Ve velkém sále Národního domu se konalo 16/9 dopoledne setkání prezidenta republiky s pozvanými zástupci Českých drah, SŽDC, odborníky z oblasti železniční dopravy. Nebylo to jednání s veřejností, to jsme si užili při poslední návštěvě prezidenta Miloše  Zemana před dvěma lety v září  2014.  Jednalo se otevřeně o palčivých problémech železniční i silniční dopravy, a speciálně o problémech  národního dopravce, kterými jsou České dráhy.  I proto nebyl moderátorem setkání tiskový mluvčí prezidenta, ale odborník ze železnice Jaromír Dušek, nyní v roli vicehejtmana Pardubického kraje. Do diskuze se zapojila řada odborníků pro které je práce pro národního dopravce srdeční záležitostí a proto upozorňovali prezidenta Miloše Zemana na současné problémy, které management  Českých drah neřeší  poctivě, ale snaží se přihrávat příležitosti jiným dopravcům. Je to nejen proti zdravému rozumu, ale také i velký střet zájmů, který by nikdo v soukromém podniku netrpěl.  Hovořilo se o nerovných podmínkách, které má železnice ve rovnání se silniční dopravou, jak nevýhodné jsou podmínky pro přepravu jednotlivých vozových jednotek a zásilek oproti celistvým vypravovaným vlakům. Často si bral slovo také Ing. Dalibor Zelený, bývalý ministr dopravy  Milan Žák nebo odboroví funkcionáři, kteří upozorňovali prezidenta na úpornou snahu Ministerstva dopravy vytvořit "půjčovnu lokomotiv", která by dále v důsledku znamenala, že ty nejlukrativnější tratě by získali třeba soukromí dopravci aniž by se museli zadlužit a pro národního dopravce České dráhy by zbyly jen ty nelukrativní ztrátové přepravy. Část diskuze byla věnována také "politickým trafikám", respektive politickým náměstkům na ministerstvech, kteří ne třeba ze zlé vůle, ale z neodbornosti mohou podlehnout vlivu některých ne zcela objektivně popsaných a odborně navržených záměrů a ty se pak v praxi ukážou jako jednostranně výhodné pro soukromý sektor a národní dopravce prodělá.  Prezident Miloš Zeman  upozornil, že tomu věnoval pozornost již při podpisu Služebního zákona, který nepodepsal a když byl zákon přesto parlamentem protlačen do praxe, tak inicioval stížnost Ústavnímu soudu. Tento zákon může ve státní správě "zabetonovat" poměry, které nejsou pro naši společnost příznivé.

Z diskuze bylo zřejmé, že si prezident s diskutéry v sále rozumí, bylo také zřejmé, že dobrý vztah a úctu a uznání má Miloš Zeman např.  k bývalému ministru Milanu Žákovi i k bývalému řediteli českých drah a také Železnic Slovenské republiky Ing. Daliboru Zelenému (se kterými si také tyká)  a vyslechl i další odborné názory, ze kterých jej oslovil právě problém "půjčovny lokomotiv", noviny, která nemá obdobu nikde v Evropě a která může v budoucnu nejen způsobit zničení nyní souvislé sítě páteřních a  regionálních železničních tratí, ale být také zkázou  železničního opravárenství a výrobců kolejových vozidel.

Setkání se také zúčastnil starosta města Jaroslav Zedník, který se po jednání setkal s prezidentem a na upomínku na Českou Třebovou věnoval Miloši Zemanovi keramickou vázu z naší keramické dílny Ladislava Šicha.

 Foto Luboš Kozel.