Slavnostní jízda "osmdesátileté" Slovenské strely 

Ve středu 13. července uplynulo již 80 let od zahájení provozu dnes již legendárního vlaku Slovenská strela, který se na tehdejší československé železnici na trase Praha - Bratislava objevil v roce 1936. Slavnostní jízdy se jako jediný zástupce českých krajů zúčastnil také hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, který cestoval z České Třebové do Prahy.
„Považuji za důležité se této prestižní akce zúčastnit, protože vnímám nezastupitelnou úlohu národního dopravce v rámci regionální dopravy objednávané českými kraji. České dráhy vždy byly, jsou a doufám, že i budou nadále partnerem při zajišťování dopravní obslužnosti v regionech. Původně stát krajům přispíval na základě memoranda, které však vyprší v roce 2019. Nyní již máme jistotu, že nám stát bude přispívat na objednávky osobních a spěšných vlaků až do roku 2035,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Na lukrativních tratích umí jezdit každý dopravce, ale na méně frekventovaných regionálních tratích plní České dráhy nezastupitelnou úlohu, kterou není podle mého názoru nikdo jiný schopen dostatečně nahradit,“ dodal hejtman Martin Netolický.
 Předválečný motorový expres se stal železniční legendou v Čechách, na Moravě i na Slovensku díky neobvyklému aerodynamickému tvaru, komfortu i desítky let nepřekonanému rychlostnímu rekordu na trati Bratislava – Praha. Ten překonaly až vlaky EuroCity. České dráhy u příležitosti výročí 80 let Slovenské strely během léta opatřily jednu z lokomotiv řady 380 mimořádným výročním nátěrem s vizualizací legendárního motorového expresu. 2. fotografie ukazuje legendární vůz  na svém stanovišti u muzea Tatry Kopřivnice.

Z historie: Pojmenování spoje "Slovenská strela" bylo úzce spjato s dvojicí příslovečně svižných prototypových motorových vozů M 290.0 (Tatra 68) z poloviny 30. let 20. století, které na něm velmi úspěšně jezdily v letech 1936–1939 (s paběrkováním i po květnu 1945) a o více než hodinu zkrátily jízdní dobu oproti nejrychlejšímu spoji vedeném parní lokomotivou. Motorové vozy si tak vysloužily identickou přezdívku, a naopak vlakový spoj byl označen MR 175 (ve směru do Prahy) a MR 176 (ve směru do Bratislavy) podle sousloví motorový rychlík. Jednalo se o první nasazení motorového vlaku tohoto druhu v Československu. Za druhé světové války tento spoj nejezdil.  V letech 1946 2006 jezdily na rychlíku Slovenská strela běžné rychlíkové soupravy tažené lokomotivou i motorové vozy. Kromě vlaků tažených parní lokomotivou se po 2. světové válce vystřídaly motorové vozy řad M 290.0, M 296.0, M 297.0, M 294.0, M 495.0). V 60. letech z jízdního řádu pojem Slovenská strela na nějaký čas mizí, zato vzniká Ostravan-Bratislavan expres, souprava sestavená z motorových vozů, motorové vozy do/z Ostravy a do/z Bratislavy jsou spojeny v úseku Praha – Česká Třebová. Přibližně o 10 let později přechází Slovenská strela na elektrickou trakci, přičemž opouští tradiční trasu přes Českou Třebovou a vydává se na trať přes Kutnou Horu a Havličkův Brod. Jelikož se ve stanici Kutná Hora hlavní nádraží dochází ke styku železničních napájecích soustav, jízdní doba Slovenské strely se až do uvedení do provozu dvousystémových lokomotiv Škoda řady ES 499  prodlužovala nutným přepřahem lokomotivy. Zde vlak setrvává až do elektrifikace trati Brno – Česká Třebová (č. 260).

Jízdní doby Bratislava - Praha:  1937  4hodiny 21 minut         2010 3hodiny 48minut (pendolino)       2013 4hodiny 8 minut         

Fotoreportáž ze zastávky Expresu, který podle  pravidelného jízdního řádu Českou Třebovou pouze projíždí pořídil Luboš Kozel.