D 35: MUK LITOMYŠL-SEVER SE NEPROJEKTUJE
NEPATŘÍ TOTIŽ DO PROJEKTOVANÉHO ÚSEKU

1) Z diskuze na facebooku Radomila Kašpara, starosty Litomyšle


Projednávání trasováni D35 ve Vysokém Mytě. Zaznělo zde, že křižovatka Litomyšl sever se neprojektuje

Miroslav Nádvorník Zaznělo nebo se neprojektuje?

Helena Karlíková To je ta s tím přivaděčem přes Podrybník?
Helena Karlíková neprojektuje znamená, že se s ní nepočítá? docela podstatná informace, pokud tu čáru někdo nakreslil zrovna přes pozemky, které živí naši rodinu. Protože kdyby tam nakonec byl, tak by asi manžel musel hledat jiný zdroj obživy - třeba tu spediční firmu v Němčicích, jak ji minule zmiňoval
Miroslav Nádvorník Radku snad se neurazíš, ale v tomhle bodě je třeba mít jistotu a kdo jiný než starosta má právo na oficiální vyjádření, které je ANO/NE, PROJEKTUJE/NEPROJEKTUJE. Výraz zaznělo, že se neprojektuje je takové rozhodné možná. Díky.
Radomil Kašpar Určitě se neurazím. Bohužel tento projekční tým má úsek, který končí pod Kornicemi. Proto jsem zvolil ono zaznělo.
Petr Šilar Mne zajímá co to je za jednání, kdo jedná a s kým. Dokonce o ničem neví zástupci VM.
Radomil Kašpar To asi proto, že se představoval úsek Dzbanov - Kornice
Jiří Vencl Vim, ze si starosta Zednik nechal odsouhlasit, ze ten privadec vlastne nepotrebuje a vse bude jezdit pres Opatov, ale ja o tom osobne tolik presvedcen nejsem. Zaroven chapu, ze pro Litomysl je neprojektovani severu asi dobra zprava...
Tomas Hajro V Kornicích se hodně mluví o tom že pokud nás obklíčí dálnice (Litomyšl ji nechtěla za humny) my o ni sice nestojíme taky stejně jako vy v Litomyšli, ale mohla by se Litomyšl na oplatku postarat minimálně za zrušení přivaděče a udělat protihlukový val...
Radomil Kašpar S tím se počítá, přece Vás nenecháme odříznout u Končin a ještě z druhé strany
Lubomír Adolf Mě spíš zajímá, kdy bude obchvat Litomyšle, než kudy kamiony přijedou a odjedou
 
