Českotřebovský deník 192/2016 (30/7)
Senátní volby na obzoru

Uzávěrka registrace kandidátů do podzimních doplňovacích senátních voleb bude už v úterý, jejich zájem o post v horní komoře parlamentu je však zatím nižší než před šesti lety. V našem kraji bude obhajovat svůj post  senátor Petr Šilar (KDU-ČSL) na našem obvbodu 46  na Pardubicku pak Miluše Horská (nestraník za hnutí Nestraníci, KDU-ČSL a Stranu zelených)
Na našem okrese  bude mít Petr Šilar zřejmě jen 4 soupeře:  bude to bývalý ředitel Českých drah Dalibor Zelený a radní města Česká Třebová (ČSSD), za TOP 09 starosta České Třebové Jaroslav Zedník. ANO vysílá do voleb advokáta Jana Lipavského (z Vysokého Mýta), komunisté bývalého místostarostu Králík Antonína Vyšohlída. ODS vlastního kandidáta nestaví. 
Srovnáme-li situaci s rokem 2010. kdy se konaly u nás poslední volby do Senátu, tak chybí kandidát za SPO, nynější krajský radní Ing. Jaromír Dušek a za Suverenitu orlickoústecký chirurg MUDr. Weselin Toppisch. V roce 2010 se již etablovalo hnutí TOP09, jeho kandidátkou byla  Ing. Ludmila Müllerová z Dolní Čermné, senátorka z období 2004 - 2010. Nyní ji na postu kandidáta vystřídal Jaroslav Zedník.
Česká Třebová bude mít tedy ve volbách dva kandidáty, Jaroslava Zedníka a Dalibora Zeleného. V minulosti již do Senátu kandidoval  z České Třebové RNDr. Jaroslav Demel za ČSSD v roce 2004  a Lubomír Hýbl za ODS v roce 1998. Dostal se tehdy do druhé kola volby, kde přesvědčivě prohrál s Bohumilem Čadou velkým rozdílem.
Zatím v našem obvodu vždy zastával funkci senátora vždy zástupce KDU-ČSL: postupně Bohumil Čada, (zvolen vlastně 2x, poprvé na dva roky, podruhé na plné období šesti let), Ludmila Müllerová a Petr Šilar. V roce 2004 kandidovala Ludmila Müllerová )tehdy z funkce náměstkyně ministra práce a sociálních věcí) za KDU-ČSL, porazila tehdy ve druhém kole Jiřího Čepelku (ODS) velmi těsným rozdílem několika desítek hlasů. TOP09 vznikla vlastně odštěpením od KDU-ČSL po Čunkově aféře až v roce2009. Pak kandidovala Ludmila Müllerová podruhé již za jiný subjekt a nedostala se ani do 2. kola. Petr Šilar byl úspěšným starostou města Letohrad, poté krajským radním, nyní je senátorem.
Pro úplnost: na Pardubicku jde do voleb za ČSSD lékař Vladimír Ninger, za ODS statkář David Novák, za hnutí ANO 2011 architekt Jaroslav Menšík, KSČM nominovala trenéra a zastupitele Pardubic Pavla Studničku, Strana soukromníků projektanta Petra Novotného a podle další informace Jiří Čáslavka za TOP09. Také na Pardubicku se počet kandidátů na senátora zmenšil.
 
Také Bentley či Porsche využívá plastové autodíly z České Třebové !                                              

Česká Třebová (28. 7. 2016) – Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický dnes navštívil výrobní areál společnosti IMS Drašnar v České Třebové. Se zástupci společnosti, která se zaměřuje na oblast automotive hovořil o budoucích plánech, ale také aktuálních problémech společnosti zaměstnávající více jak 200 lidí.
„Je nutné smeknout před každým, kdo vybuduje úspěšnou společnost z malé rodinné firmy, což je také tento případ. Klienti v čele s koncernem Volkswagen, do kterého mimo jiné spadají značky jako Porshe, Bentley či Audi, svědčí o kvalitě výrobků českotřebovské firmy,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Stejně jako ostatní významné zaměstnavatele společnost trápí také nedostatek pracovníků na vybraných pozicích, a proto jsme diskutovali o aktuálních projektech, které Pardubický kraj v této oblasti připravil, či plánuje připravit. Dále jsem přislíbil řešení některých dílčích problémů především v oblasti dopravního napojení a sítí, což je záležitost, která však není primárně v kompetenci našeho kraje,“ dodal hejtman Martin Netolický.
Společnost IMS Drašnar je ryze českou rodinnou firma s 25letou tradicí, která vyvíjí a vyrábí produkty z plastu s vysokou přidanou hodnotou určené zejména pro automobilový průmysl. Disponujeme také vlastním vývojovým oddělením, nástrojárnou, vstřikovnou plastů a montáží.
 
