Češi a Poláci žádají evropské dotace na projekt Singletrack Glacensis

 11 českých a polských partnerů podá do konce května společnou žádost o evropskou dotaci na projekt infrastruktury pro horská kola v česko – polském příhraničí. Tzv. bikování na sigltrecích bude propagováno pod jednotnou značkou Singletrack Glacensis. Místní regiony si od tohoto produktu slibují zvýšení návštěvnosti, ekonomických příležitostí a vytvoření nové trendové volnočasové a rekreační aktivity.
 „Spojení 11 partnerů česko-polského příhraničí s téměř 200 km singltreků vytvoří nabídku zajímavou pro vícedenní návštěvu bikerů z celé ČR i ze zahraničí. A místní z regionu získají další impulsy proč tu žít, podnikat a trávit volný čas. Je to ale běh na dlouhou trať. Jen termín pro podání žádostí o dotaci vyhlašovatel potřetí prodloužil a konkurence projektů je obrovská, očekává se až šestinásobný převis poptávky nad rozdělovanými dotacemi. Přesto věříme, že dříve či později to musí vyjít. Reálně se však na singltrecích svezeme nejdřív v roce 2019“, konstatuje Petr Hájek, předseda svazku obcí Region Orlicko – Třebovsko a starosta města Ústí nad Orlicí, které spolu s městem Česká Třebová pod hlavičkou svazku financuje Bike resort Orlicko – Třebovsko.
„Projekt vybudování singltreků v Regionu Orlicko – Třebovsko v kopcovitém a lesnatém terénu na hřebenu mezi ústeckou a vysokomýtskou kotlinou je v pokročilém stádiu přípravy, stejně jako bike areály Choceň a Pastýřka v Moravské Třebové. Žádané terény pro bikování výtečně doplní nabídku klasické cykloturistiky a in-linové cyklostezky údolím Tiché Orlice. Součástí česko-polského projektu je i společná propagační kampaň jako jsou webové stránky, velmi žádané mapy a plánky všech 11 bike areálů a sportovní akce zastřešené jednotnou značkou Singletrack Glacensis“, popisuje situaci Renata Šedová, manažerka za českou stranu.
V plánu pro další etapy máme ještě potenciální rozvojové lokality jako je Rybník a věříme, že česko-polské příhraničí bude jednou bikovým rájem minimálně národního významu. Náš sjezdový areál Peklák tak dostane další vítaný rozměr a další návštěvníky“, hodnotí situaci Jaroslav Zedník, starosta města Česká Třebová.
Značné úskalí při zpracování projektu představovalo vyjednání souhlasů s vlastníky pozemků, správci lesů a orgány ochrany přírody. Trasy byly několikrát měněny na základě kompromisu mezi ideálním technickým řešením a mezi průchodností pozemků. Řada úseků musela být vypuštěna. „I přes všechny složitosti s vlastníky a nucené redukce se nám podařilo nakonec vyprojektovat 38 km zajímavých nových singltreků a 20 km MTB tras, využívajících stávající cesty. V okolí Andrlova chlumu v Ústí nad Orlicí to budou nakonec obtížnější sjezdové singltreky, směrem na Sloupnici však bude dost snadnějších tras, vhodných pro širokou laickou veřejnost a děti, stejně jako bude hravá trasa okolo Sv. Antonína. Nejatraktivnější pro středně zdatné bikery budou trasy okolo Pekláku“, posuzuje výsledek projektování Alexander Kárász.
„Bike resort Choceň začíná v první fázi se 17 km tras v lesích směrem na Horní Jelení různých obtížností a charakteru, včetně dvou velmi snadných výukových trailů. V Moravské Třebové vznikne menší areál s 8 km snadného a hravého trailu pro širokou veřejnost na zalesněném vrchu Pastýřka, který je celý určen k volnočasovým a sportovním aktivitám, včetně běžeckých tras, hřišť a tělocvičny pod širým nebem. Projekt zde má velkou podporu“, konstatuje projektant Roman Kalabus.
Žádost o dotaci bude tedy podána do konce května, výsledek výběru projektů bude znám až na konci roku. Pokud projekt uspěje, bude se intenzivně pokračovat v jeho přípravě a realizaci, v opačném případě jej partneři podají do další výzvy v roce 2017.