-
Češi a Poláci žádají
evropské dotace na projekt Singletrack Glacensis
-
11
českých a polských partnerů podá do konce května společnou žádost o
evropskou dotaci na projekt infrastruktury pro horská kola v česko –
polském příhraničí. Tzv. bikování na sigltrecích bude propagováno pod
jednotnou značkou Singletrack Glacensis. Místní regiony si od tohoto
produktu slibují zvýšení návštěvnosti, ekonomických příležitostí a
vytvoření nové trendové volnočasové a rekreační aktivity.
-
„Spojení 11 partnerů
česko-polského příhraničí s téměř 200 km singltreků vytvoří nabídku
zajímavou pro vícedenní návštěvu bikerů z celé ČR i ze zahraničí. A
místní z regionu získají další impulsy proč tu žít, podnikat a trávit
volný čas. Je to ale běh na dlouhou trať. Jen termín pro podání žádostí
o dotaci vyhlašovatel potřetí prodloužil a konkurence projektů je
obrovská, očekává se až šestinásobný převis poptávky nad rozdělovanými
dotacemi. Přesto věříme, že dříve či později to musí vyjít. Reálně se
však na singltrecích svezeme nejdřív v roce 2019“, konstatuje Petr
Hájek, předseda svazku obcí Region Orlicko – Třebovsko a starosta města
Ústí nad Orlicí, které spolu s městem Česká Třebová pod hlavičkou svazku
financuje Bike resort Orlicko – Třebovsko.
- „Projekt vybudování
singltreků v Regionu Orlicko – Třebovsko v kopcovitém a lesnatém terénu
na hřebenu mezi ústeckou a vysokomýtskou kotlinou je v pokročilém stádiu
přípravy, stejně jako bike areály Choceň a Pastýřka v Moravské Třebové.
Žádané terény pro bikování výtečně doplní nabídku klasické
cykloturistiky a in-linové cyklostezky údolím Tiché Orlice. Součástí
česko-polského projektu je i společná propagační kampaň jako jsou webové
stránky, velmi žádané mapy a plánky všech 11 bike areálů a sportovní
akce zastřešené jednotnou značkou Singletrack Glacensis“, popisuje
situaci Renata Šedová, manažerka za českou stranu.
- V plánu pro další etapy
máme ještě potenciální rozvojové lokality jako je Rybník a věříme, že
česko-polské příhraničí bude jednou bikovým rájem minimálně národního
významu. Náš sjezdový areál Peklák tak dostane další vítaný rozměr a
další návštěvníky“, hodnotí situaci Jaroslav Zedník, starosta města
Česká Třebová.
- Značné úskalí při zpracování
projektu představovalo vyjednání souhlasů s vlastníky pozemků, správci
lesů a orgány ochrany přírody. Trasy byly několikrát měněny na základě
kompromisu mezi ideálním technickým řešením a mezi průchodností pozemků.
Řada úseků musela být vypuštěna. „I přes všechny složitosti
s vlastníky a nucené redukce se nám podařilo nakonec vyprojektovat 38 km
zajímavých nových singltreků a 20 km MTB tras, využívajících stávající
cesty. V okolí Andrlova chlumu v Ústí nad Orlicí to budou nakonec
obtížnější sjezdové singltreky, směrem na Sloupnici však bude dost
snadnějších tras, vhodných pro širokou laickou veřejnost a děti, stejně
jako bude hravá trasa okolo Sv. Antonína. Nejatraktivnější pro středně
zdatné bikery budou trasy okolo Pekláku“, posuzuje výsledek
projektování Alexander Kárász.
- „Bike resort Choceň
začíná v první fázi se 17 km tras v lesích směrem na Horní Jelení
různých obtížností a charakteru, včetně dvou velmi snadných výukových
trailů. V Moravské Třebové vznikne menší areál s 8 km snadného a hravého
trailu pro širokou veřejnost na zalesněném vrchu Pastýřka, který je celý
určen k volnočasovým a sportovním aktivitám, včetně běžeckých tras,
hřišť a tělocvičny pod širým nebem. Projekt zde má velkou podporu“,
konstatuje projektant Roman Kalabus.
- Žádost o dotaci bude tedy
podána do konce května, výsledek výběru projektů bude znám až na konci
roku. Pokud projekt uspěje, bude se intenzivně pokračovat v jeho
přípravě a realizaci, v opačném případě jej partneři podají do další
výzvy v roce 2017.
|