-
2) Je to trochu SLOŽITĚJŠÍ
-
Ve
skutečnosti podle rozboru situace jde stále jen o zbožné přání starosty
Litomyšle a obyvatel Kornice, jde o politické prohlášení.
- Jde především o přivaděč
z Litomyšle na uzel Litomyšl sever, který skutečně není tolik potřeba a
lze jej zřejmě zrušit jako změnu projektu před dokončením. Nejde však
nějakou novou masivní bariéru ale krátký úsek silnice II. třídy, které
bohužel někomu vede přes jeho pozemky.
MUK Litomyšl sever se nyní neprojektuje z jiného důvodu: prostě nepatří
do právě projektovaného úseku. Na uvedený úsek dálnice D35 je
platná EIA z roku 2013, kterou nebude třeba předělávat a která počítá s
vybudováním MUK Litomyšl sever, na který mají být připojena města Česká
Třebová a Ústí nad Orlicí. Pokud by nebyla, znamenalo by to
při¨nejmenším dva negativní problémy. Trasa ve směru do Čech by se
z České Třebové vedením přivaděče přes Opatovec prodloužila minimálně o
20 km, spálily by se zbytečné pohonné hmoty, negativní vliv na životní
prostředí atd. Je to vhodné jen pro jízdy na Moravu. Vozidla jedoucí do
Čech by stejně používala starou cestu na Litomyšl po silnici II/358
a tranzit přes město by pak zbytečně zvyšoval dopravní frekvenci v
Litomyšli se všemi doprovodnými vlivy (exhalace, vibrace, zvýšená
nehodovost). MUK Litomyšl sever se nestaví dle přání Litomyšle, byl do
projektu dálnice včetně EIA zařazen jako potřebný a je podpořen
textem Memoranda z března 2006, kdy se ustoupilo od severní varianty
tehdejší R35.
- O potřebnosti blízké a
využitelné dálnice pro Českou Třebovou se už psalo mnoho. Přesto se
ještě v minulém zastupitelstvu města v roce 2012 na návrh rady města
hlasovalo o tom, že Česká Třebová preferuje dálniční připojení na
R35 (nyní D35) přes Opatov a v druhém usnesení i o tom, že nepotřebujeme
vlastní dálniční připojení v podobě MUK Litomyšl sever. Ne snad
proto, abychom udělali radost občanům Kornic či starostovi
Litomyšle, ale abychom tím zřejmě více podpořili důležitost
vybudování přivaděče navazujícího na vybudovaný obchvat Opatova.
(Hlasování bylo téměř jednomyslné, proti byl jediný hlas pisatele těchto
řádků).
- Později se při jednání na
ŘSD v Pardubicích zjistilo, že MUK Litomyšl sever je nezrušitelný
ani se nedá "posunout" jinam, protože by se musela změnit EIA a to by
proces stavby dálnice opozdilo o řadu let. (To by mělo platit
jistě i nyní). V této podobě, tedy včetně MUK Litomyšl sever
schválilo (ještě v minulém volebním období) zastupitelstvo Pardubického
kraje aktualizovaný územní plán Pardubického kraje. Pro něj
hlasoval i Jaroslav Zedník, který je krajským zastupitelem. Tehdy
hlasoval jako zastupitel Koalice pro Pardubický kraj pro návrh, tedy
také pro MUK Litomyšl sever. Proto jsem ještě před koncem minulého
volebního období dal na jednání zastupitelstva města návrh na revokování
našeho usnesení o tom, že si nepřejeme MÚK Litomyšl sever ani vlastní
přivaděč. Návrh na revokování a změnu tohoto usnesení podporu ale
nedostal, opět jsem byl jediný, kdo to požaduje. Starosta města se tehdy
hlasování zdržel a druhý "náš" krajský zastupitel Martin Netolický nebyl
na jednání přítomen.
-
Od
té doby doby bylo zadáno zpracování EIA na stavbu přeložky I/14 v
úseku Dlouhá Třebová - Třebovice, tedy vlastně obchvat města. Ze tří
tras byla ke zpracování EIA vybrána varianta červená, která je
rozdělitelná na dvě části. Tou první by mohl být obchvat Třebovice
umožňující zkrácení trasy na budoucí MUK Opatovec asi o 1,4 km. Tato
část by končila na kruhové křižovatce u "tunelů". Druhou částí přeložky
I/14 by pak byl vlastní poměrně dlouhý obchvat města Česká Třebová v
úseku Korado - Dlouhá Třebová, vedoucí za hřbitovem a za letištěm, který
se za Avenou napojí na stávající silnici I/14. Teoreticky možné je i to,
že by se nejdříve vybudoval obchvat a potom teprve přivaděč. Podle toho,
čemu by dal investor větší prioritu. Obávám se však, že současným
politickým rozhodnutím Pardubického kraje, které zakazuje jízdu kamionů
nad 12 tun (zejména vozů s kontejnery z Metransu) přes Zhoř na Litomyšl
vlastně dále podporujeme to, že první na řadě je přivaděč a potom
někdy obchvat města. Občané bydlící podél 3,5 km dlouhé nebezpečné
trasy silnice I/14 vedoucí kolem tří škol na tzv. "průtahu města" si
myslí ovšem pravý opak. (Fotografie z průtahu města Česká Třebová...)
- Milan Mikolecký
-
Mapa
projektovaného úseku končí ještě před plánovaným MUK LItomyšl - sever:
-
- Fotografie z projednávání
: 1. MUK Řídký 2. výškový profil trasy na
projektovaném úseku
-
-
|