Českotřebovský deník  245/2016 (23/9)

Návštěva dětí z  MŠ U Koupaliště v Orlickoústecké nemocnici

Dne 22. září 2016 jsme rádi přijali pozvání Orlickoústecké nemocnice, abychom navštívili „Den otevřených dveří“, který byl věnován našim nejmenším, s ukázkou dětského oddělení.  Hne při příchodu se nás ujala smutná princezna a prosila děti, aby ji osvobodily od draka. Po těžkém souboji, kdy se děti lanem přetahovaly s drakem, byla princezna vysvobozena a mohli jsme jít dále.
Na dětském oddělení nikoho nenapadlo, že jsme v nemocnici. Velké, vzdušné prostory jsou plné kreseb a hraček. Do toho hodné sestřičky, které nás naučily drhané náramky, plést z pedigu a pan malíř Lušovský, který nás obdaroval kreslenými obrázky.
Překvapením pro nás byla i zahrada, kam mohou malí pacienti zavítat za sluníčkem, přímo ze svých postýlek. Tam nás také čekal pejsek se svoji paničkou, kterého jsme si mohli pohladit a dávat různé povely, které pejsek plnil. V nemocniční školce jsme si pohráli s hračkami, se kterými si hrají malí pacienti.  Teď už všichni víme, že kdyby se kdokoliv  z nás někdy dostal do nemocnice, tak to tam vůbec není špatné.  Děkujeme Orlickoústecké nemocnici za pozvání, dárečky  a nafouknuté balonky. Děti a učitelky z MŠ U Koupaliště v České Třebové

Z posledního jednání zastupitelstva Pardubického kraje před volbami

Krajští zastupitelé schválili finanční závazek kraje pro roky 2017 a 2018 v celkové výši necelých 47 milionů korun pro zajištění spolufinancování výstavby mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi. Dále se zabývali Memorandem o společném postupu při zabezpečení zimní a běžné údržby silnic I. třídy a stabilním financováním železniční dopravy po roce 2020.
„Předpokládané celkové náklady stavby přesahují 200 milionů korun. Stavba má v současné době pravomocné stavební povolení, investorem je Ředitelství vodních cest ČR.
I přes nesplnění podmínky realizace plavebního stupně Přelouč, je Ředitelství vodních cest a Ministerstvo dopravy ochotno uskutečnit stavbu mostu mezi Valy a Mělicemi s tím, že kraj zajistí finanční spoluúčast,“ uvedl hejtman Martin Netolický „Výstavba tohoto mostu je pro nás důležitá z hlediska plnohodnotného propojení obou břehů Labe v dané lokalitě. Tato stavba nahradí současné mostní provizorium omezující dopravní obslužnost a zároveň vytvoří podmínky pro rekonstrukci dalších dvou mostních objektů v Přelouči a Řečanech nad Labem, které jsou v havarijním stavu,“ doplnil náměstek pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek.
 
Zimní údržba na jedničkách by měla zůstat krajům
Náměstek Jaromír Dušek informoval zastupitele o memorandu, které řeší změnu zákona, jež umožní přenést na kraje i jen některé činnosti správy silnic I. třídy. „Tyto činnosti spočívají v možnosti zajištění zimní a běžné údržby silnic I. třídy, které jsou ve vlastnictví státu. Pardubický kraj se v memorandu zavazuje, že je připraven údržbu silnic I. třídy na svém území zabezpečit, a dále se zavazuje s Ministerstvem dopravy uzavřít příslušnou smlouvu v případě, kdy zákon uzavření smlouvy s takovým předmětem umožní,“ uvedl Jaromír Dušek s tím, že předpokládaný termín vykonávání činností je od 1. 10. 2017 v případě, že návrh na změnu zákona nabude účinnosti nejpozději do 31. 3. 2017.
 
