Třebová obchvat nepotřebuje?           


Dlouho jsem přemýšlel, zda se mám podělit o svoji zkušenost ohledně silniční dopravy v České Třebové. Nakonec jsem se rozhodl pro tuto formu sdělení a doufám, že se dočkám nějaké konkrétní reakce. V letních měsících loňského roku když jsem potkal u obchodní zóny u silnice I/14, můžeme říci poměrně stálého člena zastupitelstva České Třebové, kdy na silnici probíhaly rekonstrukce  a provoz byl řízen semafory, (což letošního roku opět probíhá znovu).  Velice rychle jsme zavedli debatu na právě problematiku silnice I/14. Zajímal jsem se především o avizovaný obchvat našeho města, neboť politické strany vedoucí naše město mají prohlášení o vybudování obchvatu ve svém volebním programu. Odpověď týkající se obchvatu byla v podstatě shodná s volebním prohlášením a nic neříkající, žádný termín, žádné detaily, pouze výčet složitosti takového projektu. Jelikož jsem se dočetl jednak na internetu server idnes dne 26.07.2015 a také v denním tisku titulek

"Stát nezvládá utrácet peníze z evropských fondů na stavbu nových dálnic. Snaží se je tak alespoň přesměrovat na stavbu obchvatů, kdy záleží jen na aktivitě zastupitelů daných měst a obcí".   Zeptal jsem se, zda se již o toto z města zajímal, bohužel odpověď žádná, vyjma reakce "kde to bylo". Budu velice stručný, položil jsem několik dalších otázek a vždy odpověď téměř žádná, např., kolik  projede vozidel denně Českou Třebovou, kolik kamionů a to především firmy Metrans (žádný jiný kamion nevydává větší hluk ), která naštěstí v době rekonstrukce I/14 tuto komunikaci z důvodu opravy mostů příliš nepoužívala, neboť by byly kolony na semaforech mnohem delší, kolik lidí z České Třebové pracuje ve zmíněné firmě Metrans, kde je avizovaných tisíc pracovních míst, jaké záruky zastupitelstvo žádalo od firmy Metrans, že zaměstná právě občany České Třebové, jak je příjemné mít semafor přímo pod oknem a poslouchat nestálý hluk v různou denní či noční dobu, kdy u semaforů buď probíhají výkopové práce nebo slyšíme zkoušky kvality motorů řidičů, hudbu z vozidel. Sledovat naprostou ignoraci dalších dopravních předpisů a to jízdu na červenou, troubení nedočkavých řidičů, nerespektování přechodů pro chodce a mnohé další. Nebudu snad komentovat, když je dopravní značkou nařízena maximální rychlost 30 km a kamion v noci vjede do vyfrézované vozovky dle nedalekého ukazatele rychlosti "pouhou" 70 km rychlosti, samozřejmě kamionu se nestane nic, ale jaké otřesy, hluk a poškozování nemovitosti tento řidič způsobí, musí být každému jasné. . Možná provoz zatím vadí pouze lidem bydlícím u této komunikace a také řidičům vyjíždějícím z obchodní zóny a okolních silnic, kdy v době dopravní špičky je skutečně problém se na hlavní silnici dostat.   Je smutné, když člověk sleduje v nedalekém okolí např. v Kvasinách, že při jednání o rozšiřování průmyslových oblastí předem řeší dopravní infrastrukturu, kde všude vznikají nebo budou vznikat další obchvaty v kraji např. Chrudim, Svitavy, aj. Když se člověk podívá na obce postižené kamionovou dopravou, kam patří samozřejmě Česká Třebová a to díky především firmě Metrans. Na tomto seznamu jsou samozřejmě další obce jako je Semanín, Němčice, Litomyšl,  Svitavy (kdy ve Svitavách platí zákaz průjezdu kamionů v části Lačnov v jednom směru z důvodu omezení kamionové dopravy), které velmi proti kamionům protestují a Česká Třebová mlčí nebo pouze prohlásí musíme vyhnat kamiony z úzkých silnic ve městě, tedy na silnici I/14 a současně pěje chválu na příchod tohoto investora do našeho města. Reakce firmy Metrans, "prohlásili jsme již při jednání, že na silnici bude jezdit sedmina kontejnerů, tak jak může být někdo překvapen z nárůstu kamionové dopravy.  Někdo snad kontroluje skutečný stav těchto kontejnerů. 