Do nového ročníku CHL je přihlášeno 26 týmů

Ke dnešnímu dni 30/7 je do dalšího 11. ročníku CHL 2016/2017 přihlášeno 26 týmů. Jsou zde zatím určité nejasnosti u dvou týmů. Tým HC QANTO Bystřec je přihlášen, ale bojuje s nedostatkem hráčů.  Proto pokud víte o někom kdo nemá do dnešního dne tým a má zájem hrát může se ozvat zástupcům Qanta. Tým VESPA zatím přihlášen není, protože bojuje se stejným problémem jako Qanto.  
Určitě budou 3. ligy a bude se hrát na 3. kola bez PLAY – OFF. Pořadatel soutěže nechává ještě týden na rozhodnutí (především Qanta a Vespy), poté již nebude přihlášení možné a nový ročník soutěže bude uzavřen.
 
Objevy v historické budově orlickoústeckého nádraží 

V sobotu 30/7, budeme od 10:00 v historické nádražní budově demontovat stropní podhled v restauraci. Odhalíme původní výmalbu z doby vzniku nádraží, tedy z roku 1874. Výmalbu objevili památkáři při provádění stavebně historického průzkumu v roce 2011. Z provedeného SHP vyplývá,že stropní výzdoba je v mimořádně zachovalém stavu.
V případě zájmu můžete kdykoliv i během dne přijet na návštěvu
 
Hrozba zastavení stavby terminálu letiště Pardubice je velkým překvapením.
Kraj však na problémy dříve upozorňoval.

Možné pozastavení stavby letištního terminálu pro osobní dopravu je pro mne velkým překvapením, protože ještě před dvěma měsíci jsme slavnostně stříhali pásku a poklepávali základní kámen. Očekávali jsme, že do 18 měsíců může být celá stavba dokončena. V tuto chvíli to však vypadá, že může dojít k dohadování se s projektantem, zda byl projekt připraven v dostatečné kvalitě a zda jsou navržené konstrukční prvky v souladu se směrnicemi o požární ochraně.
Pardubický kraj v minulosti opakovaně poukazoval na celou řadu chyb, na které jsme byli upozorněni externími spolupracovníky, včetně Fakulty stavební VUT Brno. Projektant stavby byl pozván na jednání Rady Pardubického kraje, kde jsme se jej na celou řadu identifikovaných výhrad konkrétně ptali. Přísahou na dobré jméno své firmy nám dal záruky, že celý projekt je v naprostém pořádku. V tuto chvíli se však ukazuje, že je projekt zpochybněn již v samém základu, tedy co se týká konstrukce samotného terminálu, kdy jsme upozorňování na nevhodnost ocelové stavby a vhodnější železobetonové řešení, které by však výrazným způsobem celý projekt prodražilo.
Upozorňuje se i na možnost odstoupení od smlouvy. Když budu optimista, může se stát, že tento stavební projekt bude odložen řádově o měsíce či dokonce léta. S vysokou pravděpodobností by to znamenalo přeprojektování celé stavby a novou soutěž. Mám reálné obavy, že takový scénář může být pro celý projekt konečný. Stále však doufám, že se tak nestane a najde se rozumné řešení této problematické situace. Mám dojem, že stavba terminálu je zakletá, jelikož se neustále objevují nové a nové problémy a bohužel sama realizace je stále v nedohlednu. Pro pardubické letiště je to obrovský problém, protože v posledních dvou letech zcela zásadně poklesl počet cestujících a společnost EBA, která provozuje civilní část letiště, je ve velkých provozních ztrátách, jež jsou v tuto chvíli financovány z přebytku minulých let.
Domnívali jsme se, že stavba terminálu je konečně příležitostí k oživení pardubického letiště, které by se tak mohlo znovu dostat do černých čísel. Pokud by však terminál další roky nestál, museli by vlastníci nadále krýt provozní ztráty, na které by již nestačil přebytek z minulých let, ze svých zdrojů.
Společně s městem jsme se zavázali, že pro stavbu terminálu je limitní částka 300 milionů korun. Do tohoto stanoveného limitu jsme se díky vysoutěžení za 250 milionů korun vešli. Jako kraj jsme byli a stále jsme připraveni financovat stavbu z vlastních zdrojů, tak abychom nemuseli ohrozit žádné další projekty. Bohužel situace se těmito aktuálními problémy mění a nedovedu si představit, že bychom na krajském zastupitelstvu znovu otevírali téma navýšení prostředků na stavbu terminálu. Mohlo by se stát, že krajští zastupitelé by tento návrh, který byl v minulosti již několikrát diskutován a připomínkován, neakceptovali. Jako kraj striktně trváme na částce, která byla v minulosti odsouhlasena a je podle našeho názoru dostatečná, o čemž jsme se opakovaně přesvědčili na letištích v Karlových Varech či Popradu. Za tuto částku lze postavit moderní, plnohodnotné letiště, které splňuje veškeré nezbytné parametry.
Musím zdůraznit, že naše zkušenosti z jiných velkých staveb, které jsme v minulosti realizovali, jednoznačně potvrzují, že v případech, kdy je Pardubický kraj jediným vlastníkem, pořizovatelem dokumentace a následně investorem celé stavby, tak nikdy nedochází k takovýmto zásadním problémům. Realizovali jsme stavbu Multioborového pavilonu v Pardubické nemocnici za stovky milionů korun, desítky kilometrů silnic II. a III. tříd, rovněž za stovky milionů korun a nikdy jsme se nesetkali s tím, že by probíhala takováto složitá diskuse ohledně projektové dokumentace, a že by projekt procházel obdobnými problémy, které jdou až na podstatu. Stále více jsem přesvědčený o tom, že vlastník má být pouze jeden a má být jediným, avšak jasným garantem a je to také určitě téma pro budoucí jednání. V současné době nám však nezbývá nic jiného, než vyčkat 2016 na odborné stanovisko. Teprve poté lze řešit další postup. 
Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje
 
