Českotřebovský deník 163/20167 (25/6)

Rybářská líheň  v  Javorce byl v obležení - 120 let  je jubileum hodné oslavy                                  

Po celý den bylo v Javorce velmi živo, zejména  členové místní organizace ČRS měli pohotovost.  Významnému výročí věnovali patřičnou pozornost a vše bylo dobře připraveno.  Mohli s epochlubit pěknými výsledky své práce  a současně museli zodpovídat řadu zvídavých dotazů V oslavě se vrátím v samostatném článku.   Dopzvěděl jsem se zde jednu zajímavost, o kterou se chci podělit. Jde o známé problémy s úhynem ryb v Třebovce vždy po  větších letních lijácích. Vždy se spekulovalo, kdo co do vody vypustil, nebo co se do vody spláchlo. Úhyn ryb byl velký a dlouho se nevěděl důvod . Byl nakonec osvětlen.  Úhyn ryb způsobila  horká voda, která se po tropickém dni při bouřkovém lijáku ve velkém množství připouští přímo do Třebovky. Díky ní je najednou tak velký úbytek kyslíku ve vodě, že vydrží jen opravdu jen ty nejodolnější druhy. Díky nízkému průtoku vody v Třebovce během léta se voda hodně prohřívá, klesá obsah rozpuštěného kyslíku. Rybáři měli ve zvláštní kádi ukázky druhů ryb, které ještě za těchto podmínek v Třebovce žijí. Už to rozhodně nejsou pstruzi....   TO vše je důsledek vydlážděných a betonovaných koryt,  vykácení strtomů, které dříve vodní toky lemovaly. A to se příští rok zahájí   rekonstrukce vodního toku Třebobvky v Rybníku a v Třebovici.  Naštěstí se podařilo alespoň částečně zamezit plné regulaci a tak budou úseky lemovány stromy alespoň po jedné straně.....   Více ve zvláštním článku....  (mm)
 
Týden sportu zakončen

Byl nejen ohňostroj, ale také slavnostní  děkování všem pořadatelům a spolupořadatelům, také sportovcům. Fotografií z Týdne sportu máme spoustu, postupně je budeme  na webu uvádět po dávkách, rozdělených tématicky.  Foto Martin Šebela.

Pardubický kraj stanovil plán dopravní obslužnosti na období 2016–2020

Zastupitelé Pardubického kraje na svém včerejším zasedání schválili plán dopravní obslužnosti na roky 2016 až 2020. Kraj bude pokračovat v současném trendu, kdy stěžejní páteřní dopravou zůstanou vlaky, na něž dle potřeb jednotlivých měst a obcí navazují autobusy. I nadále bude preferována především doprava do škol a zaměstnání.
 Je to poprvé v historii kraje, kdy jsme přijali podobný střednědobý plán dopravní obslužnosti. Jedná se o předpokládané objemy, které jsou stanoveny tak, aby v železniční i autobusové dopravě nedocházelo k otřesům,“ konstatoval náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Pardubický kraj obstarává také dopravu pro rekreační účely, o čemž svědčí podpora nejen pravidelných nostalgických jízd historických vlaků, ale také zajišťování cyklobusů a skibusů.
 
Ad. K Vyjádření majitele a investora čp. 254

Zatím jsem se ještě s žádnou velkou pochvalou  stavby nesetkala. Mohla by být tedy veřejnost s těmi pozitivními názory na aktuální vzhled seznámeni ?  A názory na to, že místo rotundy bude dominantní její zázemí /půjde skutečně jen o zázemí ?/, jsou také pozitivní ?  Zakrytí malého rozsahu ? Stromy se dají pokácet /bohužel/, ale nová dominanta ne. Jedině že by do ní uhodil blesk po vykácení stromů.  Slušelo by víc skromnosti. "Synu, dělej své práce ve skromnosti, a budeš milován bohulibými lidmi. Čím jsi větší tím více se pokořuj a před Pánem nalezneš milost" (Sir 3,17-18).  VV