Rekonstrukce "tunelů" má začít o prázdninách

To ovšem jen v případě, pokud  se nikdo z účastníků výběrového řízení na dodavatele akce v hodnotě cca 68 mil. Kč neodvolá, což by mohlo všechny termíny opět posunout. Práce nebudou jednoduché a nelze tedy ani s jistotou napsat, zda se do zimy všechno stihne, protože vlastně existuje i možnost, že se práci sotva podaří zahájit.  V každém případě dřívější informace o tom, že se zahájí letos brzo na jaře, dávno neplatí a budeme rádi, když se podaří zajistit, aby se jezdilo bez komplikací po rozšířené obousměrně průjezdné snížené vozovce  během příštího roku.
Termínů  zahájení jsme slyšeli již řadu a žádný z nich nebyl reálný. Proto lze o nyní posledním vysloveném termínu opět pochybovat.  Škoda že se se tato část trasy Metrans - silnice I/14 odtrhla od původního záměru Pardubického kraje z roku 2013 realizovat celkovou rekonstrukci s využitím ROP, už to dávno mohlo být hotové. Končilo totiž elokační období dotací 2007-2013. Nakonec se z těchto peněz podařilo postavit v loňském roce 2015 jen část od křižovatky u tunelů až do Semanína.
Vzpomeňme si na to, jak  jsme slyšeli "zaručené informace" o tom, jak "v zájmu urychlení" investici v tunelech převezme SŽDC, která na to má dost peněz a jde o stavbu, která je důležitá i pro železnici. A pak se čekalo, jak brzo začne....Nakonec  SŽDC peníze  utratila jinde, a tak bylo třeba další rok vyvolat z iniciativy Pardubického kraje nové jednání za účasti více investorů. Podle jeho výsledků se na stavbě měl podílet jak Pardubický kraj (vlastník opravované silnice), České lesy jako správce toku Semanínského potoka a  SDŽDC, který vlastní a udržuje tunelovou konstrukci. České lesy nakonec z projektu prakticky vycouvaly, neboť přeložka potoka je vynucenou investicí, na které sami nemají  zájem, a SŽDC zaplatí a snad i realizuje pouze pilotáž pro zabezpečení konstrukce tunelů, neboť bez ní není snížení úrovně vozovky o požadovaných 66 cm možné. Černý Petr tak nakonec zbude z velké části opět Pardubickému kraji, čímž se vracíme v příběhu vlastně na začátek.   Je to tedy skoro jako pohádka o kohoutkovi a slepičce. Zatím ovšem stále jezdíme ve stále hustším provozu po jednosměrně průjezdné rozbité vozovce.
Investice je ovšem vyvolána především potřebami společnosti Metrans  na silniční přepravu kamionů, což mohlo a mělo být avizováno a zohledněno v rámci přípravy výstavby logistického centra. Tím by se to také mohlo zohlednit i v získané dotaci. Místo toho proběhla jen "revitalizace vlečky".V rámci této investiční akce byl terminál Metrans v České Třebové postaven. Problém vyvstal až po otevření logistického terminálu, který přinesl sice práci, ale také mnoho problémů.  Proto také projekt na úpravu tunelů zaplatila a objednala společnost Metrans.
Pláč však nyní už nepomůže, možná se bude lepší modlit, aby výběrové řízení na dodavatele proběhlo rychle a bez závad, aby vyhrál nejlepší dodavatel, který rekonstrukci  do zimy stihne. (mm)
--------------------------------------------------------------------------------------
Slavnostní zahájení provozu logistického terminálu Metrans se konalo 4. 5. 2013 .
této události napsal Českotřebovský deník tiskovou zprávu, ve které je nárůst kamionové dopravy v České Třebové zmíněn. V roce 2013 se jednalo o 520 příjezdů kamionů týdně (a stejný počet vozidel zase odjelo),  nyní po třech letech provozu to jistě méně nebude....

Květen 2013: Kontejnerový terminál METRANS je v plném provozu.
Zatěžuje více krajské silnice

Česká Třebová (4. 5. 2013) – Nabitý sobotní program zakončil hejtman Martin Netolický na domácí půdě v České Třebové při příležitosti zahájení plného provozu nejmodernějšího kontinentálního terminálu společnosti METRANS, a. s. Nový terminál zabírá pozemky o výměře 138 tisíc metrů čtverečních. Nachází se zde šest kolejí pro manipulaci s kontejnerovými vozy. Překladiště je schopné odbavit 25 párů vlaků za den. To způsobilo také nárůst objemu kamionové dopravy v oblasti. Hejtman chce nastalou situaci řešit.
 
Zvýšená zátěž na silnicích třetí třídy
„Sleduji vývoj počtu odbavených vozů a musím říci, že od počátku roku výrazně vzrostl. V současnosti se pohybuje okolo 1350 vagónů týdně, což je přibližně 5000 manipulací na nově pořízených jeřábech. Zvýšená zátěž je kladena také na krajské silnice, protože každý týden přijede do terminálu přibližně 520 kamionů,“ objasnil situaci hejtman Netolický. Vyvolá proto společné jednání s vedením města a investorem na dané téma. Hovořil o tom již s předsedou představenstva společnosti METRANS Jiřím Samkem. „V nejbližších měsících budeme muset řešit dopravní napojení, protože silnice třetí třídy nejsou na takovou zátěž konstruovány, zvláště pak silnice vedoucí směrem na Semanín,“ doplnil hejtman.
 
METRANS počítá s dalším rozvojem areálu
V areálu překladiště je povolená rychlost 30 km/hod, při sunutí 20 km/hod. Délka kolejí se pohybuje od 825 metrů po 885 metrů. Vlaky na překladiště z části vozí METRANS vlastními lokomotivami, z části sem zajíždějí stroje dalších dopravců. Podařilo se rovněž navázat spolupráci s ČD Cargo. V České Třebové tak skončila první z etap výstavby kontejnerového terminálu. Podnik představil také své plány do budoucna. V další etapě se počítá s výstavbou opravny kontejnerů a vozů. Následovat by měla výstavba budovy pro vedení firmy a pro dispečerské pracoviště centrálního řízení kontejnerů ve střední Evropě. „Nové kontejnerové překladiště otevírá mnohem větší prostor pro mezinárodní přepravu zejména směrem na východ. Terminál však bude schopný odbavit také vlakové soupravy na relaci Hamburk a Rotterdam. Význam České Třebové jako významného železničního uzlu tímto vzroste. Pozitivním signálem je, že vedení firmy chce pokračovat v dalším rozvoji areálu,“ řekl na závěr hejtman.