Českotřebovský deník 168/2016 (30/6)
Partnertství znamená setkávání lidí, nejen radnic

Pokud s tím budeme souhlasit (a proč ne). tak nebudeme nad dále uvedenými zprávami z webu města kroutit hlavou tak jako, jejich čtenář, který mě poslal odkaz na městský web s tím, že takové informace nevypovídají téměř o ničem. Jde o jakési "zprávy o služební cestě, vykonané za peníze daňových poplatníků". Vypovídají snad jen o tom, že reciproční návštěvy představitelů partnerských měst pokračují, oni jezdí k nám a my zase k nim. Snad i o tom, že zas tak důležité nejsou. Pokud se zmíněné setkávání děje jen na úrovni vedení měst, je to opravdu  málo, představoval jsem si, že radnice pomohou se startem partnerských vztahů, pomůžou  s financováním zájezdů, ale ty budou již realizovat především školy, sportovci nebo kulturní spolky či soubory.  Tak nějak to funguje zřejmě hlavně u skautů, ti žádné delegace z radnic s sebou na výměnné zájezdy nepotřebují. A pokud jezdí pouze samotné delegace, tedy velení bez "vojáků", je to škoda, jistě by se našlo nějaké uplatnění, aby se k našim partnerům (alespoň na Slovensko a do Polska) podívaly další skupiny, které tam ještě nebyli. Zájem by myslím byl dost velký.   (mm)
Zástupci České Třebové na akci Dni koguta v Olawě 
Ve dnech 18. a 19. června 2016 se místostarosta České Třebové pan Dobromil Keprt spolu s dalšími zástupci našeho města zúčastnil v polské Olawě akce Dni koguta. Na těchto partnerských dnech se setkal s představiteli města a představiteli partnerského města Olawy - německého Oberasbachu. Během svého pobytu  měli, mimo jiné, možnost navštívit velké setkání automobilových veteránů, kam se sjely desítky starých aut, a zúčastnily se desetitisíce návštěvníků. Na setkání se projednala řada společných témat ohledně další spolupráce.  Všichni odjížděli velmi spokojeni.
Ceny města Svit .
Ve dnech 24. – 26.06.2016 se na pozvání vedení města Svit zúčastnil místostarosta Dobromil Keprt slavnostního předávání Cen města Svit.   Přítomna byla též delegace z jejich  partnerského města Knurów a ukrajinského města Luc. Celé setkání se neslo v přátelském duchu a slovenští přátelé nám ukázali historickou vesnici Vlkolinec. Z naší strany se setkání zúčastnila i ředitelka DDM Kamarád paní Mgr. Jana Endyšová, která projednala několik společných témat se svou slovenskou kolegyní.
 
Překvapení v novinové schránce

Dnes jsem se opravdu těšil, až si vyberu doma novinovou schránku. Jak jsem se doslechl od přátel, mělo by mě v ní čekat první číslo, radnicí nově vydávaného měsíčníku, „ČESKOTŘEBOVSKÉ noviny“.
Bohužel, ve schránce jsem však nalezl jen reklamní výtisky místních marketů a předvolební leták do krajských voleb -  STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ.
A tím se dostávám k onomu překvapení. Z uvedeného předvolebního plátku na mne doma vypadlo první číslo ČTn. Náhoda? Jistě ne, je to promyšlený kalkul, jak obejít předem hlášenou nezávislost a apolitičnost Českotřebovských novin, ve kterých, jak bylo prezentováno, nebude místo pro reklamu ať již komerční, tak politickou. Jak je vidět, vždy se najde klička, jak slíbené obejít a přihřát si svou polívčičku.
Druhé překvapení mne čekalo hned po přečtení prvních řádků výše uvedeného měsíčníku. Cituji: „Tyto noviny vznikají, aby všichni občané měli ZDARMA přístup…“ Vážená paní magistro, i vy, pane starosto, který totéž kromě jiného zmiňujete na druhé straně, opravdu považujete peníze vyčleněné z rozpočtu města na tyto noviny za ZDARMA a jako efektivně vynaložené? Já si to nemyslím. Jistě by se našla spousta potřebnějších věcí, které by se za tyto peníze daly vyřešit. Stačí se projít po městě a městských parcích. Velice bych uvítal, kdybyste tuto částku zveřejnili, jedná se o peníze nás všech.
Doufám, že u dalších vydání už mne nebude čekat podobné překvapení jako dnes.  Vlastimil Peterka   
 
