Veřejná vyhláška


Opatření obecné povahy

Krajský úřad Pardubického kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství, jako věcně a místně příslušný správní úřad dle ustanovení § 124 odst. 4 písm. b) a ustanovení § 77 odst. 1 písm. b) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, na základě ustanovení § 171 a § 131 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen správní řád), na základě podnětů Městského úřadu Litomyšl, odboru místního a silničního hospodářství, se sídlem Bří Šťastných 1000, 570 20 Litomyšl a Městského úřadu Česká Třebová, odboru dopravy a silničního hospodářství, se sídlem Staré náměstí 78, 560 02 Česká Třebová, oba podané dne 13.6.2016,

o z n a m u j e
návrh stanovení místní úpravy provozu
na silnicích I/35, II/358, II/360 v obci Litomyšl a na silnicích I/14, II/358, III/31512, III/36012,

ve smyslu ustanovení § 24a zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o PK“) a to umístěním trvalého dopravního značení dle situace, která je nedílnou součástí tohoto návrhu a dále následujícího dopravního značení: - IS9a „Návěst před křižovatkou“ doplněnou o symbol B4 „Zákaz vjezdu nákladních automobilů (12t)“ + E14 „TRANZIT“ pro směr Litomyšl, před křižovatkou řízenou SSZ, na silnici I/14 (ul. Riegrova, Tyršovo náměstí) z obou směrů, v obci Česká Třebová - IS9a „Návěst před křižovatkou“ doplněnou o symbol B4 „Zákaz vjezdu nákladních automobilů (12t)“ + E14 „TRANZIT“ pro směr Litomyšl, před křižovatkou řízenou SSZ, na silnici III/31512 (ul. Hýblova), v obci Česká Třebová - IS9a „Návěst před křižovatkou“ doplněnou o symbol B4 „Zákaz vjezdu nákladních automobilů (12t)“ + E14 „TRANZIT“ pro směr Litomyšl, před křižovatkou s ul. Litomyšlská, na silnici III/36012 (ul. Kubelkova), v obci Česká Třebová - B4 „Zákaz vjezdu nákladních automobilů (12t)“ + E14 „TRANZIT“ pro směr Litomyšl, za křižovatkou řízenou SSZ a za křižovatkou s ul. Kubelkova, na silnici II/358 (ul. Litomyšlská), v obci Česká Třebová - IP22 s textem „SILNICE“ symbolem IS16b „358“ + B4 (12t) + E14 „TRANZIT“, na silnicích I/35, I/14 dále za podmínek: Dopravní značení proveďte jako: stálé svislé dopravní značky Velikost dopravního značení: základní rozměrová řada Provedení dopravního značení: reflexní

