Při modernizaci železnice se v
České Třebové bourat nebude
|
Rozhovor s železničním odborníkem a také kandidátem na senátora za ČSSD Ing. Daliborem Zeleným Když v roce 1994 začala modernizace dvou hlavních tranzitních železničních koridorů, málokdo očekával, že jeden z největších uzlů v republice, Česká Třebová, nebude hotov ani po více než 20 letech. Zatímco po celém prvním i druhém koridoru si již několik let vesele jezdí vlaky, v České Třebové se majitelé garáží na drážních pozemcích v okolí tratě pořád bojí, že budou muset své nemovitosti zbourat a ustoupit stavbě nové trati. Navíc se stále čeká na definitivní opravu podchodu pod nádražím do oblasti průmyslové zóny a sídliště Borek. Obojí se zdá být vyřešeno. Správa železniční dopravní cesty totiž beze zbytku splnila příslib svého generálního ředitele Pavla Surého, který učinil při jednání iniciovaném hejtmanem Pardubického kraje v loňském roce v České Třebové. Tehdy pan generální ředitel slíbil, že projekt rekonstrukce bude řešen už letos. A to se také stalo. Dokonce už vloni bylo vypsáno výběrové řízení a nyní už máme první výstupy z dokumentace k územnímu rozhodnutí. Co z dosud známých výstupů vyplývá? Z nich vyplývá, že namísto fantasmagorií s betonovými estakádami z minulých let bude zmodernizován průjezd městem v současné trase. To znamená, že návrhová rychlost vlaků na průjezdu stanicí již není uvažována 160 km/hod. To by totiž znamenalo podstatné napřímení trati, velké stavební zásahy v okolí stávající trati a přiblížení kolejí domům a komunikacím. Všude kde je tranzitní železniční koridor dokončen byly postaveny i protihlukové bariéry. Do 4-5 měsíců bude hotov i návrh nutných protihlukových opatření, na který obyvatelé už dlouho čekají. Zvlášť, když dnes po kolejích jezdí velmi hlučné staré cisterny některých dopravců tažené skoro 50 let starými motorovými lokomotivami. Protihluková opatření musí vyhovovat přísným normám, u vícekolejných tratí se bude s největší pravděpodobností jednat o 3 metry vysoké betonové bariéry. Ty jediné totiž zajistí potřebné snížení hladiny intenzity hluku na 65 dB ve dne a 60 dB v noci což by trati na vysokém náspu mohlo zapříčinit zastínění některých domů, např. na Parníku v odpoledních hodinách. SŽDC proto zkoumá i jiná možná řešení, která by vyhovovala platným normám. Podle nich jsou zatím například průhledné bariéry schopny zajistit odhlučnění pouze u jednokolejné trati, u dvou a vícekolejných tratí splňují normu jen zmíněné vysoké betonové stěny. Prioritou však musí být naplnění protihlukových norem a použití jiných typů stěn je možné, pokud při příslušných zkouškách vyhoví limitům. Ve městě před lety vznikla iniciativa za zřízení nové železniční zastávky pro Lhotku a Parník. Myslíte, že se ji např. Pardubickému kraji podaří v rámci přestavby uzlu prosadit? Zřízení železniční zastávky na Parníku vidím velmi skepticky. Pro její zřízení platí velmi přísné normy a železniční trať navržená ve stávající trase to neumožňuje. To bychom se museli zase vrátit k napřímení trati a betonovým estakádám. A tato varianta již byla opuštěna. V ulici bratří Hubálků máme ve špatném technickém stavu podchod pod železniční tratí, který však nutně potřebujeme. Bude zahrnut do přestavby uzlu? Dotkne se i přestavba osobního nádraží? Ano, pamatováno je i na obnovu zmíněného podchodu, který bude obnoven v potřebné kvalitě současně při rekonstrukci trati. V osobním nádraží projdou rekonstrukcí nástupiště, která ještě nejsou zvýšena do výšky odpovídající bezbariérovému nástupu do nízkopodlažních vagonů. Rekonstrukce kolejiště by měla umožnit příjezd od Prahy také na první nástupiště, což v současné době z příslušné traťové koleje možné není. Celá rekonstrukce zahrnuje celý uzel od odbočky Parník přes osobní a nákladní nádraží až na odbočku Zádulka a k nádraží Třebovice v Čechách. Samotná stavba by v souladu se zákonnými lhůtami, které je nutno dodržet, měla začít v polovině roku 2019. Další postup budeme všichni určitě bedlivě sledovat - hotovo by mělo být do příštích senátních voleb v roce 2022. J Předpokládaná hodnota díla je překvapivě vysoká, cca se blíží 6 mld. Kč. Značnou část hodnoty však tvoří právě nákladná protihluková opatření u všech rekonstruovaných kolejí. Akce už byla zahájena začátkem letošního roku. Projektová dokumentace pro územní řízení se již nyní připravuje a má být dokončena v dubnu 2017. Do října 2017 má být vydáno územní rozhodnutí a to už bude mezitím vyhlášena soutěž na dodavatele projektové dokumentace. Její příprava je pak záležitostí roku 2018. Stavební povolení má být podle schváleného harmonogramu schváleno v I. pololetí roku 2019, kdy současně proběhne soutěž na realizaci stavby. Ta pak má být zahájena v červenci 2019. Za tři roky od nynějška již budou práce v plném proudu, budou prováděny po etapách. Po jejich dokončení bychom se měli dočkat lepších podmínek pro cestující na nástupištích v osobním nádraží, přímo občanům města by se měla výrazně snížit trvalá hluková zátěž způsobená provozem železnice a v neposlední řadě i zlepšit přístupnost do oblasti Borek opraveným podchodem. Děkuji za informace. Ptal se Milan Mikolecký (Letecké fotografie uzlu z roku 2009)
|