Investiční
dotace
MŠMT
rozděleny, českotřebovská tenisová hala
se "nevešla"
|
Na webu MŠMT je zveřejněna tabulka 80 schválených projektů a 63 projektů zařazených v tzv. "zásobníku". Česká Třebová žádala o dotaci na stavbu tenisové haly v Husově ulici, která by měla velký význam především pro sportování mládeže, umožňovala by celoroční provoz, byla by využita i v létě v době nepříznivého počasí. Prostředky pro stavbu tenisové haly byly elokovány i v městském rozpočtu na rok 2016, nyní, když byla "tabulka úspěšných žadatelů " zveřejněna, mohou být tyto prostředky v rozpočtu města využity jinak. Tabulka úspěšných projektů je k prohlédnutí ve formě pdf souboru ZDE V tabulce najdeme z našeho kraje mezi městskými investicemi rekonstrukci tartanové dráhy městského atletického stadionu v Pardubicích (5,4 mil. Kč) a rekonstrukci fotbalového areálu s atletickou dráhou ve Vysokém Mýtě (2,6 mil. Kč), sportovních klubů na např. rekonstrukci umělé trávy pro FK Junior Pardubice (7,2 mil. Kč). Všeobecně platí, že mezi projekty je naprostá většina rekonstrukcí, výstavba nových investic je mimořádná. Zde bych chtěl uvést jako příklad naprosté výjimky výstavbu sportovních hal v Kutné hoře a v Jeseníku, kde však dotace činí "jen" 15 milionů, ale celková hodnota investice je 58 nebo 70 mil. Kč. Vypadá to tedy tak, že většinu prostředků na investici musí dát investor sám, je veliký převis žádostí. Vyhovět bylo možné každé 15. podané žádosti! V této souvislosti bychom si měli velmi vážit investice Pardubického kraje, kterou nám staví pro VOŠ a SŠT, ale také pro další využití pro sportovní organizace města "na klíč" halu v hodnotě cca 55 mil. Kč s tím, že město dofinancuje parkoviště a úpravu přístupové komunikace. To je ovšem investice potřebná již také pro zimní stadion, který byl v I. etapě uveden do provozu před deseti lety a toto parkoviště a silnici tedy již vlastně i tak již dlouho potřebujeme. Nebudeme to tedy stavět jen pro novou tělocvičnu. Abychom posoudili schválené dotace, nahlédněme blíže do textu investičního programu, abychom věděli, jaké má cíle a priority. Všimněme si, že většina úspěšných projektů byla předložena sportovními organizacemi a spolky, města a obce mají schválených projektů mnohem méně. Je otázka, zda bychom mohli být úspěšnější, pokud by žádost podala sportovní organizace. Ta by měla v případě úspěchu na druhé straně velký problém s dofinancováním investice, což by stejně bez pomoci města nebylo reálné. Jde i o to, jak by se na tento postup pak dívaly ostatní sportovní kluby ve městě. Něco takového se stalo v případě Fotbalového klubu, který na sebe vzal velké břímě dofinancování výstavby šaten a tribuny. I když si na nedostatek sponzorů FK nemůže stěžovat, je to opravdu taková zátěž, že vlastně omezuje sportovní rozvoj klubu, který musí v první řadě řešit svoje závazky. To právě ostatní nevidí a nakonec se s tím anio FK nechlubí. Proto zřejmě nebyla zvolená taktika postavit tenisovou halu v Husově ulici jako halu městskou, špatná. Třeba budeme příště úspěšnější. Cíle a priority Programu 133510 2.1 Cíle
2.2 Priority K naplňování stanovených cílů stanovuje MŠMT z odborného sportovního hlediska prioritní podporu v tomto pořadí: a) sportovním centrům, v jejichž místě probíhá příprava na letní olympijské hry (LOH), resp. zimní olympijské hry (ZOH) b) sportovním zařízením jednotlivých resortních center (MO, MV, MŠMT) c) dlouhodobě úspěšným sportům zařazeným do programu olympijských her (dále jen „OH“) a paralympijských her (dále jen „PH“), d) sportům provozovaných jako celoživotní aktivity, e) vyrovnávání regionálních rozdílů a deficitů sportovišť, f) sportování mládeže, g) jiné aktivity hodné zvláštního zřetele, jako jsou u sportovních zařízení mimořádné události ve smyslu zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Omezení poskytování dotace 2.1 Příjemci dotací obecně nemohou být: - obchodní a podnikatelské subjekty v jakékoliv formě, - fyzické osoby, - právnické osoby se sídlem v zahraničí působící v České republice, - subjekty, které vznikly pouze za účelem přijetí dotace z Programu 133510. 2.2 Příjemcem dotace dále nemůže být subjekt, který má nevyrovnané vztahy se státním rozpočtem podle vyhl. č. 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem. 2.3 Příjemcem dotace může být pouze žadatel, který je vlastníkem sportovního zařízení. V případě umístění sportovního zařízení na pozemku jiného vlastníka lze pro účely poskytnutí dotace akceptovat nájemní smlouvu na nájem pozemku či výpůjčku daného pozemku uzavřenou na dobu min. 10 let ode dne podání žádosti. Vlastníkem pozemku nemůže být subjekt vykonávající podnikatelskou a obchodní činnost sloužící k vytváření zisku. Podmínkou je, aby majetkové vztahy byly jednoznačně smluvně ošetřeny. U smluv na dobu neurčitou, musí žadatel/nájemce doplnit souhlasné stanovisko vlastníka k využití sportovního zařízení pro období min. 10 let ode dne ukončení dotované akce. 2.4 Dotace se neposkytuje k zajištění podnikatelské činnosti, proto MŠMT nebude v rámci Programu 133510 přidělovat dotace na hotely, ubytovny, restaurace a na další podobná zařízení.
2.6 Zařízení mobilního charakteru, pořízené ze státní dotace, resp. s podílem státních finančních prostředků musí být využíváno efektivně, pravidelně a pouze na území České republiky. Výjimkou je sportovní vybavení sloužící k samotnému sportovnímu výkonu reprezentanta na mezinárodní soutěži (např. motocykl, automobil, loď, kolo atd.). 2.7 Na poskytnutí dotace není právní nárok (viz zákon č. 218/2000 Sb.). 2.8 Počet schválených žádostí bude omezen podle možností státního rozpočtu kapitoly 333 MŠMT.
|