Platnost úpravy: TRVALE, vyjma DZ IP22 umístěných na dobu dočasnou – 1 rok

Důvod: zamezení jízdy tranzitních nákladních vozidel po silnici II/358 ve smyslu ustanovení § 24a zákona o PK
Osoba (organizace) odpovědná za řádné provedení úpravy:
p. Radomil Kašpar – starosta města Litomyšl, tel. 461 653 333
p. Jaroslav Zedník – starosta města Česká Třebová, tel. 465 500 117
Další podmínky pro osazení místní úpravy provozu:
1. Dopravní značky musí být upevněny na kovových sloupcích nebo konstrukcích, případně na sloupech VO a nesmí zasahovat do průjezdního profilu komunikace.
2. V obci se dopravní značky umístí ve výšce min. 2,20 m a mimo obec min. 1,2 m nad úrovní terénu (nezpevněné krajnice, chodníku apod.) Vnitřní okraj dopravních značek bude 0,5 m až 2,0 m od okraje vozovky nebo vnitřní hrany chodníku (u vozovek se zpevněnou krajnicí od vnější hrany zpevněné krajnice).
3. Viditelnost dopravních značek musí být zajištěna mimo obec ze vzdálenosti 100 m a v obci z 50 m.
4. Před instalací svislého dopravního značení musí být vytyčeny inženýrské sítě, instalací dopravního značení nesmí dojít k narušení nadzemních a podzemních inženýrských sítí.
5. Dopravní značení bude instalováno odbornou firmou. Náklady na pořízení, úpravu a osazení dopravního značení hradí žadatelé. 6. Dopravní značky svým umístěním a barevným provedením musí odpovídat vyhlášce č. 294/2015 Sb., ČSN 018020 a splňovat podmínky uvedené v publikacích Zásady pro dopravní značení na pozemních komunikacích - TP 65, a Zásady pro vodorovné dopravní značení na pozemních komunikacích – TP 133, vydanými CDV Brno 2013 a 2005, schválené MD ČR, pod č.j. 532/2013-120-STSP/1 ze dne 31.7.2013 s účinností od 1.8.2013 a MD ČR, pod č.j. 354/2005-120-STSP/1 s účinností od 15.8.2005.
7. Před instalací dopravního značení nebo dopravního zařízení, musí žadatel získat souhlas příslušného správce komunikace, v němž správce určí druh použitého materiálu, způsob uchycení nebo provedení DZ.
8. Žadatel je povinen udržovat a obnovovat výše uvedené dopravní značení, či dopravní zařízení, pokud nedošlo k dohodě se správcem komunikace o převodu dopravního značení, či dopravního zařízení. Krajský úřad Pardubického kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství, si vyhrazuje právo toto stanovení změnit nebo doplnit pokud si to bude vyžadovat veřejný zájem.
Odůvodnění:
Žadatelé:
Městský úřad Litomyšl, odbor místního a silničního hospodářství, se sídlem Bří Šťastných 1000, Litomyšl a
Městský úřad Česká Třebová, odbor dopravy a silničního hospodářství, se sídlem Staré náměstí 78,  Česká Třebová,

podnětem ze dne 13.6.2016, požádaly Krajský úřad Pardubického kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství, o převzetí řízení ve smyslu ustanovení § 131 odst. 1 písm. a), b), c) správního řádu a aby ve věci vydal stanovení místní úpravy provozu na PK, konkrétně na silnicích I/35, II/358, II/360 v obci Litomyšl a na silnicích I/14, II/358, III/31512, III/36012, z důvodu zamezení jízdy tranzitních nákladních vozidel po silnici II/358 ve smyslu ustanovení § 24a zákona o PK. Město Litomyšl uvedené podání dále zdůvodnilo enormním nárostem počtu průjezdů nadrozměrných vozidel v tomto úseku, nevhodnými parametry silnice II/358 (poloměr nutného zatáčení na křižovatce u státního zámku, kde nejsou zaručeny rozhledové poměry a tato vozidla blokují provoz) především v ulicích Zámecká a Jiráskova, vysokou koncentrací významných přechodů pro chodce a veřejných zařízení (základní škola, domovy pro seniory, státní zámek Litomyšl, zdravotnické zařízení, Univerzita Pardubice, kostel Povýšení svatého kříže) a s tím spojená vysoká koncentrace pěšího provozu. Dalšími aspekty, které město při podání žádosti uvedlo, byl vliv těžkého provozu na budovy zámeckého areálu, které byly v minulém období rekonstruovány, neexistence chodníků mezi územím města a městskou osadou Vlkov, nevhodné výškové převýšení mezi oběma městy, které zvyšuje spotřebu pohonných hmot, hlučnost a emise a v neposlední řadě komplikace při provádění zimní údržby. S ohledem na uvedené, žadatel navrhuje převést tento druh dopravy na silnici I/35, která je pro tuto dopravu stavebně uspořádána s ohledem na bezpečnost a plynulost silničního provozu.

