-
David Moješčík
sochy - výstava v
Kulturním centru
-
Sochař Davis Moješčík
(*1974, Frýdek Místek)
je absolventem střední odborné učiliště
kamenickho v Žulové SPŠ sochařské a kamenické v
Hořicích a studium ukončil na fakultě
výtvarných umění
VUT v Brně v ateliéru sochařství u
prof. akad. soch.
Vladimíra Preclíka a
Michala Gabriela. V roce
1999 byl na stáži u prof.
Jana Hendrycha na
pražské AVU. V roce 2002 získal
Cenu Josefa Hlávky. Zajímá se
především o figurativní tvorbu. Spolupracuje na projektech do veřejného
prostoru (např. úpravy interiéru v
Činoherním klubu v Praze). Spolu s ním
je autorem pomníku
Operace Anthropoid
a projektu Pomníku
Nikoly Tesly v Praze.
- V roce
2010 dokončil sochu
Levitace 2010 pro přednádražní prostor
v
Ostravě-Svinově.
-
Mojda = David Moješčík náleží
k těm nemnoha sochařům střední generace, kteří nepůsobí pedagogicky na
vysokých školách, nepracují beze zbytku jako síla pro druhé, ale zato
raději naplňují programy vlastní. Jeho myšlení i tvůrčí práce jsou
ovlivněny fenoménem fin de siçle – oné kdysi liberálně mocné tvůrčí
epochy, projevující se na způsob delty mocné řeky, v níž vyplouvají
z mentálních hlubin často protichůdné proudy – jen aby se v zápětí
ponořily či navždy zmizely v zapomnění, či jen mělce vegetovaly v
(sub)prostředí tůně slepého ramene. Zde je autor někdo jako rybář:
vybírá si příhodné vize a nápady a ty zavržené odhazuje zpět. Přitom je
David Moješčík obratný modelér, bytostný figuralista, který pracuje s
postmoderními syžety a symbolickými vizemi jogínské spirituality. Zázemí
mu již od dětství určovala rodina. Jeho otec, Miloslav, se zabýval
jógou. Na brněnské FaVU VUT u Michala Gabriela byl nepřehlédnutelný.
Pamatuji si na přítomnost v jedné z klausurních jury, kde Moješčíkova
sofistikovaně vystavěná figura všeobecně zaujala. Nebyl totiž oním
urputně narativním modelérem, sledujícím s fotografickou přesností
vzhled daného modelu, nýbrž spíše usiloval o klasiku, o ideál krásy,
neboť jeho práce na panáku či spíše panence byla více odrazem
jednotlivých studií podle vícero modelů.
-
David Moješčík své figury a jejich
postoje generuje různě. Charakteristické jsou spíše sochařsky
komplikované pozice a neobvyklé postoje, s nimiž zároveň překonává
obvyklá úskalí vlastní statiky; finální vzhled plastik je podmíněn
nalezením ideálních vztahů detailu k celku – zpravidla nahé dívčí krásy.
Jeho akty jsou dokonalé, třebaže mohou proto působit až odtažitě. Tento
dojem potvrzuje i znepokojující strnulost korpusu; „těla“ jsou jakoby
ovládána skrytě vnitřním pohybem budoucího okamžiku, který, jako když po
výdechu následuje nádech, „musí“ sic přijít! Příznačné jsou Moješčíkovy
Levitace, které autor zpracovává již několik let ve vícero variantách:
postavy žen v jogínské pozici determinovány
vlastní
gravitací se „vznášejí“ jakoby letmo, jen na třech minimálních bodech –
v malíčku nohy a prostředníčcích pravé a levé ruky. Propracování svalově
povrchové tenze v měkkosti účinků světla je samozřejmostí, stejně jako
případná barevnost i možné „oživení“ vložením skleněných či ocelových
očí .
-
Retro inspirace jsou tedy opět běžnou
součástí tématického i morfologického „slovníku“ výtvarného umění.
Historicky normativní konotace ale přestaly již být společensky závazné.
Autor a jeho dílo je (pouze) vystaven praktické kritice soudobé
produkce, která, jak již bylo řečeno, může v institucionalizovaném
režimu vypadat téměř jakkoliv. V těchto nestále pestrých vrstvách se
pohybuje i David Moješčík, který si přeje zůstávat především sochařem.
Vynašel si způsob ztvárnění vlastního universa s rozdílnostmi v jednom.
Nymphaeum – plné v houfu vznášejících se nahých dívek jako přírodního
druhu s fauny uvnitř „disputace“ – je původní obrazovou vizí proslulého
malíře francouzského akademismu 19. století Williama – Adolpha
Bouguereau (1825-1905). Tato vize – zdá se – symbolicky naplňuje zcela
současný Moješčíkův esprit identifikační potřeby a v životodárné síle –
élan vital – směřuje k radostnému, avšak i sobě odpovědnému bytí.
(Pavel Netopil)
-
Výstava v českotřebovské výstavní síni
vzbudila slušný ohlas, na prezentování sochařského umění nejsme
zvyklí, ale výstava Davida Moješčíka byla osvěžením . Postavy, které
jsme nečekali byli doplněny zajímavou projekcí. Na vernisáži výstavu
uvedl ředitel Kulturního centra Josef Kopecký a velmi krásným hudebním
doprovodem doplnily učitelky ZUŠ Jitka Nováková a Milada Hamplová. I
tato červnová výstava měla připraven kvalitní hodně vypovídající
katalog, je to již šestá výstava v letošním roce
-
-
-
-
-
|