Českotřebovský deník 123/2016 (14/5)

Třebováci v Horní Lhotě

Partnerství a vzájemná spolupráce města Česká Třebová a obce Horní Lhota na Opavsku letos trvá právě 70 let. Vzniklo v roce 1946 kdy město Česká Třebová pomáhalo obci těžce poškozené závěrečnými boji druhé světové války. Třebováci pomohli  postavit rozbořenou školu a na oplátku pak další rok dostali od  horníků z Horní Lhoty 25 vagonů narubaného uhlí pro českotřebovské školy a další zařízení. Po celých 70 let udržují dobré přátelské kontakty jak představitelé obcí, ale také hasiči, sportovci a turisté.
Po několika letech se dne 29. dubna 2016 vydal devítičlenný kolektiv členů Klubu českých turistů Česká Třebová  do naší družební obce na Opavsku a navázal tak na dřívější dobré kontakty. Vřelé přivítání, pohostinnost a ubytování stejně jako v době, kdy sem dojížděli třebovští turisté po vedením Miloslava Nerudy, tehdejšího předsedu turistického odboru. V sobotu 30. dubna se náš kolektiv zúčastnil jubilejního 40. ročníku Pochodu osvobození, který pořádá odbor KČT z horní Lhoty. Start i cíl byl u lyžařského areálu Vaňkův kopec v místní části Zátiší. trasy pochodu již tradičně vedly ve směru k Památníku ostravské válečné operace 1945 v Hrabyni a okolí.  Skupinu českotřebovských turistů vedla předsedkyně odboru paní Iveta Trčková. Svou účastí náš českotřebovský  odbor KČT  jistě přispěl k obnově přátelství s místními hostiteli v čele s Josefem Drozdkem, zasloužilým organizátorem turistiky nejen v Horní Lhotě, ale i celé Oblasti Ostravský kraj. rf/kčt
 
Kraj ocenil významné osobnosti roku 2015

Ceny Michala Rabase za záchranu a Ceny Za zásluhy o Pardubický kraj mají nové majitele za rok 2015. K sedmi novým laureátům cen se připojily také dvě čerstvé nositelky Medaile hejtmana. „Symbolickým DĚKUJI v podobě skleněné plastiky již potřetí vyjadřujeme úctu a poděkování lidem, kteří často ve svém volném čase věnují velké úsilí rozvoji našeho kraje nebo svou činností šíří jeho dobré jméno. Naše poděkování patří také těm, kteří nezaváhali ani na chvíli a obětavě přispěli k záchraně lidského života, tedy tomu nejcennějšímu, co každý člověk má,“ řekl hejtman Martin Netolický, který ocenění předával společně s náměstkem Romanem Línkem. „Jsem potěšený, že je tu několik zástupců zdravotnictví a sociální péče, ale také historik, geolog a sochař. A přál bych nám všem, aby nás takoví lidé, jako jsou dnešní laureáti, obklopovali v našem životě v co nejhojnějším počtu,“ doplnil Línek.
Cenu Za zásluhy o Pardubický kraj obdrželi geolog a hydrogeolog Daniel Smutek, ředitel Hamzovy léčebny Luže – Košumberk Václav Volejník, historik Jiří Kotyk a sochař Olbram Zoubek. Cenu Michala Rabase za záchranu si odnesli studenti zdravotnické školy Eliška Matysová a David Janďourek a také lékař Nemocnice následné péče v Moravské Třebové Jiří Pol. Medaile hejtmana obdržela zakladatelka Hospice Chrudim Marie Blažková a rovněž ředitelka Oblastní charity Pardubice Marie Hubálková. Cenu médií si za záchranu dítěte zasloužil hasič Jiří Macků. Profily oceněných jsou dostupné na www.pardubickykraj.cz/oceneni-pardubickeho-kraje. Fotografie: Cena Václava Rabase za záchranu života, kterou získali dva studenti orlickoústecké střední školy zdravotnické a sociální  Eliška Matysová a David Janďourek
 
Ad: Jednosměrný provoz v Husově ul.

 K výše uvedenému článku si dovoluji uvést vyjádření za Městskou policii. První dopravní přestupek na tomto úseku komunikace byl MěP řešen 13.4.2016, tedy více než jeden měsíc po  osazení dopravního značení (nikoliv tedy první den, jak bylo uvedeno). Řidiči tak dostali dostatečný časový prostor, aby tuto značku zaregistrovali. Do dnešního dne (tj. 14.5.2016), zde bylo řešeno  celkem 34 přestupků, z toho 15x domluvou  (hlavně na počátku),  dále pak 19 v blokovém řízení. Zda má tato úprava opodstatnění, diskutovat nehodláme, jednou byla řádně schválena a motoristé ji musí respektovat. Frekvence našich kontrol je namátkově 2-3x týdně/ 30-60 minut, což považuji za přiměřené. Ti, kteří projíždějí kolem ZŠ Ústecké v ranní špičce pak jistě zaregistrovali každodenní přítomnost strážníků na přechodu u této školy, více pro zajištění bezpečnosti dětí udělat nemůžeme.
Pokud se týká parkování v centru města, kdy autor kritizuje strážníky za nečinnost, tak opět nejprve uvedu číslo. Od počátku roku bylo pouze na Hýblově a Moravské ul. řešeno 118 přestupků, frekvence kontrol je cca 2 hodiny/denně. Opět to považuji za dostatečné, město není pouze centrum a strážníci neřeší pouze dopravu.
Na závěr se pozastavím nad myšlenkou, že na jedné straně není městská policie policií dopravní, na druhé straně pak je kritika, že v dopravě nekoná. Strážníci si nemohou vybírat, které dopravní přestupky řešit budou a které budou přehlížet. Ač se to některým řidičům nelíbí, tak my se řídíme zákonem, který nám ukládá povinnost konat v případě zjištění protiprávního jednání. Bohužel si nevzpomínám, že by autor poznámky, který je zároveň členem zastupitelstva města, vznesl připomínky k organizaci práce nebo prioritě úkolů, které městská policie plní. Petr Baláž – zást.velitele MěP
 
