIF – Czech Credit Bureau, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ústav zdravotnických informaci a statistiky ČR či největšího online průzkumu platů www.platy.cz. Další data se získávají vlastními „mystery testováními“.
Metodika hodnocení je založena na vyhodnocení 34 kritérií rozdělených do dvou základních oblastí:

§  Podnikatelské prostředí – 17 kritérií

§  Přístup veřejné správy – 17 kritérií

1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 17 kritérií (50 % hodnocení)

• podíl podnikatelů (podíl podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe

podíl firem (počet právnických osob na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe

podíl středních a velkých firem v místním podnikatelském prostředí (podíl firem s více než 50 zaměstnanci); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe

vývoj počtu ekonomických subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe

stabilita krajiny (poměr ekologicky pozitivně využívaných ploch k negativním; pozitivně hodnocené plochy – zahrady, travní porosty, lesy a vodní plochy; negativně hodnocené plochy - orná půda, zastavěná plocha, ostatní plocha); údaj je za celé ORP

znečištění ovzduší (součet měrných emisí za tuhé emise, SO2, NOx a CO v t/km2); údaj je za celý okres; údaj je za ORP

počet lékařů (počet registrovaných pacientů na jednoho lékaře); údaj je za celé ORP

vzdálenost k dálniční síti; údaj se vztahuje jen k hodnocenému městu

cena stavebních pozemků (průměrné kupní ceny stavebních pozemků v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu

cena bytů (průměrné ceny bytů v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu

nezaměstnanost (podíl nezaměstnaných osob); údaj je za celé ORP; čím nižší nezaměstnanost, tím je město hodnoceno lépe

nezaměstnanost mladých (podíl osob ve věku do 24 let z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je zastoupení osob ve věku do 24 let, tím je město hodnoceno lépe
dlouhodobá nezaměstnanost (podíl osob s délkou evidence nad 1 rok z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím nižší je mezi nezaměstnanými podíl evidovaných déle než 1 rok na pracovním úřadě, tím je město lépe hodnoceno

konkurence na pracovním trhu (počet uchazečů na 1 volné místo - dosažitelných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je počet uchazečů na jedno pracovní místo, tím lépe je město hodnoceno

průměrný měsíční plat; údaj se vztahuje k okresu; čím nižší jsou platy, tím lépe je město hodnoceno (data dodala společnost Profesia, provozovatel portálu platy.cz)

změna počtu obyvatel (celkový přírůstek obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je město hodnoceno

počet učňů a středoškolských studentů odborného vzdělávání (podíl učňů a studentů k počtu obyvatel); údaj je za celé OR

2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 17 kritérií (50 % hodnocení)

úspěšnost získávaní dotací (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu

kapitálové výdaje (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
objem dotací na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu - objem vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)

likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)

hospodaření radnice - iRating; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)

dluhová služba / běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné příjmy (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)

podpora webových stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu
test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo úřední hodiny

počet žáků ve třídě na ZŠ; údaj je za celé ORP

služby a otevřenost městského (turistického) informačního centra; údaj se vztahuje k hodnocenému městu

poplatek za rekreační pobyt v penzionu (poplatek za rekreační pobyt - ubytování v penzionu na osobu a den; ubytovaná osoba + využité lůžko); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

poplatek za stánek (poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

poplatek za předzahrádku (poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

poplatek ze vstupného (poplatek ze vstupného na komerční, sportovní, kulturní a jiné akce); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

Cena vodného a stočného (součet cen vodného a stočného za m3 včetně DPH); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

daň z nemovitostí pro podnikatele (místní koeficient dle novely zákona č. 338/1992 Sb. o dani z nemovitostí a výpočet daně z nemovitosti pro jednopodlažní prodejnu o rozloze 100 m2 umístěné v nejdražší části obce/města); údaj se vztahuje k hodnocenému městu