Investiční dotace MŠMT rozděleny, českotřebovská tenisová hala se "nevešla" 
Rozdělení Programu MŠMT 133510 pro rok 2016

Poradou vedení MŠMT dne 31. května 2016 byly projednány materiály č.j. MSMT-15534/2016  Rozdělení státního rozpočtu v oblasti sportu 2016 – investiční prostředky   Programu 133510 -  subtitul 133513 a č.j. MSMT-16998/2016  Rozdělení státního rozpočtu v oblasti sportu 2016 – investiční prostředky   Programu 133510 -  subtitul 133512.   
 
Rozdělení státního rozpočtu v oblasti sportu 2016 –
investiční prostředky Programu 133510 - Podpora materiálně technické základny sportu

Vyhlášení Státní podpory sportu pro rok 2015 – Programu 133510 bylo projednáno poradou vedení MŠMT dne 8. prosince 2015 pod č.j. MSMT-20621/2015. Následně bylo vyhlášení zveřejněno na webové stránce MŠMT. Program 133510 je orientován na podporu materiálně technické základny spolků vyvíjejících činnost v oblasti sportu, obcí a resortních sportovních center.
Program je orientován na plnění usnesení vlády České republiky ze dne 9. března 2011
č. 167 o Koncepci státní podpory sportu v České republice a má oporu v zákonu
č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů. Vyhlášení programů je v souladu s Plánem podpory rozvoje sportu na období 2015 až 2017 a s usnesením vlády ze dne 30. října 2002 č. 1046 k Dlouhodobému programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR Zdraví pro všechny v 21. století a dokumentem Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí.
Při projednávání podaných žádostí Expertní komise postupovala podle schválených hodnotících kritérií, které jsou součástí Vyhlášení státní podpory sportu pro rok 2016 – investiční prostředky.
Na poskytnutí finančních prostředků vyhlášených dotačních programů není právní nárok.
 
Počet obdržených žádostí
MŠMT obdrželo ve stanoveném termínu pro r. 2016 celkem 1 456 žádostí v písemné formě
z toho:
Subtitul 133512 : Podpora materiálně technické základny sportovních organizací  1351 žádostí
Subtitul 133513 : Podpora materiálně technické základny sportovní reprezentace   105 žádostí
 
Celkový finanční objem požadovaných dotací ..............................................  8 218 683 tis. Kč
z toho:
               Subtitul 133512 .............................................................         7 017 923,- tis Kč
               Subtitul 133513..............................................................         1 200 760,- tis Kč
 
V rámci subtitulu 133512 bylo schváleno k přímé realizaci 80 investičních akcí v celkové výši 489 970 tis. Kč.
Z důvodu aktuálního naplnění alokace programu 133510 byl současně schválen tzv. zásobník projektů v subtitulu 133512 v celkové výši 358 543 tis. Kč, který obsahuje 63 investičních akcí. Zásobník je vytvořen z důvodu zrychleného čerpání investičních prostředků na podporu rozvoje sportovní infrastruktury v České republice v případě zůstatku nebo navýšení alokovaných prostředků ve vyhlášeném programu 133510 v průběhu roku 2016, případně v prvním čtvrtletí roku 2017. Projekty zařazené do zásobníku byly doporučeny jako velmi vhodné k budoucí realizaci v souladu s podmínkami vyhlášeného programu. Podrobné informace o způsobu realizace akcí a čerpání prostředků ze zásobníků projektů budou vybraným žadatelům poskytnuty na setkání s pracovníky MŠMT v průběhu měsíce července 2016. O přesném termínu konání tohoto setkání budou úspěšní žadatelé informováni v rámci oznámení o zařazení jejich projektu do zásobníku projektů.
V rámci subtitulu 133513 bylo schváleno k realizaci 34 investičních akcí v celkové výši 369 994 tis. Kč.  
 

Na webu MŠMT je zveřejněna tabulka 80 schválených projektů  a 63 projektů zařazených v tzv. "zásobníku". Česká Třebová  žádala o dotaci na stavbu tenisové haly v Husově ulici, která by měla velký význam především pro sportování mládeže, umožňovala by celoroční provoz, byla by využita i v létě  v době nepříznivého počasí.   Prostředky pro stavbu tenisové haly byly elokovány i v městském rozpočtu na rok 2016, nyní, když byla "tabulka úspěšných žadatelů " zveřejněna, mohou být tyto prostředky v rozpočtu města využity jinak.  Tabulka úspěšných projektů je k prohlédnutí ve formě pdf souboru ZDE

V tabulce najdeme z našeho kraje mezi městskými investicemi rekonstrukci tartanové dráhy městského atletického stadionu v Pardubicích (5,4 mil. Kč)  a rekonstrukci fotbalového areálu s atletickou dráhou ve Vysokém Mýtě (2,6 mil. Kč),  sportovních klubů na např. rekonstrukci umělé trávy pro FK Junior Pardubice (7,2 mil. Kč).  Všeobecně  platí, že mezi projekty je naprostá většina rekonstrukcí, výstavba nových investic je mimořádná. Zde  bych chtěl uvést jako příklad naprosté výjimky výstavbu sportovních hal v Kutné hoře a v Jeseníku, kde však dotace činí "jen" 15 milionů, ale celková hodnota investice je 58 nebo 70 mil. Kč.  Vypadá to tedy tak, že většinu prostředků na investici musí dát investor sám, je veliký převis žádostí. Vyhovět bylo možné každé 15. podané žádosti!