Josef Kyncl na dvou židlích

Na dubnovém jednání zastupitelstva města se konaly doplňovací volby do rady města, ve kterých byl na uvolněné místo radního zvolen prakticky jednohlasně Josef Kyncl (ČSSD) Josef Kyncl je oblíbeným zastupitelem, dostal plnou důvěru.  Píši o tom z toho důvodu, že   rada města, resp. navrhovatelé z MO ČSSD zapomněli, že Josef Kyncl současně zastává  funkci předsedy dozorčí rady společnosti Eko Bi. a to jsou dvě neslučitelné funkce. Dozorčí rada  městské obchodní společnosti kontroluje  práci společnosti, kterou ji zase schvaluje rada města  ve funkci valné hromady společnosti. Právě začátkem června  zasedala rada města  jako valná hromada společnosti a měla důležitý úkol schválit hospodaření a další ekonomické ukazatele a zde musel Josef Kyncl (pokud byl přítomen) hlasovat jako radní a současně jako předseda dozorčí rady. Situace byla vyřešena až toto pondělí 27/6, kdy byl Josef Kyncl radou města z této funkce v dozorčí radě na návrh zastupitelstva (schválený týden předtím 20/6) odvolán. Zde Josef Kyncl radní - odvolal Josefa Kyncla předsedu dozorčí rady. Zdá se to být úsměvné, ale svědčí to tom, že každý dělá chyby a v tomto případě to byla jednoznačně chyba navrhovatele jména nového radního. Kdyby se řešilo složení dozorčí rady Ekobi již na dubnovém zastupitelstvu,  nemusel by Josef Kyncl v červnu sedět na valné hromadě na dvou židlích. Tato skutečnost totiž docela snižuje úroveň všech výstupů z uvedeného jednání rady města ve funkci valné hromady Eko Bi. Více ZDE
 
Porucha na autobusovém terminálu

Tři dny nefungovaly informační tabule na autobusovém nástupišti, pořád zde informovali o autobusových spojích před šestou hodnou ranní,, i když bylo třeba odpoledne.  Něco takového by se třena na vlakovém nádraží stát nemohlo.  A zde se nepodařilo ani porouchanou tabuli vypnout, aby nemátla cestující. I tak by si již informační světelné tabule zasloužily zdokonalení, měly by ukazovat  také zpoždění spojů, které je dnes již v síti autobusových spojů hlášeno všude, jen ne v České Třebové. Obvykle je také "autobusovým zvykem", že spoje odjíždí od nástupiště s několikaminutovým zpožděním. Asi proto, že vše snadno na trase doženou a nejezdí pak na na zastávky v předstihu, což by cestující na zastávkách oprávněně kritizovali.  Jenže informace o spoji např. do Ústí n. O. zhasne v čase pravidelného odjezdu, i když zde ještě autobus třeba ještě pět minut stojí. Cestující jsou díky tomu mateni a někteří se vracejí  např. zpět do haly nádraží, že už spoj nestihli, a on na ně přitom ještě čeká.  Jsou to zbytečná nedorozumění, která by bylo třeba odstranit - spoj se má vymazat z tabula až v čase skutečného odjezdu.
 
Kraje si prosadily zimní údržbu na jedničkách pro své organizace

Po dlouhých a náročných jednáních se podařilo dojednat s Ministerstvem dopravy, že vybrané druhy údržby, především pak zimní údržbu na silnicích prvních tříd, budou zajišťovat kraje, aniž by na sebe musely převzít kompletní údržbu těchto komunikací, což stanovovala platná právní úprava. Memorandum o společném postupu při zabezpečení zimní a běžné údržby silnic I. třídy naformulovala Asociace krajů České republiky.
„Tímto by měl skončit stav, kdy bylo možné na jednotlivé úseky silnic prvních tříd vypisovat výběrová řízení, což přinášelo celou řadu komplikací a kraje proti tomu od počátku bojují,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Návrh předpokládá, že zimní údržbu budou na celém území kraje zajišťovat servisní organizace, v našem případě Správa a údržba silnic Pardubického kraje, které mají nejen dostatečnou techniku a zkušenosti, ale také proškolené zaměstnance, kteří již nyní zabezpečují údržbu na silnicích nižších tříd. U vysoutěženého soukromníka nikdy nevím, zda je připraven na kalamitní stavy,“ dodal hejtman Martin Netolický.
V současné době kraje mohou převzít pravomoci za údržbu silnic I. třídy, ale pouze jako celek, což znamená, že by museli zabezpečovat údržbu ve stejném rozsahu jako na silnicích II. a III. tříd, které mají ve svém vlastnictví. „Je to jednoznačný posun k lepšímu, protože již nyní je od kraje očekáváno, že zabezpečí nejprve sjízdnost páteřních silnic, a poté silnic nižších tříd. Díky tomu, že vše bude pod naší organizací, zefektivníme práci a zajistíme rychlejší nápravu při kalamitních stavech,“ doplnil náměstek pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek.