Českotřebovský deník 236/2016  (14/9)
Chybí nám motivace  

Při jedné návštěvě v Ústí nad Orlicí mě zaujaly barevné pytle s tříděným odpadem před domy  obyvatel města. Nedalo mi to a začala jsem pátrat, jak to město dělá. A tak jsem zjistila, že Ústí vydalo občanům čtyři tisíce karet a daří se je motivovat ke třídění odpadů..." Orlický deník cituji: "Obyvatelé se mohou zapojit do sběru tříděného odpadu a využít slevy na poplatky za odpad přes generování kódu z Městské karty. Slevu na odpad může čerpat každý plátce odpadů." Proč o tom píšu? Mnoho lidí prostě netřídí, protože z toho nic nemají ,tak proč by to dělali, že? Chápu, pokud těmto lidem nezáleží na tom, jak budou žít další generace, tak se ani nedivím. Takže to jde, jen se do toho pustit. Co na to naši odpovědní pracovníci? Nestálo by za to obyvatele motivovat a využit zkušeností ze sousedního města? Hana Dušková
Zkuste si třeba zítra
zaparkovat auto
těsně před přechodem ...

Vím, že HZS má určité výjimky, ale nejde o žádný "zásah", který by opravňoval k jejich využívání. (Prezentační akce - Světový den první pomoci).
 
Málem jsem tam za tou Dáčkou přehlídl paní, která vyrážela na přechod pro chodce od Modré hvězdy a to jsem jel fakt pomalu, neboť se tam chumelil hafol dětí.
 
Aleš Spirman

Téma Nejstarší umění - od jeskyně ke katedrále zaplnilo ústeckou Malou scénu

V pořadí čtvrtý cyklus přednášek z dějin umění s názvem Nejstarší umění - od jeskyně ke katedrále má za sebou první pořad. Pravěké umění všech odvětví v něm prezentovala Jitka Kuběnková z pedagogického sboru Střední školy uměleckoprůmyslové Ústí nad Orlicí. „Potěšilo mě, že jsme kromě tradičních návštěvníků přivítali řadu nových a také naše studenty,“ bilancovala v úterý 13. září očividně spokojená přednášející.  Téměř zaplněný sál Malé scény dává tušit, že o tradiční „kunsthistorické výlety“ je mezi ústeckou veřejností velký zájem. Cyklus Nejstarší umění - od jeskyně ke katedrále bude pokračovat za měsíc přednáškou Marie Uhlířové s názvem Umění Mezopotámie a dalších východních kultur.
Záchranka bude mít speciální vozidlo pro epidemie

Pardubice (14. 9. 2016) – Zdravotnická záchranná služba Pardubického kraje (ZZS PAK) bude mít k dispozici speciální sanitní vozidlo v hodnotě přes 4 miliony korun pro případy událostí kritické epidemiologické situace. Jeho financování tento týden schválila Rada Pardubického kraje.
„V rámci krizové připravenosti jsme se rozhodli pořídit vozidlo s nástavbou skříňového typu, které bude vybaveno prostředky biologické ochrany a filtračním a ventilačním zařízením pro převoz infekčních či jinak kontaminovaných pacientů,“ informoval Roman Línek, 1. náměstek hejtmana pro zdravotnictví a pokračoval: „K pořízení pomohla státní dotace ve výši 2 880 tisíc korun, částku ve výši 1 181 tisíc korun uhradí Zdravotnická záchranná služba Pardubického kraje ze svého rozpočtu.“
 
Z jednání rady Pardubického kraje

Rada Pardubického kraje dnes na svém jednání schválila výběr společností, které budou zpracovávat rizikovou analýzu starých ekologických zátěží na území Pardubického kraje. Jedná se o lokality areálu bývalé Vitky v Brněnci a Králíky.
„V případě areálu Vitky Brněnec byla předpokládaná hodnota zakázky necelé tři miliony korun, přičemž nejvýhodnější nabídka nedosahuje ani 900 tisíc korun. Co se týká Králík, tak zde byla nejvýhodnější nabídka v hodnotě lehce přesahující 1,6 milionu korun, zatímco předpokládaná cena byla o více jak čtyři miliony vyšší,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že analýza ukáže zda a do jaké míry jsou vybrané oblasti ekologicky zasažené, což je základní předpoklad pro případnou sanaci.
O té se mluví především v areálu bývalé Vitky v Brněnci, kde plánuje Nadační fond Šoa a Oskara Schindlera vybudovat unikátní muzeum holokaustu a památník Oskara Schindlera. „Areál je z historického hlediska velmi důležitý, a proto se snažíme napomoci právě s jeho sanací. Proto také přistupujeme k analýze rizik, abychom zjistili, které části areálu a v jakém rozsahu jsou zasažené. Podle výsledků bude následně navrženo několik variant dalšího postupu,“ dodal hejtman Martin Netolický.
Příští týden budou známi nejlepší podnikatelé Pardubického kraje 