Zbrojařský průmysl v regionu Pardubického kraje má dlouhou tradici

Poslanec a lídr krajské kandidátky TOP 09 Jiří Skalický se problematice výroby munice a především nakládání s ní věnuje dlouhodobě. Ve spolupráci s Asociací obranného a bezpečnostního průmyslu pořádá například semináře, kde se mluví o legislativě, ale také o rozvoji oboru, který byl historicky vždy na špičkové úrovni. „Jde o bezpečnost i obranyschopnost státu. Jde ale také o vytváření nových pracovních míst a zaměstnanost v regionu. A v neposlední řadě i o udržení tradice,“ říká poslanec Jiří Skalický. „Pardubický kraj, resp. východní Čechy vždy patřily mezi tahouny zbrojařského průmyslu. Dodnes tu máme řadu firem, které se zabývají výrobou munice, trhavin a dalších produktů obranného průmyslu. A protože tito výrobci mají co říct k legislativě a podmínkách obchodu v této oblasti, snažím se s nimi jednat a získávat zpětnou vazbu přímo ve firmách,“ zdůvodňuje účely svých cest Jiří Skalický.
Tentokrát se setkal s vedením Poličských strojíren a také STV Group. Tyto společnosti spadají pod hlavičku Holdingu STV INVEST. Ve vyhlášené poličské továrně se více než jindy začíná propojovat strojírenský a zbrojařský průmysl. „Rozsáhlý areál nabízí práci pro více než 500 zaměstnanců. Podobně jako v jiných firmách jsem ale setkal s problémem, že na trhu práce chybí kvalifikovaní lidé. Musíme se zamyslet nad tím, jak více propojit podnikatelský sektor se středním i vysokým školstvím,“ připomíná jeden z problémů zaměstnavatelů poslanec Skalický.
Historie zbrojařského průmyslu v Poličce se píše už téměř sto let. V roce 1920 tu totiž byla tehdejším ministerstvem obrany založena Vojenská muniční továrna. Vyráběla především munici pro ženijní, dělostřelecké a letecké složky armády. V 50. letech se začala na stejném místě rozšiřovat strojírenská výroba pod značkou ADAST Polička. Muniční výroba se zastavila na počátku 90. let, kdy se naopak začala více rozvíjet výroba strojírenská. V roce 1992 vznikly Poličské strojírny, kam se tradice výroby munice začíná v posledních letech vracet. A nejen to, do rozsáhlého areálu v Poličce se stěhuje firma STV Group, jeden z největších českých výrobců munice a střeliva. Společnost provádí i generální opravy vojenské techniky a dodávky náhradních dílů pro pozemní i leteckou techniku. Do portfolia patří výroba plastických trhavin, ručních zbraní typu AK a pancéřovek. Společnost se zabývá i ekologickou likvidací munice. Poličské strojírny se v sektoru obranného průmyslu naopak soustřeďují na velkorážovou munici, prioritní je ale strojírenský průmysl. V Poličce vyrábějí speciální aplikace pro oblast měřící a čerpací techniky pohonných hmot a jiných kapalin, výrobou pro automobilní a drážní průmyslu – převážně dveřní systémy pro vozidla hromadné přepravy či pneumatické ovládání systémů lokomotiv a železničních vozů.
Ekonomické diplomacii na podporu firem v našem kraji se Jiří Skalický lídr krajské kandidátky TOP 09 věnuje dlouhodobě. Nedávno navštívil také společnost DAKO v Třemošnici.
Ondřej Müller, krajský manažer TOP 09