V uvedené věci se dále vyjádřilo Ředitelství silnic a dálnic ČR Správa Pardubice.
V dopise ze dne 16.5.2016 pod č.j. 003847/38200/3/Vs/2016 sděluje, že navrhovaným odkloněním provozu po I/35, I/43 a I/14 by došlo k prodloužení trasy o 21 km a dalšímu nezanedbatelnému zvýšení provozu těžkých nákladních vozidel (cca 500 voz./den) na přetížené silnici I/35. Přitom se odkazuje na níže uvedené citované vyjádření Policie ČR ze dne 7.4.2016.
Dále uvádí, že riziko nehodovosti v případě odklonění zmíněné dopravy bude výrazně vyšší. Další negativní dopady lze předpokládat z hlediska životního prostředí – nájezd dalších cca 10 000 km/den a zvýšení intenzit provozu v obcích Opatov, Třebovice, Rybník. Prodloužení trasy do cílové oblasti v České Třebové povede dle názoru ŘSD k využívání silnice I/11 z Hradce Králové do Vamberka a dále na silnici I/14 přes všechny obce a města na trase.
Navržené odklonění dle jeho názoru neřeší bezpečnost silničního provozu a obyvatel obecně, ale bylo by pouze pro několik obcí na trase po silnici II/358 a historickým jádrem Litomyšle, s přesunem negativních dopadů do jiných obcí a měst a proto na základě shora uvedeného se záměrem nesouhlasí.
Ve věci se též vyjádřila Správa a údržba silnic Pk, oddělení majetkové správy Litomyšl, dopisem ze dne 9.5.2016 pod č.j. SUSPK/3023/2016, která souhlasila s umístěním dopravního značení dle přiložených schémat přiložených v žádosti, na dotčených silnicích II/358 a II/360 ve smyslu ustanovení § 24a zákona o PK.
Obdobně se vyjádřilo i oddělení majetkové Správy a údržby silnic Pk, Ústí nad Orlicí ze dne 9.5.2016 pod č.j. SUSPL/3010/2016, kde dále specifikovalo rozmístění zákazových značek na silnicích II. a III. tříd ve svém územním rozsahu.
 
K žádosti byla doložena totožná písemná vyjádření příslušného orgánu policie - Policie České republiky, Krajského ředitelství policie Pardubického kraje, Odboru služby dopravní policie Pardubice.
Byla vydána pod č.j. KRPE-21254-1/ČJ-2016-1700DP ze dne 7.4.2016 a č.j. KRPE-21255-1/ČJ-2016-1700DP ze dne 7.4.2016, z nichž citujeme následující:
„Navrženým opařením by mělo dojít k odklonu tranzitní nákladní dopravy ze sil. II/358 na sil. I/35, I/43 a I/14. Tato trasa je s ohledem na dopravně technický i stavební stav vhodnější pro nákladní dopravu než stávající sil. II/358, kde se jako nevhodný jeví zejména úsek okolo zámku Litomyšl, kde komunikace vede podél areálu zámku a historicky daným směrovým vedením, které není pro nákladní dopravu nejvhodnější.
Rozborem dopravní nehodovosti v letech 2013 – 2016 bylo zjištěno, že na sil. II/358 v úseku od křižovatky se sil. I/35 na křižovatku se sil. I/14 v obci Česká Třebová, jehož délka je cca 12 km, bylo šetřeno 34 nehod s následky na zdraví osob, kdy bylo 7 osob zraněno těžce a 37 osob zraněno lehce. Při jedné dopravní nehodě mělo účast nákladní vozidlo s přívěsem, kdy byly dvě osoby zraněny, a jedna osoba utrpěla lehké zranění. Policií nebyla šetřena žádná dopravní nehoda, na které by mělo účast nákladní vozidlo s návěsem. Z rozboru dopravní nehodovosti nevyplývá, že by provoz vozidel s celkovou hmotností nad 12 t výrazně ohrožoval bezpečnost sil. provozu na dotčeném úseku sil. II/358.
Za stejné období došlo v úseku sil. I/35, I/43 a I/14 od křižovatky sil. I/35 se sil. II/358 v obci Litomyšl ke křižovatce sil. I/14 se sil. II/358 v obci Česká Třebová (celkem 33 km), tedy na trase, která je uvažovaná jako náhradní trasa pro tranzitní dopravu s povolenou hmotností 12t a víc, bylo Policií ČR šetřeno 59 nehod s následky na zdraví osob, kdy bylo 6 osob usmrceno, 8 osob zraněno těžce a 80 osob utrpělo lehké zranění. Celkem došlo k 30-ti dopravním nehodám nákladních vozidel s návěsem nebo přívěsem, kdy při osmi dopravních nehodách došlo k jednomu těžkému zranění a devět osob bylo zraněno lehce.
Z rozboru dopravní nehodovosti vyplývá, že na objízdné trase je vyšší pravděpodobnost vzniku dopravních nehod vozidel s celkovou hmotností nad 12 t. S ohledem na opatření, která byla učiněna v minulosti, tj. částečný odklon kontejnerové dopravy ze sil. II/358 na sil. I/14, I/43 a I/35, nelze konstatovat, že by se tímto opatřením zvýšila nehodovost na sil. I. třídy. Tato ve srovnání s obdobím 2011 – 2013 klesla o 45 dopravních nehod se zraněním osob. Rovněž poklesl počet dopravních nehod nákladních vozidel s přívěsem nebo návěsem o 17 a o dvě poklesl počet dopravních nehod těchto vozidel se zraněním osob a to o 7 osob s těžkým zraněním a o 2 lehce zraněné osoby.
Upozorňujeme, že na sil. I/14 a I/43, tedy na úseku, který bude užíván jako objízdná trasa, leží obce Třebovice a Opatovec, do kterých bude převeden provoz vozidel, která budou odkloněna ze sil. II/358, kdy argumentace o bezpečnosti provozu by mohla být užita obdobně jako v případě obcí ležících na sil. II/358. Dále se pravděpodobně část provozu těchto vozidel přesune i do jiných obcí ležících na komunikacích tvořících spojnice mezi sil. I/14 a I/35.

