Veřejná vyhláškaOpatření obecné povahyKrajský úřad Pardubického kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství, jako věcně a místně příslušný správní úřad dle ustanovení § 124 odst. 4 písm. b) a ustanovení § 77 odst. 1 písm. b) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, na základě ustanovení § 171 a § 131 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen správní řád), na základě podnětů Městského úřadu Litomyšl, odboru místního a silničního hospodářství, se sídlem Bří Šťastných 1000, 570 20 Litomyšl a Městského úřadu Česká Třebová, odboru dopravy a silničního hospodářství, se sídlem Staré náměstí 78, 560 02 Česká Třebová, oba podané dne 13.6.2016,
o z n a m u j e ve smyslu ustanovení § 24a zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o PK“) a to umístěním trvalého dopravního značení dle situace, která je nedílnou součástí tohoto návrhu a dále následujícího dopravního značení: - IS9a „Návěst před křižovatkou“ doplněnou o symbol B4 „Zákaz vjezdu nákladních automobilů (12t)“ + E14 „TRANZIT“ pro směr Litomyšl, před křižovatkou řízenou SSZ, na silnici I/14 (ul. Riegrova, Tyršovo náměstí) z obou směrů, v obci Česká Třebová - IS9a „Návěst před křižovatkou“ doplněnou o symbol B4 „Zákaz vjezdu nákladních automobilů (12t)“ + E14 „TRANZIT“ pro směr Litomyšl, před křižovatkou řízenou SSZ, na silnici III/31512 (ul. Hýblova), v obci Česká Třebová - IS9a „Návěst před křižovatkou“ doplněnou o symbol B4 „Zákaz vjezdu nákladních automobilů (12t)“ + E14 „TRANZIT“ pro směr Litomyšl, před křižovatkou s ul. Litomyšlská, na silnici III/36012 (ul. Kubelkova), v obci Česká Třebová - B4 „Zákaz vjezdu nákladních automobilů (12t)“ + E14 „TRANZIT“ pro směr Litomyšl, za křižovatkou řízenou SSZ a za křižovatkou s ul. Kubelkova, na silnici II/358 (ul. Litomyšlská), v obci Česká Třebová - IP22 s textem „SILNICE“ symbolem IS16b „358“ + B4 (12t) + E14 „TRANZIT“, na silnicích I/35, I/14 dále za podmínek: Dopravní značení proveďte jako: stálé svislé dopravní značky Velikost dopravního značení: základní rozměrová řada Provedení dopravního značení: reflexní Platnost úpravy: TRVALE, vyjma DZ IP22 umístěných na dobu dočasnou – 1 rok
podnětem ze dne 13.6.2016, požádaly Krajský úřad Pardubického kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství, o převzetí řízení ve smyslu ustanovení § 131 odst. 1 písm. a), b), c) správního řádu a aby ve věci vydal stanovení místní úpravy provozu na PK, konkrétně na silnicích I/35, II/358, II/360 v obci Litomyšl a na silnicích I/14, II/358, III/31512, III/36012, z důvodu zamezení jízdy tranzitních nákladních vozidel po silnici II/358 ve smyslu ustanovení § 24a zákona o PK. Město Litomyšl uvedené podání dále zdůvodnilo enormním nárostem počtu průjezdů nadrozměrných vozidel v tomto úseku, nevhodnými parametry silnice II/358 (poloměr nutného zatáčení na křižovatce u státního zámku, kde nejsou zaručeny rozhledové poměry a tato vozidla blokují provoz) především v ulicích Zámecká a Jiráskova, vysokou koncentrací významných přechodů pro chodce a veřejných zařízení (základní škola, domovy pro seniory, státní zámek Litomyšl, zdravotnické zařízení, Univerzita Pardubice, kostel Povýšení svatého kříže) a s tím spojená vysoká koncentrace pěšího provozu. Dalšími aspekty, které město při podání žádosti uvedlo, byl vliv těžkého provozu na budovy zámeckého areálu, které byly v minulém období rekonstruovány, neexistence chodníků mezi územím města a městskou osadou Vlkov, nevhodné výškové převýšení mezi oběma městy, které zvyšuje spotřebu pohonných hmot, hlučnost a emise a v neposlední řadě komplikace při provádění zimní údržby. S ohledem na uvedené, žadatel navrhuje převést tento druh dopravy na silnici I/35, která je pro tuto dopravu stavebně uspořádána s ohledem na bezpečnost a plynulost silničního provozu.