Již za týden, 21. září se rozhodne o nejlepších podnikatelích Pardubického kraje. Deset nejúspěšnějších firem a deset nejúspěšnějších živnostníků regionu bude bojovat v soutěžích Vodafone Firma roku 2016 a Česká spořitelna Živnostník roku 2016. Odborná porota vybere vítěze ze 434 firem a živnostníků z nejrůznějších oborů. V rámci celé České republiky zaznamenaly podnikatelské soutěže velký úspěch. Přihlásilo se opět více než 6 700 firem a podnikatelů.  Slavnostní vyhlášení regionálních vítězů se koná v AFI Paláci (Pardubice, Masarykovo náměstí 2799) od 18:00Nejlepší firmou Pardubického kraje se loni stal výrobce speciálních komponentů FOREZ, na druhém místě se umsítila firma IMS - Drašnar,. s.r.o. Česká Třebová a to již podruhé za sebou.  Titul nejlepšího živnostníka regionu si odnesl pěstitel jedlých hub Jiří Paseka.
Vítězové krajského kola postupují do celorepublikového finále, které se koná 7. prosince v Praze na Žofíně a bude jej živě přenášet Česká televize. Bude oceněn také celorepublikový vítěz kategorie Vodafone Odpovědná Firma roku.
 
Pardubický kraj získal velkou kolekci obrazů Zdeňka Daška

Celkem 127 děl pardubického rodáka Zdeňka Daška se Pardubickému kraji podařilo získat pro Východočeskou galerii v Pardubicích. Z pozůstalosti autora, který dlouhodobě žil ve Francii, je kraji darovala jeho manželka paní Christine Dašek. Kolekci obrazů vybrala z jednotlivých etap jeho díla ředitelka Východočeské galerie Hana Řeháková a od tohoto týdne je galerie vystavuje v Domě U Jonáše. Patronem výstavy je 1. náměstek hejtmana Roman Línek, který převoz děl z Francie pomohl zorganizovat.
Výstava se jmenuje příznačně - Návrat domů a zachycuje průřez tvorbou Zdeňka Daška od počátků a let školení přes hledání výrazu až po abstraktní díla z posledního období. „Po Zdeňkově smrti jsem si myslela, že jeho obrazy zmizí se mnou. Nedokázala jsem si to představit,“ uvedla manželka autora paní Christine Dašek. „Bylo to celé jeho životní dílo a musela jsem se pokusit darovat ho muzeím, která by ho zachovala. Samozřejmě jsem nejdříve pomyslela na Českou republiku a na Pardubice. Zdeněk chtěl vždy udělat něco pro svoji zemi. Jeho město, rodina a přátelé měli důležité místo v jeho životě. Proto se mi zdálo samozřejmé, aby se část manželova díla dnes vrátila do jeho rodného města, a věřím, že by za to byl velmi šťastný.“
Zdeněk Dašek se narodil 28. 11. 1931 v Pardubicích, po maturitě odešel studovat do Brna k prof. Bohdanovi Lacinovi a pokračoval na PedF Karlovy univerzity v Praze (u prof. Cyrila Boudy, Martina Salcmana a Karla Lidického). Krátce působil jako pedagog v Pardubicích a České Třebové. Od roku 1956 pracoval jako grafik v Bratislavě, spolupracoval např. s Divadlem pantomimy. Od realistických figurálních námětů a krajin, zachycujících často pardubická zákoutí a scenérie z okolí města, se propracoval postupně k osobité verzi abstrakce, která zůstala jeho hlavním vyjadřovacím prostředkem až do pozdních let.
V roce 1968 odešel přes Vídeň a Heidelberg do Paříže; od roku 1997 do své smrti v roce 2011 žil ve Vichy. Byl generačním souputníkem pardubického uskupení Staří psi (Alva Hajn, Jiří Lacina, Josef Procházka a František Kyncl) a ačkoliv jeho první samostatná výstava  proběhla v roce 1955 právě v Pardubicích, vzhledem k odchodu do emigrace jeho dílo poměrně záhy z pardubického kontextu zmizelo. Od roku 1969 vystavoval v Paříži, Miláně, Curychu nebo New Yorku a do domácích souvislostí se jeho dílo vrátilo až po převratu v roce 1989. 
Autorovy další práce jsou zastoupeny v České republice pouze v soukromých sbírkách, Východočeská galerie je jedinou galerií, která toto dílo bude poskytovat badatelům a zapůjčovat na prestižní výstavy.
Výstava v Domě U Jonáše potrvá do 20. listopadu 2016.