Dle sčítání dopravy z roku 2010 (poslední oficiální sčítání dopravy ze strany ŘSD ČR a.s.) je sil. II/358 zatížena celkem 2727 voz./den, kdy intenzita těžkých nákladních vozidel (TV) je 527 voz./den. Odklonem tranzitní nákladní dopravy ze sil. II/358 na sil. I/35, I/43 a I/14 dojde k prodloužení trasy ve směru na obec Česká Třebová o cca 21 km, což je dvojnásobná délka trasy oproti stávajícímu vedení dopravy. To znamená, že např. při denním odklonu 500 nákladních vozidel ujedou tato vozidla oproti stávající trase denně celkem cca 10 500 km navíc. Tedy dojde nejen k většímu zatížení životního prostředí, ale zároveň se dle našeho názoru zvýší pravděpodobnost vzniku dopravních nehod. S ohledem na výše uvedené nepovažujeme odklon tranzitní nákladní dopravy z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu za nezbytně nutný.“ konec cit.

Silniční správní úřad k věci uvádí, že pro dálkovou a mezistátní dopravu jsou zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o PK“), určeny dálnice a silnice I. třídy, na nichž je omezování tranzitní nákladní dopravy na základě jejich určení vyloučeno. Dálnice a silnice I. třídy jsou ve vlastnictví státu a na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy je také státem vybírána úhrada za užití zpoplatněné pozemní komunikace vozidlem o celkové hmotnosti více než 3,5 tuny. V případě silnic II. třídy zákon o PK stanovuje, že jsou určeny pro dopravu mezi okresy a v případě silnic III. třídy k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace (viz ustanovení § 5 zákona o PK). Tyto třídy silnic vlastní příslušné kraje a jejich užití není v současnosti pro vozidla o celkové hmotnosti více než 3,5 tuny zpoplatněno. Zvýše uvedeného vyplývá, že je v zájmu státu, krajů i obcí, aby byly pro tranzitní nákladní dopravu přednostně využívány ty kategorie a třídy pozemních komunikací, které jsou k tomuto účelu určeny a na nichž je za jejich užití vybírán příslušný poplatek (tedy dálnice a silnice I. třídy). V minulosti docházelo s odkazem na ustanovení § 19 odst. 1 zákona o PK, opakovaně ke zpochybňování možnosti omezovat obecné užívání silnic II. a III. třídy pro tranzitní nákladní dopravu, a to i přes skutečnost, že samo Ministerstvo dopravy připouštělo, aby na základě určení a dopravního významu silnic II. a III. třídy došlo k omezení průjezdu tranzitní nákladní dopravy po těchto silnicích. Z tohoto důvodu byla navržena legislativní úprava, která tuto možnost výslovně připouští a stanovuje pro ni podmínky.

