O dopravním hřišti, které má vyrůst v Benátkách se mluví již dlouho.
Je totiž potřeba a existují zde pro to vhodné pozemky. Dopravní hřiště
může současně vyřešit naléhavou potřebu získat konečně nové šatny pro
hokejbalový oddíl TJ Lokomotiva, který zatím sídlí v rozpadajícím se "linkusáku"
dřívějšího Svazarmu..
Když se v zastupitelstva probíraly některé majetkové změny, tak z nich
vyplynulo, že budoucí dopravní hřiště nemá být vůbec žádný drobeček,
ale má mít plochu cca 6500 m2, bude tedy větší než fotbalové hřiště!
Jde přitom o jeden z posledních rovinných pozemků ve vlastnictví
města, relativně velmi dobře přístupný. Není divu, že začal zajímat
více lidí. Pozemek je totiž nevyužívaný a nic se na něm neděje.
Loni vznikla velká snaha vybudovat současně s dopravním hřištěm něco
víc, vytvořit dětské
centrum pro volný čas, kde mimo aktivit dopravního hřiště
bylo také dětské hřiště či pro veřejnost otevřená sportoviště. Zde by
se mohli scházet rodiče s dětmi a provozovat zde nejrůznější sportovní
aktivity, správce areálu by zde měl půjčovnu sportovních potřeb,
dopravních prostředků, byla by zde možnost občerstvení, v altánku by
byla možnost schovat se před nenadálým deštěm i před palčivým
sluncem. Zde by byl i lákavý cíl vycházek mateřských škol, sem bychom
rádi mohli pozvat své návštěvy. Bylo by to daleko od silniční dopravy,
s přímým napojením na cyklostezku, je sem poměrně blízko ze všech
stran..
S tímto cílem jsme seznámili také starostu města Jaroslava Zedníka.
Přišli jsme tři: Paní Linda Vavřinová, Jiří Ćebiš a pisatel těchto
řádků. "Námět to je to zajímavý, rád bych viděl víc, pošlete nějaké
obrázky," řekl starosta. "Jenže máme už projekt, podali jsme
žádost o dotaci. Na dopravní hřiště už vás tedy nepustím, ale snad by
to šlo zajistit tyto aktivity v parku Benátky za řekou, tam se na
projektu ještě pracuje...." Byli jsme se v budoucím parku
Benátky podívat, nafotili desítky snímků a zjistili, že s jeho
využitím budou potíže (stín, nerovnosti, trvalé hučení klimatizace z
továrny za řekou), že nikdy nemůže nahradit rovnou plochu přímo u
cyklostezky. Pečlivě vybrané obrázky vzorových hřišť a dětských
center paní Vavřinová poslala, ale dodnes nemá žádnou odpověď. Záměr
jsme však nevzdali, zvláště nyní, když byla městu dotace zamítnuta.
Nezávisle na nás byli za starostou také sportovci, předseda sportovní
komise Jaroslav Badzik a Luboš Vašina, též přišli s nápadem na
rozšíření využití plochy dopravního hřiště pro další sportoviště. Také
neuspěli.
Teprve
nyní na jednání zastupitelstva města byla v rámci rozpočtové změny
navržena další částka 365 tisíc korun na dopracování dokumentace
budoucího dopravního hřiště pro stavební povolení. Zastupitelé poprvé
se mohli poprvé seznámit s tím jak má budoucí dopravní hřiště
vypadat. Bude opravdu obsahovat potřebné šatny pro hokejbalisty a v
zadní části i potřebné místnosti pro provozovatele dopravního hřiště,
učebnu, sklady a provozní místnost. Bude zde soustava dopravních cest
taková jak má být. Ale bude tu něco navíc co sem nepatří - a to je (v
levé části) velká vyasfaltovaná plocha údajně pro realizaci řidičských
zkoušek pro motorkáře, které se nyní dělají mimo dopravní provoz na
uzavřených prostorách či parkovištích. Takové zkoušky organizuje odbor
dopravy MěÚ a to je oficiální důvod, proč jej zde "potřebujeme"
vybudovat. Jenže daleko častěji takovou plochu potřebují autoškoly. A
tak zde vlastně město hodlá vybudovat něco, co nepotřebuje a vezme
tak dětem možnost rozšířit funkci dopravního hřiště o další výše
uvedené aktivity. Výše investice je odhadována na 9 mil. Kč (vlastní
hřiště, plochy) i s potřebnou budovou (pro hokejbal + dopravní
výchovu) 20 milionů.
Přikladem
toho, že to je možné je např. dopravní hřiště v Prostějově , kde je na
daleko menší ploše společné dopravní hřiště, dětské lanové centrum a
další aktivity. Areál tam spravuje Dům dětí a mládeže (viz obrázek).
Nyní v červnu byly do upraveného rozpočtu přidány peníze na realizaci
projektu pro stavební povolení. Vhodný titul pro dotaci zatím není.
Pokud je použijeme jen na dopracování stávajícího záměru se zbytečnou
asfaltovou plochou pro motorkáře, bude to špatně. Připravme ještě
alternativní řešení. "Není špatně připravit si více alternativ,
jen bylo třeba přijít dřív", řekl na jednání Martin Netolický.
Jeho slova bych jistě podepsal. Jenže je bohužel pravdou, že žádný
záměr na přípravu dopravního hřiště vedení města nezveřejnilo.
Počítalo s tím, že pro kouzelný termín "dopravní hřiště"
zvednou ruku všichni, i když v sobě obsahoval "zakuklený" problém. Na
jednání zastupitelů 20.6. byl zveřejněn poprvé, a. to ještě jen na
základě našeho dotazu podaného písemně před jednáním zastupitelstva.
Zatím se vše připravuje na papíře. Než připravit něco, co
nepotřebujeme, tak se pokusme ještě o změnu, bude to lacinější.
Nemyslím, že pořádání řidičských zkoušek motorkářů je pro město tak
velký problém. Jinde to neřeší tak jako jsme dlouhá léta neřešili
chybějící dopravní hřiště. Buď můžeme zkoušky pořádat ve spolupráci se
SOŠ automobilní v Ústí n.O na jejich ploše v Hylvátech, nebo využít
plochu parkoviště pod Peklákem, vyasfaltovat ji, je to přece jeden z
investičních záměrů města. Je zde i vybudované zázemí a během jara,
léta a podzimu (zvlášť ve všedních dnech) zeje prázdnotou a nic
nenasvědčuje o tom, že by se to mělo měnit.
Věřím, že se ještě podaří o změně v projektu alespoň jednat, že se
tím bude někdo alespoň zabývat. Stačí v první fázi řešit problém
důležitosti asfaltové plochy pro zkoušky řidičů a autoškoly. Musí být
opravdu v Benátkách? Jak je vidět tak dotaci tento záměr nezískal.
Budeme ho tedy platit ze svého? Není důležitější vyasfaltovat
parkoviště na Pekláku i pro tento účel? Pokud vyřešíme tento problém,
uvolní se nám ruce. A budeme uvažovat, čím lze vhodně doplnit dopravní
hřiště v Benátkách. Mohla by to být plocha pro sport i pro děti......
A věřím také, že pro diskuzi o změně záměru nebude třeba použít formu
petice, o které se uvažovalo už v loňském roce s tím, že nejlepší je
nejdříve jednat.
Milan Mikolecký (článek byl otištěn v červencovém vydání
Českotřebovského zpravodaje)
|