Kraj schválil financování železniční dopravy po roce 2020
Krajští zastupitelé schválili v rámci bodu týkajícího se dopravní problematiky smlouvu o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy. Ta je uzavírána mezi kraji, Asociací krajů a státem. Smlouva je uzavírána na základě usnesení české vlády, která schválila účast státu na financování regionální železniční osobní dopravy v letech 2020 až 2034. „Stát se zavazuje, že bude každoročně upravovat celkovou výši spolufinancování, a že uhradí kraji i nárůst kompenzace způsobený vlivem zvýšení úhrady za použití dopravní cesty,“ uvedl hejtman Martin Netolický. Spolufinancování u jednotlivých krajů vychází z finančních prostředků alokovaných státem do železniční dopravy v roce 2014. „Podíl státu vychází na hodnotu 30,469 % financování regionální železniční dopravy a pro Pardubický kraj to představuje částku necelých 150 milionů korun. Dále smlouva stanovuje podmínky, na základě kterých bude příspěvek státu poskytnut,“ dodal náměstek Jaromír Dušek.
 
Kupte si časopis Květy, který vyjde 29. září a dočtete se zajímavé věci o Třebovákovi Aleši Spirmanovi

 
Jak hospodárně a férově udělují kraje veřejné zakázky?  

Vysvědčení českým krajům vystavili ekonomové z Univerzity Karlovy v Praze. Na webu zindex.cz poměřují všechny krajské zakázky za poslední tři roky. V hodnocení zkoumajícím velikost konkurence, porušení zákona nebo množství zakázek, zvítězil těsně Jihočeský kraj. Pardubický kraj obsadil dělené třetí místo a navíc byl označen jako „dobrý zadavatel“. V hodnocení navíc vynikl nízkým podílem uzavřených soutěží.
„Rada kraje schválila vzorové zadávací dokumentace a smlouvy o dílo na stavební práce, které jsou stručné, výstižné a pro případné zájemce o veřejnou zakázku srozumitelné a v průběhu soutěže se pak žádosti o dodatečné informace vyskytují zcela výjimečně. Pardubický kraj pak nemusí přistupovat k rušení zahájených výběrových řízení,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Dnes se každý úřad prohlašuje za nejtransparentnější na světě. Náš žebříček s pomocí tvrdých čísel ukazuje, jak jsou na tom doopravdy,“ popisuje Jiří Skuhrovec, spoluautor hodnocení. Akademici již v minulosti porovnali například ministerstva, nemocnice nebo státní podniky. Jejich ambicí je zasít mezi zadavatele trochu zdravé soutěživosti, a zároveň informovat veřejnost, jak dobře úřady hospodaří. Že samotné dodržování zákona k hospodárnosti nestačí, potvrzuje i vedoucí investičního odboru Pardubického kraje Michal Votřel: „Snažíme se o maximální konkurenci a otevřenost soutěží jednoduše proto, že tak šetříme veřejné peníze.“. Zvláštní ocenění si pak vysloužil Ústecký kraj, který v průběhu hodnoceného období jako jediný otevřeně vysoutěžil desítku zakázek na dopravní obslužnost.
Hodnoceno bylo období 2013 – 2015. Úplné hodnocení lze nalézt na webu zindex.cz. Metodika hodnocení je detailně popsaná na wiki.zindex.cz
Zajímavost z Pardubic - aneb - s hnutím ANO se můžeme dočkat různých překvapení  

Strana TOP 09 žádala na Městském obvodu Pardubice I. více záborů v katastru obvodu. Vždy na konkrétní den a čas. Odpovědnými osobami úřadu nám bylo sděleno, že Městský obvod Pardubice nám zábory ve většině případů nemůže poskytnout, neboť disponibilní vhodné prostory v celém obvodu jsou vyblokovány pro hnutí ANO a to na období celé volební kampaně. Domníváme se, že hnutí ANO neprovozuje volební kampaň v Pardubicích každý den po dobu několika týdnů a na několika místech obvodu Pardubice I. současně. Jedná se tak dle našeho názoru o minimálně nefér jednání s cílem znemožnit nebo alespoň ztížit politické konkurenci kontaktní volební kampaň. Ondřej Müller