Legislativní úprava byla provedena zákonem č. 268/2015 Sb., který mimo jiné vložil do zákona o PK nové ustanovení § 24a, které nabylo účinnosti 31.12.2015.
● Na jeho základě lze na silnici II. a III. třídy zakázat nebo omezit tranzitní nákladní dopravu prováděnou nákladním vozidlem nebo jízdní soupravou, jejichž největší povolená hmotnost činí 12 tun a více, a to stanovením místní úpravy provozu na pozemních komunikacích podle zvláštního právního předpisu.

● Stanovení lze vydat pouze za podmínky, že je možné využít jinou vhodnou trasu, za takovou trasu se ovšem považuje i trasa vedoucí po pozemní komunikaci podléhající zpoplatnění.

● Za tranzitní nákladní dopravu se nepovažuje užití pozemní komunikace nezbytné pro dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla, provozovny nebo bydliště dopravce nebo bydliště řidiče.

● Za tranzit se nepovažuje ani užití takto označené silnice složkami integrovaného záchranného systému a její užití nezbytné pro plnění úkolů ozbrojených sil České republiky a ozbrojených sil jiného státu.

Typickými silnicemi, pro něž lze toto opatření užít, jsou silnice II. a III. třídy vedoucí v souběhu s úsekem dálnice nebo silnice I. třídy, jehož užití je zpoplatněno, nebo v jejich blízkosti. Dalším typem jsou silnice II. a III. třídy, které slouží jako spojka mezi dvěma úseky dálnice nebo silnice I. třídy a tranzitní nákladní doprava tyto spojky používá buď, aby si tudy zkrátila cestu nebo aby se vyhnula úseku dálnice nebo silnice I. třídy, jehož užití je zpoplatněno. V uvedeném případě se jedná o silnici II/358 spojující silnici I/35 (Litomyšl) a silnici I/14 (Česká Třebová), na níž lze vhodným způsobem aplikovat omezení ve smyslu ustanovení § 24a zákona o PK, a tedy využít jinou alternativní trasu silnic I/35 – I/43 Opatov – I/14.

Právní orgán žádost posoudil dle platné právní úpravy, dle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v platném znění a dle vyhlášky č. 294/2015 Sb., ve znění pozdějších předpisů, s odkazem na výše uvedené a zpracoval návrh stanovení předmětné místní úpravy ve shora uvedeném znění.

Poučení:

K návrhu opatření obecné povahy může kdokoli, jehož práva, povinnosti nebo zájmy mohou být opatřením obecné povahy přímo dotčeny, uplatnit u správního orgánu písemné připomínky. Vlastníci nemovitostí, jejichž práva, povinnosti nebo zájmy související s výkonem vlastnického práva mohou být opatřením obecné povahy přímo dotčeny, nebo určí-li tak správní orgán, i jiné osoby, jejichž oprávněné zájmy mohou být opatřením obecné povahy přímo dotčeny, mohou podat proti návrhu opatření obecné povahy písemné odůvodněné námitky ke správnímu orgánu ve lhůtě 30 dnů ode dne jeho zveřejnění. Zmeškání úkonu nelze prominout.
 

Ing. Ladislav Umbraun vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství v zastoupení
Ing. Mojmír Myšák vedoucí oddělení silničního hospodářství