MAXMILIÁN PATNÁCTILETÝ      


Maxmilián je dítě jedenadvacátého století. Přišel na svět roku 2001; tehdy skupinu Českotřebovanů (tedy převážně Českotřebovanek) spojil zájem o amatérskou výtvarnou tvorbu. Když se pak našla ochotná a zároveň kvalifikovaná vedoucí - tehdejší gymnaziální profesorka Marta Demlové- a když vznikající spolek vzalo pod svá organizační křídla českotřebovské Kulturní centrum, mohl se Maxmilián definitivně nadechnout. A to se také stalo, letos je tomu tedy právě patnáct let.
Proč dostalo nově vzniklé sdružení právě jméno Maxmilián? Toto neobvyklé a málo praktické pojmenování má do sebe noblesu, která k výtvarnému pnutí patří, ale to není všechno. Především je to jméno velkého umělce, Maxe Švabinského, který se díky své vazbě na Kozlov a rodinu Vejrychových stal pevnou součástí výtvarné tradicí našeho regionu. Pro členy Maxmiliána se stal ztělesněním toho nejlepšího, co nabízí výtvarný potenciál Českotřebovská a tedy to, k čemu se Maxmiliánci - ovšemže ve skromnější, amatérské rovině - hlásí. To byl také důvod, proč se kmotřičkou maxmiliánského novorozeňátka stala sama paní Zuzana Švabinské, adoptivní dcera mistra Švabinského.
V životě spolku je patnáct let doba dosti dlouhá, aby se v jejím průběhu proměnilo všelicos. Tak především počet aktivních členů - celkem jich bylo 26 a ještě tři zahraniční hosté navrch, v jednotlivých rocích bývalo členů obvykle něco málo přes deset. Několik let se kroužek scházel v kreslíme českotřebovského gymnázia. Později si členové - přesněji už vzpomenuté členky - svépomocí upravily dvě nevyužité sklepní místnosti gymnaziální budovy, z nichž vznikl přívětivý a hlavně praktický ateliér, který hostí výtvarnice dodnes, a to k jejich úplné spokojenosti. Konečně došlo i k několika proměnám na postu vedoucího. Když Martu Demlovou dočasně vyřadily z tohoto postu zdravotní důvody, zastoupili ji postupně pánové Michal Jirásky a Vladislav Kučík. Od září 2015 se dlouholeté vedoucí stala řadovou členkou, aby se více věnovala vlastní výtvarné tvorbě, v čele sdružení ji nahradila Alice Formánkova.
Výtvarníci - a to včetně těch amatérských - potřebují alespoň tu a tam své práce nabídnout očím diváků. Jak jinak by si ověřili, jestli je jejich tvůrčí cesta správná, jak jinak by našli - skrze své obrázky - spřízněné duše? Maxmiliánci nebyli a nejsou výjimkou. V minulosti vystavovali - až na drobné výjimky - každoročně ve výstavní síni českotřebovského Kulturního centra. Ale nejen tam. Jejich práce byly pravidelně k vidění na všech ročnících Výtvarné Svinné, příležitostně v místní Sukově cukrárně, kavárně U tygra, v prostorách českotřebovské knihovny, v budově gymnázia, ale také třeba v Roškotově divadle v Ústí nad Orlicí. Individuálně vystavovali členové také jinde. Někteří se opakovaně účastnili prázdninového pleném v polské Olawě. Dvakrát - v letech 2006 a 2011 - vydalo Město Česká Třebová reprezentativní kalendář s reprodukcemi obrazů Maxmiliánců.
(Z vernisážového projevu Ludmily Kesselgruberové)