Nebudu skrývat poměrně rozpačité pocity z naší diskuse. Možná by byla aktivita poněkud jiná, pokud by tento zastupitel bezprostředně bydlel u hlavní komunikace a nereagoval pouze slovy "teď tu jezdí dost aut, že". Totožného zastupitele jsem potkal na totožném místě letošního roku a opět jsme diskutovali nad stejným problém, kdy mi bylo sděleno, že  obchvat našeho města záleží na nově vybudované D/35 s následnou přeložkou I/14 a obchvatem města.

S tímto prohlášením bych se snad mohl spokojit, obzvláště když jsem v deníku mohl přečíst titulek "ŘSD chystá obchvat České Třebové a přivaděč na D35", bohužel jsem při čtení celého článku nemohl uvěřit prohlášení starosty města České Třebové, který uvedl  "pro nás je prioritou, aby se postavil v první etapě přivaděč na D35, který se vyhne Třebovicím. Ten by měl vzniknout už souběžně s výstavbou dálnice. Pak se ukáže, jestli samotný obchvat bude vůbec potřeba," řekl ČTK starosta České Třebové Jaroslav Zedník (Nestraníci). Podle něj po dokončení D35 a přivaděče se dopravní zátěž ve městě sníží" .  Není pochybu, že pokud skutečně vznikne nová D/35 budou řidiči určitě více využívat tuto komunikaci, ale o kolik se tranzit přes Českou Třebovou sníží? To snad neví nikdo. Je snad jasné, že novou dálnici budou využívat pouze řidiči, kteří nebudou jakkoliv spojeny s naším regionem, ostatní budou logicky opět projíždět Českou Třebovou.  Nebudu snad popisovat skutečnost, kdy mnoho obcí ležících blízko dálnice trápí skutečnost, že mnoho řidičů především kamionového dopravy projíždí přes tyto obce z důvodu vyhnutí se poplatků.

Mám  prohlášení starosty Zedníka rozumět tak, že vlastně Česká Třebová obchvat nepotřebuje a dobrovolně se vzdává možnosti vybudování obchvatu.  Vše vyřeší nová D/35 a nová  přeložka I/14  a vlastně se o víc starat nemusíme. Uvidí se za  tedy možná, pokud vše dobře půjde asi za 11 let, kdy má byt dle harmonogramu celá D/35 dokončena a poté to snad bude někdo řešit. Harmonogram prací snad raději nebudu komentovat, pouze stojí snad za zmínku sledovat na OIKTV 10 let starý příspěvek, kdy se hovoří o nové 35 jako velmi žhavé téma, ale skutečnost?! Nebo, když vidím ještě starší vydání OIKTV, kde si občané stěžují na průtah městem. Proč nemáme ve městě radary, které se budou budovat v Litomyšli. Chápu, že vybudovat obchvat je poměrně složité, ale pokud je zda taková šance domnívám se, že by byla věčná škoda důstojně vyřešit dopravní infrastrukturu , záleží jen skutečně na aktivitě daného města. Pouze volební hesla "budeme trvat na vybudování obchvatu, netvrdíme, že obchvat bude na konci našeho funkčního období, atd., určitě nestačí.   Nechci  na nikoho útočit nebo někoho urážet, ale pokud existuje pouze studie o obchvatu, domnívám se, že to skutečně není mnoho.  Bylo by velice smutné, aby Česká Třebová bylo široko daleko jediným městem bez obchvatu.

S úctou. Doubrava