Dle sčítání dopravy z roku 2010 (poslední oficiální sčítání dopravy ze strany ŘSD ČR a.s.) je sil. II/358 zatížena celkem 2727 voz./den, kdy intenzita těžkých nákladních vozidel (TV) je 527 voz./den. Odklonem tranzitní nákladní dopravy ze sil. II/358 na sil. I/35, I/43 a I/14 dojde k prodloužení trasy ve směru na obec Česká Třebová o cca 21 km, což je dvojnásobná délka trasy oproti stávajícímu vedení dopravy. To znamená, že např. při denním odklonu 500 nákladních vozidel ujedou tato vozidla oproti stávající trase denně celkem cca 10 500 km navíc. Tedy dojde nejen k většímu zatížení životního prostředí, ale zároveň se dle našeho názoru zvýší pravděpodobnost vzniku dopravních nehod. S ohledem na výše uvedené nepovažujeme odklon tranzitní nákladní dopravy z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu za nezbytně nutný.“ konec cit. Silniční správní úřad k věci uvádí, že pro dálkovou a mezistátní dopravu jsou zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o PK“), určeny dálnice a silnice I. třídy, na nichž je omezování tranzitní nákladní dopravy na základě jejich určení vyloučeno. Dálnice a silnice I. třídy jsou ve vlastnictví státu a na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy je také státem vybírána úhrada za užití zpoplatněné pozemní komunikace vozidlem o celkové hmotnosti více než 3,5 tuny. V případě silnic II. třídy zákon o PK stanovuje, že jsou určeny pro dopravu mezi okresy a v případě silnic III. třídy k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace (viz ustanovení § 5 zákona o PK). Tyto třídy silnic vlastní příslušné kraje a jejich užití není v současnosti pro vozidla o celkové hmotnosti více než 3,5 tuny zpoplatněno. Zvýše uvedeného vyplývá, že je v zájmu státu, krajů i obcí, aby byly pro tranzitní nákladní dopravu přednostně využívány ty kategorie a třídy pozemních komunikací, které jsou k tomuto účelu určeny a na nichž je za jejich užití vybírán příslušný poplatek (tedy dálnice a silnice I. třídy). V minulosti docházelo s odkazem na ustanovení § 19 odst. 1 zákona o PK, opakovaně ke zpochybňování možnosti omezovat obecné užívání silnic II. a III. třídy pro tranzitní nákladní dopravu, a to i přes skutečnost, že samo Ministerstvo dopravy připouštělo, aby na základě určení a dopravního významu silnic II. a III. třídy došlo k omezení průjezdu tranzitní nákladní dopravy po těchto silnicích. Z tohoto důvodu byla navržena legislativní úprava, která tuto možnost výslovně připouští a stanovuje pro ni podmínky. Legislativní úprava byla provedena zákonem č. 268/2015 Sb., který
mimo jiné vložil do zákona o PK nové ustanovení § 24a, které nabylo
účinnosti 31.12.2015. ● Stanovení lze vydat pouze za podmínky, že je možné využít jinou vhodnou trasu, za takovou trasu se ovšem považuje i trasa vedoucí po pozemní komunikaci podléhající zpoplatnění. ● Za tranzitní nákladní dopravu se nepovažuje užití pozemní komunikace nezbytné pro dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla, provozovny nebo bydliště dopravce nebo bydliště řidiče. ● Za tranzit se nepovažuje ani užití takto označené silnice složkami integrovaného záchranného systému a její užití nezbytné pro plnění úkolů ozbrojených sil České republiky a ozbrojených sil jiného státu. Typickými silnicemi, pro něž lze toto opatření užít, jsou silnice II. a III. třídy vedoucí v souběhu s úsekem dálnice nebo silnice I. třídy, jehož užití je zpoplatněno, nebo v jejich blízkosti. Dalším typem jsou silnice II. a III. třídy, které slouží jako spojka mezi dvěma úseky dálnice nebo silnice I. třídy a tranzitní nákladní doprava tyto spojky používá buď, aby si tudy zkrátila cestu nebo aby se vyhnula úseku dálnice nebo silnice I. třídy, jehož užití je zpoplatněno. V uvedeném případě se jedná o silnici II/358 spojující silnici I/35 (Litomyšl) a silnici I/14 (Česká Třebová), na níž lze vhodným způsobem aplikovat omezení ve smyslu ustanovení § 24a zákona o PK, a tedy využít jinou alternativní trasu silnic I/35 – I/43 Opatov – I/14. Právní orgán žádost posoudil dle platné právní úpravy, dle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v platném znění a dle vyhlášky č. 294/2015 Sb., ve znění pozdějších předpisů, s odkazem na výše uvedené a zpracoval návrh stanovení předmětné místní úpravy ve shora uvedeném znění. Poučení: K návrhu opatření obecné povahy může kdokoli, jehož práva, povinnosti
nebo zájmy mohou být opatřením obecné povahy přímo dotčeny, uplatnit u
správního orgánu písemné připomínky. Vlastníci nemovitostí, jejichž práva,
povinnosti nebo zájmy související s výkonem vlastnického práva mohou být
opatřením obecné povahy přímo dotčeny, nebo určí-li tak správní orgán, i
jiné osoby, jejichž oprávněné zájmy mohou být opatřením obecné povahy
přímo dotčeny, mohou podat proti návrhu opatření obecné povahy písemné
odůvodněné námitky ke správnímu orgánu ve lhůtě 30 dnů ode dne jeho
zveřejnění. Zmeškání úkonu nelze prominout.
|