Nové projekty CZ LOKO přinášejí zajímavé pracovní výzvy pro techniky i dělníky

Hned tři pozoruhodné novinky už letos vyjely z výrobních hal akciové společnosti CZ LOKO Česká Třebová. Vedle elektrické lokomotivy EffiLiner 3000 a motorové lokomotivy EffiShunter 1000, to byla i velmi zdařilá modernizace motorové jednotky RegioSprinter z 90.let, díky níž si CZ LOKO upevnilo pozici take v segmentu kolejových vozidel pro přepravu cestujících.
„Všechno to jsou technicky velmi náročné projekty, potvrzující naše silné know how. Svědčí to o schopnostech a možnostech firmy, stejně jako o prostoru, který svým zamětnancům dává. Pro šikovné konstruktéry, techniky i dělníky to jsou velmi zajímavé pracovní výzvy. Stejně jako pro studenty technických oborů, hledají-li opravdu dobré uplatnění,” říká Tomáš Brancuzský, personální ředitel CZ LOKO.
Čtyřnápravový EffiLiner 3000 vznikl komplexní modernizací první elektrické lokomotivy západní produkce v Česku, kterou byla belgická Class12. Díky tomu se zrodilo špičkové hnací vozidlo, určené pro dálkovou přeshraniční vozbu nákladních vlaků zvláště v zemích Visegrádu a na Balkáně.
„Lokomotiva je komplexně modernizovaná s prodlouženou životností o třicet let. Z původní řady se použily jen podvozky a trakční motory, které prošly generální opravou, a modernizovaný hlavní rám s lokomotivní skříní. Ostatní části byly navrženy a zkonstruovány znovu podle současných evropských norem,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel CZ LOKO pro střední Evropu. Zajímavostí je, že se na projektu pod vedením CZ LOKO podílela desítka firem, vesměs působících v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
Interoperabilní EfffiShunter1000 pak představuje významné doplnění výrobního programu CZ LOKO, tvořeného vozidly různých parametrů a výkonů. Od malé posunovací lokomotivy EffiShunter 300, přes řady 500 a 700, až po nejsilnější EffiShunter 1600.
„Opět jde o výsledek našeho vlastního výzkumu a vývoje, na což jsem opravdu hrdý. Je to špičkové vozidlo, které by díky svým parametrům, výkonu téměř 1 MW a maximální tažné síle 267 kN, mělo mít na trhu úspěch,“ uvedl Josef Gulyás, generální ředitel CZ LOKO. Individuální pohon všech dvojkolí asynchronními trakčními motory zajišťuje vynikající trakční vlastnosti a použití valivých tlapových ložisek při jejich uložení zase dlouhé servisní intervaly a nízké údržbové náklady. Světovou premiéru si poslední novinka CZ LOKO odbyla v září na prestižním berlínském veletrhu Innotrans.
Právě široké portfolio produktů a služeb otevírá firmě nové obchodní příležitosti v zahraničí, kde nyní jezdí téměř 350 lokomotiv CZ LOKO. Proto je také střednědobý obchodní plán optimistický i přes oslabení aktivit ve východní Evropě v důsledku sankcí a pádu rublu.