Vlaková pošta
připomněla slavnou historii
|
"Poštovní
vlak", připomínající výročí 165 let od zahájení vlakové pošty na trase
Vídeň - Brno - Česká Třebová - Praha přijel z Brna včas těsně po deváté
hodině. Zastavil u druhého nástupiště, otevřel se zájemcům o historii
pošty (včetně přepážky vlakové pošty) a po půldruhé hodině
odjel dále na Pardubice, Kolín a do Prahy. Doprovázela jej početná
poštovní posádka poštovních nadšenců znalá dob, kdy se vlaková pošta na
naší hlavní trati hodně využívala. Protože jsem i já sám v době
svých studií trávil nejedny prázdniny na brigádě u balíků na
českotřebovské poště, tak jsme si společně připomínali tuto dobu a
také osoby, které tehdy k vlakům jezdily. Velmi milé bylo třeba vzpomenutí
na Josefa Vatiera, který se svou ještěrkou a vozíky byl u každého
vlaku. Určitě by ho dnes tato vzpomínka také potěšila. Potěšilo i
hodnocení, že Česká Třebová v poštovní síti vlakových pošt opravdu něco
znamenala a nakládka a vykládka na našem nádraží byla vždy
vzorně připravena. Ve vlaku byla i opravdová vlaková pošta, sám jsem to
využil k poslání tří dopisů, uvidím, jestli obře dojdou. Tak bylo možné
vidět poštu, jak dokáže fungovat bez počítačů a jejich on-line připojení.
Jen poštovní kartička mě byla na nic... Hlavní činností byl prodej
souvenirů a rozdávání pamětních razítek, byla to propagace, jaká má být.
Snad jen škoda, že jízda poštovního vlaku a jeho zastávka v České Třebové
byla propagována až na poslední chvíli. Na nádraží byl plný vestibul,
odjížděly vlaky státní i soukromé na všechny strany, ale nádražní
rozhlas příjezd poštovního vlaku a jeho propagaci nezaznamenal. Mohlo pak
tuto zajímavou akci využít více lidí....
Pro tuto mimořádnou akci byly použity 2 vozy řady Postw, které v roce 1985, vyrobili vagonáři ve Studénce. Bylo tehdy vyrobeno 200 vozů a bylo to naposledy, kdy se u nás poštovní vozy vyráběly. První je muzejní, výjimečný především tím, že má jako jediný, z celého vozového parku České pošty, zcela zachováno vybavení, které ke své práci potřebovala posádka vlakové pošty, která u nás jezdila až do roku 1999. Druhý vůz je naopak ukázkou jak byly po zrušení vlakových pošt vozy zrekonstruovány pro potřeby moderní poštovní přepravy, tedy přepravu balíků. Tyto vozy tedy jezdí v pravidelných zpravidla nočních vlacích "NEX" na trase Praha Malešice - Pardubice - Olomouc - Ostrava. V České Třebové tyto vlaky nestaví, nemá je zde kdo vykládat, neboť nádražní pošta byla přemístěna mimo město, na Semanínské ulici vzniklo nové "Poštovní depo Česká Třebová" zaměřené již výhradně na automobilový provoz. Poštovní uzel Česká Třebová ovšem stále existuje, svůj význam neztratil. Jak prozradili zaměstnanci doprovázející poštovní přepravu, tak vagon s označením "Česká Třebová" se v Praze Malešicích pravidelně nakládá jako dřív, ovšem vykládku tohoto vagonu zajišťují již na nádraží v Pardubicích a odtud jsou již přepravované balíky odváženy do České Třebové nákladním automobilem - kamionem. Součástí poštovní soupravy byla i zajímavá výstava tvořena panely se spoustou zajímavých informací. Tam jsem třeba dočetl, že během první republiky fungovalo v tehdejším Československu 729 vlakových pošt.... Poznámka. První vlaková poštovní přeprava na trati Vídeň - Brno - Česká Třebová - Praha vyjela z Vídně dne 8. dubna 1851 a do Prahy dojela o den později. Připomeňme si že to bylo toho roku, kdy v lázních Hory u České Třebové pobývala Božena Němcová....To ovšem ještě ve Třebové nebyla zřízena poštovní stanice, to se stalo až po několik let později. I tak to byla jedna z stanic vlakové pošty na železnici u nás. |