2) Je to trochu SLOŽITĚJŠÍ

Ve skutečnosti podle rozboru situace jde stále jen o zbožné přání starosty Litomyšle a obyvatel Kornice, jde  o politické prohlášení.
Jde především o přivaděč  z Litomyšle na uzel Litomyšl sever, který skutečně není tolik potřeba a lze jej zřejmě zrušit jako změnu projektu před dokončením. Nejde však nějakou novou masivní bariéru ale krátký úsek silnice II. třídy, které bohužel někomu vede přes jeho pozemky.  MUK Litomyšl sever se nyní neprojektuje z jiného důvodu: prostě nepatří do právě projektovaného úseku. Na uvedený úsek dálnice D35 je platná EIA z roku 2013, kterou nebude třeba předělávat a která počítá s vybudováním MUK Litomyšl sever, na který mají být připojena města Česká Třebová a Ústí nad Orlicí. Pokud by nebyla, znamenalo by to při¨nejmenším dva negativní problémy. Trasa ve směru do Čech  by se z České Třebové vedením přivaděče přes Opatovec prodloužila minimálně o 20 km, spálily by se zbytečné pohonné hmoty, negativní vliv na životní prostředí atd. Je to vhodné jen pro jízdy na Moravu. Vozidla jedoucí do Čech by stejně používala starou cestu na Litomyšl po silnici II/358  a tranzit přes město by pak zbytečně zvyšoval dopravní frekvenci v Litomyšli se všemi doprovodnými vlivy (exhalace, vibrace, zvýšená nehodovost). MUK Litomyšl sever se nestaví dle přání Litomyšle, byl do projektu  dálnice včetně EIA zařazen jako potřebný a je podpořen textem Memoranda z března 2006, kdy se ustoupilo od severní varianty tehdejší R35.
O potřebnosti blízké a využitelné dálnice pro Českou Třebovou se už psalo mnoho. Přesto se ještě v minulém zastupitelstvu města v roce 2012 na návrh rady města hlasovalo o tom, že Česká Třebová preferuje dálniční připojení na  R35 (nyní D35) přes Opatov a v druhém usnesení i o tom, že nepotřebujeme vlastní dálniční připojení v podobě MUK Litomyšl sever.  Ne snad proto,  abychom udělali radost občanům Kornic či starostovi Litomyšle, ale abychom tím zřejmě  více podpořili důležitost vybudování  přivaděče navazujícího na vybudovaný obchvat Opatova.  (Hlasování bylo téměř jednomyslné, proti byl jediný hlas pisatele těchto řádků).
Později se při jednání na ŘSD v Pardubicích zjistilo, že  MUK Litomyšl sever je nezrušitelný ani se nedá "posunout" jinam, protože by se musela změnit EIA a to by proces stavby dálnice opozdilo o řadu let. (To by mělo platit jistě i nyní). V této podobě, tedy včetně MUK Litomyšl sever schválilo (ještě v minulém volebním období) zastupitelstvo Pardubického kraje aktualizovaný  územní plán Pardubického kraje. Pro něj hlasoval i Jaroslav Zedník, který je krajským zastupitelem. Tehdy hlasoval jako zastupitel Koalice pro Pardubický kraj pro návrh, tedy také pro MUK Litomyšl sever. Proto jsem ještě před koncem minulého volebního období dal na jednání zastupitelstva města návrh na revokování našeho usnesení o tom, že si nepřejeme MÚK Litomyšl sever ani vlastní přivaděč. Návrh na revokování a změnu tohoto usnesení podporu ale nedostal, opět jsem byl jediný, kdo to požaduje. Starosta města se tehdy hlasování zdržel a druhý "náš" krajský zastupitel Martin Netolický nebyl na jednání přítomen. 
Od té doby doby bylo zadáno zpracování EIA na stavbu  přeložky I/14 v úseku Dlouhá Třebová - Třebovice, tedy vlastně obchvat města. Ze tří tras byla ke zpracování EIA vybrána varianta červená, která je rozdělitelná na dvě části. Tou první by mohl být obchvat Třebovice umožňující zkrácení trasy na budoucí MUK Opatovec asi o 1,4 km. Tato část by končila na kruhové křižovatce u "tunelů". Druhou částí přeložky I/14 by pak byl vlastní poměrně dlouhý obchvat města Česká Třebová v úseku Korado - Dlouhá Třebová, vedoucí za hřbitovem a za letištěm, který se za Avenou napojí na stávající silnici I/14. Teoreticky možné je i to, že by se nejdříve vybudoval obchvat a potom teprve přivaděč. Podle toho, čemu by dal investor větší prioritu. Obávám se však, že současným politickým rozhodnutím Pardubického kraje, které zakazuje jízdu kamionů nad 12 tun (zejména vozů s kontejnery z Metransu) přes Zhoř na Litomyšl vlastně dále podporujeme to, že první na řadě  je přivaděč a potom někdy obchvat města.  Občané bydlící podél 3,5 km dlouhé nebezpečné trasy silnice I/14 vedoucí kolem tří škol na tzv. "průtahu města" si myslí ovšem pravý opak. (Fotografie z průtahu města Česká Třebová...)
Milan Mikolecký
Mapa projektovaného úseku končí ještě před plánovaným MUK LItomyšl - sever:

Fotografie z projednávání :   1. MUK Řídký  2. výškový profil trasy na projektovaném úseku