K dopravním problémům  v centru města

Nerozumím tomu, že bych měl na jednání zastupitelstva města zdržovat s tím, že nejsem s tím či oním spokojen. To je můj osobní názor a podle Vás ho nemůžu ani napsat, abych Vás nerozčílil, abyste mě neokřikoval. Na zastupitelstvu, které má svůj schválený program, se stejně takový problém nevyřeší. Mohu dát např. podnět na dopravní komisi, aby se problémem zabývala.  Bylo by ovšem lepší, kdyby se vyslovilo více lidí.
Problém  s dodržováním časově omezeného stání  v zóně v centru města považuji osobně za závažný.  Ve dne to chápu, je to správné opatření, večer nikoliv.  Zmíněná zóna vznikla v devadesátých letech po zavedení placeného parkoviště na Starém náměstí proto, aby nebyly okolní ulice přecpány automobily a placené parkoviště prázdné. Nyní to nehrozí, aut je tolik, že přes den na Starém náměstí těžko hledáte místečko. Časově omezené stání vzniklo jako správné opatření na popud podnikatelů v centrální zóně, kteří potřebují pro své zákazníky mít podobné podmínky, jako mají supermarkety. Obchody zde potřebujeme, musíme jim zajistit  možnost zásobování a parkování zákazníků. Bydlí zde však lidé a jsou zde i provozovny s večerním provozem, kde na návštěvu  20 minut nestačí.
Podobná možnost s 20 minutovým stáním jen přes den platí např. před prodejnou Křib (kde to nikdo nekontroluje), mohla by být i v centru města. Projdete-li večer Moravskou, tak je plná parkujících aut po celý večer, dodržování limitu 20 minut je problém. Je to řadu let. Takový problém nárazové akce strážníků na pokyn vedení nemohou vyřešit.
Strážník by měl přestupek řešit vždy když jej zjistí, tedy při každém míjení vozidla porušujícího předpis. Nemůže, nemá k tomu pokyn a s sebou foťák, aby vůz ofotil ze všech stran. Jenže by stačilo napsat aspoň lístek za stěrač. Kdyby se to dělalo systematicky, výsledky by byly lepší.  Jako učitel přidám svoje srovnání:  abychom ve škole dosáhli nějakých výsledků, musíme svou práci také dělat systematicky, upozorňovat na každé porušování kázně byť cíl vyučování je zcela jiný.
Existují dvě možnosti. Buď opravdu systematicky trvat na dodržování dopravního značení ve dne i v noci, zvýšit represi a udělat pro to všechno co jde, včetně nějaké osvěty, nebo časové omezení zrušit alespoň od 17 večer do 8 hodiny ranní a případně i o víkendech. Strážníkům by ubyla ve velkém časovém rozmezí celkem zbytečná starost, mohli by se věnovat jiné práci.  Udělal jsem si vlastní kontrolu v sobotu 14/5 odpoledne i večer: parkovací hodiny neměl za sklem nikdo. Realizace změny, rozhodnutí a rozřešení je ovšem věc odboru dopravy, který ovšem sám ze své iniciativy zřejmě problém řešit nebude, musí k tomu dostat nějaký podnět.
Současně by bylo vhodné dořešit zdarma vymezené parkování pro hotel Bravo, které je trnem v očích některých občanů. Současné 12 let staré povolení (v jehož textu je ovšem ještě "hotel Korado") končí v srpnu t.r., pokud  již neskončilo změnou vlastníka a názvu zařízení. Ostatní podnikatelé si  kupují parkovací karty...  Milan Mikolecký
 
Srbská velvyslankyně na návštěvě Pardubického kraje

Velvyslankyně Srbska v České republice Vera Mavrić navštívila Pardubický kraj. Po setkání s hejtmanem Pardubického kraje Martinem Netolickým navštívila také významné zaměstnavatele v regionu. Mezi témata společného setkání s hejtmanem patřila především ekonomická a kulturní spolupráce nebo navazování kontaktů mezi regiony.
„Hovořili jsme o možnosti spolupráce v oblasti zaměstnanosti, jelikož v současné době se v Srbsku pohybuje nezaměstnanost okolo 17 procent, a tak je logické, že by ze strany Srbska byl zájem o zaměstnání v určitých profesích, kterých je u nás nedostatek,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který také nevyloučil možnou spolupráci na úrovni regionů. „Vzhledem ke kulturní a jazykové blízkosti si dovedu představit sbližování nejen na politické úrovni, ale také v oblasti kulturní či sociální stejně tak, jak to činíme v současné době například se Zakarpatskou oblastí na Ukrajině,“ sdělil hejtman Netolický.
V rámci jednodenního programu v Pardubickém kraji se po setkání s hejtmanem přesunula velvyslankyně v doprovodu poslance Václava Snopka do areálu společnosti Explosia v Pardubicích. Následně zavítala také do východní části kraje, a to konkrétně do společnosti SOR Libchavy, která patří mezi významné české výrobce a prodejce autobusů pro městskou, meziměstskou a turistickou dopravu. Na závěr své návštěvy zavítala do společnosti OMB Composites v Králíkách, která se řadí k předním evropským výrobcům sklolaminátových a kompozitních dílů pro silniční a kolejová vozidla.