V této souvislosti bychom si měli velmi vážit investice Pardubického kraje, kterou nám  staví pro VOŠ a SŠT, ale také pro další využití pro sportovní organizace města  "na klíč" halu v hodnotě cca 55 mil. Kč s tím, že město dofinancuje parkoviště a  úpravu přístupové komunikace. To  je ovšem investice potřebná již také pro zimní stadion, který byl v I. etapě uveden do provozu před deseti lety a toto parkoviště a silnici tedy již vlastně i tak již dlouho potřebujeme. Nebudeme to tedy stavět jen pro novou tělocvičnu. 

Abychom posoudili schválené dotace, nahlédněme blíže  do textu investičního programu, abychom věděli, jaké má cíle a priority. Všimněme si, že většina úspěšných projektů byla předložena sportovními organizacemi a spolky, města a obce mají schválených projektů mnohem méně. Je otázka, zda bychom mohli být úspěšnější, pokud by žádost podala sportovní organizace. Ta by měla v případě úspěchu na druhé straně velký problém s dofinancováním investice, což by stejně bez pomoci města  nebylo reálné. Jde i o to, jak by se  na tento postup pak dívaly ostatní sportovní kluby ve městě. Něco takového se stalo v případě Fotbalového klubu, který na sebe vzal velké břímě dofinancování  výstavby šaten a tribuny. I když si na nedostatek sponzorů FK nemůže stěžovat, je to opravdu taková zátěž, že vlastně omezuje  sportovní rozvoj klubu, který musí v první řadě řešit svoje závazky.  To právě ostatní nevidí a nakonec se s tím anio FK nechlubí.  Proto  zřejmě nebyla zvolená taktika postavit tenisovou halu v Husově ulici jako halu městskou, špatná. Třeba budeme příště úspěšnější.

Cíle a priority Programu 133510

2.1    Cíle

cíl_1    technická obnova, údržba a rekonstrukce sportovních zařízení, která povede ke zlepšování jejich hygienické úrovně a souladu se zájmy ochrany přírody,
cíl_2  rozvíjet sportovně technické parametry sportovišť tak, aby splňovaly požadavky předepsané národními a mezinárodními sportovními federacemi a aby sportovní zařízení byla bezpečná pro sportovce i pro ostatní veřejnost,
cíl_3   doplňovat nabídku stávajícího počtu sportovních zařízení s cílem vyrovnávání regionálních deficitů,
cíl_4 umožnit rovný přístup ke sportovištím co nejširšímu počtu zájemců o sportování.

2.2  Priority

K naplňování stanovených cílů stanovuje MŠMT z odborného sportovního hlediska prioritní podporu v tomto pořadí:

a)            sportovním centrům, v jejichž místě probíhá příprava na letní olympijské hry (LOH), resp. zimní olympijské hry (ZOH)

b)            sportovním zařízením jednotlivých resortních center (MO, MV, MŠMT)

c)            dlouhodobě úspěšným sportům zařazeným do programu olympijských her (dále jen „OH“) a paralympijských her (dále jen „PH“),

d)           sportům provozovaných jako celoživotní aktivity,

e)            vyrovnávání regionálních rozdílů a deficitů sportovišť,

f)             sportování mládeže,

g)            jiné aktivity hodné zvláštního zřetele, jako jsou u sportovních zařízení mimořádné události ve smyslu zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Omezení poskytování  dotace

2.1  Příjemci dotací obecně nemohou být:

-          obchodní a podnikatelské subjekty v jakékoliv formě,

-          fyzické osoby,

-          právnické osoby se sídlem v zahraničí působící v České republice,

-          subjekty, které vznikly pouze za účelem přijetí dotace z Programu 133510.

2.2  Příjemcem dotace dále nemůže být subjekt, který má nevyrovnané vztahy se státním rozpočtem podle vyhl. č. 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem.

2.3 Příjemcem dotace může být pouze žadatel, který je vlastníkem sportovního zařízení. V případě umístění sportovního zařízení na pozemku jiného vlastníka lze pro účely poskytnutí dotace akceptovat nájemní smlouvu na nájem pozemku či výpůjčku daného pozemku uzavřenou na dobu min. 10 let ode dne podání žádosti. Vlastníkem pozemku nemůže být subjekt vykonávající podnikatelskou a obchodní činnost sloužící k vytváření zisku. Podmínkou je, aby majetkové vztahy byly jednoznačně smluvně ošetřeny. U smluv na dobu neurčitou, musí žadatel/nájemce doplnit souhlasné stanovisko vlastníka k využití sportovního zařízení pro období min. 10 let ode dne ukončení dotované akce.

2.4  Dotace se neposkytuje k zajištění podnikatelské činnosti, proto  MŠMT nebude v rámci Programu 133510 přidělovat dotace na hotely, ubytovny, restaurace  a na další podobná zařízení.

2.5  Obcím jsou dotace poskytovány za  následujících podmínek:
              dotace se poskytují pouze do sportovních zařízení, která žadatel vlastní a jsou již
              využívána nebo budou využívána  konkrétní NNO - spolkem, jejichž hlavní
              náplní je sportovní činnost. Obce doloží využívání sportovních zařízení formou čestného prohlášení příslušné NNO o využívání sportovního zařízení.

2.6     Zařízení mobilního charakteru, pořízené ze státní dotace, resp. s podílem státních finančních prostředků musí být využíváno efektivně, pravidelně a pouze na území České republiky. Výjimkou je sportovní vybavení sloužící k samotnému sportovnímu výkonu reprezentanta na mezinárodní soutěži (např. motocykl, automobil, loď, kolo atd.).

2.7   Na poskytnutí dotace není právní nárok (viz zákon č. 218/2000 Sb.).

2.8  Počet schválených žádostí bude omezen podle možností  státního rozpočtu kapitoly 333 MŠMT.