-
První
elektrickou lokomotivu západní provenience, která v Česku prošla
komplexní modernizací, díky níž vzniklo špičkové hnací vozidlo EffiLiner
3000, představili na ostravském veletrhu drážní techniky
Czech Raildays Josef Gulyás, generální
ředitel akciové společnosti CZ LOKO, a Marie Vopálenská, generální
ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
- Dvousystémový,
čtyřnápravový EffiLiner 3000 je primárně určen pro dálkovou
přeshraniční vozbu nákladních vlaků na napěťových soustavách 3 kV DC a
25 kV AC v Česku a dalších evropských zemích na rozchodu 1435 mm.
- „Českým i evropským železničním dopravcům
nyní můžeme nabídnout vozidlo, které svými parametry patří k evropské
špičce, a přitom je ve velmi zajímavé cenové hladině. Věřím, že to
bude další impuls, posilující přepravu zboží po kolejích,“ uvedl
Josef Gulyás a ocenil schopnost spolupráce a úroveň technických řešení
dodavatelů.
- Projekt, na němž se pod vedením CZ LOKO
podílelo více než 10 firem českého a slovenského železničního
průmyslu, z nichž je většina členem ACRI, začal před třemi lety a nyní
dospěl do finální fáze. Na jeho počátku byl v dubnu 2013 import
vysloužilé elektrické lokomotivy Class12 od belgického státního
dopravce SNCB a její komplexní modernizace.
Na ní naváže dalších 11 vozidel téže řady, které již CZ LOKO také do
České republiky přepravilo.
- Podle Marie
Vopálenské se díky spolupráci českých a slovenských firem podařilo
postavit lokomotivu, která je plně konkurenceschopná vozidlům
zahraničních výrobců. „Vítáme každé obohacení nabídky firem českého
železničního průmyslu. Společnost CZ LOKO je důkazem funkčního a
úspěšného spojení tradičního českého zástupce železničního
strojírenství se silným zahraničním kapitálem,“ dodala.
Akciová společnost CZ LOKO díky projektu EffiLiner rozšířila výrobní
program, postavený dosud především na dieselelektrických lokomotivách,
a postoupila do dalšího segmentu modernizací. „Nyní proto můžeme
nabídnout železničním operátorům optimální řešení pro nákladní vozbu
také v závislé elektrické trakci a to včetně zajištění komplexního
full servisu služeb,“ vysvětluje Jaroslav Plhák, obchodní ředitel
CZ LOKO.
-
Při
modernizaci lokomotivy se kladl důraz na zlepšení původních parametrů,
vysokou spolehlivost, nízké náklady na provoz a údržbu, ekologii,
bezpečnost, moderní koncepci a použití unifikovaných řešení. Její
trvalý výkon je na obou napěťových soustavách shodný a to 2913 kW.
Maximální rychlost byla snížena ze 160 na 120 km/h, neboť je
lokomotiva určena pouze pro nákladní vozbu. Celková hmotnost 85 tun
byla zachována.
- Na vozidle
zůstaly původní kompletní podvozky s trakčními motory a skříň
lokomotivy. Ostatní části byly navrženy a zkonstruovány znovu podle
současných evropských norem.
- Modernizovaná
lokomotiva je nově vybavena trakčním transformátorem a trakční
výzbrojí firmy EVPÚ, brzdovým odporníkem GINO ESE, samozřejmě i pro
využití započitatelné elektrodynamické brzdy s možností rekuperace,
vakuovým střídavým vypínačem Alfa Union, stejnosměrným DC vypínačem
Sécheron, nadřazeným řídicím systémem firmy MSV Elektronika nebo
protiskluzovým a protismykovým zařízením pro ochranu dvojkolí a novou
kabeláží podle platných norem. Veškeré pomocné pohony jsou nyní
poháněny asynchronními motory. Vzduchová brzda Oerlikon byla kompletně
nahrazena novým systémem DAKO.
- „Díky
takovýmto projektům samozřejmě získáváme nové zkušenosti, know-how,
nové technologie a v neposlední řadě můžeme nabídnout nové pracovní
příležitosti současným i novým zaměstnancům,“ uzavřel Josef Gulyás.
- ***
-
Společnost CZ LOKO ve
své expozici představuje rovněž dvě dieselelektrické lokomotivy –
čtyřnápravový EffiShunter 500 a šestinápravový EffiShunter
1600. Zatímco EffiShunter 500 je reprezentantem nové řady
posunovacích lokomotiv, která nahrazuje zastaralé řady 720, 721, 730,
731, 740, 741, 742, 729 a z nich odvozené řady, EffiShunter 1600
představuje už prověřený a velmi úspěšný model pro těžkou posunovací
službu, jezdící ve světě už ve více než 100 exemplářích. Také pro tyto
lokomotivy je charakteristická
vysoká
spolehlivost,
nízké náklady
na provoz a údržbu, bezpečnost, moderní unifikovaná řešení a
ekologický provoz.
-